Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko kovin tyypillistä nykyisille valkohäntäpeuroille vaellella asuntoaluilla?
Ei ne minua häiritse, mutta noin yleisesti vaan. Rauhallista seutuhan tämä on.

Kuva on huonolaatuinen, koska otettu pienellä vanhalla digipokkarilla n. 100 metrin päästä:

Kummallista muuten on se, että vaikka tällä alueella on paljon ns. kennelkoiria sekä muita rakkeja, niin eivät hauku näitä.

Lisäys: Tällä alueella tai koko seutukunnalla ei ole mitään peuratarhauksia. Juttelin asiasta erään napurissa asuvan metsästäjän kanssa. Hän hämmästeli samaa. Ei hänenkään hirvikoirat hauku näitä. Jotenkin vaan puolin ja toisin tuijottelevat. Upeaa juttua tuo.
Naapuri kyllä totesi, että ilveksien jälkiä on näkynyt lähistöllä nyt runsaammin, kuin aikaisempina talvina.

Kommentit (9)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Haukkuisiko koira saaliseläimelle? Tai toisaalta erittäin tutuksi käyneelle eläimelle tai ihmisellekään joka pyörii alueella päivästä toiseen?

En tunne koiria, ihmettelen vain. Asuinalueellani on yksi talo jonka hurtat räksyttävät jokaikinen kerta kun niiden perheen tontin ohi kulkee, ja ihmetyttää miten ne eivät opi tunnistamaan tuttuja alueen asukkaita lainkaan. Vai onko niin kova tontinpuolustusvietti että aina pitää aloittaa se korvia riipivä rähinä? Joidenkin koirien olen havainnut lopettavan haukkumisen niille asioille jotka niille tulevat tutuksi.

Pine
Seuraa 
Viestejä250
Liittynyt5.3.2012
Metsontassu
Onko kovin tyypillistä nykyisille valkohäntäpeuroille vaellella asuntoaluilla?
Ei ne minua häiritse, mutta noin yleisesti vaan. Rauhallista seutuhan tämä on.

Kuva on huonolaatuinen, koska otettu pienellä vanhalla digipokkarilla n. 100 metrin päästä:

Kuvan eläimet näyttävät ennemminkin metsäkauriilta kuin valkohäntäpeuroilta.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Tarkoittaako peuratarhaus sitä, että peuroja (tai kauriita tms.) ruokitaan ainakin talvisaikaan ruokintapaikoilla, vaiko jotain aidattua aluetta? Joskus naurattaa, kun samat ihmiset jotka talviruokkivat peuroja mökkiensä pielessä, ovat ihan vauhkoina siitä kun samoilla apajilla pyörii myös susia. Siis peura-apajilla...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Minulla on pihassa kauriiden syöttöpaikka ja ilvekset tässä samassa metsässä vähän kauempana. Jostain syystä ilvekset eivät uskalla ihan talon viereen tulla ja kauriit näin viettävät talven melko rauhassa hyvää ruokaa syöden.

Ilves voi tappaa talvella useamman kauriin viikossa. Eivät syö kovaa jäätynyttä lihaa ja siksi metsästä löytyy puoliksi syötyjä kauriita. Tosin muut elukat saavat siitä sitten loput, ei kai luonnossa mikään liha talvella hukkaan mene. Tämän olen saanut selityksenä sille, että ilvekset verottavat kauriskantaa niin paljon.

Kuvassa on minunkin mielestä metsäkauriita. Ovat vähän valkohäntäpeuraa pienempiä ja niiltä puuttuu se valkoinen häntä.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Pari viikkoa sitten aamusella hämmästytti peura kehä 1:n sisäpuolella Keskuspuiston kulmilla. Melko panikoituneen oloista oli eläimen liikehdintä.

Erakko
Seuraa 
Viestejä1848
Liittynyt26.8.2005

Seitsemän metsäpeuraa on vuokrapellollani juuri nyt. Näkyvät idän puolella jos ajatte tästä ohi.

Hyvä elämä on rakettitiedettä.

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679
Liittynyt10.3.2009

Hirvikoira toimii metsästäjän eduksi eikä metelöi metsässä toisarvoisten otusten perään. Se säästää paukut sille isolle.

Kotikoirien neuroottisuus johtuu hermoilevista omistajista. Syy löytyy hauvan kotoa. Pihaa vartioiva koira erottaa jalankulkijat, ja nostaa rähinän vasta kun tunnistaa uhkaavaa tai tungettelevaa käytöstä. Koirilla on tässä suhteessa vaisto jo perimässään mutta koira täytyy kouluttaa.

Ikivihreät istutukset ja lintulautojen roiskeet voi vetää tai pakenevat petoa vähemmän uhkaavien mutta petoja karkoittavien ihmisten lähelle. Suolaakin voivat etsiä. Talviruokintapaikoille jäänyt ihmisten haju saa ne yhdistämään sen ruokaan. Ne eivät ole olleet täysvillejä vuosisatoihin vaan metsästystä varten puolitarhattuja.

salai
Seuraa 
Viestejä7600
Liittynyt17.3.2005

Long time no see

Mitäs Lassi touhuut nykyisin?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat