Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?

Keskustelua!

Sivut

Kommentit (49)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Luotijunat vaativat oman rataverkkonsa - siitä kannattanee lähteä tätä vyyhtiä purkamaan.

Ihan mikä tahansa rata ei edes kelpaa, vaan kaikki pitää olla viimesen päälle kunnossa ja roudalta suojattuna. Aidattuna, että eläimet ja humalaiset eivät pääse radalle. Valvonta koko osuudelle.

Vierailija

Kun saisivat edes sen verran rahaa, että nykyiset radat voitaisiin pitää kunnossa. Ja mieluusti sen verran lisää, että viimeisinä vuosikymmeninä lakkautetut rataosuudet saataisiin taas liikennöitävään kuntoon.

Raideliikenteessä on tulevaisuus, etenkin Suomen kaltaisesssa suuressa maasa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?



Niin paljon, ettei siinä olisi vähäisintäkään järkeä. Keski-Euroopassa luotijunat suhaavat miljoonakaupunkien välillä, joita on yhtä tiheässä kuin palikkakyliä Suomesa ja silti liput ovat melko mielenkiintoisesti hinnoiteltuja.

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?



Täällä pitäisi miettiä ratojen ja kaluston talvenkesto. Muuten pärjätään samoilla eväillä. Luotijunat toimivat kaikkialla omalla erityisellä rataverkollaan, jonka rakentaminen on monta kertaa kalliimpaa kuin normaalien ratojen. Ratageometrian vaatimukset ovat tolkuttomat. Jotkut junayksiköt toimivat normaaleillakin radoilla, mutta normaaleilla nopeuksilla.

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?



Ei löydy. Se pitää joko ostaa tai opetella itse.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?

Keskustelua!




Jotain enemmän kuin 500 miljardia euroa maksaisi tuo. Toisaalta tuollaista 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa ei taida saada edes rahallakaan, sen verran extremeltä kuullostaa.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3236
Liittynyt30.5.2010

Rautatieliikenne Suomessa perustuu tavaran kuskaukseen. Eikä sillä ole kiire mihinkään.

Marisevia matkustajia kuljetetaan, koska laki niin määrää.

Nämä lähtökohdat kun muistaa, niin ymmärtää jo paljon matkustajaliikenteestä rautateillä.

Luotijuna on Suomessa mahdoton hanke, ajatteleepa miltä kantilta hyvänsä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

10 sivuraidetta... onkohan nykyäänkään edes noin paljon raiteita suomessa?

Miten paljon maksaisi, varmaan aika hemmetisti. Ei ole sen arvoista 5 miljoonan ihmisen maalle...

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija

Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28942
Liittynyt16.3.2005
semitohtori
Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...




Joo, loistoidea. Valmetilla on ehkä vielä samien piirustukset. Jos ei, niin äkkiäkös sellaisen käy mittaamassa VR:n varikolla. Heivataan vain vanhat koneet metsään ja vaihdetaan modernit kireät suurnopeuskoneet tilalle. Vedetään sähköt ajolankaan suoraan 110 kV:n piuhasta ja kuskille laitetaan yksi iso kytkin ON ja OFF. Ei meidän uusilöla uljailla junilla ajella hiljaa vaan kovaa. Kun lähdetään Helsingin asemalta, Linnunlaulussa (noin 2 km:n päässä) on oltava jo kolme markkaa kellossa. Express-vuorolla, joka ei pysähdy Pasilassa, mieluummin neljä.

Tuossa on sekin etu, että uusien pätkien avajaisjunatkin ovat työttömien miehittämiä eikä rehvakkaana patsastelevien herranketkujen niin kuin yleensä on tapana. En ainakaan minä menisi 300 km/h kulkevan junan kyytiin, jos juna ja rata olisi tehty työllistämistöinä.

offmind
Seuraa 
Viestejä15701
Liittynyt19.8.2008

Junat olisivat elementtien armoilla ja jos jo Pendolino hyytyy pakkaseen, niin taitaisi luotijuna olla vielä enemmän hienohelma.

Mutta jos jotain tolkuttoman kallista uutta rataa pitäisi rakentaa, niin vactrain olisi parempi vaihtoehto. Putkessa kulkeva juna olisi suojassa säältä ja nopeudet voivat olla niin tolkuttomia kuin vain matkustajat kestävät kiihtyvyyksiä. Helsingistä Ouluun sujauttaisi alle puolen tunnin ja Turku ja Tampere olisivat esikaupunkialuetta. Juna olisi käytössä myös hyvin ympäristöystävällinen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain
http://newrisingmedia.com/all/2012/6/13 ... train.html

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija
Neutroni
semitohtori
Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...




Joo, loistoidea. Valmetilla on ehkä vielä samien piirustukset. Jos ei, niin äkkiäkös sellaisen käy mittaamassa VR:n varikolla. Heivataan vain vanhat koneet metsään ja vaihdetaan modernit kireät suurnopeuskoneet tilalle. Vedetään sähköt ajolankaan suoraan 110 kV:n piuhasta ja kuskille laitetaan yksi iso kytkin ON ja OFF. Ei meidän uusilöla uljailla junilla ajella hiljaa vaan kovaa. Kun lähdetään Helsingin asemalta, Linnunlaulussa (noin 2 km:n päässä) on oltava jo kolme markkaa kellossa. Express-vuorolla, joka ei pysähdy Pasilassa, mieluummin neljä.

Tuossa on sekin etu, että uusien pätkien avajaisjunatkin ovat työttömien miehittämiä eikä rehvakkaana patsastelevien herranketkujen niin kuin yleensä on tapana. En ainakaan minä menisi 300 km/h kulkevan junan kyytiin, jos juna ja rata olisi tehty työllistämistöinä.




Unohdin vielä, ne työttömät jotka raiteita rakentaa voi sitten asua karavaanivaunussa joka seuraa niiden mukana uudella radalla

Huoltokin pelaa

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

n. 70 km oikoradan (hki-lahti) hinta oli luokkaa 350 miljoonaa. Jos ottais koko Suomen pituuden 1400 km ja rakentelis sitten ristiin rastiin tuplat tuohon, niin sitten pendolinoja täysillä ajettava rata maksaisi 14 miljardia. Mutta ei tuolla päästäisi kuin vähän reiluun 200 km/h ja luotijunalla kaiketi nykyään tarkoitetaan jotain tuplavauhteja tms. Sellaisen radan hinta olisi sitten 5 kertaa kalliimpaa huvia.

Vierailija
Remonttimies
n. 70 km oikoradan (hki-lahti) hinta oli luokkaa 350 miljoonaa. Jos ottais koko Suomen pituuden 1400 km ja rakentelis sitten ristiin rastiin tuplat tuohon, niin sitten pendolinoja täysillä ajettava rata maksaisi 14 miljardia. Mutta ei tuolla päästäisi kuin vähän reiluun 200 km/h ja luotijunalla kaiketi nykyään tarkoitetaan jotain tuplavauhteja tms. Sellaisen radan hinta olisi sitten 5 kertaa kalliimpaa huvia.



Pikkurahoja. Eurooppaan työnnetyillä rahoilla saataisiin pendoliinot kulkemaan joka ikisen tuppukylän ohi. Ja rahaa jäisi vielä huoltotöihinkin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mua lakkas junalla kulkeminen kiinnostamasta kun muutin ouluun. On äärimmäisen vaikeaa lähteä käymään tampereella morjestelemassa kun pitäis jo menomatkalla kaataa liikaa viinaa ettei mielenterveys romahda heti haisevassa ja ahdistavassa vaunussa. Oulu - Tampere välille pitäis tosiaan saada luotijuna tai edes kunnon lentskariyhteys. Ja kelakorvattavat liput kuntoutujille.

Vierailija

Suomessa on jo nopeutensa puolesta luotijunia. Nimi on kyllä hieman vanhanaikainen. Nykyään puhutaan suurnopeusjunista.

Routa ei sinänsä ole ongelma kun aika paljon uusista radoista on jo rakennettu routimattomaksi.

Nopeuden kasvattamisessa vaihteiden pitäisi olla pitempiä tai muuten niihin täytyy kuitenkin aina hidastaa. Pitäisi myös päästä eroon tasoristeyksistä mutta tätä toteutetaankin koko ajan.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Semmoinen pullopostin tapainen "juna" olisi kiva. Putkessa mentäisiin kapselilla paineen työntäminä. Flop.

Ei haittaisi kelit eikä ruuhkat, raiteiltakaan ei voisi suistua, eikä sähkölinjoja tarvittaisi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat