Seuraa 
Viestejä45973

Siirryin 100mb/s yhteyteen, pelittää ihan kiitettävästi, todellinen DL on 40-60mb/s.
Gigatavu tulee imutettua parissa minuutissa, ihan jees mutta pelatessa loistaa edelleen 200-300 pingi ihan naapurimaiden ruotsin/saksan/venäjän servuilla.

Mistä tää naurettavan korkea pingi johtuu?
Onko prossulla mitään osaa, jos esim peli takkuilee ajoittain rasituksen alla omalla koneellani alhaisen ~1-15 fps:n tahdissa, kuvitteleeko servu silloin että kun peli kulkee hitaasti niin yhteydenkin on oltava perseestä?

Sivut

Kommentit (39)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Ping nyt ei vaan kerro suoraan sitä yhteyden nopeutta. Se kertoo vain ajan, jossa kohde vastaa ping-kutsuun. Monissa reitittimissä ping:iin vastaaminen on alemmalla tasolla kuin muu liikenne. Kuormitetussa reitittävässäkin kytkimisessä samassa huoneessa kuormitustilanteessa ping johtaa usein time outiin.

Pingistä on nyt vaan jostain syystä popularisoitu semmoinen yhteyden toimivuudesta ja nopeudesta kertova juttu - semmoinen se ei todellisuudessa ole. Ping on kuitenkin hyvä vikatilanteiden selvitin - semmoiseksi se on suunniteltukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Volitans
Ping nyt ei vaan kerro suoraan sitä yhteyden nopeutta. Se kertoo vain ajan, jossa kohde vastaa ping-kutsuun. Monissa reitittimissä ping:iin vastaaminen on alemmalla tasolla kuin muu liikenne. Kuormitetussa reitittävässäkin kytkimisessä samassa huoneessa kuormitustilanteessa ping johtaa usein time outiin.

Pingistä on nyt vaan jostain syystä popularisoitu semmoinen yhteyden toimivuudesta ja nopeudesta kertova juttu - semmoinen se ei todellisuudessa ole. Ping on kuitenkin hyvä vikatilanteiden selvitin - semmoiseksi se on suunniteltukin.

Mutta onhan se peleissä niin että mitä pienempi ping, sitä vähemmän lagausta. Nopealla netillä pitäisi olla pienempi ping kuin hitaalla.

Näin kokemuspohjalta ja hiukkasen maalaisjärjellä ajateltuna.

Se peli jota pelataan laskee itse oman ping-aikansa saamiensa pakettien mukaan, eli se ei erikseen pingaa sitä palvelinta.

Latenssien piteneminen noin yleisesti johtuu reittiketjujen pitenemisestä. Ennen kun asiakkaita oli vähemmän, he olivat kytkettynä lähemmäs runkolinjaa.

Asiakkaiden määrän kasvaessa reittiketju pitenee sen takia, että reitittimeltä vaaditaan eksponentiaalisesti enemmän muistia ja prosessointikykyä ylläpitää asiakkaita rinnakkain samassa verkossa, joten verkko täytyy hajottaa ala-haaroihin joissa on omat reitittimensä. Luulisin että saman efektin ajaa myös jos asiakkaiden yhteysnopeuksia kasvatetaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Guarani River Oil

Mutta onhan se peleissä niin että mitä pienempi ping, sitä vähemmän lagausta. Nopealla netillä pitäisi olla pienempi ping kuin hitaalla.

Näin kokemuspohjalta ja hiukkasen maalaisjärjellä ajateltuna.

Ping käyttää ihan omaa protokollaansa eli ICMP:tä - se on tarkoitettu vikatilanteiden diagnisointiin. Pelit taas välittävät paketteja ihan TCP:llä tai UDP:llä ja niiden latenssia vaan kutsutaan "pingiksi" - kun eivät oikeen tiedä asioista tai ennemminkin, kun pelaajat eivät tiedä...

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777

Kyllä sitä latenssia vaan tuppaa olemaan. Ei ole kuin muutama päivä siitä kun erään yrityksen ruottin toimipisteestä valittelivat miten on tahmeeta ohjelmien käyttö XenApp-farmista ja minä sitten konffasin speedscreen latency reductionia ja muuta kivaa säätöö että saatiin kaverit tyytyväisiksi. Eipä sille latensille aina oikein mitään mahda ainakaan täältä mehtäkämpiltä käsin ja ongelma pitää kiertää muilla kurin.

Pingi on hyvä värkki monessa kohtaa, mutta ei silläkään ihmeitä tähdä. Eräskin entinen mies ihmetteli miten menee hienosti pingi vaan ei kulje data kun oli konffannu kytkimen portissa dupleksisuusasetuksen väärin.

Sanosin vielä notta pingatessa kannattaa opetella säätään sitä pakettikokoa, niin saa pingistäkin toisinaan enemmän irti.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Veikko
Se peli jota pelataan laskee itse oman ping-aikansa saamiensa pakettien mukaan, eli se ei erikseen pingaa sitä palvelinta.

Näinhän se varmaankin menee. Itsekin toteutin asiakasohjelmiston latenssiraportin juuri tuolla tavalla. Yksinkertaisin mahdollinen palvelupyyntö (ilman payloadia kumpaankaan suuntaan) x 10 ja siitä keskiarvo.

Lukema ilmoitetaan yhteyden latenssina, mutta minkäs sille mahtaa että kaikki puhuvat pingistä. Tuskin mistään ohjelmasta käytetään virallista ping protokollaa, koska se ei kuitenkaan mittaisi itse ohjelman kokemaa nettiyhteyttä.

Latenssien piteneminen noin yleisesti johtuu reittiketjujen pitenemisestä. Ennen kun asiakkaita oli vähemmän, he olivat kytkettynä lähemmäs runkolinjaa.

Aikanaan kun aloin takoa Counter Strike nettiräiskintää (ja Battlefieldiä...) kotoa käsin piti hommata kiinteä nettiyhteys.

Järkytys olikin kova kun yhteyden latenssi oli luokkaa 100ms. Olin pilattu työpaikan lukemilla jotka olivat järjestään alle 20ms kotimaan servuilla. Soitin palveluntarjoajalle ja ihmettelin mistä noin surkeat lukemat johtuivat? Selitykseksi tuli pyöreää liipalaapaa, ja sitten lopulta ehdotus jossa luvattiin laittaa minulle ns. 'pelaajan asetukset'. Kun tiedustelin että mikä hemmetin syy oli olla laittamatta niitä alunperinkin siihen (aikanaan kalliiseen) liittymään oli vastaus jotain tällaista että yhteys saattaa alkaa 'pumppaamaan'.

Sen verran olin perillä verkoista että annoin kytkeä pelaaja-asetukset välittömästi päälle, koska en ollut huolissani 'pumppaamisesta'.

Seuraavassa CS-sessiossa latenssit olivat selvästi alle 20ms. Johtopäätös oli että asiakkaita kusetetaan kunnes ymmärtävät valittaa.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Vierailija
Oranki
Veikko

Näinhän se varmaankin menee. Itsekin toteutin asiakasohjelmiston latenssiraportin juuri tuolla tavalla. Yksinkertaisin mahdollinen palvelupyyntö (ilman payloadia kumpaankaan suuntaan) x 10 ja siitä keskiarvo.

Eli pingasit. Peli ei pingaa vaan laskee sen normaalista dataliikenteestä.

Lukema ilmoitetaan yhteyden latenssina, mutta minkäs sille mahtaa että kaikki puhuvat pingistä. Tuskin mistään ohjelmasta käytetään virallista ping protokollaa, koska se ei kuitenkaan mittaisi itse ohjelman kokemaa nettiyhteyttä.

Itse katson runista ping google.com -t komennolla pingin googlelta.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002

Welho lupaa: 24/2

Speedtest.net ilmoittaa ping 30, download 7,8 , upload 0,7.

Rehellisyyden nimissä minun pitäisi saada 60% maksuistani takaisin - kannattaako vaatia?

Jos torikauppias antaa kahden perunakilon maksajalle vain 700 grammaa tyydytäänkö siihen?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ROOSTER
Jos torikauppias antaa kahden perunakilon maksajalle vain 700 grammaa tyydytäänkö siihen?

Jos urheiluosastolta ostetulla 200 euron virvelillä ei tule kalaa kuin joka kolmas reissu, niin pitäisikö olla oikeus saada rahat takaisin?

Trv. Vertaisverkkokalastelija

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Shriek
ROOSTER

Jos urheiluosastolta ostetulla 200 euron virvelillä ei tule kalaa kuin joka kolmas reissu, niin pitäisikö olla oikeus saada rahat takaisin?

Trv. Vertaisverkkokalastelija

Hmm, jos myyjä väitti kivenkovaan sillä saavan kalaa, useammin kuin joka kolmas reissu, niin kyllä silloin vapa on myyty väärin argumentein.

Reilu kauppias hyvittäisi vähän käytetystä vavastasi maksamasi 200, kunhan ostat uuden 1000 euron vavan, joka on tietysti huomattavasti parempi.

Vertauksesi on sikäli huono, että vapakalastajan saaliin ylärajaa ei ole määrätty, kuten nettiyhteyden.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä45960
ROOSTER

Rehellisyyden nimissä minun pitäisi saada 60% maksuistani takaisin - kannattaako vaatia?

Jos olen ymmrtänyt oikein niin "pienellä präntillä lukee" että 24/2 on suurin nopeus mitä on "putkessa", alin, siitä ei puhuta mitään??

ROOSTER
Hmm, jos myyjä väitti kivenkovaan sillä saavan kalaa, useammin kuin joka kolmas reissu, niin kyllä silloin vapa on myyty väärin argumentein.

Itse oletan, että sen joka menee ostamaan virvelin, pitäisi tietää, ettei mikään väline takaa kalastusonnea. Internetin suhteen sama homma. Jos tietää jotain perusasioita siitä, miten bittivirta liikkuu kaapelien välityksellä, niin maksiminopeus ei toteudu juuri koskaan.

Ei riittäisi viitseläisyys alkaa purnaamaan noista nopeusongelmista. Lähinnä silloin valittaisin, kun liittymä on täysin pimeänä tai yritys laskuttaa kuukausittain aivan muunlaisia summia kuin mistä sovittiin.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
ROOSTER

Ei tuommoinen yhdeltä palvelimelta kerralla tehty testi mitään kerro. Lataa jokin suosittu torrentti, niin näet että Welho antaa jopa yli 24 megabittiä sekunnissa.

Tää valittaminen on vähän sama juttu jos valitat että miksi megafoonissasi on vikaa kun naapuri ei vastaa huutoihisi tarpeeksi nopeasti. Jos vaihdat yleisöä suuremmaksi, heti löytyy enemmän vastaajia, ja varmasti toimii kuten megafoonin ohjekirjassa sanotaan.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat