Seuraa 
Viestejä62

Ajattelin nyt kun painonpudotusta harrastan, että voiko noita kahta syödä liikaa? Rakastan molempia ja aamupalaksi jos syön 5 isoa porkkanaa ja vaikka 5 tomaattia ja samat lounaaksi ja päivällisellä sitten proteiinit ja rasvat. Mutta onko 10 tomaattia ja 10 porkkaanaa päivässä liikaa? Kuvitellaan, että moinen ruokavalio kestäisi vaikka 4-6 kk.

Sivut

Kommentit (23)

viltsu
Seuraa 
Viestejä62
tietää
Tuskin noilla määrillä mutta tarvitset proteiinia ja rasvaa. Vaihda porkkanat kananmuniin niin voit pärjätä paremmin.

Syön kyllä niitä, mutta pelkään kolesterolia. Syön siis sitten päivällisellä ns. kunnon ruoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387

Leipä ei lihota, suosi täysjyvä- ja kuitupitoisia tuotteita, mikä lisää kylläisyydentunnetta, suomalaiset saavat liian vähän kuitua, suosittelen aamupuuroa. Vihanneksia ja hedelmiä monipuolisesti, jottei tule kyllästymistä ja jatkokin olisi kestävällä pohjalla.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
viltsu
Ajattelin nyt kun painonpudotusta harrastan, että voiko noita kahta syödä liikaa? Rakastan molempia ja aamupalaksi jos syön 5 isoa porkkanaa ja vaikka 5 tomaattia ja samat lounaaksi ja päivällisellä sitten proteiinit ja rasvat. Mutta onko 10 tomaattia ja 10 porkkaanaa päivässä liikaa? Kuvitellaan, että moinen ruokavalio kestäisi vaikka 4-6 kk.



Itsekin syön "valtavasti" porkkanoita (varmaankin 5-10 porkkanaa /vrk ?) joko raakana tai keitettyinä ja koen että elimistö (vatsa/suolisto) voi vaan paremmin?

Toki syön paljon myös muita kasviksia, oliviiöljyä sekä proteiinejä ja peruslisäravinteet (D, Omega3 jne) ja se liikunta ettei tule ähkyä

EDIT: viljaa en juurikaan syö ja tomaattia lähinnä kastikkeissa

Don't give up!

En usko että voi syödä liikaa jos puhutaan puhtaista torjunta ja säilönta aineettomista vikanneksista. Mutta raakana niistä ei juuri vitamiinit ja hivenaineet irtoa joten ne kannattaa ainakin kypsentää ja vielä parempi jos sen jälkeen vielä soseuttaa jotta kaikki vitamiinit, hivenaineet ja antioksidantit niistä irtoaisi.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Kuidun lähteinä kannattaa suosia luontaisesti runsaskuituisia elintarvikkeita:
täysjyväleivät, -puurot, erityisesti ruispohjaiset

täysjyväriisi, -pasta, mysli

marjat ja hedelmät

juurekset, kasvikset

pavut, linssit, herneet

leseet, siemenet

Kuidun terveysvaikutukset

Kuitu alentaa kolesterolia

Liukoinen kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta. Se sitoo ruoan mukana tulevaa kolesterolia ja elimistön tuottamia, kolesterolin muodostamiseen tarvittavia sappihappoja ohutsuolessa. Kuituun sitoutunut kolesteroli kulkeutuu pois elimistöstä ulosteen mukana.

Kuitu edistää sydänterveyttä
Runsas kuidun saanti vähentää sepeltaudin vaaraa ja tyypin 2 diabeteksen ilmaantuvuutta. Ravintokuidulla voi olla myös syöpää estäviä ominaisuuksia.

http://www.sydanliitto.fi/kuitu

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Zaibowski
Leipä ei lihota, suosi täysjyvä- ja kuitupitoisia tuotteita, mikä lisää kylläisyyden tunnetta, suomalaiset saavat liian vähän kuitua, suosittelen aamupuuroa. Vihanneksia ja hedelmiä monipuolisesti, jottei tule kyllästymistä ja jatkokin olisi kestävällä pohjalla.



Leipäkö ei lihota.

Mitä muita "lihottamattomia" ruoka-aineita on olemassa?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

RedTwilight
Seuraa 
Viestejä349

Leipä todellakin lihottaa hyvin helposti. Kyseessä on aika energiatiheä ruoka (yleensä n. 200-300kcal/100g), jota on helppo syödä liikaa. Lisäksi se aiheuttaa kunnon insuliinin eritys-piikin, oli mitä leipää hyvänsä, jolloin ylimääräinen energia säilötään helposti rasvaksi.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
jakemaster
En usko että voi syödä liikaa jos puhutaan puhtaista torjunta ja säilönta aineettomista vikanneksista. Mutta raakana niistä ei juuri vitamiinit ja hivenaineet irtoa joten ne kannattaa ainakin kypsentää ja vielä parempi jos sen jälkeen vielä soseuttaa jotta kaikki vitamiinit, hivenaineet ja antioksidantit niistä irtoaisi.



Tuo kypsennysjuttu ei taida aivan pitää kokonaan paikkansa. Esimerkiksi C-vitamiini tuhoutuu keitettäessä, ja varmaan monet muutkin. Toisaalta tomaattien lykopeeni vaatii juurikin keittämistä jonkin verran, jotta siitä saisi kaiken hyödyn. Parasta olisi syödä joka aterialla sekä keitettyjä että raakoja kasviksia.

Lisäksi kannattaisi syödä mahdollisimman monenvärisiä kasviksia - ja hedelmiä ja varsinkin marjoja - , koska niin varmistetaan kaikkien flavonoidien ja isoflavonoidien yms. saanti, ja myöskin vitamiinit, mineraalit, jotka vaihtelevat kasvislajeittain. Eli joka päivä jokaista väriä: punaista, keltaista, oranssia, vihreätä, valkoista, sinistä/sinipunaista.

Monipuolisesti kasviksia (ja hedelmiä ja marjoja) syömällä voi myös vähentää torjunta-ainealtistusta, koska yhteen kasvikseen käytetään usein omanlaisiaan myrkkyjään, ja toiseen toista.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387

Leipä ei lihota, aikuisen päivittäinen energian tarve 2000kcal/päivä, 200 kcal on tuosta kymmenesosa, enempää ei päivässä tarvitse (urheilijan tarve suurempi). Eli järki mukana ja leipää naamaan.

RedTwilight
Seuraa 
Viestejä349
Zaibowski
Leipä ei lihota, aikuisen päivittäinen energian tarve 2000kcal/päivä, 200 kcal on tuosta kymmenesosa, enempää ei päivässä tarvitse (urheilijan tarve suurempi). Eli järki mukana ja leipää naamaan.



Niin helppo se olisi sanoa samalla tavalla vaikka suklaasta. Ei suklaa lihota, 50 grammaa tummaa suklaata on suunnilleen energiassa sama kuin 100g leipää, enempää ei päivässä tarvitse (esim. antioksidanttivaikutukseen). Eli järki mukana ja suklaata naamaan.

Totta kai, jos kaikkea energiatiheää ruokaa syö vain vähän, voi syödä mitä tahansa ja laihtua.
Ongelma on se, että monet syövät hyvin helposti liikaa leipää. Ostat jonkun Subin, niin siinä jo pelkkä leivän osuus on useita satoja grammoja. Sanoisin myös että keskinmäärin leivissä on energiaa siellä 230-250 kcal/100g paikkeilla.

Sitten kun puhutaan että pizza on epäterveellistä ja lihottavaa. Monissa pizzoissa on täytteineenkin saman verran energiaa kuin monissa leivissä per 100g.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
RedTwilight
Ongelma on se, että monet syövät hyvin helposti liikaa leipää. Ostat jonkun Subin, niin siinä jo pelkkä leivän osuus on useita satoja grammoja.

Sitten kun puhutaan että pizza on epäterveellistä ja lihottavaa. Monissa pizzoissa on täytteineenkin saman verran energiaa kuin monissa leivissä per 100g.




Ongelma on siinä, että et esitä lähteitä, kirjoitat subbarin sämpylöistä ja pizzoista, kun minä kirjoitan kuitupitoisista ja täysjyvätuotteista, aloittaja on laihiksella:

Suosituksia

Suositaan vähäenergiaisia vesi- ja kuitupitoisia ruokia (kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljaa)

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Laihduttaminen#section_2

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
viltsu
Ajattelin nyt kun painonpudotusta harrastan, että voiko noita kahta syödä liikaa? Rakastan molempia ja aamupalaksi jos syön 5 isoa porkkanaa ja vaikka 5 tomaattia ja samat lounaaksi ja päivällisellä sitten proteiinit ja rasvat. Mutta onko 10 tomaattia ja 10 porkkaanaa päivässä liikaa? Kuvitellaan, että moinen ruokavalio kestäisi vaikka 4-6 kk.

Yhessä porkkanassa on A-vitamiinia (ja nimenomaan siis A-vitamiinia, eikä beetakaroteenia, jonka liika saannista ei ole muuta haittaa kuin keltainen iho) n. 770 µg http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Kuitenkin Yli 1 500 mikrogramman suuruinen päiväannos A-vitamiinia voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä osteoporoosia, ja erittäin suuret määrät voivat aiheuttaa lisäksi maksavaurioita. http://fi.wikipedia.org/wiki/A-vitamiin ... B6ss.C3.A4

Että ei ehkä kannata pitkällä aikavälillä mitään määräänsä enempää myltätä...

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat