Seuraa 
Viestejä49

Laskuvarjohyppääjän potentiaalienergia on suoraan verrannollinen hyppykorkeuteen. Hypyn aikana potentiaali pyrkii muuttumaan liike-energiaksi. Suurimmillaan liike-energia on vapaan pudotuksen aikana, jolloin ilmanvastus rajoittaa putoamisnopeuden n. 200 kilometriin tunnissa. Varjon avulla ilmanvastusta lisätään, niin että putoamisnopeus maahan tullessa on vain muutamia metrejä sekunnissa.

Kysymys: Voitaisiinko hyppääjän liike-energia varastoida esimerkiksi pyörivään roottorisiipeen siten, että lapakulmia säätämällä, juuri ennen maakosketusta roottorin noste hidastaisi putoamisnopeuden turvalliseksi? Lienee kokeiltu ainakin tarvikepudotuksissa.

Sivut

Kommentit (23)

bothnicum
Varjon avulla ilmanvastusta lisätään, niin että putoamisnopeus maahan tullessa on vain muutamia metrejä sekunnissa. .



Terminaalinopeudessa ilmanvastus on yhtä suuri kuin painovoima (kiihtyvyyttä ei ole). Varjon varassa tilanne on täysin sama, joten ilmanvastus molemmissa tilanteissa on sama eli varjon avulla ilmanvastus ei lisäänny. Itseasiassa nykyaikaiset varjot toimivat siiven tavoin eli tuottavat nostovoimaa ja en tiedä missä yhteydessä nostovoima ja ilmanvastus ovat keskenään, joten voipi olla, että ilmanvastus taitaa varjon varassa olla pienempi kuin vapaassa pudotuksessa

Mutta itse kysymyksestä en tiedä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Mielenkiintoinen aloitus. Roottorin voisi laukaista edellä kulkeva paino. 100 m on varmaankin sopiva hidastusmatka.

Roottorin voima näkyy vaahteran siemenessä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Voidaan, ihan kuten rikki menneessä helikopterissakin (autorotaatio laskeutuminen). Ropelista tulisi ilmeisesti sen verran kookas, ettei oikein kilpaile hinnallaan, massallaan ja tilantarpeellaan laskuvarjon kanssa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Denzil Dexter
Voidaan, ihan kuten rikki menneessä helikopterissakin (autorotaatio laskeutuminen). Ropelista tulisi ilmeisesti sen verran kookas, ettei oikein kilpaile hinnallaan, massallaan ja tilantarpeellaan laskuvarjon kanssa.



Autorotaatio onnistuu ainoastaan jos pyrstöroottori on toiminnassa, tai helikopterissa on tuplaroottorit, tai kopterissa on sivuvakaaja (esim. gyrokopteri).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Denzil Dexter
Voidaan, ihan kuten rikki menneessä helikopterissakin (autorotaatio laskeutuminen). Ropelista tulisi ilmeisesti sen verran kookas, ettei oikein kilpaile hinnallaan, massallaan ja tilantarpeellaan laskuvarjon kanssa.



Autorotaatio onnistuu ainoastaan jos pyrstöroottori on toiminnassa, tai helikopterissa on tuplaroottorit, tai kopterissa on sivuvakaaja (esim. gyrokopteri).



EI kai näin ole.

'autorotations can also be performed in the event of a complete tail rotor failure or following loss of tail-rotor effectiveness, since there is virtually no torque produced in an autorotation.'

Jos pyrstöroottori on toiminnassa, se vain haittaa:

'However, as noted above, there is virtually no torque generated during autorotation, so to maintain flight in a straight line the pilot must keep one anti-torque pedal pressed to eliminate the tail rotor's anti-torque thrust.'

http://en.wikipedia.org/wiki/Autorotati ... icopter%29

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Seppo_Pietikainen
Denzil Dexter
Voidaan, ihan kuten rikki menneessä helikopterissakin (autorotaatio laskeutuminen). Ropelista tulisi ilmeisesti sen verran kookas, ettei oikein kilpaile hinnallaan, massallaan ja tilantarpeellaan laskuvarjon kanssa.



Autorotaatio onnistuu ainoastaan jos pyrstöroottori on toiminnassa, tai helikopterissa on tuplaroottorit, tai kopterissa on sivuvakaaja (esim. gyrokopteri).



Jos kovin pelottaa, niin voi laittaa laskuvarjoonsa kaksi ropelia jotka pyörivät eri suuntiin. Mutta kuten todettua, huomattavasti kalliimpaa kuin laskuvarjoilu.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Einheri
Seppo_Pietikainen
Denzil Dexter
Voidaan, ihan kuten rikki menneessä helikopterissakin (autorotaatio laskeutuminen). Ropelista tulisi ilmeisesti sen verran kookas, ettei oikein kilpaile hinnallaan, massallaan ja tilantarpeellaan laskuvarjon kanssa.



Autorotaatio onnistuu ainoastaan jos pyrstöroottori on toiminnassa, tai helikopterissa on tuplaroottorit, tai kopterissa on sivuvakaaja (esim. gyrokopteri).



EI kai näin ole.

'autorotations can also be performed in the event of a complete tail rotor failure or following loss of tail-rotor effectiveness, since there is virtually no torque produced in an autorotation.'

Jos pyrstöroottori on toiminnassa, se vain haittaa:

'However, as noted above, there is virtually no torque generated during autorotation, so to maintain flight in a straight line the pilot must keep one anti-torque pedal pressed to eliminate the tail rotor's anti-torque thrust.'

http://en.wikipedia.org/wiki/Autorotati ... icopter%29




Tuossa on jotain epäjohdonmukaista. Polkimien painelulla ei ole mitään merkitystä jos pyrstöroottori ei ole toiminnassa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Autorotaatiossa ropeli on vapaassa pyörimisliikkeessä, ts vapaakytkimellä irti akselista. Silloin se ei myöskään voi välittää momenttia laitteeseen, ts pyrstöroottorista ei pitäisi olla hyötyä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Denzil Dexter
Autorotaatiossa ropeli on vapaassa pyörimisliikkeessä, ts vapaakytkimellä irti akselista. Silloin se ei myöskään voi välittää momenttia laitteeseen, ts pyrstöroottorista ei pitäisi olla hyötyä.



Joo, olet oikeassa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873

Aiheesta en tiedä, mutta maallikon pohdintana ajattelisin että jos helikopterin runko alkaa autorotaatiossa pyörimään, niin voitaisiinko runkoa kallistaa sivulle pääroottoriin nähden siten, että painovoima vetäisi pyrstöä alas-sivulle vasten pyrstön kiertosuuntaa? Vai vaatisiko tuo moottoreiden voimaa ja estäisikö se helikopterin ohjaamisen autorotaatiossa?

bothnicum
Seuraa 
Viestejä49

Omavoimaisissa autogiroissa näyttää roottorin siipien kärkiväli olevan alle 5 metriä. Laskuvarjon korvikkeena käytettävässä laskuroottorissa ei tarvittaisi moottoria, joten kärkiväliksi riittäisi varmaankin 3-4 m. Siis kaksi miehen mittaista lapaa. Sopivasti taiteltuna menee hyvinkin samaan tilaan kuin tavallinen laskuvarjo.

Helikopterilennossa moottorin sammuessa pystytään laite tuomaan turvallisesti alas juuri autorotaation avulla. Miksei sama onnistuisi tässäkin.

Toinen vaihtoehto on käyttää roottorin lapojen kärjissä olevia pieniä suihkumoottoreita. Ehkä molempia rinnakkain. Toisi lisää turvallisuutta.

Luulisi, että tällaista lienee kokeiltu jo jossain.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323
bothnicum
Helikopterilennossa moottorin sammuessa pystytään laite tuomaan turvallisesti alas juuri autorotaation avulla. Miksei sama onnistuisi tässäkin.



Turvallisuuskin on suhteellista. Kyllä se on viimeinen epätoivon teko eikä turvallinen ja hallittu tapa laskeutua.

Toinen vaihtoehto on käyttää roottorin lapojen kärjissä olevia pieniä suihkumoottoreita. Ehkä molempia rinnakkain. Toisi lisää turvallisuutta.

Luulisi, että tällaista lienee kokeiltu jo jossain.




Oletko vakavissasi? Jos minä teen sinulle autorotaatioroottorin, jonka lapojen kärjessä on pienet suihkumoottorit, niin oletko sinä se joka kokeilee sitä hyppäämällä?

Mutta kuten todettu, teoriassa tuo on mahdollista. Mutta käytännössä kallista, epäluotettavaa ja epäkäytännöllistä. Miksi niin pitäisi tehdä edes kokeeksi, kun kerran laskuvarjot ovat erittäin koeteltua ja loppuun kehitettyä tekniikkaa? Kalliiksi se tulee, jos kaikki mieleen juolahtavat hullutukset on pakko kokeilla ennen kuin uskoo ettei niissä ole päätä eikä häntää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323
V.A.Littaa
Aiheesta en tiedä, mutta maallikon pohdintana ajattelisin että jos helikopterin runko alkaa autorotaatiossa pyörimään, niin voitaisiinko runkoa kallistaa sivulle pääroottoriin nähden siten, että painovoima vetäisi pyrstöä alas-sivulle vasten pyrstön kiertosuuntaa? Vai vaatisiko tuo moottoreiden voimaa ja estäisikö se helikopterin ohjaamisen autorotaatiossa?



Helikopterin ohjaaminen suoritetaan säätämällä roottorin lapakulmaa kierroksen eri vaiheessa. Jos ohjausservot toimivat, niin voi tehdä autorotaatiossakin ja tuottaa kallistusta kompensoivan momentin. Jos taas ohjausservot eivät toimi, kopteri ei ole hallittavissa.

Neutroni
Miksi niin pitäisi tehdä edes kokeeksi, kun kerran laskuvarjot ovat erittäin koeteltua ja loppuun kehitettyä tekniikkaa? Kalliiksi se tulee, jos kaikki mieleen juolahtavat hullutukset on pakko kokeilla ennen kuin uskoo ettei niissä ole päätä eikä häntää.



Muistaakseni 1/30 000 - 1/50 000 hypyistä päätyy kuolemaan. Tämä on sinänsä paljon, kouluttajallani oli muistaakseni 7000 hyppyä takana. Näin se tn. kasvaa.

Jossain joskus rauhoiteltiin että suurin osa onnettomuuksista tapahtuu maahantulossa

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat