Seuraa 
Viestejä45973

Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?

Keskustelua!

Sivut

Kommentit (49)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Luotijunat vaativat oman rataverkkonsa - siitä kannattanee lähteä tätä vyyhtiä purkamaan.

Ihan mikä tahansa rata ei edes kelpaa, vaan kaikki pitää olla viimesen päälle kunnossa ja roudalta suojattuna. Aidattuna, että eläimet ja humalaiset eivät pääse radalle. Valvonta koko osuudelle.

Kun saisivat edes sen verran rahaa, että nykyiset radat voitaisiin pitää kunnossa. Ja mieluusti sen verran lisää, että viimeisinä vuosikymmeninä lakkautetut rataosuudet saataisiin taas liikennöitävään kuntoon.

Raideliikenteessä on tulevaisuus, etenkin Suomen kaltaisesssa suuressa maasa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä35362
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?



Niin paljon, ettei siinä olisi vähäisintäkään järkeä. Keski-Euroopassa luotijunat suhaavat miljoonakaupunkien välillä, joita on yhtä tiheässä kuin palikkakyliä Suomesa ja silti liput ovat melko mielenkiintoisesti hinnoiteltuja.

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?



Täällä pitäisi miettiä ratojen ja kaluston talvenkesto. Muuten pärjätään samoilla eväillä. Luotijunat toimivat kaikkialla omalla erityisellä rataverkollaan, jonka rakentaminen on monta kertaa kalliimpaa kuin normaalien ratojen. Ratageometrian vaatimukset ovat tolkuttomat. Jotkut junayksiköt toimivat normaaleillakin radoilla, mutta normaaleilla nopeuksilla.

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?



Ei löydy. Se pitää joko ostaa tai opetella itse.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

Minkälaisia teknisiä ratkaisuja Suomen olosuhteita varten täytyy ottaa huomioon jos tällainen mielikuvituksellinen junajärjestelmä Suomen oloihin rakennettaisiin (verrattuna niihin, jotka jo ovat joissain maissa olemassa?

Löytyykö Suomesta tarvittava osaaminen tällaisen junayhteyden luomiseen vai pitääkö osaaminen hakea jostain kaukoidän maasta tms.?

Keskustelua!




Jotain enemmän kuin 500 miljardia euroa maksaisi tuo. Toisaalta tuollaista 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa ei taida saada edes rahallakaan, sen verran extremeltä kuullostaa.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä4489

Rautatieliikenne Suomessa perustuu tavaran kuskaukseen. Eikä sillä ole kiire mihinkään.

Marisevia matkustajia kuljetetaan, koska laki niin määrää.

Nämä lähtökohdat kun muistaa, niin ymmärtää jo paljon matkustajaliikenteestä rautateillä.

Luotijuna on Suomessa mahdoton hanke, ajatteleepa miltä kantilta hyvänsä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Digime84
Sain taas päähäni kysellä "tyhmiä" täällä. Jos Suomeen olisi mahdollisuus saada VRlle kilpailija henkilöjuna liikenteeseen, miten paljon maksaisi rakentaa Suomeen luotijuna järjestelmä jossa olisi kolme "luotisuoraa" pääyhteyttä pohjoiseen ja tämän lisäksi sitten 10 sivuraidetta poikittaissuunnassa?

10 sivuraidetta... onkohan nykyäänkään edes noin paljon raiteita suomessa?

Miten paljon maksaisi, varmaan aika hemmetisti. Ei ole sen arvoista 5 miljoonan ihmisen maalle...

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35362
semitohtori
Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...




Joo, loistoidea. Valmetilla on ehkä vielä samien piirustukset. Jos ei, niin äkkiäkös sellaisen käy mittaamassa VR:n varikolla. Heivataan vain vanhat koneet metsään ja vaihdetaan modernit kireät suurnopeuskoneet tilalle. Vedetään sähköt ajolankaan suoraan 110 kV:n piuhasta ja kuskille laitetaan yksi iso kytkin ON ja OFF. Ei meidän uusilöla uljailla junilla ajella hiljaa vaan kovaa. Kun lähdetään Helsingin asemalta, Linnunlaulussa (noin 2 km:n päässä) on oltava jo kolme markkaa kellossa. Express-vuorolla, joka ei pysähdy Pasilassa, mieluummin neljä.

Tuossa on sekin etu, että uusien pätkien avajaisjunatkin ovat työttömien miehittämiä eikä rehvakkaana patsastelevien herranketkujen niin kuin yleensä on tapana. En ainakaan minä menisi 300 km/h kulkevan junan kyytiin, jos juna ja rata olisi tehty työllistämistöinä.

offmind
Seuraa 
Viestejä19920

Junat olisivat elementtien armoilla ja jos jo Pendolino hyytyy pakkaseen, niin taitaisi luotijuna olla vielä enemmän hienohelma.

Mutta jos jotain tolkuttoman kallista uutta rataa pitäisi rakentaa, niin vactrain olisi parempi vaihtoehto. Putkessa kulkeva juna olisi suojassa säältä ja nopeudet voivat olla niin tolkuttomia kuin vain matkustajat kestävät kiihtyvyyksiä. Helsingistä Ouluun sujauttaisi alle puolen tunnin ja Turku ja Tampere olisivat esikaupunkialuetta. Juna olisi käytössä myös hyvin ympäristöystävällinen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain
http://newrisingmedia.com/all/2012/6/13 ... train.html

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Neutroni
semitohtori
Helppoa kuin Kiinan muurin teko

Laitetaan työttömät töihin, otetaan vege ansiosidonnaiset sun muut, ohjataan ne rahat Outokummun terästehtaalle, Valmetin tehtaalle (kait ne osaa sähköjunia tehdä), ja pidetään kotimaisuusaste 100%ssa. Sen jälkeen ajellaan valtiontukiaisilla pikkukyliin ja Suomen maine maailmalla taas kiiltää entisestään teknologian mahtimaana...




Joo, loistoidea. Valmetilla on ehkä vielä samien piirustukset. Jos ei, niin äkkiäkös sellaisen käy mittaamassa VR:n varikolla. Heivataan vain vanhat koneet metsään ja vaihdetaan modernit kireät suurnopeuskoneet tilalle. Vedetään sähköt ajolankaan suoraan 110 kV:n piuhasta ja kuskille laitetaan yksi iso kytkin ON ja OFF. Ei meidän uusilöla uljailla junilla ajella hiljaa vaan kovaa. Kun lähdetään Helsingin asemalta, Linnunlaulussa (noin 2 km:n päässä) on oltava jo kolme markkaa kellossa. Express-vuorolla, joka ei pysähdy Pasilassa, mieluummin neljä.

Tuossa on sekin etu, että uusien pätkien avajaisjunatkin ovat työttömien miehittämiä eikä rehvakkaana patsastelevien herranketkujen niin kuin yleensä on tapana. En ainakaan minä menisi 300 km/h kulkevan junan kyytiin, jos juna ja rata olisi tehty työllistämistöinä.




Unohdin vielä, ne työttömät jotka raiteita rakentaa voi sitten asua karavaanivaunussa joka seuraa niiden mukana uudella radalla

Huoltokin pelaa

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477

n. 70 km oikoradan (hki-lahti) hinta oli luokkaa 350 miljoonaa. Jos ottais koko Suomen pituuden 1400 km ja rakentelis sitten ristiin rastiin tuplat tuohon, niin sitten pendolinoja täysillä ajettava rata maksaisi 14 miljardia. Mutta ei tuolla päästäisi kuin vähän reiluun 200 km/h ja luotijunalla kaiketi nykyään tarkoitetaan jotain tuplavauhteja tms. Sellaisen radan hinta olisi sitten 5 kertaa kalliimpaa huvia.

Remonttimies
n. 70 km oikoradan (hki-lahti) hinta oli luokkaa 350 miljoonaa. Jos ottais koko Suomen pituuden 1400 km ja rakentelis sitten ristiin rastiin tuplat tuohon, niin sitten pendolinoja täysillä ajettava rata maksaisi 14 miljardia. Mutta ei tuolla päästäisi kuin vähän reiluun 200 km/h ja luotijunalla kaiketi nykyään tarkoitetaan jotain tuplavauhteja tms. Sellaisen radan hinta olisi sitten 5 kertaa kalliimpaa huvia.



Pikkurahoja. Eurooppaan työnnetyillä rahoilla saataisiin pendoliinot kulkemaan joka ikisen tuppukylän ohi. Ja rahaa jäisi vielä huoltotöihinkin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Mua lakkas junalla kulkeminen kiinnostamasta kun muutin ouluun. On äärimmäisen vaikeaa lähteä käymään tampereella morjestelemassa kun pitäis jo menomatkalla kaataa liikaa viinaa ettei mielenterveys romahda heti haisevassa ja ahdistavassa vaunussa. Oulu - Tampere välille pitäis tosiaan saada luotijuna tai edes kunnon lentskariyhteys. Ja kelakorvattavat liput kuntoutujille.

Suomessa on jo nopeutensa puolesta luotijunia. Nimi on kyllä hieman vanhanaikainen. Nykyään puhutaan suurnopeusjunista.

Routa ei sinänsä ole ongelma kun aika paljon uusista radoista on jo rakennettu routimattomaksi.

Nopeuden kasvattamisessa vaihteiden pitäisi olla pitempiä tai muuten niihin täytyy kuitenkin aina hidastaa. Pitäisi myös päästä eroon tasoristeyksistä mutta tätä toteutetaankin koko ajan.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5080

Semmoinen pullopostin tapainen "juna" olisi kiva. Putkessa mentäisiin kapselilla paineen työntäminä. Flop.

Ei haittaisi kelit eikä ruuhkat, raiteiltakaan ei voisi suistua, eikä sähkölinjoja tarvittaisi.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1479

Turun Sanomien blogeissa oivaa tekstiä VR:stä:

Turun ja Helsinki-Vantaan lentoaseman suunnitellaan välille supernopeaa junayhteyttä, jolla matka taittuisi 300 km:n tuntivauhdilla noin puolessa tunnissa. Olisihan se huikea muutos, kun nykyisin juna ei usein pääse lähtemään asemalta ollenkaan! http://blogit.ts.fi/aimon-plokkaukset/2 ... o-turusta/

Ennen luotijunia täytyy laittaa monta muuta asia kuntoon. Japanissa, jossa sielläkin on monenmoista säätä, junat kulkevat minuutilleen aikataulussa. Suomessa sellaista säätä ei olekaan, että junat pystyisivät kulkemaan normaalisti.

Helteellä kiskot menevät mutkalle ja junat eivät kulje. Ukkosella automatiikka menee epäkuntoon ja junat eivät kulje. Tuulella puut kaatuvat radalle ja junat eivät kulje. Sateella ratapenkat syöpyvät ja junat eivät kulje. Syksyllä lehdet putoavat kiskoille ja junat eivät kulje. Talvella Pasilan ratapihan vaihteet kylmettyvät ja koko rataverkko suljetaan.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Venäjän ja USA.n raideliikenne toimii, satoi tai paistoi.

Suomen Keisarillinen Rautatielaitos putoaa pelistä kun ilmoja pukkaa. Ongelma piilee juurikin tuossa "Keisarillinen Rautatie" nimityksessä, jos sen oikein oivaltaa?

- Ubi bene, ibi patria -

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Pacanus Rusticanus
Venäjän ja USA.n raideliikenne toimii, satoi tai paistoi.

Suomen Keisarillinen Rautatielaitos putoaa pelistä kun ilmoja pukkaa. Ongelma piilee juurikin tuossa "Keisarillinen Rautatie" nimityksessä, jos sen oikein oivaltaa?


Ei toimi, mutta Japanissa toimii.

Suomalaisille mallia Japanista: luotijuna myöhässä ennätysmäiset 42 sekuntia - "suuri häpeä"



http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/s ... ot/a693931

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309

Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Kansalaispalkalla työllistetyt rakentavat tiet ja junan ja toiset ostavat siihen lippuja kansalaispalkallaan. Rahat lainataan rahalainaamosta. Fantastista!

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5080
Oranki
Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Kansalaispalkalla työllistetyt rakentavat tiet ja junan ja toiset ostavat siihen lippuja kansalaispalkallaan. Rahat lainataan rahalainaamosta. Fantastista!



Miten paljon kustannukset nousevat nykyiseen toimettomuuteen nähden? Kansalaispalkkaahan maksetaan jo nyt, erilaisten korvausten ja tukien muodossa?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat