Seuraa 
Viestejä3346

Vuonna 2002 sain virikkeen tutkia ja koettaa ymmärtää edesmenneiden sukulaisteni elämää historiakirjatietojen valossa. Minä en ole sukututkimuksen asiantuntija, mutta sain toimintaan johtaneen virikkeen lähes tyhjästä. Sen alkukohta oli näkemäni uni:

Tiistaina 5.2.2002 klo 6:44

Uni: ”Ruumiit oli haudattu tuhat vuotta aikaisemmin nämä puvut yllään. Ruumiiden maaduttua puvut olivat jääneet ehjiksi ja ne oli otettu talteen. Ne oli kunnostettu ja värjätty uudelleen.

Puvut olivat siistejä ja ihmiset olivat pukeutuneet näihin pukuihin. Puvut näyttivät olevan ohuesta, vihreästä sarasta, johon oli kuvioitu hillitysti homeenvihreällä värillä.

Pidot olivat melko hämärässä, isossa huoneessa, pöydällä oli runsaasti ruokaa ja ihmiset seisoskelivat vaitonaisina pöydän ympärillä olevassa väljässä tilassa.

Tunnelma oli rauhallinen, hiljainen ja hieman alakuloinen, jotenkin kuollut.”

Isäni oli evankelisluterilainen, mutta isänäitini oli kreikkalaiskatolinen. Isänäitini (kreikkalaiskatolisten) vanhimmat tiedot ovat venäjäksi ja ruotsiksi, eikä mummoni suvusta ole tehty tutkimusta.

Kysyttyäni maakunta-arkistosta kirjallisesti eräitä isäni sukua koskevia tietoja, sain sivutietona sellaista, että isänäitini oli ollut ortodoksi.

Soitin äskettäin maakunta-arkistoon ja kysyin, että ”missä vaiheessa isänäidistäni on tullut ortodoksi” ja selitin, että ”hänet oli syntymisen jälkeen kastettu isänsä uskontoon, joka oli ollut kreikkalaiskatolilainen”. Vuonna 1948 maatilaa myytäessä oli asiakirjassa mainittu isänäitini olevan
kreikkalaiskatolinen (virkatodistus kreikkalaiskatolisten seurakunnasta), samoin eräässä toisessa asiakirjassa. Missään vaiheessa hänen eläessään ei käynyt ilmi, että hän olisi ortodoksi.

Minulle vastattiin, että, että ortodoksi tarkoittaa samaa kuin kreikkalaiskatolisuus.

Sanoin, että mummoni elinaikana ei tarkoittanut samaa. Ja vielä 50. vuosikymmenen loppupuolella kreikkalaiskatolilaiset oppilaat menivät uskontotunneiksi eri luokkaan kuin luterilaiset. Ortodokseja ei koulussa ollut.

Virkailija vastasi, että se on lännestä päin haluttu tulkita niin, että kreikkalaiskatolilaiset ovat ortodokseja.

Bysanttilaisessa taiteessa ja Kalevala -koruissa näen samankaltaisuutta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bysantin_v ... politiikka

http://www.kalevalakoru.fi/vanhat_korut

Sivut

Kommentit (38)

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7278

Wikipediasta.http://fi.wikipedia.org/wiki/Ortodoksinen_kirkko
>>Ortodoksinen kirkko (kreik. ορθός+δόξα, orthos+doksa, ’oikea’ ja ’katsomus’)[1] eli kreikkalaiskatolinen kirkko<<

Aiemmin niitä pidettiin synonyymeinä Suomessa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk-melkitiska_katolska_kyrkan

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
ing.geolog
Wikipediasta.http://fi.wikipedia.org/wiki/Ortodoksinen_kirkko
>>Ortodoksinen kirkko (kreik. ορθός+δόξα, orthos+doksa, ’oikea’ ja ’katsomus’)[1] eli kreikkalaiskatolinen kirkko<<

Aiemmin niitä pidettiin synonyymeinä Suomessa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grekisk-melkitiska_katolska_kyrkan




Ei, vaan lähettämässäsi linkissäsikin sanotaan, että:

Vanhastaan kreikkalaiskatolisella kirkolla tarkoitettiin yhteisen katolisen kirkon itäistä, bysanttilaista haaraa erotukseksi katolisen kirkon läntisestä eli roomalaiskatolisesta haarasta

Termiä kreikkalaiskatolinen kirkko ei juuri enää käytetä, koska sille on Suomessa 1900-luvun lopussa yritetty vakiinnuttaa toista eli uniaattikirkon merkitystä.




Kiinnostavaa on se, mikä taho on katsonut asiakseen muuttaa merkityksen.

Maakunta-arkistossa sanottiin, että länsi on halunnut tulkita sen siten.

Millä oikeudella länsi tulkitsee idälle kuuluvien asiakirjojen - jo 50-luvun alkupuolella kuolleiden ja kreikkalaiskatolisiksi merkittyjen ihmisten arkistotietoa?

Jos se on hyväksyttävää, niin pitäisikö idänkin etsiä tilaisuuksia muuttaakseen lännen vanhaa arkistotietoa idälle mieleisemmäksi? Mielestäni ei, mutta olisi ehdottoman välttämätöntä hoitaa asia niin, että arkistotietoja ei muunnella.

Jos arkistoissa on virheellistä tietoa, niin eikö esimerkiksi vanha sotahistoriakin saa jäädä virheineen kertomaan oman aikansa käsityksistä, mutta jos on aihetta, niin kirjoitetaan lisäksi uusi tarkempi tutkimus ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ing geolog
Seuraa 
Viestejä7278

Mites tuo?

>>Venäjänkieliset ortodoksit, jotka eivät halunneet kuulua Konstantinopolin alaisuuteen, perustivat pian tämän jälkeen kaksi seurakuntaa (virallisesti yhdistystä): Pyhän Nikolauksen seurakunnan ja Yksityisen kreikkalais-katolisen yhdyskunnan Viipurissa; molemmat kuuluivat Moskovan patriarkaatin alaisuuteen (Heino 1997, 67)<<
http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=16

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
ing.geolog
Mites tuo?

>>Venäjänkieliset ortodoksit, jotka eivät halunneet kuulua Konstantinopolin alaisuuteen, perustivat pian tämän jälkeen kaksi seurakuntaa (virallisesti yhdistystä): Pyhän Nikolauksen seurakunnan ja Yksityisen kreikkalais-katolisen yhdyskunnan Viipurissa; molemmat kuuluivat Moskovan patriarkaatin alaisuuteen (Heino 1997, 67)<<
http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=16[/quote]
Poistin äkeisen kirjoitukseni, kun meni liian kauas asiasta.

Asiahan on se, että vanhoissa arkistoissa olleita tietoja oli muutettu. Virallisissa tiedoissa sanottiin isänäitini ja hänen sisarustensa olleen kreikkalaiskatolisia. Heidät oli heidän kuolemansa jälkeen se oli muutettu ortodokseiksi.

Terve

Muistan tämä kreikkalaiskatolinen termin kouluajoiltani ja myös erään senaikaisen väittelyn siitä että mitä eroa on kreikkalaiskatolisella ja ortodoksilla. Ei niillä puhekielesä ole eroa, kun suomessa ollaan, tai ainakaan ei ollut. Tuo ing.geologin antama linkki kyllä kertoo että termistä ollaan luopumassa.

Tarkkaan ottaen, kuten aikaisemmin on mainittu, kreikan kielen sanasta saatu ortodoksi tarkoittaa oikeaa opetusta tai oppia tms. ja siten se ei ole mikään yhden uskonsuunnan oma nimi, vaan esimerkiksi uusnatsi voi olla ortodoksi, siis oikeaoppinen, ainakin omasta mielestään.

Kuitenkin, kun kristinuskon yhteydessä puhutaan ortodokseista, sillä tarkoitetaan sitä Bysantista periytynyttä kristinuskon muotoa. Opillisesti ortodoksi ei eroa katolilaisuudesta juuri mitenkään, mutta hallinnollisesti ortodoksikirkko on ollut irti paavin edustamasta katolilaisuudesta (= universaali ) vuodesta 1054.

Luultavasti termit roomalaiskatolinen ja kreikkalaiskatolinen ovat protestattista perua. Protestanttiset opit kun eroavat kummastakin aika paljon ja termi ortodoksi (= oikeaopetus) ei ehkä kuulostanut hyvältä kunnon protestantin korvassa, ehkäpä siksi termi kreikkalaiskatolisuus ym.

Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7278
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi




Minun vanhempani olivat molemmat osanottajina mukana, Eli joutuivat muuttamaan.
Olivat ortodoksi kristittyjä.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

pinklin1
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.



Mitä ihmettä taas horiset? Veikko Vennamo hoiti evakkojen kotoutumisen. Ja hyvin hoitikin. Oma tai tarkemmin sanottuna isäni osuus oli 40 hehtaaria maata. Isäni sanoi, että enemmänkin olisi voinut antaa. No, hänhän oli täysi fasisti, kun kehtasi käydä sekä talvi- että jatkosodan. Sinun ja Sophian osuus evakkojen kotouttamisessa on rahassa mitattuna tarkkaan nolla senttiä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Siis tässä ketjussako ei olekaan kyse kreikkalaiskatolisten kulttuuriperinnöstä vaan siitä kuinka suomen kieli elää ja kehittyy? Siitä, että sanoja kuolee ja syntyy, vanhat sanat saavat uusia merkityksiä ja unohdetut sanat nousevat uusiokäyttöön kokonaan eri merkityksissään.

Voi hitsi kun suomenkieli kehtaa muuttua aikojen saatossa. Miksi se ei pysy sellaisena kuin sitä pyyntikansa puhui? No, olisiko tuo kovin realistista? Miksi se ei pysy sellaisena kuin mitä se oli 1000 vuotta sitten? Olisiko tuokaan niin realistista... No miksi emme puhu sitä kieltä, mitä puhuttiin 1500-luvulla? Tai jos se ei ole realistista niin 1800-luvulla? Vai haihattelenko vain, pitäisikö meidän palata ajassa takaisin päin vain sen 50 vuotta ja puhua sitä suomea jota puhuttiin 1900-luvun puolivälissä? Vai puhutaanko sitä suomea mitä nyt puhutaan ja hyväksytään se, että termeillä on tapana muuttua. Jopa niillä "virallisilla."

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
ing.geolog
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi




Minun vanhempani olivat molemmat osanottajina mukana, Eli joutuivat muuttamaan.
Olivat ortodoksi kristittyjä.

Myös Ansa Ikonen, Suomessa kuuluisa näyttelijä aikanaan, oli joutunut osanottajaksi Suomessa, kun rasismia oli tullut vastaan:

"Me olimme pakolaisia, ja pakolainen ei kuulu minnekään. Se leimasi minun lapsuuteni. Pietari oli ollut kotipaikkamme kolmen sukupolven ajan, sinne emme voineet jäädä. Suomi, joka otti meidät vastaan, koska me olimme Suomen kansalaisia, vierasti meitä "ryssiä". Me jotka sen muutoksen aikana olimme vasta lapsia, kasvoimme Suomessa suomalaisiksi. Silti lapsuuden muistot, elämän alkulangat ovat siellä, Pietarissa.”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ansa_Ikonen

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Rere2
pinklin1
Rere2
Niin, kreikkalaiskatolilaisuudelle oma perintöni on 40 hehtaaria maata. Sen verran tuli luovutettua pakolaisille Suistamosta. Minusta aivan oikein, ei harmita. Millähän tavalla Sophiat ym ovat ottaneet osaa evakkojen "kotouttamiseen"? Veikkaan, että se oma panostus on ollut noin nolla senttiä nykyrahassa puhuttuna.

Kulttuuriperintöäkin synnyinkaupungistani löytyy. Entinen apteekki on ehosttetu kirkoksi


Valtio hoiti evakkojen kotiuttamisen.



Mitä ihmettä taas horiset? Veikko Vennamo hoiti evakkojen kotoutumisen. Ja hyvin hoitikin. Oma tai tarkemmin sanottuna isäni osuus oli 40 hehtaaria maata. Isäni sanoi, että enemmänkin olisi voinut antaa. No, hänhän oli täysi fasisti, kun kehtasi käydä sekä talvi- että jatkosodan. Sinun ja Sophian osuus evakkojen kotouttamisessa on rahassa mitattuna tarkkaan nolla senttiä.

Horiset? Vennamo kansanedustajana edusti Suomen valtiota.
Näyttää sille, että valtio korvasi niiden tilojen menetykset, jotka jäivät Neuvostoliiton puolelle, sekä varmisti kaikkien evakkojen mahdollisuudet saada sen veroinen asuinpaikka kuin heillä oli ollut Neuvostoliitolle jäänellä puolella.

Poistin tästä Karjalan takaisin vaatijoiden joutavat narinat.

Sinun osuus evakoille korvauksista lienee myös 0 senttiä. Näytä kuitti, jos muuta väität.

pinklin1
[
Kuka tahansa voi perustaa uskonnon ja hankkia opetuslapsia ja seurakunnan.



Mitä tämä nyt on? Linkin tarkoitus oli vain osoittaa, että sanoilla on eri merkityksiä.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Vatkain
Siis tässä ketjussako ei olekaan kyse kreikkalaiskatolisten kulttuuriperinnöstä vaan siitä kuinka suomen kieli elää ja kehittyy? Siitä, että sanoja kuolee ja syntyy, vanhat sanat saavat uusia merkityksiä ja unohdetut sanat nousevat uusiokäyttöön kokonaan eri merkityksissään.

Voi hitsi kun suomenkieli kehtaa muuttua aikojen saatossa. Miksi se ei pysy sellaisena kuin sitä pyyntikansa puhui? No, olisiko tuo kovin realistista? Miksi se ei pysy sellaisena kuin mitä se oli 1000 vuotta sitten? Olisiko tuokaan niin realistista... No miksi emme puhu sitä kieltä, mitä puhuttiin 1500-luvulla? Tai jos se ei ole realistista niin 1800-luvulla? Vai haihattelenko vain, pitäisikö meidän palata ajassa takaisin päin vain sen 50 vuotta ja puhua sitä suomea jota puhuttiin 1900-luvun puolivälissä? Vai puhutaanko sitä suomea mitä nyt puhutaan ja hyväksytään se, että termeillä on tapana muuttua. Jopa niillä "virallisilla."


Jo kuolleiden ihmisten uskontokunnan muuttaminen muuksi kuin se vainajan elinajan oli ollut, kirkollisverot maksettu ja maakunta-arkistoon tallennettu, vertautuu haudanryöstöön! Vielä törkeämpää on, jos sitä tehdään poliittisista syistä.

Huomautan, että sikäli kun kysymys on inhimillisestä erehdyksestä, niin se on anteeksiannettavaa. Vaikka ei kyllä vaikuta sille, sillä eilen löysin helposti googlettamalla tietoa, jonka mukaan 1900-luvun lopulla on ruvettu totuttamaan ihmisiä siihen, että ei kreikkaliskatolinen vaan ortodoksinen.

pinklin1

Jo kuolleiden ihmisten uskontokunnan muuttaminen muuksi kuin se vainajan elinajan oli ollut, kirkollisverot maksettu ja maakunta-arkistoon tallennettu, vertautuu haudanryöstöön! Vielä törkeämpää on, jos sitä tehdään poliittisista syistä.

Huomautan, että sikäli kun kysymys on inhimillisestä erehdyksestä, niin se on anteeksiannettavaa. Vaikka ei kyllä vaikuta sille, sillä eilen löysin helposti googlettamalla tietoa, jonka mukaan 1900-luvun lopulla on ruvettu totuttamaan ihmisiä siihen, että ei kreikkaliskatolinen vaan ortodoksinen.




Kreikkalaiskatolinen=ortodoksi=ryssänuskonen=kuvienpalvoja

Mitä et tästä ymmärrä? Kukaan arkistonhoitaja ei ole vaihtanut yhdenkään kuolleen uskontoa miksikään toiseksi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
googeli
pinklin1

Jo kuolleiden ihmisten uskontokunnan muuttaminen muuksi kuin se vainajan elinajan oli ollut, kirkollisverot maksettu ja maakunta-arkistoon tallennettu, vertautuu haudanryöstöön! Vielä törkeämpää on, jos sitä tehdään poliittisista syistä.

Huomautan, että sikäli kun kysymys on inhimillisestä erehdyksestä, niin se on anteeksiannettavaa. Vaikka ei kyllä vaikuta sille, sillä eilen löysin helposti googlettamalla tietoa, jonka mukaan 1900-luvun lopulla on ruvettu totuttamaan ihmisiä siihen, että ei kreikkaliskatolinen vaan ortodoksinen.




Kreikkalaiskatolinen=ortodoksi=ryssänuskonen=kuvienpalvoja

Mitä et tästä ymmärrä? Kukaan arkistonhoitaja ei ole vaihtanut yhdenkään kuolleen uskontoa miksikään toiseksi.


Nimenomaan. Ainostaan nimike on muuttunut.

Hämmentää.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346

Kreikkalaiskatolinen kirkko

Kreikkalaiskatoliset eli uniaatit eli bysanttilaiset katoliset ovat ortodoksista, itäistä eli bysanttilaista riitusta, liturgista perinnettä, ortodoksisen kirkon jumalanpalveluksia ja joiltain osin ortodoksista teologiaa sekä kanonista ja
hengellistä perinnettä noudattavia roomalaiskatolisen kirkon jäseniä ja he ovat ehtoollisyhteydessä Rooman paavin ja roomalaiskatolisen kirkon kanssa. He eivät siis kuitenkaan kuulu ortodoksiseen kirkkoon eikä heillä ole ns. ehtoollisyhteyttä ortodoksien eikä siis ortodoksisen kirkon kanssa. Ortodoksinen kirkko pitää heitä skismaattisena kirkkona.

Laajassa merkityksessä katsottuna (nimikkeellä: Idän katoliset kirkot) tähän ryhmään kuuluvat:
Bysanttilaista liturgiaa noudattavat kirkot

http://www.ortodoksi.net/index.php/Id%C ... set_kirkot

Minne kaikkialle Bysantin vaikutus ulottuukaan! Ajassa se ulottuu selvästi meidän päiviimme. Tilassa Bysantin vaikutus näkyy Australian ortodoksien kirkkorakennuksista Jäämeren Huppuvuorten venäläisiin hautapaikkoihin tai Alaskan ja koko Amerikan ortodokseista Euroopan ja Aasian kautta Kiinaan ja Japaniin.

Pohjoisen Euroopan äärimmäisillä alueilla elävät kolttasaamelaiset edustavat erästä haaraa bysanttilaisen ja ortodoksisen kulttuurin leviämisessä. Kolttia elää Kuolan niemimaalla Lovozeron seuduilla ja Suomessa Inarin kunnan alueella sekä Norjassa, jossa tosin aikaisempina vuosikymmeninä kaikki sekä ortodoksiset että bysanttilaiset piirteet on mahdollisimman tarkkaan yritetty hävittää. Norjan ainoa todellinen ortodoksisuudesta kertova muistomerkki on Neidenin (Näätämön) kylän pieni tsasouna ja hautausmaa, joka tosin sekin on ollut heinäpeltona ja lammaslaitumena. Kauniilla paikalla Näätämöjoen rannalla sijaitseva tsasouna ja hautausmaa on nykyisin Norjan museoviraston toimesta kunnostettu ja palautettu historiallisena muistomerkkinä sille kuuluvaan arvoon.

Kerran vuodessa, elokuun viimeisenä sunnuntaina, tässä tsasounassa vietetään suurta pyhiinvaellusjuhlaa. Aikaisemmin vain Suomesta tullut piispa ja papisto toimittivat liturgian, vedenpyhityksen ja vainajien muistopalveluksen, mutta muutamana viime vuotena jumalanpalveluksesta on paisunut kansainvälinen tapahtuma mediajulkisuuden myötä. Jumalanpalvelus ja rukous kuitenkin jatkuu bysanttilaisen perinteen elävänä todistuksena. Mukana on ollut ortodoksista papistoa ja kirkkokansaa Norjasta, Suomesta, Ruotsista ja Venäjältä. Pääosan muodostavat suomalaiset, mutta muualtakin väkeä on ollut kiitettävästi. Toinen merkittävä muistopaikka Norjassa on Svanvikin hautausmaa. Sinne on siirretty patoaltaan alueelta useiden kymmenien kolttavainajien jäännökset.
Suomen puolella menetetyn Petsamon kolttien asustusalueiksi sotien jälkeen tulivat Inarin järven pohjoispuolinen alue, Sevettijärvi ja Nellim. Sevettijärvellä, Ivalossa ja Nellimissä on kirkot ja hautausmaat. Kolttien ja Petsamon muiden siirtolaisten sielunhoidosta huolehtii Ivaloon sijoitettu matkapappi.

Hautausmaat ovat mielenkiintoisia perinteen jatkajia. Vielä 1970-luvulla miltei kaikkia kolttahautojen ristejä koristivat myös ”sielulinnut”. Niistä taitaa enää yksi olla Sevettijärven hautausmaalla jäljellä; mutta pääasiallisesti hautojen päällä on puinen risti. Perinne säilyy ihmisten muotivirtauksista huolimatta.
Ilahduttavaa on, että eri ortodoksisten kirkkojen edustajat edes kerran vuodessa kokoontuvat saman alttarin ääreen yhteistä palvelusta toimittamaan.

”Tulkaa ja katsokaa!”

http://herkules.oulu.fi/isbn9514270606/html/a9.html

http://www.allposters.fi/gallery.asp?ai ... cAodrlwAMQ

http://www.allposters.fi/-st/Taiteilija ... 41296_.htm

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat