Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen seurannut vuosia sivusta monilla erilaisilla keskustelupalstoilla käytyjä keskusteluja/väittelyitä. En kuitenkaan muista koskaan todistaneeni tilannetta jossa kaksi eri mieltä olevaa ryhmää tulisivat yhteiseen ratkaisuun. Millaisia ovat omat kokemuksenne tällaisista keskusteluista ja onko yhteisen ratkaisun saavuttaminen teistä mahdollista?

Kommentit (5)

BillMurray
Olen seurannut vuosia sivusta monilla erilaisilla keskustelupalstoilla käytyjä keskusteluja/väittelyitä. En kuitenkaan muista koskaan todistaneeni tilannetta jossa kaksi eri mieltä olevaa ryhmää tulisivat yhteiseen ratkaisuun. Millaisia ovat omat kokemuksenne tällaisista keskusteluista ja onko yhteisen ratkaisun saavuttaminen teistä mahdollista?

Ryhmistä en tiedä, mutta omaa mielipidettäni olen joutunut silloin tällöin muuttamaan.
Mielestäni nämä "ryhmät" (jotka kuitenkin koostuvat yksilöistä ilman muuta yhteyttä kuin yhteinen mielipide yksittäisestä kysymyksestä) ovat useinkin kaivautuneet toivottoman syvälle juoksuhautoihinsa, eikä virheiden myöntäminen tule kysymykseenkään. Täydellinen tyrmäyskin johtaisi korkeintaan vaikenemiseen; ei väärinkäsityksen myöntämiseen.
Mielestäni on varsin vapauttavaa kun on joskus opetellut myöntämään virheensä ja osaa suhteuttaa omat töppäilynsä. Jos itsetunto saa aina peruuttamattoman vamman, kun ajatus on kulkenut klönteissä tai omaksuttu tieto on ollut väärää, on elämä varmaan yhtä helevettiä.
Jos ei sitten ole erehtymätön

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BillMurray

Kahden yksilön välillä voidaan saavuttaa nyreä, neutraali tai jopa myönteinen yhteisymmärryksen hetki.

Mutta ihmisten jakaminen ryhmiin on vähän kimurantti asia mielestäni. Jos itse on voimakkaasti eri mieltä kuin useimmat muut, sitä helposti kuvittelee että joku "ryhmä" on minua vastaan. Kuitenkaan ne toiset eivät välttämättä koe olevansa joukkovoimalla yhtä poikkeavaa rökittämässä, vaan jokainen heistä toimii omana itsenään (pyrkien osoittamaan olevansa oikeassa/fiksu/voittaja). Joskus tuollaiset tilanteet tuntuvat vastenmieliseltä ajojahdilta ja siksi kannattaisi itse miettiä enemmistön leiriin päätyessään että kannattaako jokaikisen sitä eri mieltä olevaa käydä verbaalisesti ruoskimassa.

Mutta on myös tyyppejä jotka yrittävät vedota jonkinlaiseen ryhmään, eli ihan tietentahtoen korostavat sitä että "kaikki me muut ollaan täällä eri mieltä (="oikeaa" mieltä) kuin sinä". Esim. tiedepalstalla tietenkin tiedeorientoitunut voi käyttää tätä ME-väitettä hyväkseen. Astetta rasittavampia ryhmän voimaan vetoavia ovat toisinaan naiset joiden pitää päästä kostamaan sitä että kaveria on loukattu tai oletetaan kaveria loukatun, tai omaa itseä on loukattu, tai omaa itseä on loukattu ja se pitää verhoilla siihen että kaveria on mukamas loukattu. Sillä ei niin väliä ole onko se loukkaus vain omien korvien välissä. Ja erityisen paheksuttavaa tietenkin on jos vastapuoli muistuttaa jotakuta jonka kiukustuja on joskus tuntenut. Tapahtuu tätä toki miestenkin kanssa, mutta naisille tuo pahamaineinen kaunan hautominen tuntuu olevan tyypillisempää sillä sektorilla missä toinen aletaan leimata täydellisen huonoksi ihmiseksi ja minkäänlaista sovintoa ei enää pysty muodostumaan koska on kivempaa vihata ja inhota.

Vahva ihminen nakkaa viis eri ryhmistä, mutta tietysti on tilanteita (ja maita) joissa ei niin vain ryhmiä sivuuteta. Netissä se onneksi on jotenkuten mahdollista jos vain ottaa sellaisen linjan ettei nöyristele. Ja varoo sitä ettei itse alkaisi vaikuttaa joltain ryhmäläiseltä, jos sellainen lahjomattomuus sitten mahdollista edes on kun aina joku keskustelija miellyttää enemmän kuin toinen, ja kaiketi "kaveri"piirejä muodostuu väkisinkin. Ehkäpä se että mieltymys perustuu ihan henkilökemiaan on lopulta turvallisempaa kuin että asettauduttaisiin nyrkki pystyssä jonkun tietyn aatteen taakse. Yksilötasolla erilaisuus voi olla jopa mielenkiintoista. Ryhmien välillä toleranssi on aina aika onnetonta. Siksi ryhmä ei ole hyvä juttu.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Joo, joillekin nämä keskustelupalstat ovat paikka purkaa pahaa oloaan. Mikäs sen helpompaa kuin mennä avaamaan sivut joillekin foorumeille ja etsiä syytä oksentaa heidän niskaan.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat