Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Yritän muistella mitä tapahtui vaikkapa 2008, niin heittää aika paljon.

Luulisi jo että uudemmatkin asiat sekoittuu jo vanhoihin juttuihin.

Sivut

Kommentit (34)

Neljä...kymmenen vuotta on tavallaan historian väliinputoaja. Se on jo vähän turhan kaukana ollakseen "viime vuosina". Toisaalta se on vielä liian lähellä, jotta tapahtumia osaisi pistää perspektiiviin suuressa mittakaavassa. Toki oma ikä eli eletyn elämän pituuskin vaikuttaa siihen, kuinka kaukaiselta vaikkapa viisi vuotta sitten tapahtunut tuntuu. Lapselle tuo on pieni ikuisuus, vanhukselle silmänräpäys.

Meidän ihmisten on luontaista mieltää menneitä aikoja vuosikymmenten mittaisina pätkinä, esim. puhutaan '60-luvusta tai '90-luvusta ajallisine ilmiöineen, vaikka todellisuudessa menneisyys on karttunut ja maailma muuttunut hetki kerrallaan kalenterista piittaamatta, aivan kuten tapahtuu tässäkin hetkessä.

*Onko joku muuten sattunut panemaan merkille sen, että vajaat kymmenen vuotta vanha auto ei ole enää uusi, tuskin edes uudehko, mutta ei vielä vanhakaan? Vähän kuin ~37-vuotias ihminen?

--n

kurremus
Seuraa 
Viestejä383
Liittynyt28.8.2011

muistampas!

2008 olin urheilu hullu ja kävin viimeistä vuotta yhtä koulua.
2007 olin ihan huru-ukko ja olin juuri aloittanut sen koulun.
2006 olin eri pätkäduuneissa ja pääsin lukiosta
2005 oli kaikkea jännää ja lukio pitkitty yhdellä vuodella
2004-2002 oli kultaisia lukio vuosia...

noniin, muisteloita 10 vuoden takaa.

Yksi selitys 2000-luvun "kansalliseen dementiaan" voisi olla nykyajan pirstaloituneisuus. Menneitten vuosikymmenten yhtenäiskulttuuria ei enää ole, individualismi kukkii ja ihmiset eriytyvät touhuamaan omia juttujaan yksin tai pienemmissä porukoissa. Kaikkea on tarjolla ylenmäärin, yhä harvempi tapahtuma hätkähdyttää ja vangitsee yhteisen huomiomme. Koulusurmatkin luukutetaan mediassa puhki ja vanhoiksi muutamassa päivässä.

Muutos on ollut todella nopea. Omassa lapsuudessani '80-luvulla, ennen Internetiä telkkarissa oli kaksi kanavaa. Napakymppiä, Dallasia ja Spede Show'ta katsoi joka toinen vastaantulija... niistä oli puheenaiheiksi asti.

--n

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1400
Liittynyt26.3.2006
Vatkain
Mää en muista edes viime kuukauden tapahtumia.

Minä kirjoitan aina ylös mitä tein minäkin päivänä. Jäsentelen siten myös järkeäni ja selvitä päätäni. Toden totta yllättäviä asioita tulee vastaan kun lukee mitää tuli tammikuussakin taas toilailtua.

"Kissa katsoo minua kuin vimmattu puuroa. Avaan ikkunan paeten naapuritalon katolle. Tilanne on hyytävä eikä vähiten siksi että on 32 raatia pakkasta. Bokserini lepattavat mikä ei johdu tuulesta vaan tutisevista jaloistani. Pakkanen ja kissa."

Olin ihan unohtanut tuonkin. Mikä siinä hetkessä pelotti tuntuu näin jälkeen päin lähinnä naurettavalta. Kissahan on ihan kiva eläin. Eikä se pakkanenkaan enää haittaa kun olen taas täällä sisällä lämpöisessä kodissani vaimon syntisessä sylissä.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Prossimo Treno
Vatkain
Mää en muista edes viime kuukauden tapahtumia.

Minä kirjoitan aina ylös mitä tein minäkin päivänä. Jäsentelen siten myös järkeäni ja selvitä päätäni. Toden totta yllättäviä asioita tulee vastaan kun lukee mitää tuli tammikuussakin taas toilailtua.

Määki kirjotan päiväkirjaa, mutta merkintöjen väliin tuppaa jäämään aikaa. Mutta kyllä siitä selviää suunnilleen, että mitä on minäki vuonna koheltanu.

Hämmentää.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Muistan aikalailla yhtähyvin 5 vuotta sitten tapahtuneet asiat kuin viikko sitten tapahtuneet asiat. Eli en kovin hyvin. En muista mitä viikko sitten oli. Ehkä jotain. Kai 5 vuotta sittenkin oli jotain. Armeijassa taisin olla.

くそっ!

Helppoa: 10 vuotta sitten asuin tässä samassa talossa,olin töissä samassa työpaikassa, naimisissa saman miehen kanssa. Harrastin aika samoja asioita ja minulla oli silloinkin kolme lasta sekä samat ystävät.

Itse muistan 2004 intissä olo aikasia tapahtumia hyvinkii selvästi.
Esim. joka aamuinen autokomppaniassa herätys huuto on jääny hyvin mieleen,
samaten meidän marssi värrsykin joka meni näin.
Vasen vasen vasen, yksi kaksi kolme, vasen 1 vasen 2 vasen 2 kolmee, yksi, kaksi, koolme.

Muistan myös hyvin kuinka jouluaattona oltiin paskahuussien pesussa ja ilta meni
odotellessa että joutuuko lähtemään ettii kadonneit ihmisiä.

Lisäksi miule on jääny elävästi mieleen, kuinka keittäjänä ollessani eräällä leirillä onnistuin polttamaan puilla lämmitettävän soppatykillisen hernesoppaa pohjaan, kun nukahdin soppatykin ääreen, enkä sekottanu soppaa ollenkaan.

Lisäksi kun olin tuvassa, niin tupakaveri kuunteli radiosta YleX kanavaa ja siellä kuulu usein Bomfunk MC musiikki ja kun oltiin kasarmin keittiöllä hommissa, niin sieltä kuulu radiosta usein se MC koppa koppakuoriainen laulu.

Keittäjänä leireillä ollessani jäi mieleen, miten leirin loputtua saatiin viedä isot muovikassilliset yli jäänyttä ruokatavaraa kotia, kaikki muut saatiin viedä paitsi näkkileivät jota oli säilyviä ja niitä pysty käyttää useammalla leirillä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7228
Liittynyt29.6.2012

EI minusta tuo ole mitenkään hankala aikajänne. Itselläni on niin monta maamerkkiä viimeisen kymmenen vuoden ajalla, että niihin on helppo kiinnittää vuosilukuja ja sitä kautta muistaa missä oli ja mitä teki. EI tietysti päivän tarkkuudella, mutta kuukausien. Vuosina 2003-2008 olen mm. asunut ulkomailla pari vuotta, saanut lapseni, ostanut talon ja vaihtanut työpaikkaa. Nyt viimeiset viisi vuotta on itse asiassa hankalampi muistaa, koska elämä on ollut hyvin tasaista ja muuttumatonta tuohon kauteen verrattuna.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä7228
Liittynyt29.6.2012
magic device
Miten vanhukset muistavat kaikenlaista, mutta itse ei muista esimerkiksi ala-asteesta paljoakaan?

No ne voi keksiä. Kuka sitä tarkistaa, miten iso susi sen papan perässä jolkotti koulumatkaa taittaessa? Kyllä sultakin legendaa lähtee, kun on paikalla ihmisiä, joille voi kertoa kaikenlaista, mihin ehkä itsekin uskoo.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Ei pidä paikkaansa.

Muistan oikein hyvin, että muistin parikymppisenä,mitä tuli tötöiltyä 4- 10 vuotta nuorempana.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat