Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013

Haluatko nykyajan vaatimusten mukaisesti innokkaasti tulla ekoautoilijaksi, mutta et halua sitoa alati hupenevaa kapitaaliasi sähkö- tai flexifuel-autoon?

Ongelmaan on ratkaisu. Hankit 80-luvun ns ruotsinlaiva-Volvon. Ruiskutus- tai bensamalli käy, mutta tärkeää on, että laitteessa EI ole laitetta nimeltä lambda-anturi. Sen näkee jo auton maskista, jossa kyseistä komponenttia mainostetaan näkyvästi.

Volvo on siitä hyvä valinta, että kaikki Volvot ovat jo kuningas Kustaa Vaasan ajoista olleet valmiita käyttämään Brasilian ja Ameriikan Keskilännen laajoilla tasangoilla villinä esiintyvää liki 100% vahvuista etanolia.

Vilunkipellet myyvät netissä jotain ruiskutuksen säätöyksikköä tähän käyttöön. Sano tiukasti EI. Mitään muutosta ei mekaaniseen (K-Jetronic) ruiskutussysteemiin tarvita, vain tankkaus E85-makista riittää. Talvella eli alle -5C lämpötiloissa suositellaan kuitenkin tällöin erittäin kohtuullista etanolisuhdetta, muutoin 60%-70% on ihan toimiva suhde.

Käytännön testeissä havaittiin, että kaasua joutuu painamaan jonkin verran totuttua raskaammalla jalalla saman elämyksellisyyden saavuttamiseksi. Auton perinteinen laivamainen etenemismoodi ei muutoin kärsinyt lainkaan. Etanolia kuluu se noin 30% enemmän, mikä energiasisältöeron mukaan pitääkin kulua.

Puolueettoman EU-sertifioidun tutkimuslaitoksen laajoissa testeissä havaittiin haitallisten yhdisteiden määrän pakokaasuissa pudonneen 60% seoksella alle puoleen verrattuna normaalitilanteeseen. Pakokaasun happipitoisuus taas nousee, koska etanoli sisältää intrinsiittistä happea eli happi on visusti kiinni molekyylissä vapautuen palohetkellä. Tämän takia mahdollinen lambda-anturi saisi kovin virheellistä tietoa.

Viittaan vienosti myös mahdollisuuteen luoda tilanne, jossa kenties hieman rajoilla pakokaasupäästöjen hyväksymisen suhteen oleva vanhempi kulkuneuvo saadaan "leimaan" käyttämällä tankissa, katsastajalle sitä mitenkään erityisesti mainitsematta, tällaista etanoliseosta.

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

Kommentit (10)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Se, että auto liikkuu ei vielä todista, että kaikki on kunnossa. E85:a pitää yksinkertaisesti saada aika paljon enemmän koneeseen samaa ilmamäärää kohden, joten ruiskutusta tai kaasaria on säädettävä. Se on sitten eriasia säätääkö itse, vai käyttääkö "nettihuijarin" valmista säätöratkaisua.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
subarctic
Volvon. Ruiskutus- tai bensamalli käy,

Niin mikä oli, että käy? Ruiskutus- tai kaasuttajamalliko? Tuskin tarkoitat kuitenkaan Diesel- tai bensiinimallia.

subarctic
Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013
Denzil Dexter
Se, että auto liikkuu ei vielä todista, että kaikki on kunnossa. E85:a pitää yksinkertaisesti saada aika paljon enemmän koneeseen samaa ilmamäärää kohden, joten ruiskutusta tai kaasaria on säädettävä. Se on sitten eriasia säätääkö itse, vai käyttääkö "nettihuijarin" valmista säätöratkaisua.



No tule Dexter joku kerta kyytiin, niin katsotaan. Sillä E60-E80:lla nimittäin tässä on menty jo reilut parisen vuotta (suunnillen siitä lähtien, kun Treen seudulla alkoi viinaa bensakaupasta saada) ja ei ole säädetty ihan yhtään mitään! Kuten kerroin, vähän pitää kaasujalkaa raskauttaa, mutta en ole jäänyt kenenkään riesaksi tielle ja 120:ia lujempaa en edes yritä ajaa.
Saatan löytää puolueettoman testauslaitoksen pakokaasutestipaperitkin joku päivä.

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

subarctic
Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013
V.A.Littaa
subarctic
Volvon. Ruiskutus- tai bensamalli käy,

Niin mikä oli, että käy? Ruiskutus- tai kaasuttajamalliko? Tuskin tarkoitat kuitenkaan Diesel- tai bensiinimallia.



No niin, siis tietenkin bensiinikone, ruiskulla tai kaasarilla. Omani on ruiskulla, ja nimenomaan siis käytössä on mekaaninen ruisku ilman Lambda-anturia.

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
subarctic
Denzil Dexter
Se, että auto liikkuu ei vielä todista, että kaikki on kunnossa. E85:a pitää yksinkertaisesti saada aika paljon enemmän koneeseen samaa ilmamäärää kohden, joten ruiskutusta tai kaasaria on säädettävä. Se on sitten eriasia säätääkö itse, vai käyttääkö "nettihuijarin" valmista säätöratkaisua.



No tule Dexter joku kerta kyytiin, niin katsotaan. Sillä E60-E80:lla nimittäin tässä on menty jo reilut parisen vuotta (suunnillen siitä lähtien, kun Treen seudulla alkoi viinaa bensakaupasta saada) ja ei ole säädetty ihan yhtään mitään! Kuten kerroin, vähän pitää kaasujalkaa raskauttaa, mutta en ole jäänyt kenenkään riesaksi tielle ja 120:ia lujempaa en edes yritä ajaa.
Saatan löytää puolueettoman testauslaitoksen pakokaasutestipaperitkin joku päivä.



En epäile lainkaan, etteikö kulkisi. Sitä epäilen, että kaikki hevoset eivät ole kotona. E85:llä saisi jopa karvan verran enemmän tehoja kuin bensalla, jos kone olisi oikein säädetty (hieman korkeampi puristuksenkestävys ja polttoaineen jäähdyttävä vaikutus).

subarctic
Seuraa 
Viestejä348
Liittynyt30.3.2013

En itse asiassa niitä kaikkia hevosia kaipaakaan tai tarvitsekaan, vaan minulle riittää normaali hillitty taajamaeteneminen, ja satunnainen moottoritieajo nopeusrajoituksen mukaan, aivan samat asiat kuin bensallakin. Pieni tehoalenema ei haittaa, kone on kuitenkin 2.4 litrainen ja sisäistä reserviä on. Etanolia menee 30% bensaa enemmän, mutta niin pitää fysiikan lakien mukaan mennäkin. Pakokaasut ovat mukavan raikkaankirpeän tuoksuisia ja lisäksi testatusti huomattavasti puhtaampia.

Seuraava askel olisi sytytyshetken tämmääminen kireemmäksi etanoliseossuhteen mukaan, mutta en näe sitä tarpeelliseksi.

Suomi uudelleen itsenäiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Pitikö katalysaattorimallissa laittaa säätövastus lambdan signaalijohtimeen jos ei halua mitään uutta säätöboxia?

 

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä287
Liittynyt9.2.2011

Kyllä ainakin 50% re85/95e seoksella pystyy ajamaan autolla kuin autolla, tai ainakin Fordilla.

Ajelin itse 1,6L Zetec:illä tuhansia kilometrejä vaihdellen seossuhteita, eikä siitä mitään tarvinnut säätää tai muuttaa. Lamda anturi paikallaan ja katsastuksestakin meni läpi ilman ongelmia.

Alkuperäinen syy kokeilla re:tä oli nakutuksen poisto, mikä toteutuikin jo jollain 10l lisäyksellä tankilliseen. Näkutukselle ei muuten löytynyt mitään järkevää selitystä, kun oli kuitenkin vakio moottori.

Nyt tuolla saman ikäisellä focuksella en ole vielä jaksanut lähteä aineita sekoittelemaan, eli e95:lla mennään toistaiseksi. 

Oiva Vire
Seuraa 
Viestejä26
Liittynyt23.9.2014
Denzil Dexter

Se, että auto liikkuu ei vielä todista, että kaikki on kunnossa. E85:a pitää yksinkertaisesti saada aika paljon enemmän koneeseen samaa ilmamäärää kohden, joten ruiskutusta tai kaasaria on säädettävä. Se on sitten eriasia säätääkö itse, vai käyttääkö "nettihuijarin" valmista säätöratkaisua.

Juu ja kun säädöt on tehty polttoainetta menee 30% enemmän joka tosin kombensoituu hinnalla, herääkin kysymys miksi siirtyisimme huonompaan suuntaan (jakeluverkko).

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat