Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Käytän "elämänpuuta" havainnollistaakseni asiaa. Alkupisteenä on se rungon osa, joka työntyy maasta ylöspäin. Loppupisteenä on jokaisen oksan loppupää. Kaikella on oma "elämänpuunsa", niin universumilla kuin ihmiselläkin ja vaikkapa maitotölkillä. Oksien haarat kuvaavat tapahtumia, joilla on mahdollista olla lukuisia lopputuloksia. "Elämänpuu" alkaa aina syntymällä ja loppuu kuolemaan.

Kaikki mahdollinen on jo olemassa. Mitään "uutta" ei voi syntyä sillä kaikki mahdollinen olemassaolo on jo katettu. Sellainen mahdottomuus jota ei voi olla olemassa on esimerkiksi ihminen, joka pystyisi elämään avaruuden tyhjiössä yksin biologisilla ominaisuuksillaan. Mekin siis kuljemme oman "elämänpuumme" oksien haarastoissa valiten reittimme. Kun oksa päättyy kuolemme.

Valintoja tehdessämme olemme tulleet oksan haaraan ja valitsemme yhden reiteistä. Jokainen mahdollinen valinta on jo katettu ja sillä on oma haaransa jo olemassa. Kaikella on oksia rajallinen määrä mutta se määrä on niin käsittämättömän suuri, että houkutus on melkoinen kutsua sitä rajattomaksi. Eri oksia voi myös nimittää vaikka aikajanoiksi tai (rinnakkais)todellisuuksiksi. Kaikki on siis olemassa yhtäaikaisesti mutta ristiriitaisesti vain yksi todellisuus on kerrallaan "päällä". Kvanttiteoriasta voi löytyä tähän paradoksiin apuja.

"Elämänpuut" vaikuttavat myös toisiinsa. Esimerkiksi: Elimistössäni syntyy uusi solu, jolla on oma puunsa. Se kulkee oman puunsa haaraston läpi ja kuolee sen päätyttyä. Tämän solun "elämänpuu" siis vaikuttaa minun vastaavaani tai ehkä vastaavassani. Kuitenkin kaikki mahdolliset vaikutukset, jotka sillä on minun "elämänpuuhuni" on jo katettu minun oksistossani. Kaikki mahdollinen on jo olemassa.

LISÄPOHDINTOJA:
- Onko tyhjyys se kangas johon "elämänpuu" on maalattu vai onko silläkin omansa?
- Vuotaako erittäin läheiset (rinnakkais)todellisuudet toisiinsa vähäisesti esim. energiaa?
- Onko vapaata tahtoa, jos kaikilla mahdollisilla valinnoilla on jo seuraamuksensa?

En nyt äkkiseltään huomaa olisiko jotain olennaista jäänyt mainitsematta, mutta jos näin kävi, ehkä se tulee esille myöhemmin.
Mielipiteitä?

Kommentit (0)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat