Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Oon mietiskelly tässä yhtä asiaa niin nyt sitten siihen liittyen tuli mieleen semmosta vaan että;

Kun muurahainen hoksaa vaikkapa havunneulasen ja rupee kuskaan sitä keolle, niin jos siinä läjässä on monta neulasta ja murkku sattumalta tarttuu leuoillansa niistä kahteen, niin tajuaako se sitä? Eli siis jos neulasen repiminen on tavallista hankalampaa, niin hoksaako se että pahus ja päästää tarkoituksella toisen neulasen irti, mutta jatkaa kuitenkin toisen repimistä/kantamista? Tajuaako se yleensäkään yhtään mitä se kantaa ja tajuaako se että mistä ne sen hetkiset vaikeudet johtuu ja osaako toimia sen mukaan? Vai riuhtooko se vaan randomilla sen kummemmin tajuamatta ja homma onnistuu jos onnistuu?

Kommentit (8)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Samaa olen itsekkin miettinyt. Jos seuraat muurahaisten touhuja, niin ne viestittää kaikenaikaa toisilleen, jollain tavalla, en tiedä miten, ja sopii keskenään että kuka tätäkin neulasta tai jotain hyttysen raatoa lähtee pesään raahaamaan, mutta niin ne vaan tekee. Ihmeellinen on luonto.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Luulisin että pesässä kulkee myös tieto "tiedustelijoista" joita lähetetään aina tiettyyn suuntaan. Jos tiedustelijoita alkaa jäädä reissulleen, ei uusia enää lähetetä. Lapsena tulin tähän tulokseen sokerimuurahaisia kerrostaloasunnossa listien.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28894
Liittynyt16.3.2005

Ei muurahaisten työ ole erityisen koordinoitua. Esimerkiksi kaksi kolme yksilöä saattaa repiä samaa neulasta hyvän tovin eri suuntiin. Mutta kyllä ne ajan kanssa huomaavat ja ylimääräiset lähteävt hakemaan omia kantamuksiaan.

Muurahaisten tärkein kommunikointitapa on kemialliset viestit. Tiedustelijat etenvät satunnaiskävelijän tapaan maastoa haravoiden. Jos ne löytävät ruoka-apajan, ne alkavat erittää feromonia ja palaavat pesään. Muut seuraavat jälkeä ja löytävät apajan. Toista feromonia käytetään hätätilanteissa ja erittyy myös jos muurahainen kuolee. Se valmistaa muut pakoon tai hyökkäykseen. Lisääntymisessä on omat kemikaalinsa, kuolleet tunnistetaan öljyhaposta ja niin edelleen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä tässä en ollu niinkään kiinnostunu murkkujen viesinnästä vaan siitä minkä verran yksittäinen muurahainen tajuaa siitä taakastaan ja minkä verran se osaa ottaa huomioon sen kokoa ja muotoa yms.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
CE-hyväksytty
Mä tässä en ollu niinkään kiinnostunu murkkujen viesinnästä vaan siitä minkä verran yksittäinen muurahainen tajuaa siitä taakastaan ja minkä verran se osaa ottaa huomioon sen kokoa ja muotoa yms.

Joskus kysyin tuttavaltani joka opettaa biologiaa yläasteella, että onko hyttysellä aivot, ja jos, niin minkäkokoiset ja miten ne toimii. Hän ei osannut vastata, sanoi jotta ei ole tullut mieleen tällasta pohtia. Onko muurahaisella aivot, ja jos, niin miten ne toimii ja miten niiden aivot saavat aikaan sopimuksen muiden muurahaisten kanssa jonkun taakan raahaamisesta? Tämä on puolestani tosi tyhmää pohdiskelua koska en tiedä biologiasta yhtään mitään, älkää antako sen häiritä. Näistä keskusteluista, kaikenmaailman asioista, olen mielestäni oppinut tosi paljon näinä vuosina. Kiitos siitä.
Näkevätkö (pystyvätkö näkemään) muurahaiset unia?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat