Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kysyisimpä teiltä tällaista asiaa joka vaivaa mieltäni tällä hetkellä omakohtaisista syistä, siinä toivossa että asioita paremmin tunteva taho lukisi kyssärini ja valaisisi minulle suomen tämänhetkistä lainsäädäntöä.

Tilanteeni on se että olen työssä jossa minulla on nollatuntisopimus, "tarvittaessa kutsuttava", mutta käytännössä töitä on kuitenkin jatkuvasti, ja itse asiassa ilmoittamattomia poissaoloja ei sallita. Palkkani on alipalkka, alle työehtosopimusten minimin. Meillä kaikilla duunareilla siellä on sama tilanne. Meillä ei ole työterveydenhuoltoa, ei työvuorolistoja, jne. Ei luottamusmiestä, etc.

En kuulu liittoon, muut työntekijät ovat pyytäneet asiallista palkkaa ensin itse, sitten liiton edustajan välityksellä mutta liittokin näyttäisi olevan asian suhteen täysin hampaaton.

Ymmärrän että koeaikana saikuista ei makseta, mutta eipä kyllä koeajan jälkeenkään, koska työvuorolistoja ei ole. Jos sairastut niin ihan sattumalta niinä päivinä sua ei oltaisi kutsuttu töihin, vaikka muutoin työtä on joka päivä ilman erillistä kutsua, vaikka työsopimuksessa lukee tarvittaessa töihin kutsuttava. Sekoa. Kun työnantaja on tällainen kokovartalopaska, niin eipä kiinnosta rahoittaa hänen neljä kertaa vuodessa kaukoitään suuntautuvia unelmalomiaan.
Olemalla työpaikkani paras duunari en kertakaikkiaan hyödy mitään, se on nyt käytännössä nähty.

Olen työni vanki, kun en ole löytänyt muutakaan työtä. Tahtoisin lopettaa työn huonon motivaatiotilan takia, koska työttömänäkin tienaisin paremmin. Mutta en voi tietenkään lopettaa koska saisin työkkäristä karenssin jos itse irtisanoutuisin, joten täten olen pakkotyössä ja vanki kunnes löydän asiallisemman työn ja työnantajan. Jos löydän....

Voiko tilanne siis olla suomessa tällainen, että työnantaja voi maksaa palkkaa mielensä mukaan välittämättä työehtosopimuksesta pätkän vertaa ?

Ja ennenkaikkea: mitä voin tehdä että pääsisin pois tästä kurimuksesta ?

Voimani alkavat olla vähissä ja tunnen että hajoaminen alkaa kolkutella ovella...

Sivut

Kommentit (81)

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

No eihän tuosta puutu kuin ruoska selkänahasta ja olemme orjayhteiskunnassa, ylimykset tienaavat osakkeilla, obligaatioilla ja koroilla, on lottovotto syntyä Suomeen.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

Tuo tilanne kuvaa sitä, mikä työläisen todellinen tilanne on Suomessa, kyseessä on riisto työllistymisen ehdoilla johon Käteinen, Niinistö ym. porvarit kannustavat, joten tilanteeseen ei ainakaan muutosta tule, on lottovoitto syntyä Suomeen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei kannata kokonaan lopettaa töitä: työttömänä syrjäytyy käytännössä 6 kk jälkeen, jolloin paluu ryhdikkään työmuurahaisen elämään hankaloituu päivä päivältä.
Ankara haku päälle paremmasta duunista ja tässä nykyisessä vedät minimienergiaperiaatteella siinä sivussa?

Niinpä, samaan aikaan mediassa toitotetaan kilpailukyvyn puutteestä, ja silloin osoitetaan syyttävällä sormella työntekijöihin että se on teitin syytä.

Sairaslomista vielä: Jos olen muutaman päivän kuukauden aikana sairaslomalla, putoaa tuloni niin, että joudun ottamaan kuun viimeisen päivän vielä itse pyydettyä vapaata, jotta pääsisin kelaan ja sossuun täyttämään kuponkeja, jotta saisin räävittyä sen n. 1100 kasaan, jolloin minimitulot täyttyisi enkä velkaantuisi. Saatanan järkevää, on meillä viisas systeemi.

Kertokaa mitä teen? Koen olevani aseeton ja hampaaton ja täysin hallitsemattomassa tilassa ja ainut tie ulos on totaalihajoaminen, eikä sekään vaihtoehto nappaa, ja ihmetyttää että kuinka minulta sellaista voidaan edes odottaa täysin laillisesti mukasivistysvaltiossa?

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

Ainakin vasemmistoliitossa on otettu tuohon kantaa, asia siis tiedetään, sille aletaan jotain tekemään, mutta yllättäen mediassa päivän polttavat aiheet liittyvät maahanmuuttoon, Israeliin ja USA:han, homokysymyksiin ja piispojen mielipiteisiin, on lottovoitto syntyä Suomeen.

Denzil Dexter
Ei kannata kokonaan lopettaa töitä: työttömänä syrjäytyy käytännössä 6 kk jälkeen, jolloin paluu ryhdikkään työmuurahaisen elämään hankaloituu päivä päivältä.
Ankara haku päälle paremmasta duunista ja tässä nykyisessä vedät minimienergiaperiaatteella siinä sivussa?

Voi olla että keskimäärin syrjäytyykin, itse olen ollut pidempiäkin jaksoja pois työelämästä selkäsairauteni takia, mutten ole sen kummemmin mihinkään syrjäytynyt enkä alkoholisoitunut, olen vain levännyt ja käyttänyt ajan hyödyllisemmin lukuharrastusten parissa ja palannut duuniin entistä ehompana.
Työssä jatkaminen on todellakin ihan viisas vaihtoehto, mutta mutta, tämä motivaation puuttuminen lähes kokonaan aiheuttaa stressiä ja sairastuttaa minua päivä päivältä enemmän, kunnes joku kaunis päivä joku osa kehosta tai psyykkeestä sanoo poks, ja edessä lienee sitten pitkä kuntoutumisjakso. Miksi ottaa tämmöinen työttömyysjakso pahalla eikä hyvällä, tarkoitan jos jotenkin olisi vaihtoehto olla työttömänä ilman itkua, kuin itkun kanssa ? (Mutta sitähän vaihtoehtoa ei juur siis ole)

Zaibowski
Ainakin vasemmistoliitossa on otettu tuohon kantaa, asia siis tiedetään, sille aletaan jotain tekemään, mutta yllättäen mediassa päivän polttavat aiheet liittyvät maahanmuuttoon, Israeliin ja USA:han, homokysymyksiin ja piispojen mielipiteisiin, on lottovoitto syntyä Suomeen.

Ihmetyttää kovasti että missä vaiheessa taannuimme tällaiseen villiin länteen jossa työnantajat voivat halutessaan maksaa alipalkkaa, aikanaan kun itse olin yrittäjänä, ja erheyksissä tuli maksettua liian vähän, niin niitä maksettiin sitten takautuvasti ?
Olen ollut todella äimistynyt että asiat voi todellakin olla suomessa tällä tolalla.
Toinen ällistyttävä asia on se että suomessa ei myöskään lain mukaan ole olemassa mitään minimipalkkaa....

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011
HaukiOlli
Ihmetyttää kovasti että missä vaiheessa taannuimme tällaiseen villiin länteen jossa työnantajat voivat halutessaan maksaa alipalkkaa

Toki hieman kärjistin tekstiäni, mutta jos sulla on ammatti tai tarpeeksi työkokemusta, niin liity johonkin ammattiliittoon, niin silloin saat työntekijän perusoikeudet.

Neuvoja aloittelijoille, välttäkää henkilöstövuokrausfirmoja, vaan hakekaa töitä suoraan työnantajalta, ei kolmansia verenimijäosapuolia, älkää allekirjoittako sopimuksia, jotka eivät velvoita työnantajaa järjestämään töitä, ei nollatuntisopimuksia, eikä myöskään sopimuksia ilman tessiä.

Tässä on kyse yhteiskunnan yleisestä oikeistolaistumisesta EK:n juhliessa ja ay-liikkeen rajatusta vaikutusvallasta yhteiskunnassa.

Eli, jos työsuhteesi jatkuu, niin liity työtäsi vastaavaan liittoon.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011
Ammattiyhdistysliike

Työnantajan ja työntekijän suhdetta voidaan pitää markkinatilanteena: työnantaja ja työntekijä ovat vastaavasti ostaja ja myyjä, ja kaupan kohteena on työntekijän työpanos. Ostajan edun mukaista on saada hinta mahdollisimman alhaiseksi ja myyjän edun mukaista saada hinta mahdollisimman korkeaksi. Työmarkkinat ovat varsin epätäydellisesti kilpaillut: ilman ammattiyhdistysliikettä työnantajalla on yleensä paljon vahvempi asema suhteessa yksittäiseen työntekijään neuvottelussa työehdoista.

Työnantajan ja työntekijän allekirjoittaessa työsopimuksen, he sitoutuvat samalla noudattamaan toimialalla käytössä olevaa työnantajaliiton ja ammattiliiton neuvottelemaa työehtosopimusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattiyhd ... eist.C3.A4

HaukiOlli
Ihmetyttää kovasti että missä vaiheessa taannuimme tällaiseen villiin länteen jossa työnantajat voivat halutessaan maksaa alipalkkaa, aikanaan kun itse olin yrittäjänä, ja erheyksissä tuli maksettua liian vähän, niin niitä maksettiin sitten takautuvasti ?

Ruikutin ruikutin - aina voi jättää työt tekemättä ja vaihtaa duunipaikkaa tai vaikkapa ruveta yrittäjäksi, jos ei työ kiinnosta.

Zaibowski
HaukiOlli
Ihmetyttää kovasti että missä vaiheessa taannuimme tällaiseen villiin länteen jossa työnantajat voivat halutessaan maksaa alipalkkaa

Toki hieman kärjistin tekstiäni, mutta jos sulla on ammatti tai tarpeeksi työkokemusta, niin liity johonkin ammattiliittoon, niin silloin saat työntekijän perusoikeudet.

Neuvoja aloittelijoille, välttäkää henkilöstövuokrausfirmoja, vaan hakekaa töitä suoraan työnantajalta, ei kolmansia verenimijäosapuolia, älkää allekirjoittako sopimuksia, jotka eivät velvoita työnantajaa järjestämään töitä, ei nollatuntisopimuksia, eikä myöskään sopimuksia ilman tessiä.

Tässä on kyse yhteiskunnan yleisestä oikeistolaistumisesta EK:n juhliessa ja ay-liikkeen rajatusta vaikutusvallasta yhteiskunnassa.

Eli, jos työsuhteesi jatkuu, niin liity työtäsi vastaavaan liittoon.

Siis en tiedä huomasitko aloitusviestistä että ongelmana on juuri se että meillä duunissa osa porukoista kuuluu liittoon, ja siten ovat pyytäneet oikeata palkkaa sekä itse että liiton välityksellä, mutta tuloksetta. Osalla heistä kokemusta esimerkiksi yli kuusi vuotta alalta ja itsellänikin useita vuosia.
Täten en näe että mitä hyötyä olisi maksaa liitolle penniäkään kun se ei pysty auttamaan minimiliksan saamisessa. Jos asia menisi noin helposti, en olisi tässä kyselemässä neuvoa.

amakela
HaukiOlli

Ruikutin ruikutin - aina voi jättää työt tekemättä ja vaihtaa duunipaikkaa tai vaikkapa ruveta yrittäjäksi, jos ei työ kiinnosta.

Ruikutinpahyvinnii - Eikä muuten voi. Työtä ei voi jättää tekemättä, duunipaikkaa ei voi vaihtaa koska sellaista ei löydy, usko pois olen yrittänyt, yrittäjäksi ei vain "ruveta" jos ei ole pääomaa, liikeideaa, tai muita yrittäjyyteen vaadittavia ominaisuuksia, toki koulutushan minulla yrittäjyyteen on ja yli kymmenen vuoden kokemuskin, olen työllistänyt satoja henkilöitä tässä maassa ja ihan reiluin ehdoin jopa. Ja työ kyllä kiinnostaa sinänsä. Näin ollen viestisi oli perseestä, syvältä, ja poikittain ja mielipiteesi oli väärä ja huono, ja kertoo sinusta ihmisenä.

Manroid
Seuraa 
Viestejä389
Liittynyt17.6.2010
HaukiOlli
amakela
HaukiOlli

Ruikutinpahyvinnii - Eikä muuten voi. Työtä ei voi jättää tekemättä, duunipaikkaa ei voi vaihtaa koska sellaista ei löydy, usko pois olen yrittänyt, yrittäjäksi ei vain "ruveta" jos ei ole pääomaa, liikeideaa, tai muita yrittäjyyteen vaadittavia ominaisuuksia, toki koulutushan minulla yrittäjyyteen on ja yli kymmenen vuoden kokemuskin, olen työllistänyt satoja henkilöitä tässä maassa ja ihan reiluin ehdoin jopa. Ja työ kyllä kiinnostaa sinänsä. Näin ollen viestisi oli perseestä, syvältä, ja poikittain ja mielipiteesi oli väärä ja huono, ja kertoo sinusta ihmisenä.

Sen mitä olen huomannut ettei pidä uskoa mitä sinulle kerrotaan vaan on otettava itse selvää asioista. Tarkista ensin itse ammattiliitosta(ennemmin kuin työkavereilta) voivatko tehdä asialle jotain?

ManteroV

Sen mitä olen huomannut ettei pidä uskoa mitä sinulle kerrotaan vaan on otettava itse selvää asioista. Tarkista ensin itse ammattiliitosta(ennemmin kuin työkavereilta) voivatko tehdä asialle jotain?

Olet oikeassa, mutta tässä asiassa olen jutellut lähes kaikkien kanssa asiasta ja kaikilla on tasan yhtä huono tilanne, en näe syytä miksi he kaikki valehtelisivat asiasta täysin yhtenevästi, eikä minulla ole syytä epäillä tässä asiassa heidän sanaansa.
Jotta voisin tarkistella asiaa liitosta, minun tulisi liittyä jäseneksi, alkaa maksamaan, ja jos he eivät sitten kuitenkaan pystyisi auttamaan, niin häviäisin entistä enemmän rahaa. Ei kuulosta fiksulta vedolta näissä oloissa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
amakela
HaukiOlli

Haistappas sinä nimimerkki Amakela pitkä pääsiäis-Pasha, ja nauti ja syö se heti kun sen pinnassa on hometta, ja pakene vuorille missä ei ole sähköä eikä HaukiOlleja. Ja vielä: "Amakela, sinäkin voit vaikkapa ruveta yrittäjäksi jos et osaa mitään ja työtkään ei kiinnosta"....
Tämä kirjoittamasi mielipide on uskomattomin, tyhmin, ääliömäisin ja muutenkin syvältä perseestä tuleva paskaläjä mihin olen ikinä tällä palstalla törmännyt, kiitos siitä sinulle "amakela". Tähän en laske mukaan niitä viestejä jotka mode on siistinyt täältä pois. Sinä raivaat tietä uusille asenteille, ajatuksille ja mielipiteille. Olet tämän ajan ruutipyssy ja David "Davy" Crockett, jolla on majavannahkalakki ja joka oli eilispäivän sankari. Aina kun törmään uusiin mielipiteisiin, ennakkoasenteisiin tai jopa ääliömäisen typeriin kommentteihin kuten nyt Sinun kohdallasi, niin koen taas oppineeni jotain uutta ja ehkä jotain tärkeääkin tästä maailmasta ja ihmisten käyttäytymisestä täällä. "Aina voi VAIKKAPA ryhtyä yrittäjäksi jos työ ei kiinnosta"... Taidat olla ihan oikeasti tyhmä, idiootti, uskovainen tai kaikkia näitä yht'aikaa.
Uskomattoman ymmärtämätön, osaamaton ja solvaava. Sinun omaa henkistä tasoa osoittava kommentti on tämä edellä kirjailemasi ulostus.
HaukiOllille tsemppiä, toivon hartaasti että nämä Amakelat ja muut Anomaliat eivät saa sua uskomaan heidän shit-heittoihin. Älä lannistu, vaan kysele lisää. Samoin toivon että keskusteluun osallistuisi myös muita täysjärkisiä ihmisiä, itseni lisäksi tietenkin ( ). Kiitos kannatuksesta.
Hyvää Pääsiäistä vaan kaikille.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat