Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Onko olemassa sähkösinkitysmetodia, jolla voi sinkkiä ympätä kenttäolosuhteissa ruostuvaan teräkseen? Käsittääkseni pienikin sinkkimäärä pyrkii tunkeutumaan kosteuden vaikutuksesta ruosteen tilalle. Onko käsitys oikea? Jos on, niin ruostuviin rakenteisiin kannattaisi elektrolysoida sinkkiä säännöllisesti. Esimerkiksi siltarakenteisiin. Ja tietenkin ruostuviin autoihin.

Sinkkimaaleihin en usko jo ruostuneissa rakenteissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (13)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Elektrolyysilaite voisi olla suihku. Väkevää sinkkikloridiliuosta suihkutettaisiin suojattavaan rakenteeseen suuttimen ollessa toisena napana ja suojattavan kappaleen toisena. Valuva neste kerättäisiin kiertoon. Toinen mahdollisuus olisi nesteellä kyllästetty sienimäinen liuossilta.

En minä muuten, mutta kun maailma on täynnä ruostuvia teräsrakenteita siltoina ja mm. Relluja, joitten alustalle tuollainen sopisi. Rellu ajettaisiin alustalle, josta nousee liuossuihkuja noin 0,4 m korkeudelle (laminaarisia nestepilareita). Pohjaa hellivän liuoskäsittelyn hinta määräytyisi siirretyn sinkkigrammamäärän mukaan. Esimerkiksi 100 g sinkki-ioneja maksaisi 100 euroa. Tämän voisi yhdistää vaikka pikapesuun.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ovolo
Seuraa 
Viestejä6225
Liittynyt7.7.2007

Ei taida galvanointi oikein onnistua ilman puhdistavia happokylpyjä? Eli ei liene kovin pysyvää.

Mutta CRC:llä on kylmägalvanointispray.

Max Kalba
Seuraa 
Viestejä991
Liittynyt12.3.2007
Denzil Dexter
Voihan siihen autoon pultata sinkki- tai magnesiumanodeita kuin perämoottoriin ikään. Silloin suoja säilyy pidempään kuin joku mikrometrin maalikerros.



Meinasi mennä kuravedet väärään kurkkuun.

Tuohan toimisi mainosti kun olisi sinkkijötkäleestä muotoillut helmalevikkeet ja auto ajettaisiin aina yöksi polvenkorkuiseen suolavesialtaaseen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Max Kalba
Denzil Dexter
Voihan siihen autoon pultata sinkki- tai magnesiumanodeita kuin perämoottoriin ikään. Silloin suoja säilyy pidempään kuin joku mikrometrin maalikerros.



Meinasi mennä kuravedet väärään kurkkuun.

Tuohan toimisi mainosti kun olisi sinkkijötkäleestä muotoillut helmalevikkeet ja auto ajettaisiin aina yöksi polvenkorkuiseen suolavesialtaaseen.




Kyllä sitä kuravettä ja suolaa riittää ihan valtion puolesta ilmaiseksi jokaiselle, jolloin galvaaninen korroosio vähenee jonkin verran myös uhrianodin lähialueella. Biltemasta kun ostaa veneanodeita, sahaa ne neljään osaan ja myy autotarvikeliikkeessä, niin katetta syntyy.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008
Denzil Dexter
Max Kalba
Denzil Dexter
Voihan siihen autoon pultata sinkki- tai magnesiumanodeita kuin perämoottoriin ikään. Silloin suoja säilyy pidempään kuin joku mikrometrin maalikerros.



Meinasi mennä kuravedet väärään kurkkuun.

Tuohan toimisi mainosti kun olisi sinkkijötkäleestä muotoillut helmalevikkeet ja auto ajettaisiin aina yöksi polvenkorkuiseen suolavesialtaaseen.


Kyllä sitä kuravettä ja suolaa riittää ihan valtion puolesta ilmaiseksi jokaiselle, jolloin galvaaninen korroosio vähenee jonkin verran myös uhrianodin lähialueella. Biltemasta kun ostaa veneanodeita, sahaa ne neljään osaan ja myy autotarvikeliikkeessä, niin katetta syntyy.

Lähialueella toki, mutta lähialue pitää ymmärtää virran kulkureittien mukaisesti.

Sähkökemiaan perustuva suojaus ulottunee juuri niin pitkälle, kuin mihin ionit pääsevät helposti uimaan elektrolyytissä. Sinkkipalan ja pohjan liitoskohdassa olisi sisäkulmaan kertyneenä paksumpi nestekerros. Se alue pysyisi suojattuna. Mentäessä kauemmas olisi mittakaavana nesteen alla olevan sähköä johtavan paljastuneen pinnan leveys ja sinkkipalan reunaan rajoittuvan yhtenäisen nestekerroksen paksuus. Jos nestekerroksen paksuus olisi esimerkiksi 1 mm niin muutama millimetri paljastunutta suojattavaa pintaa riittää söisi virran pois käytännössä kokonaan. Virrantiheys määrää suojauksen toimivuuden, joten tuota kauempana sinkillä ei olisi enää vaikutusta. Ohuen nestekerroksen resistanssi vähentäisi virtaa edelleen.

Sinkkipalan massiivisuudesta ei tässä olisi hyötyä. Veneen pohjassa nestekerroksen paksuus ei ole rajoittava tekijä, jolloin anodin veteen rajoittuvasta pinta-alasta johtuen virtaa löytyy ja sinkkiä vastaavasti kuluu. Auton pohjassa tilanne on toinen. Suojaus tapahtuisi vain anodin reunaa seurailevalla kapealla vyöhykkeellä, jolloin suurin osa anodista jäisi käyttämättä.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42456
Liittynyt6.12.2009
Paul M
Onko olemassa sähkösinkitysmetodia, jolla voi sinkkiä ympätä kenttäolosuhteissa ruostuvaan teräkseen? Käsittääkseni pienikin sinkkimäärä pyrkii tunkeutumaan kosteuden vaikutuksesta ruosteen tilalle. Onko käsitys oikea? Jos on, niin ruostuviin rakenteisiin kannattaisi elektrolysoida sinkkiä säännöllisesti. Esimerkiksi siltarakenteisiin. Ja tietenkin ruostuviin autoihin.

Sinkkimaaleihin en usko jo ruostuneissa rakenteissa.




Yksittäiskappaleille ensin ruosteenpoisto

http://www.youtube.com/watch?v=AQNvhUYqCkw

Sitten sinkitys

http://www.youtube.com/watch?v=AzaxO6iODaQ

Jos esimerkiksi auton pohjalle moiset olisi käytännollistä toteuttaa, se varmaan olisi jo tehty?

Remove Rust from Metal and Panels the Easy Way: Video 1

http://www.youtube.com/watch?v=KZCFcxf5IBw

http://www.youtube.com/watch?v=8-gBAjEga1s

Tuon filkan altaan voi korvata rätillä ja muovikelmulla ja tehoaineella, kunhan pinta pysyy märkänä. Voi tehdä systeemin joka nostaa tai valuttaa uutta liuosta siihen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Jos ruosteenpoistossa olisi nestesuutinelektrodi, lähtisi kaikki irtoava lika hiiteen nopeasti. Siihen nestesuihkuun jos yhdistäisi vielä hiekkaa, tulisi mekaanistakin puhdistusvoimaa mukaan. Siis sähköinen nestehionta. Mikäli metalli tulisi metallina näkyviin, samalla laitteistolla tehtäisiin sähkösinkitys nestettä ja napaisuutta vaihtamalla. Siis ilman hiekkaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
" Siihen nestesuihkuun jos yhdistäisi vielä hiekkaa, tulisi mekaanistakin puhdistusvoimaa mukaan."

Saattaisi rellu kadota näköpiiristä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Manne oli kuulemma tehnyt helmakotelon katsastuskorjauksen sanomalehdellä. Pakkaskeliä kun oli, niin jotenkin oli saanut vauriokohtaan märkää sanomalehteä rullalla. Helmasuojalla viimeistely.

Tuollaiset sanomalehtipaikkaukset ainakin irtoaisivat esielektrolyysissä hiekan hivelyssä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat