Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Veikkaisin että tältä foorumilta saan parhaiten vastauksen kysymykseeni, googlekaan kun ei oikein osannut vastata.

Olen suunnittelemassa ja rakentamassa urheiluautoon vahvempaa taka-akselia. Törmäsin mielenkiintoiseen ongelmaan pyöränlaakeripesiä cad:llä piirtäessäni. Autossa on ABS jarrut ja luistonestojärjestelmä. Taka-akselin pyörän navoissa on ABS kehät (47 hampaiset hammasrattaat, ulkohalkaisija 108mm) joita passiivinen nopeusanturi lukee. Anturi on kestomagneetti joka luo vaihtovirta pulssin hampaiden ohittaessa anturin. Luistoneston sielunelämästä ei ole ole varmuutta. Verrataanko pyärimiseroja akseli vai rengas kohtaisesti, ja kuinka suuret pyörintäerot pitää olla jotta luistonesto aktivoituu. Luulisin että ABS järjestelmä vertailee vain samalla akselilla olevia renkaita.

Jykevämmästä pyöränlaakeroinnista johtuen vakiomittaisen ABS kehän säde on 3,4mm liian pieni, mitattuna hampaan laelta. Tämän takia nopeusanturin kiinnitystä ei voi toteuttaa. Ainoaksi ratkaisuksi olen todennut kasvattaa hammaskehän sädettä tuon 3.4mm. Tästä johtuen herää seuraavia kysymyksiä.
Pidänkö hampaan profiilin ja lukumäärän samana, jolloin hampaiden väli tietysti suurenee, pidemmästä ympärysmitasta johtuen. Sen seurauksena anturi tietysti luulee että rengas pyörii hitaampaa, vai kompensoiko kokonaishalkaisijan kasvu 6,8mm tuon nopeuseron, onko olemassa laskukaavaa?

Tässä listaus huomioonotettavista mitoista, ja kuva ehkä selittää tilanteen paremmin.

http://img266.imageshack.us/img266/8861/abskehat.png

Alkuperäinen ABS kehä:
-Hampaiden lukumäärä 47
-Ulkohalkaisija 108mm
-Hampaan laen mitta 2,9mm
-Hampaan pohjan mitta 3mm
-Ympärysmitta 339.2920mm

Muokattu ABS kehä:
-Hampaiden lukumäärä 47
-Ulkohalkaisija 114,8mm
-Hampaan laen mitta 2,9mm
-Hampaan pohjan mitta 3mm
-Ympärysmitta 360.6548mm

Sivut

Kommentit (16)

Pulssien määrä sekunnissa pitää olla kaikissa renkaissa sama, jos eroa on jossakin pyörässä niin sitten sen renkaan jarrutehoa alennetaan.
Vajaa 10 km/h ABS ei huomioi pyörimisnopeuksia, voit myös irrottaa sulakkeen jos haluat poistaa ABS:n käytöstä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30876
Liittynyt16.3.2005
WertyLimit

Pidänkö hampaan profiilin ja lukumäärän samana, jolloin hampaiden väli tietysti suurenee, pidemmästä ympärysmitasta johtuen. Sen seurauksena anturi tietysti luulee että rengas pyörii hitaampaa, vai kompensoiko kokonaishalkaisijan kasvu 6,8mm tuon nopeuseron, onko olemassa laskukaavaa?



Se laskee montako hammasta menee ohi aikayksikössä. Siksi hampaiden lukumäärä ratkaisee ja sillä kehällä ei ole väliä. Noin pienellä muutoksella voit varmaankin pitää hampaan leveyden samana. Tai sitten skaalaat sen samassa suhteessa kun kehä kasvaa.

fenomenologi
Pulssien määrä sekunnissa pitää olla kaikissa renkaissa sama, jos eroa on jossakin pyörässä niin sitten sen renkaan jarrutehoa alennetaan.
Vajaa 10 km/h ABS ei huomioi pyörimisnopeuksia, voit myös irrottaa sulakkeen jos haluat poistaa ABS:n käytöstä.

Tästä asiasta en tingi, eli ABS jarrut ja luistonesto on saatava toimimaan. Viimeiseksi vaihtoehdoksi tietenkin jää etuakselin ABS kehien suurennus nuihin samoihin mittoihin. Eikö tuota tosiaan voi jollakin kaavalla laskea kuinka paljon vaikka tuota hampaan leveyttä skaalaisin.

WertyLimit
fenomenologi
Pulssien määrä sekunnissa pitää olla kaikissa renkaissa sama, jos eroa on jossakin pyörässä niin sitten sen renkaan jarrutehoa alennetaan.
Vajaa 10 km/h ABS ei huomioi pyörimisnopeuksia, voit myös irrottaa sulakkeen jos haluat poistaa ABS:n käytöstä.

Tästä asiasta en tingi, eli ABS jarrut ja luistonesto on saatava toimimaan. Viimeiseksi vaihtoehdoksi tietenkin jää etuakselin ABS kehien suurennus nuihin samoihin mittoihin. Eikö tuota tosiaan voi jollakin kaavalla laskea kuinka paljon vaikka tuota hampaan leveyttä skaalaisin.



Ei hampaan leveys ole kovin tarkka, riittää kun anturille tulee riittävä pulssi.

Se magneettinen pulssihan luetaan ensin analogisesti joka muunnetaan ns. trikkelipiirilllä digitaaliseen muotoon joka on tasalaatuista tavaraa. Ei tuolla hampaan leveydellä ole merkitystä vaan pulssien määrällä.

VPeltonen
Se magneettinen pulssihan luetaan ensin analogisesti joka muunnetaan ns. trikkelipiirilllä digitaaliseen muotoon joka on tasalaatuista tavaraa. Ei tuolla hampaan leveydellä ole merkitystä vaan pulssien määrällä.
Pulssien määrähän tässä tapauksessa pysyy samana jos hampaita ei lisätä. Pulssien aikaväli sitävastoin on muuttunut koska hampaiden väli on pidentynyt, toisinsanoen "rengas" pyörii hitaampaa. Kun taas kehänopeus on kasvanut joka taas nopeuttaa pulssien aikaväliä, joten "rengas" pyörii nopeampaa. Tähän kun löytyisi laskukaava joka kertoo että ovatko nuo kaksi asiaa toisensa pois-sulkevia. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi että nuo kumoavat toisensa ja pulssien aikaväli pysyisi suhteelisen samana.

WertyLimit
VPeltonen
Se magneettinen pulssihan luetaan ensin analogisesti joka muunnetaan ns. trikkelipiirilllä digitaaliseen muotoon joka on tasalaatuista tavaraa. Ei tuolla hampaan leveydellä ole merkitystä vaan pulssien määrällä.
Pulssien määrähän tässä tapauksessa pysyy samana jos hampaita ei lisätä. Pulssien aikaväli sitävastoin on muuttunut koska hampaiden väli on pidentynyt, toisinsanoen "rengas" pyörii hitaampaa. Kun taas kehänopeus on kasvanut joka taas nopeuttaa pulssien aikaväliä, joten "rengas" pyörii nopeampaa. Tähän kun löytyisi laskukaava joka kertoo että ovatko nuo kaksi asiaa toisensa pois-sulkevia. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi että nuo kumoavat toisensa ja pulssien aikaväli pysyisi suhteelisen samana.



Erot pitää olla suhteellisen suuret, ennen kun jarrutehoa aletaan alentamaan, joten riittää varmaankin kun tulee suunnilleen sama määrä pulsseja kierrosta kohti.

Pulssitiheydellä on merkitystä, ei pituudella. Se liipaisee joko pulssin nousevalla tai laskevalla jännitekäyrällä josta se muodostaa digitaalisen sarjan joka vertautuu kellotaajuuteen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
WertyLimit
VPeltonen
Se magneettinen pulssihan luetaan ensin analogisesti joka muunnetaan ns. trikkelipiirilllä digitaaliseen muotoon joka on tasalaatuista tavaraa. Ei tuolla hampaan leveydellä ole merkitystä vaan pulssien määrällä.
Pulssien määrähän tässä tapauksessa pysyy samana jos hampaita ei lisätä. Pulssien aikaväli sitävastoin on muuttunut koska hampaiden väli on pidentynyt, toisinsanoen "rengas" pyörii hitaampaa. Kun taas kehänopeus on kasvanut joka taas nopeuttaa pulssien aikaväliä, joten "rengas" pyörii nopeampaa. Tähän kun löytyisi laskukaava joka kertoo että ovatko nuo kaksi asiaa toisensa pois-sulkevia. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi että nuo kumoavat toisensa ja pulssien aikaväli pysyisi suhteelisen samana.

Kyllä se pulssien aikaväli pysyy samana. Sehän on edelleen se 47 kappaletta yhdessä renkaan pyörähdyksessä.

CE-hyväksytty
WertyLimit
VPeltonen
Se magneettinen pulssihan luetaan ensin analogisesti joka muunnetaan ns. trikkelipiirilllä digitaaliseen muotoon joka on tasalaatuista tavaraa. Ei tuolla hampaan leveydellä ole merkitystä vaan pulssien määrällä.
Pulssien määrähän tässä tapauksessa pysyy samana jos hampaita ei lisätä. Pulssien aikaväli sitävastoin on muuttunut koska hampaiden väli on pidentynyt, toisinsanoen "rengas" pyörii hitaampaa. Kun taas kehänopeus on kasvanut joka taas nopeuttaa pulssien aikaväliä, joten "rengas" pyörii nopeampaa. Tähän kun löytyisi laskukaava joka kertoo että ovatko nuo kaksi asiaa toisensa pois-sulkevia. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi että nuo kumoavat toisensa ja pulssien aikaväli pysyisi suhteelisen samana.

Kyllä se pulssien aikaväli pysyy samana. Sehän on edelleen se 47 kappaletta yhdessä renkaan pyörähdyksessä.
Oliskohan se nuin, tämä kyllä helpottais tilannetta. Ja varmaanhan se muutenkin jonkunlaisen pyörimiseron sallii, esimerkiksi kaarreajossa.

WertyLimit
varmaanhan se muutenkin jonkunlaisen pyörimiseron sallii, esimerkiksi kaarreajossa.



Joo, ja jos jossain renkaassa on vähemmän ilmaa, sen pyörimisnopeus suhteessa muihin muuttuu, eikä se vaikuta ABS:n toimintaan.
Luultavasti vasta kun ei tule pulsseja ollenkaan/rengas lukkiutuu, järjestelmä alkaa toimimaan.

WertyLimit
Rattaat lähtee nuilla mitoilla vesileikkuuseen. Tulen sitten tänne kirvaamaan ja syytteleen kun ABS valo palaa



Rattaiden pitäisi varmaan olla oikeaa materiaalia, eikös systeemi toimi hall-anturin avulla.

fenomenologi
WertyLimit
Rattaat lähtee nuilla mitoilla vesileikkuuseen. Tulen sitten tänne kirvaamaan ja syytteleen kun ABS valo palaa



Rattaiden pitäisi varmaan olla oikeaa materiaalia, eikös systeemi toimi hall-anturin avulla.

Ihan normaali terästä ovat. Vaikka auto on 2002 vuosimallia ei General Mistaken insinöörit ole ottaneet hall antureita käyttöön.

WertyLimit
fenomenologi
WertyLimit
Rattaat lähtee nuilla mitoilla vesileikkuuseen. Tulen sitten tänne kirvaamaan ja syytteleen kun ABS valo palaa



Rattaiden pitäisi varmaan olla oikeaa materiaalia, eikös systeemi toimi hall-anturin avulla.

Ihan normaali terästä ovat. Vaikka auto on 2002 vuosimallia ei General Mistaken insinöörit ole ottaneet hall antureita käyttöön.



Vaihtoehtona on induktiokäämi, joka sekin toimii magneetin avulla tai optohaarukka, joka kuitenkin likaantuu. Eiköhän siellä ole hall-anturi, jota ohjataan magneettisella "hammasrattaalla"
Mulla ainakin on Chevroletissa Hallit, eiköhän muissakin GM:n tuotteissa ole, jos on ABS-jarrut.
Corvetteko kyseessä?
Tuolta muuten voi tilata aika edullisesti osia, http://www.rockauto.com , suomessa saa maksaa monista osista viisinkertaisen hinnan.
Sopivat kehät voisivat löytyä tarvittaessa valmiinakin jostain toisesta GM:n automallista.

Niin tai,

Hall-kytkimet kytkeytyvät päälle magneetin tullessa lähelle. Ne sisältävät analogisen anturin lisäksi Schmitt-trigger -kytkennän, jolla signaali muutetaan digitaaliseksi. Kytkentätoimintoa käytetään monissa koneissa osien paikan määrittämiseen rajakytkimen tapaan.
Kytkintyyppistä Hall-anturia voidaan käyttää pyörimisnopeuden määrittämiseen optisen anturin tapaan. Pyörivässä rautalevyssä on rakoja, ja levyn toisella puolella on magneetti ja toisella Hall-kytkin. Rautalevy "oikosulkee" magneettikentän, jolloin se pääsee anturille asti vain aukkojen kohdalla.
http://kompo2010.wikispaces.com/Hall-anturi

Jos siellä on hall-anturi, sen ja vastakkaisella puolella olevan magneetin paikkaa tarvii ehkä lisäksi muuttaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat