Seuraa 
Viestejä45973

Olen ajatellut hakea tämän kevään haussa Ouluun hammaslääketiedettä lukemaan. Haen hakuryhmässä 2, koska minulla ei ole lukion päättötodistusta. Tietotekniikan insinöörin koulutus on valmiina. Tämän lisäksi on elektroniikka-asentajan koulutus ja pätkä lukiota takana. Nykyään varmasti läpäisisin lukion heittämällä.

Tilastoja katsoen tuntuu siltä, että varmimmin sisään olisi pääsemässä hakemalla Ouluun Hammaslääketieteelliseen. Viime vuonna sisään pääsi n. 30% hakukokeeseen menneistä, joka on suurin prosenttiosuus Suomessa. Voi tietysti olla että tuohon prosenttiin uskoen moni muukin sinne hakee.

Kun haen hakuryhmässä 2, onko hakuun mitään vaikutusta sillä haenko ammattikorkean vai ammattikoulun todistuksella? Ammattikoulun keskiarvo on huomattavasti parempi.

Kiinnostaa saada vinkkejä miten pääsykökeeseen kannattaa suhtautua? Kannattaa ilmeiseti kuitenkin lukea koko koe ensin ennen kuin mihinkään vastaamaan alkaa? Onko hakukokeen 5 tuntia ollut mitenkin riittävä aika? Millaiset pääsykoetilat ovat olleet? Huono/hyvä ilmastointi?

Kaikki mielipiteet lääkiksen viimevuosien pääsykokeista ovat tervetulleita.

Entä millaiset itse lääkärinopinnot ovat? Kliinisen jakson alkaminen kolmannen vuoden aikana ilmeisesti tarkoittaa, että käytännön tehtävien harjoittelut alkvat?

Kommentit (9)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Pääset varmaan sissään ilmankin ymmärrystä, että hammaslääkäriopinnot on yhdyssana. Eikös ne vedä hampaita pois myös. Jos ei olisi hammasvälejä, lähtis kaikki hampaat kerralla. Silleen ennakoivaa. Hammas rivi.

Älä ota pahalla. Tämä on mun duuni täällä. Zemiä! Oikeesti.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vaari
Pääset varmaan sissään ilmankin ymmärrystä, että hammaslääkäriopinnot on yhdyssana. Eikös ne vedä hampaita pois myös. Jos ei olisi hammasvälejä, lähtis kaikki hampaat kerralla. Silleen ennakoivaa.

Älä ota pahalla. Tämä on mun duuni täällä. Zemiä! Oikeesti.

Näyttää tuossa minun aloituksessa olevan muutama muukin kirjoitusvirhe, niitä sattuu joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Keksit sitten turvakieliopin.

Täällä oli yksi asiallinen kysymys. Miksi sabotoit sitä?

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Digime84
Kun haen hakuryhmässä 2, onko hakuun mitään vaikutusta sillä haenko ammattikorkean vai ammattikoulun todistuksella? Ammattikoulun keskiarvo on huomattavasti parempi.

Soita yliopistolle opintotoimistoon tai opinto-ohjaajalle tai työkkärin uraohjaajalle ja kysy sieltä kummilla kannattaa hakea. Ne laskee sun puolesta että montako pistettä saat per todistus.

Hämmentää.

Ei ole väliä. Pisteitä saa vain yo arvosanoista ja pääsykokeesta. Amiksen tai amkin todistus on turha.

Oulussa muuten taitaa toistaiseksi olla heikoimmat opetusresurssit ryhmäkokoihin nähden.

Nykyisin lääketieteellisen hakukokeen voi läpäistä lukio-opintojen pohjalta.

Monena aiempana vuonna se perustui Galenos-kirjaan. Eri firmat järjestivät Galenos -valmennuskursseja, jotka katsottiin epätasa-arvoisiksi ja opiskelun aloitusta viivyttäviksi. Siksi siirryttiin nykymeininkiin.

Hakutehtävissä korostuu kyky soveltaa opittuja tietoja uuteen asiaan. Sinun kannattaa ihan ensiksi hankkia viimevuotinen pääsykoe jostain ja haastatella jotain silloin pyrkinyttä.

Hakukoe järjestetään samana päivinä kaikkiin maan lääke- ja hammaslääketieteellisille laitoksille. Opintopaikkaa voi hakea vain yhdestä yliopistosta kerrallaan eikä sitä voi käytännössä vaihtaa kesken opiskelukauden.

Eri yliopistoihin pääsee hieman erilaisilla pistemäärillä, ne löytynevät lääkisten opinto-ohjaussivuilta.

Kyllähän nykyään voi yliopistoon hakea amiskan todistuksellakin. Ei lukio ole pakollinen. Virallisesti ei ole väliä onko käynyt lukion vai amiksen. Todellisuudessa luulen, että se vaikuttaa.

kabus
Kyllähän nykyään voi yliopistoon hakea amiskan todistuksellakin.

Niin voi. Siitä ei kuitenkaan ole muuta hyötyä kuin se että on oltava 2. asteen koulutus (amis tai lukio) suoritettuna.

Amiksen todistuksesta ei saa lähtöpisteitä. YO arvosanoista saa. (Sitten vielä se, että hammaslääkiksen pääsykoe perustuu lukion fysiikan, kemian ja biologian oppimäärään.. jotka voi toki itsenäisesti opiskella).

kabus

Virallisesti ei ole väliä onko käynyt lukion vai amiksen. Todellisuudessa luulen, että se vaikuttaa.

Kyllä sillä virallisesti on väliä. Hyvin menneistä YO kirjoituksista saa lähtöpisteitä, jollon on hieman helpompi päästä sisään. Ilman niitäkin (paskasti menneet kirjoitukset / ei ole yo kirjoituksia koskaan suorittanutkaan) voi päästä.

Monella alalla hyvillä yo papereilla pääsee suoraan sisään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat