Seuraa 
Viestejä45973

Viiskytluvulla monellakaan ei ollut jokapäiväisen ihonpesun (suihkun) mahdollisuutta. Esimerkiksi jääpallopelissä tai hiihtolenkillä hiestä kastunut paita yksinkertaisesti kuivui päällä vaihtuakseen yöksi pyjamaan.Tuohon aikaan panin merkille, miten terve ja flunssaton oloni oli.

Kuuskytluvulla, kun monella jo oli suihku, eräs tuttu patologi puhui monesti, että ihoa ei pitäisi usein pestä eikä varsinkaan saippualla joitakin strategisia kohtia lukuunottamatta.

Äskettäin luettiin tiedeuutisista, että ihokarvojen kuopassa asustaa suuri joukko terveydelle hyödyllisiä bakteereja. Ihohan on ainakin 70 erilaisen bakteerin kansoittama, joista useat ovat hyödyllisiä. Miksi siis pestä ne saippualla pois?

Lisää ihon saippuoinnin vastaista ainesta tarjoaa uudessa sciencedailyssa kerrottu tiedeuutinen, jonka mukaan hiessä on runsaasti terveyttä ylläpitävää luonnon antibioottia. Jos nyt tavalliseen tapaan hangataan hiki iholta pois, menee tärkeä oman elimistön tuottama vastustuskykytekijä mukana..

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 104359.htm

Ongelmaksi voi jollakulla nousta pelätty hienhaju. Totuus on kuitenkin, että vasta pilaantunut hiki haisee pahalle. Vaihtamalla paita parin päivän välein ja ehkä viruttamalla kainalot vedellä vältetään pilaantuneen hien muodostuminen ja tuoksutaan...raikkaasti hieltä.

Kommentit (5)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Olen itse luullut, että ihoa ei pitäisi pestä liian usein jotta sen luonnollinen rasva ei katoaisi. En ole tiennytkään, että hiki olisi jotenkin hyväksi. Hien "pilaantumisen" käsittääkseni aiheuttaa kuolleet bakteerit, eli pahalta haiseva hiki kertoisi kuolleiden bakteereiden olemassa olosta. Eikä ne olisi kuitenkin syytä pestä pois?

Hämmentää.

Vatkain
Olen itse luullut, että ihoa ei pitäisi pestä liian usein jotta sen luonnollinen rasva ei katoaisi. En ole tiennytkään, että hiki olisi jotenkin hyväksi. Hien "pilaantumisen" käsittääkseni aiheuttaa kuolleet bakteerit, eli pahalta haiseva hiki kertoisi kuolleiden bakteereiden olemassa olosta. Eikä ne olisi kuitenkin syytä pestä pois?

Ne rasvat aiheuttavat finnit ja hajut. Kuolleet bakteerit eivät aiheuta mitään vaan korkeintaan elävät. Terveys ja hygienia ovat aika eripäissä nykyään.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
P.S.V.
Viiskytluvulla monellakaan ei ollut jokapäiväisen ihonpesun (suihkun) mahdollisuutta. Esimerkiksi jääpallopelissä tai hiihtolenkillä hiestä kastunut paita yksinkertaisesti kuivui päällä vaihtuakseen yöksi pyjamaan.Tuohon aikaan panin merkille, miten terve ja flunssaton oloni oli.

Kuuskytluvulla, kun monella jo oli suihku, eräs tuttu patologi puhui monesti, että ihoa ei pitäisi usein pestä eikä varsinkaan saippualla joitakin strategisia kohtia lukuunottamatta.

Jos nykyään et ole terve etkä flunssaton, niin ehkäpä taudit tarttuvat herkemmin ikääntyneisiin ihmisiin. Lisäksi ihmisiä on nykyään enemmän ja kaupungeissa varsinkin joutuu jatkuvasti yhä uusien ja uusien ihmisten kanssa tekemisiin, jolloin tartunnan mahdollisuuksia on enemmän. Jos on kokoajan vain yhden ja saman porukan kanssa tekemisissä niin eihän siinä taudit riehu jos ei niitä ulkopuolelta siihen rinkiin pääse.

Ei kaikki hiki toki haise. Ja naisilla se haju saattaa vaihdella kuukautiskierron mukaan, ollen ennen kuukautisia vastenmielisin. Itse en voisi jättää hikiä kainaloihin, rintaan tai selkään, koska alan kutisemaan voimakkaasti kun olen oikein hiestä märkä. Olen jostain lukenut että on mahdollista olla omalle hielleen allerginen (tai jollekin ainesosille siinä) ja kun muutenkin olen autoimmuunisairauksiin taipuvainen, niin en pitäisi tuota mahdottomana omalla kohdallani.

Hikiallergia – totta vai tarua?

Kutina on pirullista, raapiminen taivaallista
22.1.2009
Matti Hannuksela
Osa ihoatoopikoista kutiaa hikoillessaan vimmatusti. Näihin asti sen on arveltu johtuvan siitä, että hikoilukäskyn välittäjäaine, asetyylikoliini, vapauttaa histamiinia syöttösoluista suoraan ilman allergiareaktiota. Vuonna 2002 japanilainen työryhmä julkaisi ajatuksia herättäviä tutkimustuloksiaan. Tutkijat olivat tehneet 66 ihoatoopikolle ihonsisäisen kokeen heidän omalla hiellään. 56:lla (84 %) nousi ihotestiin niin iso paukama, että koetuloksen katsottiin olevan myönteinen. Terveitä verrokkeja oli 27, joista vain kolme reagoi hikikokeessa. Työryhmä totesi lisäksi, että hiki vapautti koeputkessa potilaiden basofiilisistä valkosoluista histamiinia. Verrokkien valkosolut eivät reagoineet hien kanssa. Sen jälkeen myönteisiä ihokoetuloksia on julkaistu etenkin sellaisissa tapauksissa, joissa atooppista ihottumaa sairastavalla on myös hikinokkosihottumaa. Hikiyliherkällä astmaatikolla on puolestaan useammin hengitystieinfektioita kuin muilla astmaatikoilla. Millä me sitten voimme helpottaa hikiyliherkän oloa? Toistaiseksi vain hikoilua välttämällä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=kop00041

Mutta te jotka ette kutise voitte toki lillua hiessänne aivan vapaasti, kunhan ette sitten loukkaannu jos se omalle itselle ominainen hienhaju, jos moista tulee (ja aikanaan kyllä tulee) ei oikein miellytä jotain toista ihmistä ja hän haluaa ottaa hajurakoa. Joidenkin miesten hiki haisee aivan pierulle, ja tämä ei ole vain oma näkemykseni siinä mielessä että kerran eräissä tiloissa eräs mies joka haisi tällaiselle poistui juuri paikalta ja tyhjään tilaan tuli toinen ihminen joka heti töksäytti että mikä täällä oiken lemuaa. En tohtinut sanoa että se toinen ihminen joka juuri lähti... Naisten taholta sensijaan on lemahtanut hien vuoksi esim. lihapiirakan haju, ja onhan sitä kaikenlaista. Eikä tarvitse edes uida liiveihin kiinni että haistaa. (Toisaalta oma hajuaistini on hyvin terävä.)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat