Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ylen uutissivustolla voi leikkiä ministeriä ja ehdottaa, miten 500 miljoonaa euroa voitaisiin nipistää budjettimenoista.
http://yle.fi/uutiset/mista_sina_saasta ... la/6544401

Leikkuriohjelman mukaan matkailuautojen autoverottomuuden poistamisella haalittaisiin lisää verotuloja vuodessa 63 000 000 euroa. Siis mitä
Onko ihan oikeasti matkailuautot vapautettu autoverosta? Vai onko kysessä k....tus ? Onko toimittajalta menny almanakka epäkuntoon ja luulee hän nyt, jotta on aprillipäivä eikä kevätpäivän tasaus?

Autoihmiset, vastatkaa kunnian ja omantunnon kautta.( Jos kumpaakaan ei oo, niin vaikka likaisten varpaittenne.)

Jos näin on, niin kertokaa, onko lakia säädettäessä ollut joku mieli mukana vai aamuyöllä juovuspäissäänkö ovat menneet hulluja äänestelemään? Onhan voimassa olevassa laissa kielletty päästämästä sikoja tammimetsiin, mikä kai joskus oli hirmuinen yhteiskunnallinen epäkohta.

Mutta että matkailuautot on ihan välttämättä vapautettava autoverosta, minkä vuoksi verotuloja jää saamatta 63 miljoonaa/vuosi (muuten, hallitus pähkäilee tänään, että onko varaa antaa 40 miljoonaa uuden lastensairaalan rakentamiseen. Siis kertaeränä)

Mä meen nyt pyörtymään.

Sivut

Kommentit (25)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30866
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, mutta noin äkkiseltään on vaikea uskoa, että matkailuautoja myytäisiin vuosittain läheskään 63 miljoonalla. Jos verotuloja saataisiin 20-30 % verolla 63 miljoonaa, matkailuautoja pitäisi myytä monella sadalla miljoonalla tuhansia kappaleita.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Sophia

Leikkuriohjelman mukaan matkailuautojen autoverottomuuden poistamisella haalittaisiin lisää verotuloja vuodessa 63 000 000 euroa. Siis mitä
Onko ihan oikeasti matkailuautot vapautettu autoverosta?



Niinhän se taitaa olla. Moni muukin erikoisajoneuvotyyppi on vapautettu verosta. Tällaisia ovat esim. erilaiset pelastus- ja hälytysajoneuvot, eläinlääkärin auto, ruumisauto, sairasauto, invataksi, taksi osittain (veronalennus), linja-auto, tietyt pakettiautot, muut tarkemmin määrittelemättömät erikoisautot kuten työkoneet auton alustalla ja erilaiset kaksikäyttöajoneuvot.

Lisäys: verovapaus siis on vain yli 1800 kilon omamassan omaavilla ajoneuvoilla linja-, matkailu-, ja kuorma-autojen osalta.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Neutroni
En tiedä, mutta noin äkkiseltään on vaikea uskoa, että matkailuautoja myytäisiin vuosittain läheskään 63 miljoonalla. Jos verotuloja saataisiin 20-30 % verolla 63 miljoonaa, matkailuautoja pitäisi myytä monella sadalla miljoonalla tuhansia kappaleita.



1000 kpl vuodessa, jokaisesta 6300 veroa olisi 6.3 miljoonaa, mikä kuulostaa todennäköisemmältä.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2843
Liittynyt3.10.2007

Nyt alkoi itseänikin kiinnostamaan, että onko tuo matkailuautojen verovapaus totta, ja jos on, niin mihin se perustuu? Nuo Koshin luettelemat erikoisajoneuvot ymmärrän hyvinkin, mutta että matkailuautot?

Ihan järjellä ajatellen voisi kuvitella, että matkailuajoneuvot avustaisivat kriistilanteissa väestön evakuoinnissa, mutta se on kyllä jo aika kaukaa haettu syy. Mikä tahansa henkilöauto kelpaa samaan takoitukseen, varsinkin kun niitä ainakin pääkaupunkiseudulla käyttää normaalisti vain yksi ihminen, eikä normi matkailuauton kuljetuskapasiteetti nyt niin paljon suurempi ole kuin henkilöauton.

kosh
Lisäys: verovapaus siis on vain yli 1800 kilon omamassan omaavilla ajoneuvoilla linja-, matkailu-, ja kuorma-autojen osalta.



Saanko autoverosta palautusta, jos täytän takakontin ja -penkin hiekkasäkeillä ja rekisteröin henkilöautoni matkailuautoksi? Kyllähän sillä nimittäin on matkailtukin.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
ID10T
Nyt alkoi itseänikin kiinnostamaan, että onko tuo matkailuautojen verovapaus totta, ja jos on, niin mihin se perustuu? Nuo Koshin luettelemat erikoisajoneuvot ymmärrän hyvinkin, mutta että matkailuautot?



No sehän on lähinnä siirrettävä loma-asunto. Sen ensisijainen tarkoitus on nököttää pihanperällä tai leirintäalueella. Ihan sama kuin vaikkapa työkaluksi tarkoitettu erikoisauto. Ajoneuvo joka ei ole tarkoitettu ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen eikä sitä niihin käytetä kuin enintään toissijaisesti ja tilapäisesti. Varsin loogista minun mielestäni.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6888
Liittynyt8.11.2007
ID10T

Saanko autoverosta palautusta, jos täytän takakontin ja -penkin hiekkasäkeillä ja rekisteröin henkilöautoni matkailuautoksi? Kyllähän sillä nimittäin on matkailtukin.

Et. Auton rekisteriotteeseen merkitty omamassa pitää olla vähintään 1875 kg.

"Verotus
Ajoneuvo voidaan rekisteröidä Suomessa autoverovapaaksi matkailuajoneuvoksi mikäli mm. seuraavat ehdot pätevät:
auton omamassa on vähintään 1 875 kiloa
auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.[6]"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neutroni
En tiedä, mutta noin äkkiseltään on vaikea uskoa, että matkailuautoja myytäisiin vuosittain läheskään 63 miljoonalla. Jos verotuloja saataisiin 20-30 % verolla 63 miljoonaa, matkailuautoja pitäisi myytä monella sadalla miljoonalla tuhansia kappaleita.

Kyllä mulle ainakin tulee joka syksy autoverolappu. Eihän autovero mikään kertaluonteinen vero ole vaan vuosittainen, joka tällä hetkellä perustuu hiilidioksiidipäästöihin.

Hämmentää.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2843
Liittynyt3.10.2007
Kosh
ID10T
Nyt alkoi itseänikin kiinnostamaan, että onko tuo matkailuautojen verovapaus totta, ja jos on, niin mihin se perustuu? Nuo Koshin luettelemat erikoisajoneuvot ymmärrän hyvinkin, mutta että matkailuautot?



No sehän on lähinnä siirrettävä loma-asunto. Sen ensisijainen tarkoitus on nököttää pihanperällä tai leirintäalueella. Ihan sama kuin vaikkapa työkaluksi tarkoitettu erikoisauto. Ajoneuvo joka ei ole tarkoitettu ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen eikä sitä niihin käytetä kuin enintään toissijaisesti ja tilapäisesti. Varsin loogista minun mielestäni.



Luepas tuosta, minkälaiseen kikkailuun tämä verovapaus johtaa. Tuollaisella kärryllä ajalee vallan mainiosti kaikki ajot, eikä se edes matkailuautoksi kovin hyvin sovellukaan, kuten artikkelista käy ilmi. Selvää veronkiertoa

Viime vuonna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla ostettu 846 uutta matkailuautoa, missä määrässä oli laskua edelliseen vuoteen. Tuosta voisi arvailla, että vuodessa myydään noin 1 600 - 1 800 uutta matkailuautoa. Autoveron pitäisi siis olla keskimäärin noin 39 000 per kaara, jotta 63 miljoonaa saataisiin kasaan. Tyypillinen matkailuauton hinta on 40 000 - 70 000 € ja autoveroprosentteja löytyy täältä: http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasi ... t/autovero

Taitaa olla pientä liioittelua tuo 63 miljoonaa.

Edit, näköjään pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet olivat ennakkoarvion mukaan vuonna 2012 65 miljoonaa € eli on taidettu laskurissa kohdistaa tämä summa vain matkailuautoille.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp ... 0:1:3:5:37:

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

En tiedä kuinka paljon tuota harrastetaan, mutta aina, kun olen vuokrannut pikkubussin, niin se on ollut "matkailuauto" juurikin verotussyistä. Niihin on yleensä ruuvattuna kiinni lastulevystä viidessä minuutissa nikkaroitu "kaappi" ja retkikeitin, jotta matkailuauton määritelmä täyttyy.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6888
Liittynyt8.11.2007

Ainakin sellainen harrastus, että hankitaan pakettiauto yksityisajeluun henkilöauton korvaajaksi, on tosi yleistä. Pakettiautosta kun menee huomattavan paljon pienempi dieselvero kuin vastaavan massaisesta henkilöautosta. Joskus liikenteessä näyttää, että jopa puolet yksityisautoista on pakettiautoja. Siten ne tukkivat liikennettä joka paikassa ja usein myös yhteistuumin molemmat samaan suuntaan vievät kaistat.

http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6voimavero

"Veron määrään vaikuttavat ajoneuvon tyyppi ja paino. Esimerkiksi vuonna 2009 käyttövoimavero henkilöautolle, jonka kokonaispaino on 1 600 kiloa on runsaat 390 euroa. Saman painoiselle pakettiautolle vero on runsaat 50 euroa."

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rere2
Viime vuonna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla ostettu 846 uutta matkailuautoa, missä määrässä oli laskua edelliseen vuoteen. Tuosta voisi arvailla, että vuodessa myydään noin 1 600 - 1 800 uutta matkailuautoa. Autoveron pitäisi siis olla keskimäärin noin 39 000 per kaara, jotta 63 miljoonaa saataisiin kasaan. Tyypillinen matkailuauton hinta on 40 000 - 70 000 € ja autoveroprosentteja löytyy täältä: http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasi ... t/autovero

Taitaa olla pientä liioittelua tuo 63 miljoonaa.

Edit, näköjään pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet olivat ennakkoarvion mukaan vuonna 2012 65 miljoonaa € eli on taidettu laskurissa kohdistaa tämä summa vain matkailuautoille.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp ... 0:1:3:5:37:


Mutta kun eihän se autovero siitä auton hankintahinnasta mene vaan joka vuosi peritään autovero.

Hämmentää.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Kaikenkaikkiaan autoverotushan on aiwan perseestä.

Se on perimää aikoja sitten määrätystä väliaikaisesta verosta jota nihilistisesti on aina tulkittu ja laajennettu verottajan eduksi, porsaanreikiä tukkimalla, sitä mukaa kun niitä on keksitty. Jossain vaiheessa KAIKKI järki katosi.

Mielestäni oikea tapa verottaaa autoja olisi alv+kiinteä autovero%+polttoaineessa perittävä ympäristövero. Nämä kun oikein säädetään saadaan yksinkertainen ja ymmärrettävä, varmasti nykyistä oikeudenmukaisempi tapa kerätä rahaa.

Jotain vähennystä voisi antaa verosta kuljetuskapasiteetin mukaan: tonni tai henkilöperiaatteella.

Mielestäni on oikein verottaa ankarammin laitetta joka kuljettaa 2 henkeä + 300kg, kuin sellaista joka vie 7 henkeä + 1000 kg - samalla polttoainemäärällä.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Rere2
Viime vuonna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla ostettu 846 uutta matkailuautoa, missä määrässä oli laskua edelliseen vuoteen. Tuosta voisi arvailla, että vuodessa myydään noin 1 600 - 1 800 uutta matkailuautoa. Autoveron pitäisi siis olla keskimäärin noin 39 000 per kaara, jotta 63 miljoonaa saataisiin kasaan. Tyypillinen matkailuauton hinta on 40 000 - 70 000 € ja autoveroprosentteja löytyy täältä: http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasi ... t/autovero

Taitaa olla pientä liioittelua tuo 63 miljoonaa.

Edit, näköjään pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet olivat ennakkoarvion mukaan vuonna 2012 65 miljoonaa € eli on taidettu laskurissa kohdistaa tämä summa vain matkailuautoille.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp ... 0:1:3:5:37:




Tämä Rere2:n selitys tuntuu todennäköisimmältä. Toimittaja on ollut siis tymä tai fleimaaja.

Ymmärrän, että on järkevää myöntää verohuojennus yleistä hyvää toteuttaville ajoneuvoille. Taksitkin ovat osa julkista liikennettä. Kunnaneläinlääkärin on lähdettävä vaikka hääyönään lehmää hoitamaan jos hätä tulee ja silloin on turha anoa kunnanvirka-auton käyttöoikeutta virastoissa noudatettavana työaikana kuusin kopioin, kuten vähemmän kiireellisiä hommia hoitava virkamiehen. (Mutta Helsingin apulaiskaupunginjohtaja tartee virka-autokseen bulevardimaasturin, kaupungissa, jossa julkinen liikenne pelaa mitä oivallisimmin..)

Erilaisissa hommissa tarvittavien ajoneuvojen verovapauskin on vielä oikeustajuni puitteissa. Mutta missä töissä tarvitaan matkailuautoa? Kiertävissä bordelleissa..

Vatkain, ymmärtääkseni autovero on leivottu uuden auton hintaan ja seuraa se siis kestokirouksena koko omistajaketjun ajan.

Vuosittainen "autovero" taitaa olla viralliselta nimeltään joku ajoneuvon käyttömaksu tms. Sen keksivät 90-luvun laman aikanalisäämään kipeästi tarvittuja verotuloja. Alunpitäen sen piti olla määräaikainen, mutta onkos ikinä mistään muusta verosta irtipäästetty, paitsi huviverosta joskus viiskytä vuotta sitte.

Mutta miksi, miksi kummassa matkailuauton, liikkuvan kesämökin on alunpitäenkään katsottu olevan verovapauden arvoinen. Oliko joskus eduskunnassa salainen matkailuautoliiga, joka ilkeästi kahmi harrastukselleen veroedun? Sala liitto ja Illuminaatti..

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat