Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Päihde- & peliriippuvaisen symbioosi. Tein tänään jotain josta tuli aika huono olo.Olen kuin sokea joka kampittaa toisen sokean. Hain nimittäin naapurini tuttavalle taskurahasta viinaa. Tämäkin raha meni pelaamiseen.Olen kuin lahottajasieni kaatuneen mädäntyneen puun rungolla. Selvennykseksi todettakoon että tämän sosiaalihuoran asiakkaat olivat vanhuuseläkeiässä. Molemmat juoneet itsensä niin huonokuntoisiksi etteivät uskalla liiikkua talviliukkailla kodin ja bussipysäkin ja Päihdykekaupan väliä.

Rahan kadonnut arvo addiktilta. Luen parhaillaan Björn Wahlroosin kirjaa Markkinat ja Demokratia olen vielä aika alkuvaihella. Sivun 81 alareunan kappaletta vapaasti mukaillen rahalla on vaihdanta-arvo sekä se toimii samalla arvon säilyttäjänä. Merkonomina en välttämättä ymmärrä lukemaani yhtä hyvin ja oikeassa asiayhteydessä kuin akateemisesti sivistynyt lukija. Mutta addiktina väittäisin ettei rahalla enää ole arvoa muussa kuin kapitalisessa mielessä tarkoitan sellaista mikä edistäisi ihmisarvoista elämää, pelikone kun on hiljainen ystävä. Niin absurdilta kuin se kuulostaa niin jos raha poistettaisiin minun elämästäni kuin veitsellä leikaten varmaan ryöstäisin pankin saadakseni pelihimon tuoman jännityksen tunteen. Niinhän tavallaan huumeriippuvaiset tekevät.

Hyeenat haavoittuneen ympärillä. Alko ja Veikkaus tekevät vuosittain voittoa ynnättynä ½-miljardia €. Veikkaus vuonna 2011, yli 200%* sekä Alko n. 60%** Ohessa vertailun vuoksi typistetty HS.fi lista sijoitetun pääoman tuottolle yrityksissä joissa tuotetaan jotakin konkreettista raa'alla työllä ja hiellä. Oletetaan ettei kahden ensin mainttujen valtio-omisteisten yritysten tuotteilla ei olisikaan sitä mieltä turruttavaa vaikutusta mikä tiedetään rahapelin pelaamisella ja humaltumisella olevan. Tällöin rahaa paljastuu kolikonkääntöpuoli selkeästi. Ko yritykset tekevät perkeleellisiä voittoja sillä että ne nakertavat satojen tuhansien ongelmakäyttäjien ihmisarvoa. Samassa yhtälössä pätee kontekstin mukaisten ihmisryhmien fyysisen ja henkisen terveydentilan pahentaminen olennaisesti. Tosin Veikkauksen hyväksi tuottoa jaetaan yhteiseen hyvään sosiaalisiin projekteihin. Uskallan väittää niukan yleistietoni varassa sekä keskeneräisen lukuprojektin viimeistä, 10. luvun otsikkoa -Loppu Enemmistön tyrannialle silmäilemällä että Wahlroosilaiset ilolla ottaisivat vastaan uutisen Alkon tai Veikkauksen yksityistämisestä. Tässä yhtälössä tosin unohdettaisiin sosiaalidemokraattisen hyvinvointivaltion eräs ihanteista, heikoimmista huolehtiminen. En äkkiseltään osaa vastata kysymykseen siitä kuinka markkinat vastaisivat paheneviin sosiaalisiin haasteisiin julkisen sektorin saamien verotulojen pudotessa murto-osaan.Osaatko sinä?

1 KONE 40.0 %
2 NOKIAN RENKAAT 27.0 %
3 WÄRTSILÄ 21.0 %
4 TIETO 21.0 %
5 ELISA 18.0 %
6 METSO 18.0 %
7 TeliaSonera 16.0 %
8 YIT 12.0 %
9 KESKO 11.0 %
10 FORTUM 11.0 %
11 NOKIA 9.0 %

*http://valtionomistus.fi/suomi/yhtiot/valtioenemmistoiset-yhtiot/veikkau...

**http://valtionomistus.fi/suomi/yhtiot/valtioenemmistoiset-yhtiot/alko-oy/

-

Kommentit (0)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat