Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Törmäsin viikonloppuna Tampereella tuttuun ja turhautuneeseen juristiin,
ja hänen kanssaan kun tullaan juttuun, hieman turistiin.

Aiheena oli häneltä ja edustamaltaan yhteisöltä pyydetty lausunto OM:n rooteliin kuuluvasta lainsäädäntöhankkeesta,joka tuntuu menevän hieman sekä oikeaan, vasemmalle, ylös ja alas tai jonnekin mustaan aukkoon, ehkä virkamiesten pöytälaatikkoon.

Salassapitovelvollisuus sitoo minua, mutta aiheena on lakitekstien termien ymmärtäminen ilman niiden taustalla vaikuttavien perustelujen tuntemista. Niin käräjäoikeuksissa, syyttäjälaitoksessa kuin asianajajakunnan keskuudessakin, eri puolilla maata. Lautamiehetkin liittyvät asiaan.

Asianosaisillakin, eli uhrilla, rangaistavasta teosta epäillyllä avustajineen, ja heidän ohellaan myös todistajilla on joskus vaikeuksia hahmottaa ko. teon nimikettä, liittää se arkikokemukseensa ja kulttuuritaustaansa.

Annan kaksi esimerkkiä vuosien varrelta:
- aikoinaan olin itse miettimässä termiä joka kertoisi millainen olisi ilmaisu, joka kuvaa murhaa ja tappoa lievemmän hengenriiston nimeä niin että kaikki sen ymmärtäisivät. Huumorilla joku heitti että ei "lievä tappo" vaan "tapponen!" No, siitä tuli sitten "surma". Lievä rikos kun on pääsääntöisesti vain sakolla rangaistava teko
- tekonsa osin tunnustanut nuori mies joutui vuosien oikeuskäsittelykierteeseen lausumansa vuoksi, joka kuului "Kyllä se vissiin oli niin ku minä poliisille kerroin...". Ei tästä ole kuin 10 vuotta, ratkaisusta.

Miltä kuulostavat alla luetellut ehdotukset, ihan vain rikosnimikkeinä ilman perusteluja yhdeltä elämänalueelta. Suluissa omat ihmettelyni:

- virtuaalirikoksen (?) toteuttamiseen tarvittavan aineiston hallussapito
- takavarikkoon määrätyn data-aineiston luvaton (tuomioistuimen päätöksen mukaan) jakaminen
- elektronisen identiteetin anastaminen ilman hyötymistarkoitusta (teon lievä muoto, ylärajaa ei kai sitten olekaan, menee muitten pykälien piiriin)
- häirintäpetos (?) vs. petoshäirintä (?) sähköisissä viestimissä (sähköä tämä kyllä... olipahan tämäkin nimellä tietoliikenteen häirintä) eri asteineen, ml. lastenhuoltajuuskiistoissa exän tunnusten käyttö viranomais- ja keskustelupalstojen sivuilla
- tietoliikenteen turvaamisen vakava laiminlyöminen (vakava tuottamus nykyisten oppien mukaan, koskee operaattoreita)

Ennen vanhaan riitti rikokseksi väärän avaimen hallussapito, jota sovellettiin irtolaisiin. Sitten se muuttui monen välivaiheen kautta murtovälineiden hallussapidoksi. Ynnä muuta. Jos ehdotuksia ja kokemuksia on nykyarjesta niin tahdon tietää. Asiaa tutkitaan kyllä myös jossain muussakin keskustelufoorumissa, mutta käytänpä tätä mahdollisuutta

Muistitikkuja sitten tiukasti taskuun!

49

P.S. mie, joka toivoo voivansa olla avuksi muussakin kuin kirveen teroittamisessa. Soon MORO Tampereelta!
Ja koetan olla lyhytsanaisempi jatkossa, mikäli mahdollista. Asia ei ole kovin helppo...

(EDIT) asianajaja muistutti että syyttäjän asemaa pohditaan - onko hän tulevaisuudessa(kin) asianosainen. Hejjaa Ruåtsi! Ja vertaisarviointia ei voita sitten mikään, eikä kenttätutkimusta

Kommentit (1)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat