Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kumpi teistä on parempi, autonominen vapaus vai negatiivinen vapaus? Minun on pakko myöntää, että minusta tuo autonominen vapaus on parempi.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (68)

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

En tunne ihan tarkkaan äänestykseen liittyviä käsitteitä. Kai ne jostain löytyy, mutta voisitko nopsaan vielä mainita?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
eskimo
En tunne ihan tarkkaan äänestykseen liittyviä käsitteitä. Kai ne jostain löytyy, mutta voisitko nopsaan vielä mainita?

Joo no tuo autonomisen vapauden käsite löytee Rousseaun ja Hegelin filosofiasta ja tuo negatiivisen vapauden käsite vaikkapa Lockelta ja Humelta.

Hämmentää.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Vapaus on väljä käsite. Mitä sillä lopultakin tarkoitetaan? Ei ehkä kovin täsmällistä.

Esim:
- vapaus liikkua ja olla vangitsematon
- vapaus tyydyttää tarpeita ja mielihaluja
- vapaus ja väljyys olotilana
- vapaus pyrkiä kohti hyvää
...

Kaksi viimeisintä olisi minun suosikkejani.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
penni
Vapaus kärsimyksestä on ainoa vapaus.

Kai se korostuu jos on niitä kipuja ja kärsimyksiä. Entä jos ei ole?

Vai onko niin, ettei ole tällaista tilaa, vaan että aina jokin kärsimys pukkaa jonosta kun päällimmäisin on hoideltu? Näinhän se yleensä tuntuu menevän. Mutta jos onkin vapaa pitkälle riippumatta siitä, mitä sillä hetkellä sattuu suorittelemaan?

Vapaus ei ole kai mikään lopullinen tavoite? Vai onko? Voi olla arvoja, jotka selättävät tällaisen enemmän neutraaliksi katsottavan asiantilan.

Vapaus voi olla arvostettu sen vuoksi, että se on vastavoima, jota koetaan tarvittavan nyt ja historiassa. Silti jos tarve lakkaisi ja saavutettaisiin jotain vapaata, niin tuskin siitä mitään autuutta siunautuisi. Ihan turha juttu. Mutta niin on turhaa tämmöisen tarpeen synnyttäminenkin. Mikä sen synnyttää? Yrittääkö joku vangita epätoivoisesti juuri minua tai sinua?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Vapaus, ah vapaus. Se on hienoimpia asioita mitä voi olla.

Oululaissyntyinen runoilija Aaro Hellaakoski (1893-1952) on tehnyt pärähdyttävän oivalluksen:

Tietä käyden tien on vanki.
Vapaa on vain umpihanki.

Se on hienosti ajateltu.

Lisää A.H:lta:

HÄPYÄ VAILLA
Kyllähän sen kaikki tietävät,
minä paha olen puremahan.
Mulla on terävät hampahat
ja purasen haavan pahan.

Pientä minä purasen ja suurempaa,
en heikompaakaan säästä.
Jos en eestä uskalla
niin purasen kantapäästä.

Ennen oli hävyllä pitkä häntä
kun en ollut minä mailla.
Heti kun minä sain hampahat,
oli häpykin häntää vailla.

Rinnassa on mulla merkkinä
nyt hävyn häntätupsu:
Siinä se seista törröttää
eikä arkana alas lupsu.

Kyllähän sen kaikki tietävät,
mua ei piä liki tulla.
Terävät hampaat ja törkiä suu
on aina ollunna mulla.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11548
Liittynyt16.3.2005

Negatiivinen vapaus on ajatuksena kauniimpi, mutta autonominen vapaus sopii paremmin ihmisluonnolle, noin yleisen hyvinvoinnin ja yhteiselon kannalta.

Vierailija

Minusta henkilö on vapaa, jos hän ei piittaa muiden mielipiteistä, sillä tavalla ettei hän esim. nolostu, tai hapeä itseään muiden takia. Vaan on oma itsensä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

haluaisin, että kyselyn laatinut aukaisee muutamalla sanalla, että mitä vaihtoehdot tarkoittavat. kirjoja en sen vuoksi ala lukemaan ja kovin on paskoja käsitteitäkin, jos niiden ymmärtämiseen pitää lukea kirjoja.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Ihmismielen ongelma on aina, ollut hänen oma mielensä.

Mitään vapauden pyrkimystä, ei voi ilman mieltä ymmärtää.

Mieli pyrkii vapaaksi, tavallaan omasta itsestään.
Omassa mielessä kahleet ovat, mielen kahleet. Toki ulkoinenkin maailma asettaa omat rajoituksensa.

Mikään pyrkimys ei vapauta, koska pyrkijä ei ole vapaa.
Ihminen pyrkiessään, kohden parempaa ihmistä vie omaa ahneuttaan mukanaan ja pyrkimyksen tulos on pyrkijän mukainen.
Vapaus on lähtökohdassaan, jos et nyt ole vapaa, et voi myöskään tulla vapaaksi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat