Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tein eilen iltani ratoksi insinöörivalinnan fysiikan kokeen vuodelta 2001, mutta en tajunnut, ettei siihen löydy netistä vastauksia. Jos joku täällä haluaisi urheiluttaa aivojaan, niin mielelläni kuulisin millaisia tuloksia niistä pitäisi saada. Etenkin kolmosesta eteenpäin tuntui haastavalta. Koe löytyy täältä: http://dia.fi/media/4587/difys_2001_fi_en.pdf

Kommentit (8)

Vierailija

Niinpä . Mä tulostin sen, niin oli helpompi tehdä. Sain ykköstehtävästä vastaukseksi a) 290 m/s, b) 1300 m, c) 7900 m
Teht. 2. a) (yhden numeron tarkkuudella) 6 l kuumaa, 5 l kylmää
Teht. 3. b) 0,64 m/s, c) 1,4 m/s2 alas
Teht. 4. a) 54 nF, b) Q1 ja Q4 3,7 mikroC, Q2 23 ja Q3 26 mikroC
Teht. 5. a) 0,56 mA, b) e(t=0-15)= -24 mV, e(t=15-25)=0V ja e(t=25-40)=24 mV c) 4,0 m/s
Teht. 6. a) 9,8*10^11 Hz, b) 7,6*10^-26 m, c) 2,4185*10-29/lämpökapasiteetti? eli kappale lämpenee, mutta en oikein tiennyt miten tämä ois pitänyt ratkaista, kun ominaislämpökapasiteettia ei ollut annettu.

Tosiaan kolmosesta eteenpäin vastaukset ovat varmaankin väärin, mutta kyselen sitten lisää neuvoja ja selvitän missä kohdassa meni metsään, jos tänne joku viitsii jonkun ratkaisun laittaa.

Vierailija

Saihan tuon tekstin käännettyä pytyyn ja suurennettuakin. Mielenkiintoisia tehtäviä mutta en valitettavasti nyt innostu niitä laskeskelemaan ja tänne kirjoittelemaan kun on tilapäisesti vain vasuri käytössä. Mutta eivät mielestäni ole pahoja, lukion tiedoilla pärjännee hyvin.

Vierailija

Joo mä tiedän, että lukemalla lisää tulee laskuihin lisää varmuutta, mutta nyt en kysynytkään sitä . Olisin vain kaivannut vastauksia näihin kyseisiin laskuihin. Etenkin tuo konkkatehtävän vastaus kiinnostaisi.

Kiitos kääntövinkistä. Fifefoxilla ei toiminut, mutta explorerilla saa näppärästi käännettyä.

Vierailija

Kokonaiskapasitanssi on oikein mutta varaukset eivät. Kun sarjassa olevia kondensaattoreita varataan, kaikkien läpi kulkee sama varaus 11 µC. Siis myö C1:n levyille muodostuu varaukset -11 ja +11 µC. Kondensaattoreiden C2 ja C3 yhteinen varaus on 11 µC ja jakautuu kapasitanssien suhteessa.
(Kääntyy FireFoxillakin)

Vierailija

Kiitos paljon molemmille vastauksista. Mielestäni olin tuon nelosen noin ajatellut, mutta täytyy vielä tarkistaa mikä siinä sitten meni väärin. Kolmosessa ilmeisesti pitää c-kohdassa voima jakaa molempien massoilla, vaikka en ihan ymmärrä miksi, joten pitää sitä vielä miettiä. Tykkitehtävän löysin Physican kertauskirjasta, josta löysin yhden toisenkin tehtävän, jota olin aiemmin miettinyt, joten kiitos siitäkin vinkistä . Täytynee käydä kirjastossa katsomassa nuo loput vastaukset, jos siellä sattuisi olemaan Fotonin kertauskirja .

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat