Seuraa 
Viestejä3

Tervehdys

täytyisi suunnitella eräänlainen jarru jolla pysäytetään alumiinisen hammashihnapyörän pyörintä.

Ideassa jousilla puristetaan eräänlaiset jarrupalat hammashihnapyörän tasaista ylä- sekä alapintaa vasten, jarru avataan sähkömagneetilla.

Pari pointtia mihin ei automaatiosuunnitelijan rajalliset tiedot riitä;

Mikä olisi paras mahdollinen materiaali kuluvaksi kitkamateriaaliksi? Eli täytyy olla pehmoisempaa kuin alumiini että itse pyörä ei kulu, mutta mahd kovaa kuitenkin että kitkaosan vaihtoväli mahdollisimman pitkä.

Entä puristusvoiman mitoitus? Kun tiedetään momentti jolla pyörivä akseli varmasti pysähtyy, voidaanko puristava voima yksinkertaisesti laskea momentin kaavalla M=F*r? Kun tiedetään kitkakappaleen likukitkakerroin alumiinin kanssa, puhdas/kuiva pinta. Puristavat kitkapalat tulevat pyörän reunaa josta r.

Kommentit (10)

Vierailija

Tarvinnet siis käytännössä jonkinlaiset jarrupalat? Mitä kokolaukkaa se sinun hammashihnapyörä on? Polkupyörien vanteet ovat alumiinia ja niissä käytetään kumisia jarrupaloja. Myös joissain autoissa käytetään alumiinisia jarrulevyjä.

Laitoin Googleen hakusanaksi "brake pads for aluminum rotor". Ensimmäinen tulos oli tuollainen: http://www.speedwaymotors.com/Dynapro-B ... 14113.html

Jonkin verran se pyörä tietysti aina kuluu, mutta kuluminen voidaan minimoida oikeanlaisella materiaalilla.

Puristusvoiman mitoitus selvinnee helpoiten kokeilemalla, sillä elastisten kappaleiden kitka on monimutkaista.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Hae kirjastosta opus "Koneenosien suunnittelu", josta sitten kaivat luvun "jarrut".
Toki jos jarrun tarkoituksena on vain pysäyttää pyörä, ei konstruktiolla ole paljon väliä. Jos taas jarrutellaan pidempiä aikoja, alkavat lämpö yms kysymykset muodostua oleellisiksi. Helpoin ja kevyin menetelmä lienee vannejarru, ts metallivanne/ohut peltilevy pyörän tai akselin ympäri ja sitä kiristetään tarpeen tullen vivulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
vonleamas
Tervehdys

täytyisi suunnitella eräänlainen jarru jolla pysäytetään alumiinisen hammashihnapyörän pyörintä.

Ideassa jousilla puristetaan eräänlaiset jarrupalat hammashihnapyörän tasaista ylä- sekä alapintaa vasten, jarru avataan sähkömagneetilla.


Lisää ruutia ei kannata ryhtyä keksimään. Halvinta, käyttövarminta ja helpointa huollettavuuden kannalta on valita jokin valmis systeemi.

Vanha jäärä

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tekisin ehdottomasti pyörrevirtajarrun. Ei kulu ja on tehokas ja yksinkertainen. Ei pölise. Jollain nykyisilä supermagneeteilla voi tehdä mekaanisesti. Eli jarrupalojen tilalle supermagneetteja tai rautasydäminen kela. Magneettinen voima pitää muistaa johdattaa myös toiselta navalta jarruttamaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Jokin sitä hammashihnaa vetää. Jos se on moottori, kannattaa ohjata sitä moottoria taajuusmuuttajalla. Jos se on suora veto kolmivaihemoottorilla, voi moottoria tasavirtajarruttaa tehokkaasti.

Kaikenlaiset jarrupalat ovat harrastelijamaisia sähköisiin mahdollisuuksiin verrattuna.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

vonleamas
Seuraa 
Viestejä3

Kiitoksia kommenteista.

Kuten jo kävikin ilmi, sähköiset jarrutuskeinot on poissa laskuista, liikkeen täytyy pysähtyä jos joku päättää vaikka lyödä koneen syöttökaapelin kirveellä poikki.

Valmiina olevan ruudin mahdollisuus on toki tutkittu, ongelmana on jarrun sovittaminen ko. akseliin, ei mahdu. Akselin voi toki aina suunnitella uusiksi, mutta tässä tapauksessa täytyy ottaa myös huomioon ns. retrofit tilanne, eli ko koneita useita maailmalla ja jos myyjä päättää myydä tämän systeemin uralin taakse tulee tietytongelmat lähteä rakentamaan koko kone uusiksi paikan päälle.

Yllä mainituista mekaanisista rajoituksista/asennustilasta johtuen tämä puristava jarru on ylipäätään käytännössä ainut mahdollinen ratkaisu.

Nuo valmiit jarrupalat alumiini roottorille sekä tuo kitkaliimaus täytyy selvittää tarkemmin kun liksa juoksee, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyy varmaan reenata googletustaitoja kun ei itsellä tullut vastaan.

Edelleen ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia tuohon kitkamateriaalin, josko jokin tekninen muovi tai kumi ajaisi asiansa. Kerran diy linjalle on jo lähdetty.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat