Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minne itse menisit opiskelemaan, jos kirjoitettuna löytyy matikasta, fysiikasta ja kemiasta L sekä muista aineista vielä hyvät? Näillähän pääsisi suoraan sisälle moneen paikkaan, mutta hyviä vaihtoehtoja on monta. Millaisiin tehtäviin on mahdollisuus, jos yliopistoon päättää mennä lukemaan jotain yhtä näistä?

Kommentit (14)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30885
Liittynyt16.3.2005
viikuna
Minne itse menisit opiskelemaan, jos kirjoitettuna löytyy matikasta, fysiikasta ja kemiasta L sekä muista aineista vielä hyvät? Näillähän pääsisi suoraan sisälle moneen paikkaan, mutta hyviä vaihtoehtoja on monta. Millaisiin tehtäviin on mahdollisuus, jos yliopistoon päättää mennä lukemaan jotain yhtä näistä?

Tehtäväkenttä on niin suunattoman laaja, että ei sitä voi oikein läpikäydä. Suurin osa työllistyy erilaisiin tuotekehitystehtäviin, mutta myös tutkijoiksi, opettajiksi, myyjiksi, johtajiksi, yrittäjiksi tai aivan muihin hommiin riippuen suuntautumisesta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista.

Ei sitä opiskelupaikaa oikein voi tuossa vaiheessa järkevästi valita. Mene jonnekin ja katso minne tuuli kuljettaa. Tietysti kannattaa vähän miettiä millaisiin juttuihin oma kiinnostus ja osaaminen suuntautuu. Esimerkiksi teoria-käytäntö -akselilla, nörttihomma - sosiaalinen homma -akselilla tai tutkijan vapaus - tuotekehittäjän tulot -akselilla ja valita sen mukaan, mutta tuotakaan ei voi tietää ennen kun tosissaan kokeilee opiskelua. Lukio ei anna edes kalpeinta aavistusta siitä millaista luonontieteen opiskelu oikeasti on. Ja muista sekin, että ei se valinta ole mitenkään lopullinen. Yliopsitossa suoritetaan ensin perusopintoja sitten vähitellen syventäviä ja silloin on jo enemmän kokemusperäistä tietoa siitä mikä voisi kiinnostaa.

Pidä myös teknilliset yliopistot kiikarissa. Tällähetkellä et välttämättä ajattele mitä opiskelujen jälkeen, mutta pääset teknillisistä yliopistoista helpommin mielekkääseen työelämään kiinni.

Vaikka sinulla on nuo 3 laudaturia, niin et ole yliopistolla ainoa joilla ne on, eli jos mietit että tutkijaksi pääsisit niin paikat ovat vähissä ja kilpailu on tiukkaa.

Moni yliopisto-opiskelijahan sanoo että niistä tulee aikuisina jatko-opiskelijoita, eli työelämä valmiudet ovat hyvin vajavaiset.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neutroni
tutkijan vapaus

Eikö tämä oo vähän urbaani legenda? Ko eikö sitä piä tutkia sitä mihin rahoittaja antaa rahaa?

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
viikuna

Jos minä olisin hyvä fysiikassa, kemiassa ja matikassa, enkä menis lääkikseen, niin menisin lukemaan meteorologiksi.

Hämmentää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30885
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Neutroni
tutkijan vapaus

Eikö tämä oo vähän urbaani legenda? Ko eikö sitä piä tutkia sitä mihin rahoittaja antaa rahaa?

Kyllä ne rahat pitää ihan itse anoa ja rahoittajat rahoittavat, jos rahoittavat. Tietysti tieteellisellä vapaudella on rajansa, mutta yleensä tutkijalla on selvästi vapaammat kädet kuin firmojen tuotekehittäjillä.

Vatkain
Jos minä olisin hyvä fysiikassa, kemiassa ja matikassa, enkä menis lääkikseen, niin menisin lukemaan meteorologiksi.

Lääkärin työ vaatii sosiaalisen luonteen ja vielä sellaisen, että on asikaspalveluhenkinen ja jaksaa kuunnella ihmisten kitinöitä ja ottaa vastaan heidän täysin epärealistiset odotuksensa. Jos siihen kykenee ja pääsee armottomasti kilpailtuun tiedekuntaan, niin huikea ura- ja palkkakehitys on taattu, vaikka jäisi ihan perushommiin.

Meteorologia on ilmakehän mallintamista differentiaaliyhtälömalleilla. Se on raakaa teoreettista työtä, joka vaatii paljon matematiikkaa ja tietotekniikkaa. Käytännönläheisille luonteille se ei oikein sovi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neutroni
Lääkärin työ vaatii sosiaalisen luonteen ja vielä sellaisen, että on asikaspalveluhenkinen ja jaksaa kuunnella ihmisten kitinöitä ja ottaa vastaan heidän täysin epärealistiset odotuksensa. Jos siihen kykenee ja pääsee armottomasti kilpailtuun tiedekuntaan, niin huikea ura- ja palkkakehitys on taattu, vaikka jäisi ihan perushommiin.

Tämän vois varmaan laittaa konditionaaliin, "Lääkärin työ vaatisi". Sen verran aspergereita tuntuu nuo lääkärit monesti olevan.

Neutroni
Meteorologia on ilmakehän mallintamista differentiaaliyhtälömalleilla. Se on raakaa teoreettista työtä, joka vaatii paljon matematiikkaa ja tietotekniikkaa. Käytännönläheisille luonteille se ei oikein sovi.

Tää passais just siksi hyvin mulle. Kuhan ei vaan joutuis sääkartan eteen keikistelemään. Jos minä olisin meteorologi, syyttäisin kaikesta inversiota.

Hämmentää.

Kannattaa miettiä mitä haluaa ja mikä kiinnostaa ja unohtaa se, mihin "pitäisi" mennä hyvillä arvosanoilla. Esimerkiksi kemia, fysiikka, matematiikka sekä näihin liittyvät alat teknillisellö puolella vetävät kyllä paljon ihmisiä, joilla mahdollisuudet lääkikseen tms. (media)seksikkäille aloille olisivat hyvät.

Ainakin kemiassa, jota itse opiskelen (4xL 2xE aikanaan ylppäreissä) mahdollisten työtehtävien kenttä on laaja. Tutkijan työ on toki yksi vaihtoehto, mutta tohtorin tutkinnon jälkeen harvalla on mahdollisuus jäädä yliopistolle ja suuri osa siirtyykin yritysmaailmaan esim. tuotekehitystehtäviin. Näiden perinteisten T&K-tehtävien lisäksi kemistinä voi toki työllistyä esim. toimittajaksi, tiedottajaksi tms. tehtävään.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6769
Liittynyt28.9.2008
Vatkain
viikuna

Niillä on surkiat palakat, insinöörit tienaa paremmin.
Sitäpaitsi meteorologien laskelmat, vaikka ovatkin, monimutkaisia, menee usein pieleen, ei kylläkään laskuvirheen takia.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
ing.geolog

Mutta insinööripä ei tiiä millon tulee hurrikaani! Whoooooooshp! Ja koko insinöörin perhe on poissa. Varmaan alkaa insinöörillä silloin kaduttaa, että "Kirottu inversio! Miksi en aikanaan opiskellut liikkeitäsi!?!"

Hämmentää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Vatkain
ing.geolog

Mutta insinööripä ei tiiä millon tulee hurrikaani! Whoooooooshp! Ja koko insinöörin perhe on poissa. Varmaan alkaa insinöörillä silloin kaduttaa, että "Kirottu inversio! Miksi en aikanaan opiskellut liikkeitäsi!?!"

Insinööri taltuttaa hurrikaanin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
CE-hyväksytty
Vatkain
ing.geolog

Insinööri taltuttaa hurrikaanin.

Ai millä? Ja tähän kohtaan ei voi laittaa että lasersäteellä.

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat