Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Oon käyttänyt Medisoftin aerosolimuotoista käsidesiä jo useita vuosia, ja vasta nyt huomasin lukea että siinä purkin kyljessä lukee että "vältettävä sumun hengittämistä" ja "huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta" ja mm. myös että "ei saa säilyttää yhdessä elintarvikkeiden eikä eläinravinnon kanssa". Ja mä en oo ikinä tehnyt niin, oon suihkuttanut tuota jopa kasvoille, etenkin nenän pieliin, ja muutamia kertoja jopa nenän sisäpuolelle, kun joku on yskinyt päin naamaa kaupassa tai jossain (kuten ihmiset nykyään usein tekee kun ei välitä muista yhtään) Samoin oon desinfioinut finnejä yms. suihkuttamalla sitä kasvoille. Eli oon tosiaankin hengittänyt sitä sumua aika reippaastikin. Ainoastaan silmiiin joutumista olen varonut. Sitten oon syönyt sellaisilla käsillä jotka on vielä märät tuosta eli sitä on joutunut usein myös suuhun. (myös silloin kun nenästä on valunut nieluun sitä) Maistuu aika karvaalle, mutten ole tajunnut että siitä ois jotain haittaa, kun käsidesiähän on tarkoituksin käyttää silloin jo pitäis syödä muttei pääse pesemään käsiä. Tuon syömisolettamuksen takia en kai ole tajunnut varoa sitä muutenkaan.

Tehoaineena tuossa on polyheksametyleeniguanidihydrokloridi (PHMG) 5g/kg. Eli mitä haittaa tuosta oikeasti voi olla? Vai onko se haitallinen aine se ponnekaasu? (en tiedä mitä tuossa tarkalleen on ponnekaasuna, kun sitä ei lue purkissa)

Edit: Muokkasin vain tuon otsikon paremmin kuvaavaksi, vaikka sain googlettamalla aiheesta lisätietoa enkä oo enää ihan niin pihalla kuin aloituksessa, mutta entistäkin enemmän paniikissa kyllä

Sivut

Kommentit (527)

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Itseasiassa mä jo mietin ja googlasin ja sain tietää että tuo PHMG on todella vaarallista ja poistettu myynnistä (en tosin tiedä miksi sitä vielä on kaupoissa.) Siihen on jopa kuoltu. Saa nähdä kuolenko kohta kun tänään suihkutin nenään tuota just tosi paljon kun joku yski mun päälle kaupassa ja en halua taas flunssaa. Olipa järjettömästi tehty.

Lainauksia:
"Guanidibiosidien vaarallisuus ihmiselle tuli ilmi Koreassa, jossa alkoi esiintyä tihenevään tahtiin keuhko-oireisia potilaita, joiden oireet olivat aluksi lieviä, mutta pahenivat altistuksen jatkuessa vammauttaen ihmisen tai johtavan lopulta kuolemaan. Koreassa 2011 ilmi tulleissa tapauksissa vakavat seuraukset aiheutuivat keuhkojen fibroosista eli keuhkokudoksen muuttumisesta arpikudokseksi, joka alkoi syvimmistä keuhkoputkista ja jatkui nekroosina (solukuolio) sekä tulehduksena viereisiin kudoksiin. Korean tapauksista 91 on dokumentoitu ja 28 tapauksessa näistä seurauksena oli kuolema – kaikki uhrit olivat äitejä, raskaana olevia tai pikkulapsia. Altistus aiheutui ilmankostuttimien veteen lisätystä tuotteesta, joka sisälsi PHMG:tä."

Sitten Hesarin jossain vanhoissa uutiskommenteissa jotkut väittää tällaista: "Jos olisit lukenut hieman muutakin kuin vain PHMG:n wikipedia-artikkelin, olisit saattanut huomata että aineen LC50 > 1,5 mg/l, eli aine on haitallinen hengitettynä"

"... tuossa MCF aineessa on 5000 mg/l tuota PHMG:tä. eli ihan kivat luvut!!

Koreassa ihmisiä tappanut tällaisella annostuksella ilmankostuttimen kautta:

25mg PHMG:tä sumutettiin 4 litrassa vettä, sumutetun veden pitoisuus oli silloin 25mg/4litraa =6+ mg/litra.
Ja tästä pienellä virhemarginaalilla 5 mg/l."

Mä vedin tuota varmaan pari teelusikallista henkeen kun sumutin sitä nenään äsken, en varmaan koskaan ennnen oo noin paljon sumuttanut. Pieni paniikki iski...

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Oiskohan kellään mitään niksejä miten tuon sais nyt pois elimistöstä. Tai ainakin hengitysteistä. Tuossa käsidesissä on kuitenkin tuota PHMG:tä yhtä paljon kuin tuossa MCF-aineessa ja mä en oo edes mitenkään laimennellut sitä. En ois ikinä voinut kuvitella että tuo voi olla noin vaarallista. Voikohan se kulkeutua veren mukana ja aiheuttaa vaurioita muuallekin kuin keuhkoihin...:S Iik. Miksi mä oon mennyt tekemään jotain noin tyhmää eikä sitä saa peruttua taaskaan

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Anastasia
Oiskohan kellään mitään niksejä miten tuon sais nyt pois elimistöstä. Tai ainakin hengitysteistä. Tuossa käsidesissä on kuitenkin tuota PHMG:tä yhtä paljon kuin tuossa MCF-aineessa ja mä en oo edes mitenkään laimennellut sitä. En ois ikinä voinut kuvitella että tuo voi olla noin vaarallista. Voikohan se kulkeutua veren mukana ja aiheuttaa vaurioita muuallekin kuin keuhkoihin...:S Iik. Miksi mä oon mennyt tekemään jotain noin tyhmää eikä sitä saa peruttua taaskaan

Etpä nää voi oikein tehä muuta ku levähtää. Elä rasita ihtees ettei hengitys syvene ja joudu yhä syvemmälle. Tässä linkki joka ei varmaan piristä... http://yle.fi/uutiset/vaarallisia_homee ... si/6448795

Hämmentää.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Hitsi, kun ois yksi meno tuossa kohta ja pitäis pyöräillä 6km. Ehdin jo ajatella että se ois vain hyväksi kun siinä nenä alkaa vuotaa ja osa aineesta tulee ehkä pois, muttei se sitten ilmeisesti oo. Mä en varmaan saa nukuttua nyt moneen päivään kun panikoin että koska alkaa tulla keuhko-oireita

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Onkohan mun asuntokin muuten pilalla, kun oon suihkuttanut tuota ainetta myös lattioille joskus jos jotkut vieraat on kävelleet kengät jalassa sisällä. Samoin toisinaan ovenkahvoihin ja hanoihin, katkaisijoihin. Ja netissä lukee että "Helsingin yliopistossa tehdyt laboratoriotutkimukset osoittivat,että sisätilapinnasta joka oli käsitelty PHMG-tuotteen markkinoijan käyttöohjeen mukaisesti, irtosi kevyessä hankauksessa (esim. kengät) pölynä (sisä)ilmaan 2 mg PHMG/dm2. Kun käsitelty pinta kostutettiin vedellä, muodostui PHMG-pitoista vettä, joka vielä 4000-kertaisesti laimennettuna oli solutoksista eli myrkyllistä ihmisen soluille. Näin ollen tutkijat pitävät todennäköisenä, että jos sisätilassa on tehtyPHMG/PHMB –käsittely, ei siinä asuva tai toimiva henkilö voi välttää altistumista ja siis terveytensä vaarantamista."

Eihän tuota voi ikinä pestä pois parketilta. Vaikka ei silti, mun elimistössä on varmaan hurjat määrät tuota ainetta ihan pelkän ihon desifioinnin vuoksi ja etenkin nenän desinfioinnin takia.

Miksi tuollaisia aineita ei tutkita tarpeeksi ennen kuin ne päästetään markkinoille. Muistan kun aluksi ostin tuota samaa Hygisoft-merkkisenä niin siitä purkista sai jotenkin kuvan että se on tosi turvallista ja tutkittua.

Vierailija
Anastasia
Oon käyttänyt Medisoftin aerosolimuotoista käsidesiä

Ei löytynyt googlettamalla, olisiko vähän tarkempia tietoja tuotteesta?

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009

Mulle on muuten jo useamman kerran tänä talvena käynyt niin että kun pyöräilen jonkun 3km ja sitten perille saavuttuani ryhdyn niistämään, niin mua alkaa pyöryttää ja se pyörryttävä olo ei lähde millään pois. Mutta tuota ei tapahdu aina ja luulin että se johtuu vaan siitä että en saa hengitettyä kunnolla kun nenä vuotaa, mutta voisko se kertoa siitä että mun keuhkot on jo pilalla? Ei pitäis kuitenkaan ainakaan mistään ihan rupukunnostakaan johtua kun välillä menee 15km lenkki ilman mitään ongelmia. Mutta voi kyllä olla että nykyään joudun panostamaan jotenkin enemmän hengittämiseen pyöräillessä, tosin oon luullut että se johtuu vain pakkasesta tai siitä että ennen oli parempi kunto.

Vierailija
jees
Normaali järki kyllä sanoo minulle että ainoa inhaloitava kirjainyhdistelmä on THC

Tarvii siihen röökiä laittaa sekaan.

Anastasia
Seuraa 
Viestejä300
Liittynyt6.11.2009
fenomenologi
Anastasia

En minäkään enää löytänyt. Johtuu ilmeisesti siitä että se on poistettu myynnistä viime heinäkuussa. Tosin yhdessä sekatavarakaupassa myydään sitä vielä täällä. Mitä tietoja haluat? Ei tuossa oo vaikuttavina aineina ainakaan muuta kuin tuo PHMG.

Vierailija
Anastasia
fenomenologi
Anastasia

En minäkään enää löytänyt. Johtuu ilmeisesti siitä että se on poistettu myynnistä viime heinäkuussa. Tosin yhdessä sekatavarakaupassa myydään sitä vielä täällä. Mitä tietoja haluat? Ei tuossa oo vaikuttavina aineina ainakaan muuta kuin tuo PHMG.

Niinkö purkin kyljessä lukee?
Aineella on joku nimikin?
Olisiko vähän tarkempia tietoja tuotteesta?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Anastasia
Mulle on muuten jo useamman kerran tänä talvena käynyt niin että kun pyöräilen jonkun 3km ja sitten perille saavuttuani ryhdyn niistämään, niin mua alkaa pyöryttää ja se pyörryttävä olo ei lähde millään pois. Mutta tuota ei tapahdu aina ja luulin että se johtuu vaan siitä että en saa hengitettyä kunnolla kun nenä vuotaa, mutta voisko se kertoa siitä että mun keuhkot on jo pilalla? Ei pitäis kuitenkaan ainakaan mistään ihan rupukunnostakaan johtua kun välillä menee 15km lenkki ilman mitään ongelmia. Mutta voi kyllä olla että nykyään joudun panostamaan jotenkin enemmän hengittämiseen pyöräillessä, tosin oon luullut että se johtuu vain pakkasesta tai siitä että ennen oli parempi kunto.

Niistämisen jälkeinen pyörrytys ja huippaus johtuu korvista eikä keuhkoista. Tarkemmin sanottuna tasapainoelimistä. Mulla on tuota jatkuvasti.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat