Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua häiritsee tavattomasti se, että näillä keskustelusivuilla käytetään Amerikoista matkittuja päiväys- ja kellonaikamerkintöjä. Luulisi Suomessakin jo päästyn meikäläisten standardien käyttöön. Ainakin itse olen pystynyt ohjelmia tehdessäni noudattamaan niitä täysin.

Siis: ei tänään on Ke Maalis 20 2013 12:39
VAAN:
tänään on ke 20. maalisk. 2013 12.39.

Aikamääritys koskee myös keskusteluissa esiintyvää, joka saattaa olla jopa tunteja etuajassa. Eikö siellä ole käyvää kelloa? Meillä luovuttiin ap- ja ip-merkinnöistä jo ammoin ja siirryttiin 24-tuntiseen vuorokauteen.

Sivut

Kommentit (28)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Joo.hyvää kyselet, jatka samaa linjaa. Itse en osaa kommetoida, varmaan löytyy viisaampi. Tämän kirjoitin 20.3.2013

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Samaa olen ihmetellyt itsekin, kun jo 80-luvulta asti on saatu taistella asian kanssa eli onhan siitä jo 30 v joten ei pitäs moisten ongelmien enää kiusata ..

Don't give up!

Nuo amerikkalaisuudet ovat pelkkää ohjelmoijan laiskuutta, sillä kailken pystyy esittämään täysin suomalaisen standardin mukaisesti.

Hämmästyttävän vähän ihmiset ovat selvillä meikäläisistä standardeista. Ei niitä taideta opettaa missään kouluissa tai opistoissakaan, ja tuloksen näkee joka päivä.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3419
Liittynyt30.5.2010

Tässä on kyse viestinnästä.

Viestinnässä pyritään vaikuttamaan viestin vastaanottajaan. Silloin katsotaan, kenelle viestitään. Suomalaisille kirjoitetaan:

Tänään on 21. maaliskuuta 2013.

Jenkeille vaikkapa March 21st 2013.

Mitattavissa yksiköissä eniten merkitsevät numerot ovat yleensä vasemmalla. Mutta ei meidän tarvitse ajan kanssa niin tehdä, kun ei sen kanssa käytetä kymmenjärjestelmääkään. Homma voidaan pistää siis nurin perin.

Järkevää olisi kuitenkin pitää jompikumpi suunta eikä sotkea niitä, kuten jenkit tekevät.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005
Arroios
Minua häiritsee tavattomasti se, että näillä keskustelusivuilla käytetään Amerikoista matkittuja päiväys- ja kellonaikamerkintöjä. Luulisi Suomessakin jo päästyn meikäläisten standardien käyttöön. Ainakin itse olen pystynyt ohjelmia tehdessäni noudattamaan niitä täysin.

VAAN:

Aikamääritys koskee myös keskusteluissa esiintyvää, joka saattaa olla jopa tunteja etuajassa. Eikö siellä ole käyvää kelloa? Meillä luovuttiin ap- ja ip-merkinnöistä jo ammoin ja siirryttiin 24-tuntiseen vuorokauteen.

Siis tälläkö sivustolla, siis Tiede.fi?

Asetuksista mie oon ruukanu rukata kellon kohilleen, millon se sitten kesä/talviaikaan siirtymisen takia on ollut aiheellista. Sitä ohjelma ei tunnista.

Samasta paikasta voi valita tuota esitystapaa, ja itellä se on muotoa 20. maalisk. 2013 12:39

Vai oliko tässä joku yleisempi manailu menossa?

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

lokki
Seuraa 
Viestejä4969
Liittynyt3.1.2010
DedMoroz
ja itellä se on muotoa 20. maalisk. 2013 12.39

Mitäs siihen pitää sitten kirjoitella, jotta saa suomalaisen standardin aikaan.

Valmiina asetuksina suomalaista standardia ei siellä ole. Päivämäärän järjeslyslukupiste puuttuu ja kellonajassa on kaksoispiste. "Mukautettu" antaa kyllä mahdollisuuden, mutta mitä siihen pitäisi laittaa. Tällaisella (D M d. Y g.i a.) saa muuten oikein, mutta kellonajan am/pm -pelleily vielä jää.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005
lokki
DedMoroz
ja itellä se on muotoa 20. maalisk. 2013 12:39

Mitäs siihen pitää sitten kirjoitella, jotta saa suomalaisen standardin aikaan.

Valmiina asetuksina suomalaista standardia ei siellä ole. Päivämäärän järjeslyslukupiste puuttuu ja kellonajassa on kaksoispiste. "Mukautettu" antaa kyllä mahdollisuuden, mutta mitä siihen pitäisi laittaa. Tällaisella (D M d. Y g.i a.) saa muuten oikein, mutta kellonajan am/pm -pelleily vielä jää.

Omat asetukset
Asetukset
Ajan näyttö: alasvetovalikko vaihtoehdot:
21 Maalis 2013, 19:47
21 Maalis 2013 19:47
Maalis 21st, ’13, 19:47
To Maalis 21, 2013 7:47 pm
Maaliskuu 21st, 2013, 7:47 pm
Alle minuutti sitten/ 21 Maalis 2013, 19:47
Alle minuutti sitten/ Maaliskuu 21st, 2013, 7:47 pm
Mukautettu (D M d, Y g:i a = To Maalis 21, 2013 7:47 pm) = noista valitaan, mitä halutaan nähtäväksi, Huom. jos haluaa kuukauden numerona, niin silloin tuo M vaihdetaan muotoon m.

eli 21 03 2013, 19:47 on d m Y, G:i
ja 210313, 19:47 on dmy, G:i

g on siis tunnit 1-12 ja G tunnit 1-24

ps. jos joku vielä kehtaa väittää, että koolla ei ole väliä...

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Ei sieltä silti onnistu suomalaisen standardin noudattaminen. Erityisen tärkeätä on, ettei isoa alkukirjainta käytetä muualla kuin virkkeen ensimmäisessä sanassa ja erisnimissä. Meillä on 24-tuntinen kello, joten ap:t ja ip:t tai mitä ne amerikaksi ovatkaan, eivät kuulu meikäläiseen käytäntöön.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005
Arroios
Ei sieltä silti onnistu suomalaisen standardin noudattaminen. Erityisen tärkeätä on, ettei isoa alkukirjainta käytetä muualla kuin virkkeen ensimmäisessä sanassa ja erisnimissä. Meillä on 24-tuntinen kello, joten ap:t ja ip:t tai mitä ne amerikaksi ovatkaan, eivät kuulu meikäläiseen käytäntöön.

Älä sitten valitse sellaista kellonajan näyttöä, jossa noi am/pm näkyy

ja vaihtamalla päiväysnäytö numeraaliseen katoaa kaikki kirjaimet.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Arroios
Nuo amerikkalaisuudet ovat pelkkää ohjelmoijan laiskuutta, sillä kailken pystyy esittämään täysin suomalaisen standardin mukaisesti.

Hämmästyttävän vähän ihmiset ovat selvillä meikäläisistä standardeista. Ei niitä taideta opettaa missään kouluissa tai opistoissakaan, ja tuloksen näkee joka päivä.

Itelleni ainakin on opetettu peruskoulussa ja lukiossa ja juuri viime syksynä amk:ssa. Kyllä niihin aina joku kielten tai viestinnän opettaja puuttuu.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Arroios
Nyt korjaantui siedettäväksi. Miksei asetuksissa ole vähäisintäkään ohjetta?

Jos löytäisi asetuksista ohjeet niin luulisi silloin huomaavan myös asetuksien muuttamisen mahdollisuuden...

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3419
Liittynyt30.5.2010
DedMoroz
Arroios

VAAN:

Siis tälläkö sivustolla, siis Tiede.fi?

Asetuksista mie oon ruukanu rukata kellon kohilleen, millon se sitten kesä/talviaikaan siirtymisen takia on ollut aiheellista. Sitä ohjelma ei tunnista.

Samasta paikasta voi valita tuota esitystapaa, ja itellä se on muotoa 20. maalisk. 2013 12:39

Vai oliko tässä joku yleisempi manailu menossa?

Oletusarvoisesti Tiede.fi -sivusto näyttää tuota Arroiosin paheksumaa muotoa. Enkä lähde sitä muuttamaan. Kaikki nämäkin viestit taitavat kulkea Ruotsin palvelimien kautta ja sieltä edelleen jenkkien koneiden sanatunnistimille. Obama.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat