Seuraa 
Viestejä45973

Pelailen autosähköjen kanssa ja pohdin montako amppeeria tasavirtaa 1.5mm2 johdin kestää jatkuvaa kuormitusta? En tiedä onko väliä tasa/vaihtovirralla mutta tuli nyt sekin mainittua.

Sivut

Kommentit (36)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35447
ratz
Pelailen autosähköjen kanssa ja pohdin montako amppeeria tasavirtaa 1.5mm2 johdin kestää jatkuvaa kuormitusta? En tiedä onko väliä tasa/vaihtovirralla mutta tuli nyt sekin mainittua.



1,5 mm^2:n johdoilla käytetään yleensä 230 V:lla 10 A:n sulakkeita. Se on konservatiivinen arvo, joka toimii tasa- ja vaihtovirralla. Pienillä jännitteillä jännitehäviö voi vaatia pienempää virrantiheyttä kriittisissä sovelluksissa. Normaalit johdot kestävät tyypillisissä sovelluksissa paljon isompaakin virtaa, mutta käytännössä on harvoin järkevää poiketa tuosta nyrkkisäännöstä isommille virrantiheyksille. Vakuutusyhtiökään tuskin pitää siitä, jos auto palaa.

1,5 mm² 14 A 18,5 A 26 A 19 A 10 A
Asennustapa
A uppoasennukselle
C pinta-asennukselle
D maa-asennukselle
E vapaasti ilmaan tehtävälle asennukselle

wikipedia.org/wiki/Sähköjohto Ääkkösvaiva

Neutroni
Vakuutusyhtiökään tuskin pitää siitä, jos auto palaa.



Heh. Mutta nyt ei onneksi tarvi vakuutusyhtiötä pelätä kun ei tossa ole liikennevakuutuksen lisäksi palovakuutuksia Kiva tosin olisi jos ei talo palas ton auton takia.

Ja jäi mainitsematta mutta 12 V siis on kyseessä, minkä näkyvät kyllä vastaajat jo älynneenkin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
ratz
Pelailen autosähköjen kanssa ja pohdin montako amppeeria tasavirtaa 1.5mm2 johdin kestää jatkuvaa kuormitusta? En tiedä onko väliä tasa/vaihtovirralla mutta tuli nyt sekin mainittua.

Kokeile. Testaa millä virralla alkaa eriste kuplimaan.

ratz
Pelailen autosähköjen kanssa ja pohdin montako amppeeria tasavirtaa 1.5mm2 johdin kestää jatkuvaa kuormitusta? En tiedä onko väliä tasa/vaihtovirralla mutta tuli nyt sekin mainittua.




Nyt ollaan ihan peruskysymysten äärellä. Helppo vastaus on tietenkin 10 A. Mutta ei se niin helppoa ole. Kysymys on että paljonko jännitehäviötä siedät? Paljonko johdin saa lämmetä ilman että se aiheuttaa vaurito. Lämpeneminen taas riippuu tietysti hukkatehosta, mutta myös jäähdytyksen tehokkuudesta. Tämän takia sähköjohtoja ei esim saa asentaa eristeen sisään. Hyvinkin vaatimaton häviöteho aiheuttaa palovaaran, jos johdin on hyvin eristetty.

Katso taulukosta kuparin (oletan että puhut kuparijohtimesta) impedanssi. Laske jännitehäviö. Kokeile asennuksessa miten parhaiten eristetty johtimen osuus lämpenee. Jos lämpenee liikaa, vähennä virtaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35447
ratz

Heh. Mutta nyt ei onneksi tarvi vakuutusyhtiötä pelätä kun ei tossa ole liikennevakuutuksen lisäksi palovakuutuksia Kiva tosin olisi jos ei talo palas ton auton takia.

Ja jäi mainitsematta mutta 12 V siis on kyseessä, minkä näkyvät kyllä vastaajat jo älynneenkin.




Paljonko virtaa haluaisit johtaa? Mitä laitetta käytät? Onko joku erityinen syy ylittää se 10 A? Eikö auton palamisella ole mitään väliä?

Noin perstuntumalta sanoisin, että jos se johto on huoneenlämpöisen ilman ympäröimänä, tavallinen PVC-eristetty 1,5 mm^2 johto kestää jatkuvaa ainakin 20-25 A. Noissa määräyksissä on reippaat turvamarginaalit. Mutta älä syytä minua sitten jos se sinun tapauksessa ei kestäkään. Lämpö esimerkiksi haurastuttaa eristettä ja se hajoaa pitemmän käytön jälkeen. Tuollaiset jonkun komponentin äärimmäistä suorituskykyä hakevat ratkaisut ovat aina tapauskohtaisia, hyvin vaikeita ja riskialttiita. Siksi minusta on vaikea nähdä syytä, miksi niin pitäisi tehdä autoon, jossa johdon koolla tai painolla ei ole mitään merkitystä, kun rahansäästökin on vain muutama euro, mikä on aivan mitätön prosentti vuotuisista kustannuksista.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Turvallisuusmääräyksissä 1,5 mm2 suurin sallittu ilmassa 17 A. Ympäristön lämpötila tällöin 20'C.

Auto-olosuhteissa harvoin pysytään vuoden ympäri alle 20'C.

Johtimen lämpeneminen on virran suhteen neliöllistä. Lämpeneminen ryöstäytyy siis herkästi kriittisessä mitoituksessa. Jos johdin lämpenee sallittuun 70'C arvoon 10 A virralla on lämmittävä vaikutus 20 A virralla nelinkertainen. 20'C ympäristölämpötilassa 1,5 mm2 muistaakseni lämpenee 70 asteeseen 14 A virralla.

Jäitä hattuun vaan näissä mitoitusjutuissa. Mutu ei toimi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Hiukan epämääräisiä käsityksiä tuntuu olevan keskustelijoilla.

Minä mittasin 1.5 mm2 Cu johtimen virrankeston. 130 A: selvä punerrus. 150 A: kirkkaan punainen. 160 A: naps. Veikkaan, että joku 80 tai 100 A on vielä ihan siedettävä virta, jos eriste sallii, eikä johtimeen kohdistu vetoa.

Taidanpa etsiä varastosta CrNi-piuhaa, niin sillekin saan mitatuksi jonkin kuormitettavuuden.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35447
o_turunen
Hiukan epämääräisiä käsityksiä tuntuu olevan keskustelijoilla.



Siksi se 10 A:n standardimitoitus on olemassa, ja minusta täällä on oltu aika yksimielisiä, että sitä kannattaa noudattaa, vaikka lisäksi onkin lähinnä huvin vuoksi spekuloitu paljonko se johto tosiaan kestäisi, jos sen kuormittaisi äärimmilleen.

Minä mittasin 1.5 mm2 Cu johtimen virrankeston. 130 A: selvä punerrus. 150 A: kirkkaan punainen. 160 A: naps. Veikkaan, että joku 80 tai 100 A on vielä ihan siedettävä virta, jos eriste sallii, eikä johtimeen kohdistu vetoa.



Tuo lienee turha koe kysyjän kannalta. Autosähköasennuksessa eristys on liki aina välttämätön. Itse luulen, että aloittajalta löytyy 1,5 neliöistä PVC-eristeistä johtoa ja hän haluaa säästää muutaman euron ja kauppakeikan vaivan käyttämällä sitä sen sijaan että ostaisi paksumpaa. Jos nurkissa ei satu olemaan keraamisilla holkeilla eristettyä johtoa ja kauppakeikka on kuitenkin edessä, luulen että 10 neliöinen muovieristetty on aika laikka halvempaa kuin 1,5 neliöinen, jonka eriste kestää saman virran.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5080
CE-hyväksytty
ratz
Pelailen autosähköjen kanssa ja pohdin montako amppeeria tasavirtaa 1.5mm2 johdin kestää jatkuvaa kuormitusta? En tiedä onko väliä tasa/vaihtovirralla mutta tuli nyt sekin mainittua.

Kokeile. Testaa millä virralla alkaa eriste kuplimaan.



Juuri näin kannattaa tehdä - jos autosi on sinulle kallis. Pätkä kaapelia vaan käyttöpaikkaa vastaaviin olosuhteisiin ja hitsaustasasuuntaajasta virtaa pikkuhiljaa lisää.

Kannattaa myös tarkistaa paljonko sulakkeet kestävät, hidas 10A posliinisulake kestää hetken jopa 20A, sama voi olla autosulakkeellakin. Johto kannattaa ylimitoittaa ja sulake alimitoittaa jollei ole varma mitä tekee.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35447
ROOSTER
CE-hyväksytty

Kokeile. Testaa millä virralla alkaa eriste kuplimaan.



Juuri näin kannattaa tehdä - jos autosi on sinulle kallis. Pätkä kaapelia vaan käyttöpaikkaa vastaaviin olosuhteisiin ja hitsaustasasuuntaajasta virtaa pikkuhiljaa lisää.



Noin nimenomaan ei kannata tehdä, jos auto on kallis, vaan käyttää yleisesti hyväksi todettuja mitoitusperiaatteita. Kukaan ei ole edelleenkään perustellut, että miksi pitäisi käyttää liian ohutta johtoa äärimmilleen kuormitettuna? Auto on nimenomaan niin kallis, että muutaman euron säästö on huono peruste, auto on niin massiivinen, että painon säästö on huono peruste ja auton korjaus niin työlästä, että kauppareissun vaivan säästäminen on huono peruste.

Kannattaa myös tarkistaa paljonko sulakkeet kestävät, hidas 10A posliinisulake kestää hetken jopa 20A, sama voi olla autosulakkeellakin. Johto kannattaa ylimitoittaa ja sulake alimitoittaa jollei ole varma mitä tekee.



Ei todellakaan kannata alimitoittaa sulakkeita. Sitten ne paukkuvat käytössä koko ajan. Sulakkeen on tarkoituskin kestää hetkellistä ylivirtaa. Se kestää kuitenkin hitaanakin oikein mitoitettuna vähemmän aikaa kuin johto, jota se suojaa, joten suojaus toimii kyllä.

Nyrkkisääntönä 1,5mm^2 = 10A, 2,5mm^2 = 16 A. Turha sitä on rajoille vetää, mutta jos haluaa niin sitten lukemaan kirjallisuutta. Lämpötila vaikuttaa, nuo arvot on MMJ:lle sähköputkessa.

Eihän tuolla mitään tekemistä ole autosähköjen kanssa, kunhan mainitsin.

Päädyin lopulta 10A sulakkeeseen. Jos hajoaa niin sitten 15 ja jos vielä niin isompi johdin. Varmuuden vuoksi vaikka mitä kestäisi. Autolla ei siksi ole niin väliä koska on kyse melko halvasta harrasterutkusta jolla ei niin käytännön merkitystä. Sillä on hyvä harjotella just tällasia sähköjuttuja ja muita korjauksia ennen kun kajoaa parempiin vehkeisiin. Sitä mainittya hitsausmuuntajaakaan ei ole, eli ei ihan kaikki testauksetkaan onnistu omin voimin. Hyviä vastauksia on tullut kumminkin - kiitos teille niistä!

Muutama harrastajan synti tulee mieleen. Johtoja ei kiinnitetä kunnolla, niiden jäädessä roikkumaan ja kurautumaan ja irtoilemaan tärinöissä ja hankautumaan rikki. Käytetään öljyä kestämättömiä eristenauhoja ja eristeettömiä liittimiä välttäen sulakkeiden käyttöä. Tulos on ettei rakennelmista kestä kuin osa pitempää käyttöä ja häiriöt johtavat nopeampaan autosta luopumiseen.

Auton moottoritilassa saattaa olla keslällä miltei kiehuvan kuumaa ja sisällä myös, Yhdestä urheiluautosta suli ovitiiviste. Joten huonelämpötilat ei ole mikään lähtökohta. Talvella taas lämpötilat voi vaihdella toista sataa astetta. Kylmä voi olla eristeille huono tärinöiden kanssa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat