Sukulaiset lieviä alkoholisteja

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minun isoisä, isä, sedät, veli, ovat lieviä alkoholistaja. Sitten voi löytyä vielä Minun isoisän veljen, puoleltakin luultavasti lisää alkoholisteja. Sitten Ainakin heidän yksi sisko oli alkoholisti . En tiedä onko tämän henkilön lapset ja lapsen lapset missä tilassa.

Eli kannattaako minun nauttia ollenkaan alkoholia, että minusta ei tule alkoholistia.

Kuitenkin näyttää siltä, että on periytyvää tuo alkoholismi.

Sivut

Kommentit (23)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Isoisäni serkku oli sodassa SS-mies, minun pitää siis olla varovainen ettei minusta tule uusi Fuhrer.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

http://www.bioteknologia.info/uutiset/b ... nnistettu/

Suora lainaus edellisestä, uutinen parin vuoden takaa:
STT) Amerikkalainen tutkimusryhmä on pystynyt tunnistamaan ensimmäisen geenin, joka varmuudella vaikuttaa alkoholiriippuvuuden syntyyn. Altistavaksi geeniksi varmistunut geeni löytyi tutkimuksessa, johon osallistui yli 12 000 ihmistä kymmenen vuoden ajan. Samat tutkijat ovat löytäneet myös toisen alkoholiaineenvaihduntaan vaikuttavan geenin, mutta tämän osalta tutkimustuloksia ei ole vielä julkaistu.

Alkoholiriippuvuudelle altistava geeni vaikuttaa aivojen hermovälitykseen GABA-reseptorin kautta. Kyseisen reseptorin välittäjäaineella GABA-A2:lla on aivojen toimintaa hillitsevä vaikutus. Geenimuutos vaikuttaa siten, että alkoholi vaikuttaa aivoihin voimakkaammin, ja riippuvuus kehittyy siten nopeammin ja helpommin.

Alkoholismin geenitaustan selvittämisessä ollaan kuitenkin vasta alussa. Alkoholismi on monioireinen sairaus, joten siihen vaikuttavia geenejäkin uskotaan olevan useita. Se kuitenkin tiedetään, että perimän osuus alkoholiriippuvuuden kehittymisessä on 65 prosentin luokkaa. Alkoholiriippuvuuden geenitaustan selviäminen mahdollistanee tulevaisuudessa täsmälääkkeiden kehittämisen alkoholiriippuvuuden hoitoon.

Ainoa suvussani, jolla tiedän olleen alkoholismia oli iloluontoinen isoisänisäni. Hän tuli vävynä taloon, myi metsät, vietti railakasta elämää ja harrasti "jalkavaimoja". Olen voinut kuulla liioitellun subjektiivisen version tapahtuneista, koska isoisänäitini kyllästyi touhuun ja lähti lapsinensa kaupunkiin. Silti geeni voi olla minussakin.

Vierailija
tiäremiäs
Minun isoisä, isä, sedät, veli, ovat lieviä alkoholistaja. Sitten voi löytyä vielä Minun isoisän veljen, puoleltakin luultavasti lisää alkoholisteja. Sitten Ainakin heidän yksi sisko oli alkoholisti . En tiedä onko tämän henkilön lapset ja lapsen lapset missä tilassa.

Eli kannattaako minun nauttia ollenkaan alkoholia, että minusta ei tule alkoholistia.

Miksi nauttisit alkoholia. Se on myrkkyä elimistölle joka tapauksessa. Suositteluni on, ettet ota riskiä. Et menetä mitään.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Alkoholismi ei kuitenkaan puhkea, jos sairastumaan altis ihminen välttää alkoholia.
Mitään tutkimuksia ei tarvita; jos henkilö tietää lähisukulaistensa olevan vaikeuksissa alkoholiriippuvuuden tai muun kyseisen päihteen käyttöön liittyvän seikan takia, niin hän välttäköön tätä hermomyrkkyä.
Onneksi kenenkään ei ole pakko alkoholia nauttia!

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Nautin eilen(kin) melkoisen runsaasti alkoholia, ja hyvää oli. Suku kuitenkin on enimmäkseen kerrassaan raitis, olen siis se musta lammas, vaikka olenkin Susi!

Mutta kyllä siihen koukkuun helposti jää, itse en tietenkään ole jäänyt

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
tiäremiäs

Etköhän tiedä tuohon vastauksen itsekin. Kotona näytetty malli + mahdollinen geenialtistus = suurempi riski ryhtyä ryyppäämään vanhempana. Suosittelen yleistä mehulinjaa, mehut ovat helvetin hyviä (hedelmälihalliset etenkin lantraamiseen, mutta se ei kuulu tähän).

Jos juot edelleen vain baareissa ja kohtuudella, niin vaaraa ei välttämättä ole. Useimmat tuntemani enemmän alkoholia käyttävät ovat ennemminkin seurajuomiskulttuurin "uhreja", kuin geeniensä vankeja. Rypätään homososiaalisessa seurassa ja pyritään ylläpitämään maskuliinista valtakilvoittelua ja hegemoniaa kaljoittelun glorifioimisella. Tästä aihesta on kirjoitettu hienoja tutkimuksia.

Ihmisillä on taipumusta uskoa determinismiin, kun he eivät kykene sulattamaan vaihtoehtoisia ajattelutapoja. Itse olen nykyään koukussa 10:n vitamiinin Bahi-mehuun, jossa on paljon hedelmälihaa. Vaikuttaakohan tähänkin jokin ilkeä geeni?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Espi000
Toisaalta kaikilta mieliteoista kieltäytyminen saattaa aiheuttaa kroonista tylsistymistä

Päinvastoin. Rappeuttavista mieliteoista kieltätyminen pitää mielen terävänä ja aistit avoimina. Raittius on oikeasti iloinen asia.

Vierailija
K. K.
Espi000
Toisaalta kaikilta mieliteoista kieltäytyminen saattaa aiheuttaa kroonista tylsistymistä

Päinvastoin. Rappeuttavista mieliteoista kieltätyminen pitää mielen terävänä ja aistit avoimina. Raittius on oikeasti iloinen asia.

Raittius on miellyttävä ja hyvä asia vasta kunnon ryyppäämisen ja imppaamisen jälkeen. Kate Mossillakin alkoi töitä tulemaan lisää kokkelihuurujen jälkeen. Sitä paitsi sniffaaminen ei aiheuta riippuvuutta. Vasta ränniin vetäminen saa kropan ja pään sekaisin.

Ei kaikkea pidä kokeilla, mutta pitääkö ne 10. käressä just jättää pois?

Vierailija

Oletteko huomanneet, että ne jotka ovat koukussa johonkin asiaan, tulevat helposti riippuvaiseksi jostain muustakin? Itsellä on ainakin lähisuvussa porukkaa, jotka vetävät niin ruokaa, viinaa kuin tupakkaakin kaksin käsin, eivätkä pysty lopettamaan. Onko siis kyseessä geenivirhe, joka altistaa riippuvaisuudelle?

Vierailija
Halle Lujaa
Oletteko huomanneet, että ne jotka ovat koukussa johonkin asiaan, tulevat helposti riippuvaiseksi jostain muustakin? Itsellä on ainakin lähisuvussa porukkaa, jotka vetävät niin ruokaa, viinaa kuin tupakkaakin kaksin käsin, eivätkä pysty lopettamaan. Onko siis kyseessä geenivirhe, joka altistaa riippuvaisuudelle?

Nimenomaan, muistan lukeneeni tästä.

Vierailija
Mansikki
Halle Lujaa

Nimenomaan, muistan lukeneeni tästä.

Mielenkiintoista ajatella, että (vähän johdettuna) tahto on geneettistä.

Epäilen vahvasti. Persoonallisuuden tiedetään olevan sekä perimää että ulkoisista syistä johtuvaa ja tahto on tuon persoonallisuuden yksi piirre.

Tietenkin, kun tietoisuus on aineesta johtuvaa on sitä tavallaan kaikki siitä seuraava, mutta jonkun verran antaisin oikeuksia myös havaintojen vastavaikutuksille aivoissa; mm. usein synapsit syntyvät ulkoisista virikkeistä.

Olenko väärässä?

Vierailija
Hurskapöllö

Mielenkiintoista ajatella, että (vähän johdettuna) tahto on geneettistä.

Epäilen vahvasti. Persoonallisuuden tiedetään olevan sekä perimää että ulkoisista syistä johtuvaa ja tahto on tuon persoonallisuuden yksi piirre.

Mutta eihän riippuvaisuus kai ole pelkästä tahdosta kiinni. Kai siinä jokin kemiallinen tausta on?

Vierailija
Halle Lujaa

Minun ei tarvitse hakea esimerkkiä kaukaa. Peili riittää. Tosin tänään vapaa pahimmista riippuvaisuuksista.

Geenit altistaa kyllä, mutta yksi tekijä on kokemukset ja lähtökohdat; toiset nielee elämän pettymykset helpommin kuin toiset. Viina on monelle lääke itsetunnon puutteeseen ja ujouteen. Mutta kun lääke alkaa ottaa veronsa ja sanoo työsopimuksen irti; ei tule enää hyvän olon ja kaikkivoipaisuuden tunnetta, mutta juoda pitää siitä huolimatta. Toisille käy niin, toisille ei.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat