Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paineilman käyttö autojen voimanlähteenä puhutti muutama vuosi sitten. Silloin oli kehitteillä pieni auton konepellin alle mahtuva kompressori. Kompressoria ajateltiin pyöritettäväksi polttomoottorilla.

Tuo seuraavassa jutussa mainittu kohta; ”Säiliöihin luodaan paine käyttämällä jarruissa ja polttomoottorissa syntyvää ylimäärästä energiaa”, edellyttää jonkinlaista kompressoria, jota pyöritetään auton normaalilla moottorilla. Jarrutusenergian talteenotto on suunniteltu erikseen.
Kompressorin ottamaa tehoa täytyy pystyä säätämään automaattisesti. Moottoria pyöritetään ilmeisesti koko ajan samalla nopeudella.

Verrattuna sähkö-hybridi autoihin säästetään kalliissa akuissa ja sähkölaitteissa. Auton paino saadaan pidettyä normaalina, kun painesäiliöinä käytetään auton alustan runkoa.

http://www.hs.fi/paivanlehti/autot/Tule ... 2731858662

Lainauksia
Voivatko autot liikkua tulevaisuudessa paineilmalla? Näin uskoo ainakin ranskalainen autonvalmistaja PSA. Sen kehittämä paineilmahybridi on tekniikaltaan ylivoimaisesti kiinnostavin uutuus, joka on tänä vuonna Geneven autonäyttelyssä esillä.
Tähän asti hybridit on toteutettu poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmällä. Tulevaisuudessa monet Citroënit ja Peugeotit kulkevat polttomoottorin ja paineilman yhdistelmällä, jos vallankumouksellisilta kuulostavat suunnitelmat toteutuvat.
Säiliöihin luodaan paine käyttämällä jarruissa ja polttomoottorissa syntyvää ylimäärästä energiaa. Säiliöt täyttyvät nopeimmillaan 10 sekunnissa, ja niissä on 250 baarin paine.
Autoa voidaan ajaa joko paineilmalla tai polttomoottorilla tai niiden yhdistelmällä. Paineilmalla autoa voi ajaa enimmillään 70 kilometrin tuntinopeutta, äänettömästi ja päästöttömästi kuten sähköautoa.
Valmistaja lupailee, että paineilmaa käyttämällä autojen kulutuksesta ja päästöistä voidaan leikata noin kolmannes. Ensimmäiset paineilmahybridit ovat tulossa myyntiin 2016.
Paineilmalla kulkeva auto ei ole uusi keksintö.
Nyt paineilma yrittää läpilyöntiä polttomoottorin kumppanina, ja asialla on suuri autonvalmistaja. PSA on kehittänyt Hybrid Air -nimeä kantavan järjestelmän yhdessä alihankkijana toimivan Boschin kanssa.

Kommentit (6)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

No nimenomaan hybridinä voisi toimia - muut ovat käytännössä huijauksia joissa paineilmatyökalusta lainatulla moottorilla kuljetetaan jotain auton näköistä koppia pari sataa metriä rahankeräystarkoituksessa.
Päinvastoin kuin artikkelissa sanotaan, PSA ei suinkaan väitä auton kulkevan paineilmalla, vaan 1.2 litran bensiinimoottorilla jonka huipputehontarvetta paikataan ajoittain paineilmalla.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Eikös tuossa paineilman kehittämisessä ja sen myöhemmin mekaaniseksi energiaksi muuttamisessa ole helvetin huono hyötysuhde?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
installer
Eikös tuossa paineilman kehittämisessä ja sen myöhemmin mekaaniseksi energiaksi muuttamisessa ole helvetin huono hyötysuhde?



On. Kokonaishyötysuhde on normaalissa paineilmakäytössä luokkaa 20%. Jos kaasu voidaan käyttää lämpimänä, kuten ilmeisestä tässä hybdirissä tehdään, nousee hyötysuhde vastaavasti.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
installer
Eikös tuossa paineilman kehittämisessä ja sen myöhemmin mekaaniseksi energiaksi muuttamisessa ole helvetin huono hyötysuhde?



Kyse on nähtävästi ainoastaan jarrutuksessa talteen otettavasta energiasta. Voi olla, että kun tarvitaan suuria voimia vain hetkellisesti, on paineilma parempi vaihtoehto kuin esim. sähkö.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Kuten tunnettua niin ilma lämpenee kun sitä puristetaan kasaan, tyypillisesti tämä lämpö menetetään jos paineilman varastointiaika on pitkä, lyhytaikaisessa varastoinnissa voi tietysti käyttää eristettyä säiliötä. Polttomoottori-hybridi tarjoaisi myös mahdollisuuden käyttää moottorin hukkalämpöä hyötysuhteen nostamiseen .

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006

Pneumaattisesti ohjatut venttiilit. Ei nokka-akselia. Lyhyempi ja matalampi moottori. Täysin vapaasti säädettävä venttiiliajoitus 20..30% pienempi kulutus, saman verran enemmän vääntöä alhaalta käsin, ja entistäkin puhtaampi palamistulos.

Moottorijarrutuksessa moottoria voidaan käyttää pumppuna joka ottaa talteen jarrutusenergian painesäiliöön. Näin saatua paineilmaa voidaan helposti käyttää esim. häviämättömänä turbona, tai parhaimmillaan sillä voidaan pyörittää konetta.

Kaksi ruotsalaista firmaa Koeniggsegg ja Cargine kehittävät ko. tekniikkaa yhdessä. Tod. näk. ensimmäinen sovellutus tulee Koenigseggin seuraavan hyperautoon.

http://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat