Seuraa 
Viestejä45973

Voiko lukion matematiikan opettajaksi päästä pelkillä maisterin papereilla (ilman opettajan pedagogisia)? Millaiseksi arvioisitte työllistymismahikset tällaisille epäpäteville otuksille?

Sivut

Kommentit (17)

pöhl
Seuraa 
Viestejä936

Sijaiseksi saattaa päästä, jos päteviä hakijoita ei ole ja olet lukenut matematiikkaa yliopistossa, mutta tuskin saat vakivirkaa. Joskus koetin antaa Eezyn kautta matikan yksityistunteja, mutta kukaan ei tarvinnut opetusta tai löytänyt ilmoitustani. Eipä taida minkään työpaikan löytäminen olla helppoa nykyaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
abskissa
Zidaani
Millaiseksi arvioisitte työllistymismahikset tällaisille epäpäteville otuksille?

Havitellaanko siis pelkästään opettajan töitä?

Kyllä, ohjelmointi on liikaa vaadittu meikäläiseltä

Flick
Seuraa 
Viestejä258

Opettajaksi valmistuu kun suorittaa pääaineopinnot ja opettajan pedagogiset opinnot, lisäksi pitää muistaa että aika harva opettaa vain matematiikkaa vaan mukana on kemiaa, fysiikkaa ja monesti tietotekniikkaakin. Melko harvassa koulussa pystyy keskittymään vain matematiikkaan joten kemian ja fysiikan sivuaineopinnot mukaan. Yliopistoissa on oma paketti tälle.

Epäpätevä opettaja voi saada joitain sijaisuuksia mutta ei pysyvää virkaa. Pysyviä virkoja kun ei riitä edes täysin päteville opettajillekaan...

Hospitaali
Seuraa 
Viestejä76

Pysyvää virkaa ei voi saada ilman pedagokisia opintoja. Vaikka ne olisikin suoritettu, niin lisä- vaatimuksena on tietyt matematiikan kurssit suoritettuna. Voit suorittaa opettajaksi pätevöittävät opinnot kasvatustieteen laitoksilla, joihin voi hakea erityishaun kautta. Tämän vuoden haku päättyy pian. Pääsykokeet taitavat olla jo toukokuussa.

Vierailija
Puuhikki
Sijaiseksi saattaa päästä, jos päteviä hakijoita ei ole ja olet lukenut matematiikkaa yliopistossa, mutta tuskin saat vakivirkaa. Joskus koetin antaa Eezyn kautta matikan yksityistunteja, mutta kukaan ei tarvinnut opetusta tai löytänyt ilmoitustani. Eipä taida minkään työpaikan löytäminen olla helppoa nykyaikana.

Ei taida edes kannattaa kun netti on täynnä opetusta.

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983
jees
Ei taida edes kannattaa kun netti on täynnä opetusta.



Olisin kovasti onnellinen, jos joku matikkaa osaamaton itsekseen matikkaa netistä oppisi. Mutta kiistämättä tuo usko netistä oppimiseen on niin vahva, että varmaan suuri osa "opetusta" sinne siirretään. Eli ei kyllä opettajan "urasta" kannata enää haaveilla.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7125
Opettaja
jees
Ei taida edes kannattaa kun netti on täynnä opetusta.



Olisin kovasti onnellinen, jos joku matikkaa osaamaton itsekseen matikkaa netistä oppisi. Mutta kiistämättä tuo usko netistä oppimiseen on niin vahva, että varmaan suuri osa "opetusta" sinne siirretään. Eli ei kyllä opettajan "urasta" kannata enää haaveilla.



Kyllä ainakin alkeista lähteminen on netistä ja/tai kirjoista, ilman ohjausta aika surkiaa.
Kyllä hyvä opettaja auttaa pitkälle.
Jos taas on ruostuneet tiedot, onnistunee netistäkin verestää muistia, jos ei hyvää kirjaa ole,
Tietysti joku oikea kurssi netissä, jossa voi pyytää apua, tai niinkuin tällä palstalla, laittaa yritykset näytille, ja saada apua jatkoon toiminee.
Ei tietoa kuinka kauan tuo pedagogisten opintojen vaatimus on ollut, omissa lukion jälkeisissä opinnoissa ei luullakseni monellakaan "opettajalla" ollut noita, vain tietämys opettamastaan alasta.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Hospitaali
Seuraa 
Viestejä76

Pätevyysvaatimukset kannattaa ottaa tosissaan, koska ne on jaksettu kirjoittaa lakiin. Ihan mitkä tahansa matematiikan opinnot eivät riitä. Matematiikan laitos antaa vastaavuustodistuksen, josta selviää täyttävätkö suoritetut matematiikan opinnot lain vaatimukset. Tämä siis siinä tapauksessa, ettei ole suorittanut matematiikan opettajan tutkintoa, joka on tae pätevyydestä. Vastaavuustodistuksen joutuu esittämään pyrkisessä suorittamaan pedagokiset opinnot tai hakiessa opettajan virkaa.

Matematiikasta tuli mieleen, että mahtaako monikaan tajuta, että pohjimmiltaan matematiikka on verbaalista? Matemaattiset kaavat on ajatuksen tuotos numeraalisena.

Miksei peruskouluissa opiskella matematiikka niin päin, että ensin paperissa on kaava. Tehtävänä on kirjoittaa viereen sanallisesti OMIN SANOIN, että MITÄ KAAVASSA ON LASKETTU. Tällä tavalla ajatus harjaantuu, että ymmärtää ylipäätään mitä laskee.

pöhl
Seuraa 
Viestejä936
x020201x
Miksei peruskouluissa opiskella matematiikka niin päin, että ensin paperissa on kaava. Tehtävänä on kirjoittaa viereen sanallisesti OMIN SANOIN, että MITÄ KAAVASSA ON LASKETTU.

Olisi aika vaikea vertailla vastauksia. Yliopistossa ensimmäisen vuoden tentissä mulla oli tehtävänä kirjoittaa funktion raja-arvon määritelmä formaalisti ja omin sanoin.

ing.geolog

Ei tietoa kuinka kauan tuo pedagogisten opintojen vaatimus on ollut, omissa lukion jälkeisissä opinnoissa ei luullakseni monellakaan "opettajalla" ollut noita, vain tietämys opettamastaan alasta.



Lukion jälkeisissä oppilaitoksissa pedagogiset opinnot ei välttämättä olekaan yhtä lailla opettajien pätevyyden mittari. Sillä on paljon suurempi painoarvo nuiden alaikäisten kanssa toimittaessa. Luokanopettajan tutkinnossa painotus on enemmänkin siinä pedagogiikassa ja kasvatustieteissä kuin oppiaineissa, joita nämä opettajat tulevat opettamaan. Lastentarhanopettajat eivät juuri muuta opiskelekaan kuin kasvattamista ja kehityspsykologiaa. Hiekkakakunrakennusopinnot ja rairuohonkylvötunnit jäävät vähemmälle. Yliopiston professorin pätevyys on hieman vähemmän kiinni hänen kasvatustieteen osaamisestaan tai opetusharjoitteluistaan.

MooM
Seuraa 
Viestejä7995
emp
ing.geolog

Ei tietoa kuinka kauan tuo pedagogisten opintojen vaatimus on ollut, omissa lukion jälkeisissä opinnoissa ei luullakseni monellakaan "opettajalla" ollut noita, vain tietämys opettamastaan alasta.



Lukion jälkeisissä oppilaitoksissa pedagogiset opinnot ei välttämättä olekaan yhtä lailla opettajien pätevyyden mittari.



Tuo riippuu koulusta. Ammatillisesssa koulutuksessa ja esim. amkeissa opetusvirkaan vaaditaan ammatillisen opetajan pätevyys (jos sitä ei ole, se on sitouduttava suorittamaan tietyn ajan kuluessa). Pätevyys on vähän kevyempi urakka kuin aineenopettajan pätevyys, mm. harjoittelun osuus on paljon pienempi ja opintoja voi tehdä etä/monimuoto-opiskeluna.

Yliopistoissa opetustaito on periaatteessa valintakriteeri ja jotain opetusnäytteitä vaaditaan esim. dosentuuriin. Käytännössä tutkimusmeriitit painavat lähes aina paljon enemmän, paitsi ehkä jossain todella perusopetuspainotteisen tieteenalan lehtorin virassa. Yliopistoissa on kyllä paljon mahdollisuuksia kehittyä opettajana, esim. yo-pedagogiikan opintojen kautta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM

Tuo riippuu koulusta.



Siksi sanoinkin ei ole välttämättä.

Pätevyys on vähän kevyempi urakka kuin aineenopettajan pätevyys, mm. harjoittelun osuus on paljon pienempi ja opintoja voi tehdä etä/monimuoto-opiskeluna.



Nomeomaan. Eli painotus muuttuu ja se pedagoginen pätevyys on hieman vähemmän tärkeää (joten sen hankkiminen on kevyempi prosesssi) kuin alemmilla koulutasoilla.

Yliopistoissa opetustaito on periaatteessa valintakriteeri ja jotain opetusnäytteitä vaaditaan esim. dosentuuriin.



Eli tuolloin pätevyys todetaan opetusnäytteellä - joka ajallisesti kestää aika paljon vähemmän aikaa kuin lyhyetkään pedagogiset opinnot. Omalla alallani ole itsekin antanut tällaisen opetusnäytteen hyväksytysti ihan vain niillä taidoilla, joita työkokemuksen myötä on kertynyt. Ilman ensimmäistäkään pedagogiikan oppituntia.

Mutta siis - varmasti ihan perustellusti - mitä korkeamman tason opetuksesta on kyse, sitä enemmän ammattitaidossa painottuvat itse opetusalan ymmärrys ja osaaminen. Kun taas nuorempien oppilaiden kanssa opetusaineen osaaminen ei ole niin tavattoman korkealla tasolla, mutta pedagogiikka ja kasvatustiede ovat vastaavasti tärkeämmällä sijalla. Tuskinpa tarvitaankaan kalligrafian osaamista siihen, että opettaa eka- tokaluokkalaisille käsialaa. Mutta kehityspsykologian tuntemuksesta ja kasvatustieteistä on kyllä apua, kun pitää hallita opetustilanteita luokassa ja ymmärtää ns. erilaisia oppijoita.

Arija
Seuraa 
Viestejä12

Kun olet lukenut matematiikan (tai kemian tai fysiikan tai biokemian tai...) maisterin paperit, voit hakea ammattikorkeakoulujen opettajapedagogisiin opintoihin.

Esim. http://www.oamk.fi/amok/

Ja sitten kun on saanut sieltä opettajan pätevyyden voi hakea opettamaan sekä yläasteellle että kaikkiin toisen asteen kouluihin. Matikan opettajalla on kuitenkin tosiaan lähes aina myös toinen opetettava aine, usein kolme muuta.

Jos kuitenin pääset usean lukukauden tuurausten jälkeen johonkin "hieman kauemmas" kuten vaikkapa Kuhmoon tai Savukoskelle, johon voidaan palkata epäpätevä viranhaltija, sillä ehdolla, että suorittaa täydentäntävät kemian, fysiikan ja/tai tietotekniikan (tai poikien liikunnan...) opinnot sitten yliopistossa. Ja siihenhän sinulla (ainakin ennen oli) on oikeus viiden vuoden aikana valmistumisestasi. Varmista asia.

Ja voit myös päästä ammattikouluun opettamaan matikkaa tuleville hitsareille ja puusepille. (sinne Kuhmoon...) Ja silloin voit ottaa viran vastaan lupaamalla käydä nuo opettajan opinnot kolmen vuoden kuluessa työn ohessa.

Onnea uudelle uralle.

Tietämättömyys ei ole synti, sen hyväksyminen on.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat