Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sievennä

a^-1:(a^-2:(a^3 * b^-4)^-1):b^-5
b^-1(b^-10:a^-5)^-1(a^-2)^-1:b

Tälläinen lasku on pyramidi 1 kirjassa s.37 t.225. Jotenki tuntuu ylitsepääsemättömältä kun olen laskenut nelisen kertaa ja saanut aina väärän vastauksen. Toivoisin mahdollisimman paljon välivaiheita.

Suurinta ongelmaa tuottaa että jos on esim. a:(b:(a*b)) tuollaisten jakolaskujen laskujärjestys

Sanottakoon vielä vastauksen olevan ab

Kommentit (7)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Niko1224

Suurinta ongelmaa tuottaa että jos on esim. a:(b:(a*b)) tuollaisten jakolaskujen laskujärjestys

Tuohan on triviaalia, koska sulkeet määräävät laskujärjestyksen ihan suoraan. Omaa päättelyä ei edes tarvita jos se on noin täydellisesti sulkeilla määritelty. Vasta jos on useita eri operaattoreita sekalaisessa järjetsyksessä ja paljon termejä eikä sulkeita, joutuu järjestelemään itse.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28894
Liittynyt16.3.2005

Samantasoiset laskut lasketaan vasemmalta oikealle. a:b:c on siis (a:b):c. Harvemmin jakolaskuja kuitenkaan tosielämässä merkitään noin. Kyllä tuosta tosiaan ab tulee, mutta aika monta korjausta se vaati. Jos haluaa pelata kerralla varman päälle, niin tuollaisen voi piirtää paperille puurakenteeksi.

Vierailija

Eli voinko laskea esim yläriviltä a^-1:(a^-2:(a^3)^-1)
a^-1:(a^(-2-(-3)))
a^-1:a^1
a^-2

Teidän voi olla hankala ymmärtää mitä en nyt ymmärrä mutta jokin tässä mättää.. Olen yrittänyt laskea tätä eri tyyleillä. Olen melkovarma että virhe tapahtuu nimenomaan ylärivillä. josta saan vastaukseksi aina a^-2 b^9

Eli käytännössä ihan miten vain lasken sekoitan a:n exponentin

galilei
Seuraa 
Viestejä106
Liittynyt18.6.2007

Minä sain osoittajasta juurikin a^(-2)b^9. Eli joku mättää nimittäjän sieventämisessä sinulla. En tiedä, mikä on sinusta helpoin tapa hahmottaa, mutta sievennä ensin sisimmät sulut ja sitten eteenpäin vaihe vaiheelta.

Me iudice

Vierailija

No nyt sain oikean vastauksen. Eli laskin tuon aivan liian monimutkaisesti. Kiitoksia tähän väliin kaikille asiaan puuttuneille.

Ja tajusin tätä kirjoittaessani että sekotin tämän homman toiseen..

Eli sekoitin a (b*c) tälläiseen a(b+c) jossa lasketaan a*b+a*c

Miten sitten lasketaan jos on a:(b+c) vai voiko sitä sieventää

kytoann
Seuraa 
Viestejä1917
Liittynyt16.3.2005

Ei voi sieventää. Sen saa lavennettua esim. muotoon (ab+ac):(b+c)^2 , mikä ei ole sievä, mutta joskus tuostakin voi olla hyötyä laskussa.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat