Seuraa 
Viestejä13878

Tienaako enempi kuin sinä ja kuinka seksielämä buikkii?
Tuleeko miehelle suorituspaineita kun nainen alkaa olemaan taloudellisesti vahvemmilla?
Pelkoa siitä että oma arvostus naisen silmissä rahakkaampiin miehiin verrattuna laskee?

Tutkimus: Hyväpalkkainen vaimo tuhoaa avioelämän
Tiistai 12.02.2013

Sillä, että vaimo alkaa ansaita enemmän kuin mies, näyttää olevan tuhoisa vaikutus avioelämään.

Tutkijat ovat selvittäneet yli puolen miljoonan tanskalaisen avioparin lääkkeiden käyttöä kymmenen vuoden ajalta ja tehneet mielenkiintoisen löydön: Kun aviovaimo alkaa ansaita miestään enemmän, lisääntyy miesten erektiolääkkeiden käyttö.

Tutkimus tehtiin vuosina 1997 - 2006 ja siitä uutisoi salon.com.

Tutkijoilla ei ole muuta selitystä asialle kuin se, että tilanne on haastava miehelle, joka on tottunut pitämään itseään perheen päänä ja pääasiallisena elättäjänä. Paremmin palkattu vaimo kolhii miehistä itsetuntoa.

"Jo melko pieni ero naisten ja miesten tuloissa lisäsi paljon lääkkeiden käyttöä", kertoo tutkimusta johtaneen Washingtonin yliopiston tutkija Lamar Pierce.

Mitä suurempi tuloero vaimon hyväksi oli, sitä enemmän miehet käyttivät lääkkeitä.

Lääkkeiden käyttö lisääntyi pääasiassa niillä miehillä, jotka ansaitsivat suhteen alussa puolisoitaan enemmän, mutta menettivät myöhemmin paremmin tienaavan puolison asemansa. Tutkijat olettavat, että miehet, jotka naivat tietoisesti itseään enemmän ansaitsevan vaimon, eivät kärsi kuvatunlaisesta psykologisesta paineesta.

Vaimokin kärsii
Mutta ei tilanne ole helppo vaimollekaan. Kun nainen siirtyy pääasialliseksi perheen elättäjäksi, hän stressaantuu ja alkaa kärsiä esimerkiksi unettomuudesta.

Tanskan tutkijat valitsivat kohdemaakseen sen loistavien tilastokantojen vuoksi. Mikä tahansa pohjoisen Euroopan maa kiinnosti heitä myös niiden - siis myös Suomen - vahvan sukupuolten tasa-arvokulttuurin vuoksi.

Tutkijat arvelevat, että ilmiö näkyisi vieläkin selvemmin muunlaisissa, miesten vahvemmin hallitsemissa kulttuureissa.

The Atlantic on vastaavasti kaivanut esiin ne maat, joissa nainen ansaitsee miestä enemmän.

Maita on neljä ja tilastot tulevat OECD:ltä. Maat ovat Irlanti, Australia, Luxemburg ja Alankomaat.

OECD:n luvuissa ovat tosin mukana vain lapsettomat naiset.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tutkimus+hyvapalkkainen+vaimo+tuhoaa+a...

Sivut

Kommentit (29)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Miten perustelet tuon väitteesi. Kun katson äänestystä siellä 100 % on niin, että vaimo tienaa vähempi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
Paul M
Miten perustelet tuon väitteesi. Kun katson äänestystä siellä 100 % on niin, että vaimo tienaa vähempi.

No, kun lukijoita on 49 ja äänestäneitä vain kaksi. 47 sinkkua siis.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1356

Tällä hetkellä vaimo tienaa vähemmän kuin minä, mutta on ollut aikoja jolloin olen ollut jopa ilman töitä vaimon tienatessa leivän. Samoin eräässä projektissa olin itse pitkähkön ajan huonommalla palkalla kuin vaimoni. Ei vaikuttanut millään tavalla omaan itseeni eikä tietääkseni vaimoonikaan. En alkanut syömään erektio- enkä muitakaan lääkkeitä enkä tuntenut elämäämme mitenkään normaalista poikkeavaksi.

Delivers
Seuraa 
Viestejä449

Vaikea nähdä negatiivisena, että kumppani tienaisi enemmän, sikäli kuin se ei johdu omasta huonosta menestyksestä. Sehän nostaisi samalla minunkin elintasoani. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että äitini tienasi meillä perheessä aina enemmän kuin isäni, eli tilanne olisi minulle tuttu.

Arbeit macht frei

MooM
Seuraa 
Viestejä7989

Ei ole vaimoa, niin ei voi vastata. Mies tienaa bruttona n. 10 % vähemmän kuin minä ja maksaa vielä kirkollisveroakin. Tilanne on ollut tällainen viimeiset kolme vuotta, sitä ennen oli pitkään toisin päin. En huomaa eroa avio-onnen tai -onnettomuuden määrässä, yhdessä on asuttu reilut 15 vuotta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija
MooM
Ei ole vaimoa, niin ei voi vastata. Mies tienaa bruttona n. 10 % vähemmän kuin minä ja maksaa vielä kirkollisveroakin. Tilanne on ollut tällainen viimeiset kolme vuotta, sitä ennen oli pitkään toisin päin. En huomaa eroa avio-onnen tai -onnettomuuden määrässä, yhdessä on asuttu reilut 15 vuotta.

Voit silloin rastia vaihtoehdon. "Mies tienaa vähemmän kuin minä."

MooM
Seuraa 
Viestejä7989
SamikoKu
MooM

Jaa että pitäis ruveta lukemaan jotain ohjeita ja pitkiä listoja vaihtoehdoista... Ei kyllä näihin vastaillaan ihan sen otsikon tai max. ensimmäisen lauseen lukemisen pohjalta ja ilman sen suurempaa perehtymistä. Mielellään vielä niin nopeasti, että tekstiin jää haastetta katkeilevien lauseiden ja typojen kautta. Ainakin minä lähestyn asiaa tällä taktiikalla.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija
MooM
SamikoKu
MooM

Jaa että pitäis ruveta lukemaan jotain ohjeita ja pitkiä listoja vaihtoehdoista... Ei kyllä näihin vastaillaan ihan sen otsikon tai max. ensimmäisen lauseen lukemisen pohjalta ja ilman sen suurempaa perehtymistä. Mielellään vielä niin nopeasti, että tekstiin jää haastetta katkeilevien lauseiden ja typojen kautta. Ainakin minä lähestyn asiaa tällä taktiikalla.

Totta, otsikko ja aiheen avaus. Vaikee taiteenlaji.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Minusta olisi oikein mukavaa, jos vaimoni elättäisi minua. Nyt ei ole ihan niin, mutta sinne päin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Tienaahan tuo enemmän ja on aina tienannut. Paitis joskus on osapäiväisenä tienannut suunnilleen saman verran alle puolella minun tunneista. Suhteellinen erokin on kasvanut koko suhteen ajan, mutta eipä tarvita erektiolääkkeitä, vaan pikemminkin päinvastaista.

Vierailija
Neutroni
Tienaahan tuo enemmän ja on aina tienannut. Paitis joskus on osapäiväisenä tienannut suunnilleen saman verran alle puolella minun tunneista. Suhteellinen erokin on kasvanut koko suhteen ajan, mutta eipä tarvita erektiolääkkeitä, vaan pikemminkin päinvastaista.

Olet siis tuon tutkimuksen mukainen mies.

Tutkimuksen alkuasetelmista kerrottiin jotta:

" (erektio)Lääkkeiden käyttö lisääntyi pääasiassa niillä miehillä, jotka ansaitsivat suhteen alussa puolisoitaan enemmän, mutta menettivät myöhemmin paremmin tienaavan puolison asemansa. Tutkijat olettavat, että miehet, jotka naivat tietoisesti itseään enemmän ansaitsevan vaimon, eivät kärsi kuvatunlaisesta psykologisesta paineesta" Neutroni on justiinsa yksi noita ns. hyvän naimakaupan tehneitä miehiä. Tosimiehuus ei ole rahakukkarosta kiinni.

Onko tutkimustuloksen uutisoinnissa otettu huomioon syytä, miksi tanskalaismiesten tulot laskivat? Ihan arkijärjellä syyksi olettaisin miehen sairastumista, jonka seurauksena sekä tulot että erektiokyky kärsivät ( sydäntaudit, masennus, diabetes, alkoholismi).

Tanskalaiset suhtautuvat suomalaisiakin mutkattomammin molempien sukupuolien työssäkäyntiin, joten ehkä amerikkalaisten oletukset breadwinner-machon statuksenmentyksen kastroivasta vaikutuksesta ovat uutistoimitusten tulkintaa.

Kyselyyn en vastannut. Liiton viisi ensimmäistä vuotta tienasin enemmän kuin mieheni, mutta nyt ovat osat vaihtuneet.

Nykyisin, eläkkeellä, mieheni tienaa paljon enemmän kuin minä, mutta en kanna siitä murhetta. Aikoinaan itkin eläkkeeni pienuutta, kun karttumavuosiini tuli lasketuksi palkaton hoitovapaa, osa-aikatyö ja kesien palkattomat virkavapaudet lasten lomien, hoitopaikkojen puutteen ym. takia. Silloin Ukkokulta ja murkkulapset tulivat porukalla halaamaan, jotta mutsi, sä pidit silloin meistä huolta, nyt me pidetään huolta susta.
tämmösessä suhteessa potenssista huolta kellään, vaikka sairastumistilanne olis ollu päinvastainen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat