Ripuli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen havainnut itsessäni ripulin oireita(uloste löysää, vatsa kipeä, täytyy juosta vessassa koko ajan). Haluaisin sen vuoksi vähän tietoa ripulista. Eli: kuinka kauan yleensä kestää, mistä johtuu, tarvitseeko mennä lääkäriin, ja mitä asialle voi itse tehdä, paitsi huolehtia nestetasapainosta?

Vastauksia pian, kiitos!

Kommentit (5)

Vierailija

Kokemusta on. Käy vessassa. Juo paljon vettä. Syö vatsan toimintaa hillitseviä lääkkeitä ja lääkehiiltä. Apteekissa kyllä neuvovat, jos uskallat lähteä sinne saakka. Itse jouduin kerran kääntymään bussipysäkiltä kotiin kun tajusin, että nyt se tulee. 300 metristä viimeiset kolme metriä menivät sananmukaisesti juosten.

Suomessa on juuri nyt liikkeellä vatsatauti. Sinulla on se. Jos kuume ei nouse kovin korkeaksi, niin ei kannata hätäillä. Se helpottaa muutamassa päivässä. Sen ajan on sanan mukaisesti paskamaista. Se kuuluu elämään.

Vierailija

Itselläni oireet eivät aivan noin voimakkaat olleet ainakaan aluksi. Viime yönä alkoi, mutta pärjäsin silti koulupäivän jokseenkin normaalisti.

Vierailija

Vatsataudissa eli epideemisessä ripulissa, jota nyt taitaa olla liikkeellä Helsingistä Rovaniemelle, ei suositella vatsan toiminnan hidastajia. Ripuli ja oksentelu ovat elimistön puolustusmekanismeja, joilla heitetään taudinaiheuttaja ulos äkkiä, ennen kuin ehtii lisääntyä ruoansulatuskanavassa.

Jos on pakko, esim. luento, lentomatka tai vastaava, silloin kannattaa ottaa tehokkaita ripulilääkkeitä, joita saa apteekista. Kuuluu normaaliin matkailijan perusvarustukseen. Imodium on lääkkeen nimi, ei kai tämä ole mainontaa?

Tarvittaessa apteekista saa ripulijuomaa, Osmosal (muistaakseni nykyisin jollain muulla nimellä)- ripulijuoma joka tapauksessa tai jauhetta juoman valmistamista varten. Tärkeää etenkin pikku lapsille, on saada suoloja takaisin samassa suhteessa mitä ripuloidessa ja oksentaessa menettää.

Vierailija

Mitä oli ne intin pillerit, joiden avulla ei tarvinnut käydä 4-5 päivään ulostamassa, vaikka oli paha ripuli vaivannut..

Onkohan ne terveellisiä?

Uusimmat

Suosituimmat