Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Markus oli mun kaveri.
Me oltiin koululaisia kai ekalla, mut Markus tiesi asioita. Se tiesi kaikesta paljon.
Puista metsässä, jäkälistä, kaikesta mikä liitty luontoon ja biologiaan. Tiesi se muustakin.
Sil oli paljon sarjakuvia ja me luettiikin niitä joskus yhdessä. Markus osas kertoa asioista mielenkiintosesti ja innostavasti.
Se oli mun paras kaveri silloin. Mun ainoo kaveri, ei lähistöllä ollu muitakaan.

Me asuttiin mummon talon yläkerrassa vanhassa puisessa omakotitalossa.
Markus asu lähistöllä kans.

Sit markus muutti pois.

Mekin muutettiin joku aika sen jälkeen, kerrostaloon. Niitä oli neljän talon ryhmä.
Yks vuokratalo ja kolme omistustaloa. Me muutettiin omistustaloon.
Yllätys ja ilo oli suuri kun Markus asu viereisessä talossa. Olin iloinen, näkisin kaverin uudestaan.
Pihalla kuitenki muut kundit sano et, älä leiki sen kanssa, se on ihan tyhmä jätkä.
Olin hämmentynyt ja ymmälläni. Markusta ei kelpuutettu laumaan.
Kun olin pihalla yksin se pyrki mun seuraan. Se seuras mua ja halus hengata.
Sanoin sille ettet voi seurailla mua.

-Miks en? Eihän tässä oo muita nyt?
Se oli ymmällään.
-Kun muut tulee niin ne kuitenki hiffaa et me ollaan kimpassa. Älä seuraile mua.

Kerran meitä oli paljon. Markuskin oli siinä ja sitä yritettiin häätää veke.
Mä otin sitä kiinni. Puristin käsillä sen ylävartaloo ympäri.
Kun päästin irti, siltä oli tullut kuset housuun.
Nauroin.

Markusta ei enää näkyny pihalla.
Kuulin jostain myöhemmin että se oli taas muuttanu.

Antteeksi Markus. Anteeksi, että käänsin sulle selkäni.
Anteeksi että olin raukka mulkku pelkuri.

Yksi hyvä ystävä on parempi kuin tusina mitättömyyksiä.
En tajunnut sitä silloin.

Tässä tämmönen anteeksipyynto ketju.
Jos haluut pyytää joltaki julkisesti anteeks niin tähän voi laittaa.

Itseasiassa olis hienoo jos muillakin palstoilla olis omat anteekspyyntöketjut.
Siellä vois pyytää anteeks ihmisiltä joita ei muutoin tavoita. Vaikka semmosii asioita jotka on jotenkin jääny mieleen ja kuitenkin toisinaan vaivaa. Jokin vääryys jonka on ite tehny mut ei oo kanavaa tai vastaanottajaa sille.

Jotta tähän saatais tieteellisyyttä niin vois sitä käsitellä anteeksyntöä yleensäkkin.
Miks anteeks pyyntö nostaa kiven sydämeltä?
Miks se antaa rauhan?

Toivoisin ettei mode siirrä tätä vapaaseen sanaan sillä perusteella et anteeks pyytäminen yleensäkkin on tärkeetä ja sitä kannattaa opetella.
Jos kuitenkin siiirtää niin saat anteeks.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Sivut

Kommentit (110)

Vierailija
SamikoKu

Jotta tähän saatais tieteellisyyttä niin vois sitä käsitellä anteeksyntöä yleensäkkin.
Miks anteeks pyyntö nostaa kiven sydämeltä?
Miks se antaa rauhan?

Toivoisin ettei mode siirrä tätä vapaaseen sanaan sillä perusteella et anteeks pyytäminen yleensäkkin on tärkeetä ja sitä kannattaa opetella.
Jos kuitenkin siiirtää niin saat anteeks.

Anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen ovat molemmat tärkeitä.
Sanon noin, koska nyt kuitenkin väitän, että ihminen pyytää anteeksi itsensä vuoksi, antaakseen itselleen anteeksi, tyhmyytensä, ilkeytensä,, jne,,

Helpottaakseen omaa oloaan, eli anteeksipyytämisen motiivi on itsekkyys.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tee kuten Jyrki - unohda koko Juttu. Silloin Markuksella on tilaisuus tehdä aiheesta 20 vuoden päästä menestysiskelmä:

Me ennen kimpassa kuljettiin mutta sinä pääsit parempaan kyytiin
sinä lähdit ja unohdit minut kokonaan
Sitten minäkin rupesin rokkaamaan sitä sinä et huomannut lainkaan
sinä diggailit muita ja minua et ollenkaan
Kun en suostunut sinulle pokkaamaan minkä kirouksen niskaani sainkaan
sinä minua herjaat ja sinun uudet kaverit mua pitää pilkkanaan

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
fata morgana

Sanon noin, koska nyt kuitenkin väitän, että ihminen pyytää anteeksi itsensä vuoksi, antaakseen itselleen anteeksi, tyhmyytensä, ilkeytensä,, jne,,

Olen paljolti samaa mieltä, mutta onko esimerkiks vaimolta anteeks pyytäminen itsekästä jos sen mielen on pahoottanu vai onko se myös järkevää sekä oikein myös perheen ja onnen kannalta?

jees
Meinasit sitten ottaa anteeksi.

Muut anelee, minä otan. Ei vainkaan, mistäs sitä tietää vaikka Markus lukiskin viestin.
Esimerkki myös toivottavasti luo paremmin pohjaa keskustelulle.

Kokeile piruuttais. Pyydä joltaki anteeks.
Olen varma että sultaki joku semmonen löytyy joka sen ansaitsee.

Denzil Dexter
Tee kuten Jyrki - unohda koko Juttu. Silloin Markuksella on tilaisuus tehdä aiheesta 20 vuoden päästä menestysiskelmä:

En oo Jyrki.
Yleensä yritän tehä "miehen työn".

- Charles Bukowski

Julius
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt24.3.2013
fata morgana

Ihan mielenkiintonen ketju.

Anteeksipyytäminen ei tuossa fata morganan kertomassa tapauksessa ei ole anteeksipyytämistä lainkaan. Se on tuota oman itsekkyyden peittämistä siirappiin. Empatiakyvytön ei pysty anteeksi edes pyytämään.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mutta miksi on tärkeää että sinulta pyydetään anteeksi kun sinua vastaan on rikottu? Nimittäin eräs tuntemani ihminen ei pyytele anteeksi loukkauksiaan tai huonoa käytöstään "koska se ei muuta mitään." En ole osannut kertoa että miksi on tärkeää pyytää anteeksi.

Hämmentää.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
SamikoKu

Spinozan etiikassa murhe tuottaa mittaamatonta kärsimystä. Minulle se on välttämätön mielipaha, joka tekee puhdistautumisrituaaleista tarpeettomia ja angsti panee pohtimaan oikeutusta itsestäni riippumatta. Toisaalta voisin alkaa myös x, jonka jälkeen sen lopettaa y.
Eli vaikka x=dokaaminen ja y=raittius. Tai y on anteeksipyyntö ja x= ahdistus.

(Huomaatko, muutan Spinozan etiikasta sanan tuottaa sanaksi on.)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
jees
SamikoKu

Spinozan etiikassa murhe tuottaa mittaamatonta kärsimystä. Minulle se on välttämätön mielipaha, joka tekee puhdistautumisrituaaleista tarpeettomia ja angsti panee pohtimaan oikeutusta itsestäni riippumatta. Toisaalta voisin alkaa myös x, jonka jälkeen sen lopettaa y.
Eli vaikka x=dokaaminen ja y=raittius. Tai y on anteeksipyyntö ja x= ahdistus.

(Huomaatko, muutan Spinozan etiikasta sanan tuottaa sanaksi on.)

Vaikuttaa siltä että moinen filosofia on täysin pihalla.
Jos elää yhteisössä vaatii se myös läsnäoloa.

- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Julius
fata morgana

Ihan mielenkiintonen ketju.

Anteeksipyytäminen ei tuossa fata morganan kertomassa tapauksessa ei ole anteeksipyytämistä lainkaan. Se on tuota oman itsekkyyden peittämistä siirappiin. Empatiakyvytön ei pysty anteeksi edes pyytämään.

Kiitos kun panit ekan viestisi tähän ketjuun.

- Charles Bukowski

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Vatkain
Mutta miksi on tärkeää että sinulta pyydetään anteeksi kun sinua vastaan on rikottu? Nimittäin eräs tuntemani ihminen ei pyytele anteeksi loukkauksiaan tai huonoa käytöstään "koska se ei muuta mitään." En ole osannut kertoa että miksi on tärkeää pyytää anteeksi.

Anteeksipyytämisellä kai on se osoitus että myöntää tehneensä väärin ja välittää asioista sen verran että on alkanut omaatuntoa kolkuttaa. Ehkä siihen liittyy vielä se että osoittaa ettei halua enää samalla tavalla rikkoa toista kohtaan. Ei aina anteeksipyytäminen ole helppoa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Barbaari
Anteeksipyytämisellä kai on se osoitus että myöntää tehneensä väärin ja välittää asioista sen verran että on alkanut omaatuntoa kolkuttaa. Ehkä siihen liittyy vielä se että osoittaa ettei halua enää samalla tavalla rikkoa toista kohtaan. Ei aina anteeksipyytäminen ole helppoa.

Tuo on just se.
Miks ihmiselle on niin saatanan vaikeeta tunnustaa tehneensä väärin?
Onko se se et loppupelissä aina haluu voittaa?
Mut oikeeta voittamista mun mielestä on se et kaikilla on hyvä olla.

- Charles Bukowski

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Barbaari
Vatkain

Anteeksipyytäminen ei oikastaan koskaan ole helppoa. Mutta miksi ihmiset tarttee sen anteeksipyynnön?

Hämmentää.

Julius
Seuraa 
Viestejä276
Liittynyt24.3.2013
SamikoKu

ANteeksi, etten tiennyt, että tähän ketjuun ei saa kirjoittaa ensimmäistä viestiään!

Vatkain

Jotkut ihmiset eivät lainkaan tajua loukkauksiaa. Empatiakyvyttömät ihmiset eivät tajua, milloin he ovat toista loukanneet, silloin he eivät myös voi pyytää anteeksi, koska heidän mielestään mitään anteeksipyydettävää ei edes ole. Jasilloin voi pyytää anteeksi ihan väärää asiaa ja tekee hölmön itsestään ja sitä nämä henkilöt eivät itsestään kestä.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6348
Liittynyt28.9.2008
Vatkain

Anteeksipyytäminen ei oikastaan koskaan ole helppoa. Mutta miksi ihmiset tarttee sen anteeksipyynnön?

Ei, niin, eikä aina anteeksiantaminenkaan.
Noista kouluaikaisista, ne mu***uimmat, eivät edes aikuisena myöntäneet tehneensä jotain väärin.
Sattu kerran semmonen kapakassa vuosien jälkeen ja alkoi minulle ja velipojalleni kertomaan; "että mehän on aina oltu kavereita" sanottiin, ettei olla oltu, eikä ikinä tulla olemaan, niin ei mennyt perille.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Julius
SamikoKu

ANteeksi, etten tiennyt, että tähän ketjuun ei saa kirjoittaa ensimmäistä viestiään!

Kiitos toisestakin viestistäsi. Valitsit tämän ketjun useiden aktiivisten joukosta.

Ihan hyvä valinta ensikertalaiselta vaikka itse sanonkin. hih.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat