Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013

Vuonna 2002 sain virikkeen tutkia ja koettaa ymmärtää edesmenneiden sukulaisteni elämää historiakirjatietojen valossa. Minä en ole sukututkimuksen asiantuntija, mutta sain toimintaan johtaneen virikkeen lähes tyhjästä. Sen alkukohta oli näkemäni uni:

Tiistaina 5.2.2002 klo 6:44

Uni: ”Ruumiit oli haudattu tuhat vuotta aikaisemmin nämä puvut yllään. Ruumiiden maaduttua puvut olivat jääneet ehjiksi ja ne oli otettu talteen. Ne oli kunnostettu ja värjätty uudelleen.

Puvut olivat siistejä ja ihmiset olivat pukeutuneet näihin pukuihin. Puvut näyttivät olevan ohuesta, vihreästä sarasta, johon oli kuvioitu hillitysti homeenvihreällä värillä.

Pidot olivat melko hämärässä, isossa huoneessa, pöydällä oli runsaasti ruokaa ja ihmiset seisoskelivat vaitonaisina pöydän ympärillä olevassa väljässä tilassa.

Tunnelma oli rauhallinen, hiljainen ja hieman alakuloinen, jotenkin kuollut.”

Isäni oli evankelisluterilainen, mutta isänäitini oli kreikkalaiskatolinen. Isänäitini (kreikkalaiskatolisten) vanhimmat tiedot ovat venäjäksi ja ruotsiksi, eikä mummoni suvusta ole tehty tutkimusta.

Kysyttyäni maakunta-arkistosta kirjallisesti eräitä isäni sukua koskevia tietoja, sain sivutietona sellaista, että isänäitini oli ollut ortodoksi.

Soitin äskettäin maakunta-arkistoon ja kysyin, että ”missä vaiheessa isänäidistäni on tullut ortodoksi” ja selitin, että ”hänet oli syntymisen jälkeen kastettu isänsä uskontoon, joka oli ollut kreikkalaiskatolilainen”. Vuonna 1948 maatilaa myytäessä oli asiakirjassa mainittu isänäitini olevan
kreikkalaiskatolinen (virkatodistus kreikkalaiskatolisten seurakunnasta), samoin eräässä toisessa asiakirjassa. Missään vaiheessa hänen eläessään ei käynyt ilmi, että hän olisi ortodoksi.

Minulle vastattiin, että, että ortodoksi tarkoittaa samaa kuin kreikkalaiskatolisuus.

Sanoin, että mummoni elinaikana ei tarkoittanut samaa. Ja vielä 50. vuosikymmenen loppupuolella kreikkalaiskatolilaiset oppilaat menivät uskontotunneiksi eri luokkaan kuin luterilaiset. Ortodokseja ei koulussa ollut.

Virkailija vastasi, että se on lännestä päin haluttu tulkita niin, että kreikkalaiskatolilaiset ovat ortodokseja.

Bysanttilaisessa taiteessa ja Kalevala -koruissa näen samankaltaisuutta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bysantin_v ... politiikka

http://www.kalevalakoru.fi/vanhat_korut

Sivut

Kommentit (38)

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008

Wikipediasta.http://fi.wikipedia.org/wiki/Ortodoksinen_kirkko
>>Ortodoksinen kirkko (kreik. ορθός+δόξα, orthos+doksa, ’oikea’ ja ’katsomus’)[1] eli kreikkalaiskatolinen kirkko<<

Aiemmin niitä pidettiin synonyymeinä Suomessa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk-melkitiska_katolska_kyrkan

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
ing.geolog
Wikipediasta.http://fi.wikipedia.org/wiki/Ortodoksinen_kirkko
>>Ortodoksinen kirkko (kreik. ορθός+δόξα, orthos+doksa, ’oikea’ ja ’katsomus’)[1] eli kreikkalaiskatolinen kirkko<<

Aiemmin niitä pidettiin synonyymeinä Suomessa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk-melkitiska_katolska_kyrkan




Ei, vaan lähettämässäsi linkissäsikin sanotaan, että:

Vanhastaan kreikkalaiskatolisella kirkolla tarkoitettiin yhteisen katolisen kirkon itäistä, bysanttilaista haaraa erotukseksi katolisen kirkon läntisestä eli roomalaiskatolisesta haarasta

Termiä kreikkalaiskatolinen kirkko ei juuri enää käytetä, koska sille on Suomessa 1900-luvun lopussa yritetty vakiinnuttaa toista eli uniaattikirkon merkitystä.




Kiinnostavaa on se, mikä taho on katsonut asiakseen muuttaa merkityksen.

Maakunta-arkistossa sanottiin, että länsi on halunnut tulkita sen siten.

Millä oikeudella länsi tulkitsee idälle kuuluvien asiakirjojen - jo 50-luvun alkupuolella kuolleiden ja kreikkalaiskatolisiksi merkittyjen ihmisten arkistotietoa?

Jos se on hyväksyttävää, niin pitäisikö idänkin etsiä tilaisuuksia muuttaakseen lännen vanhaa arkistotietoa idälle mieleisemmäksi? Mielestäni ei, mutta olisi ehdottoman välttämätöntä hoitaa asia niin, että arkistotietoja ei muunnella.

Jos arkistoissa on virheellistä tietoa, niin eikö esimerkiksi vanha sotahistoriakin saa jäädä virheineen kertomaan oman aikansa käsityksistä, mutta jos on aihetta, niin kirjoitetaan lisäksi uusi tarkempi tutkimus ?

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008

Mites tuo?

>>Venäjänkieliset ortodoksit, jotka eivät halunneet kuulua Konstantinopolin alaisuuteen, perustivat pian tämän jälkeen kaksi seurakuntaa (virallisesti yhdistystä): Pyhän Nikolauksen seurakunnan ja Yksityisen kreikkalais-katolisen yhdyskunnan Viipurissa; molemmat kuuluivat Moskovan patriarkaatin alaisuuteen (Heino 1997, 67)<<
http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=16

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
ing.geolog
Mites tuo?

>>Venäjänkieliset ortodoksit, jotka eivät halunneet kuulua Konstantinopolin alaisuuteen, perustivat pian tämän jälkeen kaksi seurakuntaa (virallisesti yhdistystä): Pyhän Nikolauksen seurakunnan ja Yksityisen kreikkalais-katolisen yhdyskunnan Viipurissa; molemmat kuuluivat Moskovan patriarkaatin alaisuuteen (Heino 1997, 67)<<
http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=16[/quote]
Poistin äkeisen kirjoitukseni, kun meni liian kauas asiasta.

Asiahan on se, että vanhoissa arkistoissa olleita tietoja oli muutettu. Virallisissa tiedoissa sanottiin isänäitini ja hänen sisarustensa olleen kreikkalaiskatolisia. Heidät oli heidän kuolemansa jälkeen se oli muutettu ortodokseiksi.

Vierailija

Terve

Muistan tämä kreikkalaiskatolinen termin kouluajoiltani ja myös erään senaikaisen väittelyn siitä että mitä eroa on kreikkalaiskatolisella ja ortodoksilla. Ei niillä puhekielesä ole eroa, kun suomessa ollaan, tai ainakaan ei ollut. Tuo ing.geologin antama linkki kyllä kertoo että termistä ollaan luopumassa.

Tarkkaan ottaen, kuten aikaisemmin on mainittu, kreikan kielen sanasta saatu ortodoksi tarkoittaa oikeaa opetusta tai oppia tms. ja siten se ei ole mikään yhden uskonsuunnan oma nimi, vaan esimerkiksi uusnatsi voi olla ortodoksi, siis oikeaoppinen, ainakin omasta mielestään.

Kuitenkin, kun kristinuskon yhteydessä puhutaan ortodokseista, sillä tarkoitetaan sitä Bysantista periytynyttä kristinuskon muotoa. Opillisesti ortodoksi ei eroa katolilaisuudesta juuri mitenkään, mutta hallinnollisesti ortodoksikirkko on ollut irti paavin edustamasta katolilaisuudesta (= universaali ) vuodesta 1054.

Luultavasti termit roomalaiskatolinen ja kreikkalaiskatolinen ovat protestattista perua. Protestanttiset opit kun eroavat kummastakin aika paljon ja termi ortodoksi (= oikeaopetus) ei ehkä kuulostanut hyvältä kunnon protestantin korvassa, ehkäpä siksi termi kreikkalaiskatolisuus ym.

Vierailija

Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6354
Liittynyt28.9.2008
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi




Minun vanhempani olivat molemmat osanottajina mukana, Eli joutuivat muuttamaan.
Olivat ortodoksi kristittyjä.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Vierailija
pinklin1
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.



Mitä ihmettä taas horiset? Veikko Vennamo hoiti evakkojen kotoutumisen. Ja hyvin hoitikin. Oma tai tarkemmin sanottuna isäni osuus oli 40 hehtaaria maata. Isäni sanoi, että enemmänkin olisi voinut antaa. No, hänhän oli täysi fasisti, kun kehtasi käydä sekä talvi- että jatkosodan. Sinun ja Sophian osuus evakkojen kotouttamisessa on rahassa mitattuna tarkkaan nolla senttiä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Siis tässä ketjussako ei olekaan kyse kreikkalaiskatolisten kulttuuriperinnöstä vaan siitä kuinka suomen kieli elää ja kehittyy? Siitä, että sanoja kuolee ja syntyy, vanhat sanat saavat uusia merkityksiä ja unohdetut sanat nousevat uusiokäyttöön kokonaan eri merkityksissään.

Voi hitsi kun suomenkieli kehtaa muuttua aikojen saatossa. Miksi se ei pysy sellaisena kuin sitä pyyntikansa puhui? No, olisiko tuo kovin realistista? Miksi se ei pysy sellaisena kuin mitä se oli 1000 vuotta sitten? Olisiko tuokaan niin realistista... No miksi emme puhu sitä kieltä, mitä puhuttiin 1500-luvulla? Tai jos se ei ole realistista niin 1800-luvulla? Vai haihattelenko vain, pitäisikö meidän palata ajassa takaisin päin vain sen 50 vuotta ja puhua sitä suomea jota puhuttiin 1900-luvun puolivälissä? Vai puhutaanko sitä suomea mitä nyt puhutaan ja hyväksytään se, että termeillä on tapana muuttua. Jopa niillä "virallisilla."

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
ing.geolog
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi




Minun vanhempani olivat molemmat osanottajina mukana, Eli joutuivat muuttamaan.
Olivat ortodoksi kristittyjä.

Myös Ansa Ikonen, Suomessa kuuluisa näyttelijä aikanaan, oli joutunut osanottajaksi Suomessa, kun rasismia oli tullut vastaan:

"Me olimme pakolaisia, ja pakolainen ei kuulu minnekään. Se leimasi minun lapsuuteni. Pietari oli ollut kotipaikkamme kolmen sukupolven ajan, sinne emme voineet jäädä. Suomi, joka otti meidät vastaan, koska me olimme Suomen kansalaisia, vierasti meitä "ryssiä". Me jotka sen muutoksen aikana olimme vasta lapsia, kasvoimme Suomessa suomalaisiksi. Silti lapsuuden muistot, elämän alkulangat ovat siellä, Pietarissa.”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ansa_Ikonen

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Liittynyt7.1.2013
Rere2
pinklin1
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.



Mitä ihmettä taas horiset? Veikko Vennamo hoiti evakkojen kotoutumisen. Ja hyvin hoitikin. Oma tai tarkemmin sanottuna isäni osuus oli 40 hehtaaria maata. Isäni sanoi, että enemmänkin olisi voinut antaa. No, hänhän oli täysi fasisti, kun kehtasi käydä sekä talvi- että jatkosodan. Sinun ja Sophian osuus evakkojen kotouttamisessa on rahassa mitattuna tarkkaan nolla senttiä.

Horiset? Vennamo kansanedustajana edusti Suomen valtiota.
Näyttää sille, että valtio korvasi niiden tilojen menetykset, jotka jäivät Neuvostoliiton puolelle, sekä varmisti kaikkien evakkojen mahdollisuudet saada sen veroinen asuinpaikka kuin heillä oli ollut Neuvostoliitolle jäänellä puolella.

Poistin tästä Karjalan takaisin vaatijoiden joutavat narinat.

Sinun osuus evakoille korvauksista lienee myös 0 senttiä. Näytä kuitti, jos muuta väität.

Vierailija
pinklin1
[
Kuka tahansa voi perustaa uskonnon ja hankkia opetuslapsia ja seurakunnan.



Mitä tämä nyt on? Linkin tarkoitus oli vain osoittaa, että sanoilla on eri merkityksiä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat