Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei,
Olen rakentamassa kiinteän aineen leikkuria itselleni.
pyörivällä leikkuuterällä toimiva kapistus.
Etsin sopivaa sähkömoottoria.
teknisiä vaatimuksia saisi olla 12 voltin käyttöjännite / 500 watin teho.
"kolmen nyrkin kokoinen", eli siis ei liian iso jumuri

Akselin pituus 100 cm tai vaihtoehtoisesti sellainen johon saa jatkopalan kiinni suht helposti.

tiedän, että tällaisia moottoreita on olemassa.
lähinnä tätä on kait toistaiseksi veneen sähköperämoottorit. (teho+jännite)
Jos jostain saisi irrallisen moottoriosan ettei tarvitsisi ostaa koko perämoottoria niin se kävisi minulle.
onko vinkkejä? Kiitos.
Mutta:
jos rakennan tällaisen laitteen vanhasta porakoneesta (joka ei niin huono idea olekaan) niin ongelmaksi tulee akusta saatavan virran 12 volttia muuttaminen 220v jännitteelle invertterillä eli lähinnä se että kauanko 200 ampeerin akku jaksaa syöttää muunnettua 230 voltin virtaa laitteelle ennnekuin tyhjenee? kenties 10 minuuttia ? 20 minuuttia ? jos porassa on tehoa vaikkapa 1000 wattia. millä kaavalla näitä lasketaan, jotta osaisi mitoittaa sopivan kokoisen akun ja moottorin?

kiitos
mika

Mika

Kommentit (15)

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Jos moottori ottaa 1000 Wattia invertteriltä, invertteri ottaa akusta 90 %:n hyötysuhteella n. 1100 Wattia mikä 12 v:n jännitteellä tietää n. 93 A:n virtaa. 200 Ah:n akku kestää näin ollen reilut kaksi tuntia. Teoriassa.
Miksi pitää toimia akkujännitteellä? 200 Ah:n akkua et kuitenkaan juuri mukana raahaa.

---

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
leikkuri2
Hei,

Akselin pituus 100 cm tai vaihtoehtoisesti sellainen johon saa jatkopalan kiinni suht helposti.

Jos jostain saisi irrallisen moottoriosan ettei tarvitsisi ostaa koko perämoottoria niin se kävisi minulle.
onko vinkkejä? Kiitos.
Mutta:
jos rakennan tällaisen laitteen vanhasta porakoneesta (joka ei niin huono idea olekaan) niin ongelmaksi tulee akusta saatavan virran 12 volttia muuttaminen 220v jännitteelle invertterillä eli lähinnä se että kauanko 200 ampeerin akku jaksaa syöttää muunnettua 230 voltin virtaa laitteelle ennnekuin tyhjenee? kenties 10 minuuttia ? 20 minuuttia ? jos porassa on tehoa vaikkapa 1000 wattia. millä kaavalla näitä lasketaan, jotta osaisi mitoittaa sopivan kokoisen akun ja moottorin?

kiitos
mika

Mika

U=RI, P=UI ja E=Pt

Kyllä se moottori varmaan pari tuntia sillä akulla ja invertterillä pyörii.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28941
Liittynyt16.3.2005
leikkuri2
Hei,

Miksi? Halpoja koneita on maailma täynnä. Itse rakentamalla on vaikea kilpailla millään järkiperusteella.

Tuollainen teollisuuskäyttöön tarkoitettu tasasähkömoottori maksaa enemmän kuin saman kokoinen pyörösaha kaupassa. Eli kyseeseen tulee lähinnä purkuosa. Jossain pienessä sähköajoneuvossa voisi olla sopivia. Tosin ne lienevät yleensä 24 V koneita.

onko vinkkejä?

Kysy jostain teollisuudelle sähkökoneita toimittavasta firmasta. SKS, Etra, ym. Mutta varaudu siihen, että saat yhden moottorin hinnalla perävaunullisen kiinalaisia sähköperämoottoreita (tai pyörösahoja).

kauanko 200 ampeerin akku jaksaa syöttää muunnettua 230 voltin virtaa laitteelle ennnekuin tyhjenee? kenties 10 minuuttia ? 20 minuuttia ? jos porassa on tehoa vaikkapa 1000 wattia. millä kaavalla näitä lasketaan, jotta osaisi mitoittaa sopivan kokoisen akun ja moottorin?

Miksi tarvitset akkukäyttöä? Aggregaatti + sopiva valmis sirkkeli on huomattavasti toimintavarmempi ja kustannustehokkaampi ratkaisu sähköttömiin oloihin kuin omat viritelmät.

Se on sitten toinen asia, jos haluat tehdä harrastuksen vuoksi työkoneita, mutta ainakin minä koen hedelmällisemmäksi tehdä valmiilla koneilla jotain mitä ei kaupasta saa. Kunnollisen työkoneen suunnittelu vaatii paljon osaamista ja kiinalaisen halpislaadunkin saavuttaminen paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Minulla on joskus ollut pyörösahassa teroituskoneena 12V värkki joka oli toteutettu pikkuisesta starttimoottorista. Ihan perseestä. Nykyään kun jo 200 €uroon saa 2 kW aggregaatteja tyrkyistä, jos haluaa penniä venyttää.

12V moottoreita löytää purkutavarana mielikuvitusta käyttämällä. Niissä on pulmana se, että eivät pääsääntöisesti ole vakiokierrosmoottoreita, koska tasavirta.

Olisi hiukan helpompi asiaa kommentoida jos tietäisi jotain sovellutuksesta.

12V tehtiin takavuosin mm. käsisirkkeliä. Akkukäyttöistä. Olen joskus 12V akkuporaan tehnyt auton akusta virityksen tekemällä vanhasta akusta adapterin poralle ja hauenleuat toiseen päähän johtoa.

- Ubi bene, ibi patria -

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005
Neutroni

Kysy jostain teollisuudelle sähkökoneita toimittavasta firmasta. SKS, Etra, ym. Mutta varaudu siihen, että saat yhden moottorin hinnalla perävaunullisen kiinalaisia sähköperämoottoreita (tai pyörösahoja).

Minä väittäisin, että tällaisia moottoreita on maailmassa vaikka kuinka paljon pelkästään tilaamista vailla, esimerkiksi täällä.

Neutroni on melkoisen oikeassa moottoreiden hinnasta, eivät ole ilmaisia, mutta rahalla edelleen saa.

Vanha jäärä

Vierailija

leikkurini tulee veneeseen jotta 230 voltin virtaa ei ole käytettävissä.
joo se sähköperämoottorin moottori olisi sopiva ratkaisu mulle .. senkuin vääntää rikiputkea 90 astetta taaksepäin ja johan leikkaa kun terän vaihtaa.. eli investointi on noin 300 euroa...
plus terä tietty.. ite teen kyllä senkin pajallani .
kukapa minulle tulisi maksusta kaislaa leikkaamaan .. ite se on tehtävä..

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007

Voltti on kyllä sitten jännitteen yksikkö eikä virran. Mitä vähemmän sulla on jännitettä käytettäväksi, sitä enemmän tarvit virtaa. Siksi auton startille menevät johdot on paksuja. Siellä tarvitaan suurta virtaa pienellä jännitteellä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ertsu
Voltti on kyllä sitten jännitteen yksikkö eikä virran. Mitä vähemmän sulla on jännitettä käytettäväksi, sitä enemmän tarvit virtaa. Siksi auton startille menevät johdot on paksuja. Siellä tarvitaan suurta virtaa pienellä jännitteellä.

Älä unohda cosini fiitä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6805
Liittynyt8.11.2007
CE-hyväksytty
Ertsu

Älä unohda cosini fiitä.

Hyvä kun muistutit. Meinasin jo unohtaa.

Noh! Tasasähköllähän tota ei tarvita.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Jos tosiaan ainoa käyttötarkoitus on kaislan leikkuu, niin kyllä bensiini koneesta alkaisin voimanlähdettä tekemään. 500w ei kummoistakaan terää vedessä liikuta.

Joskus koitin raivaussahalla kaislaa leikata, teränä oli vanhasta terästä hiottu suorareunainen terä, eli viiltämällä piti kaisla katketa. Raivurina vanha, 65cc husse, jossa varmaan 2-3hp. Ei jaksanut mennä vedessä, jokunen korsi katkesi, mutta onnettoman hidasta touhua.

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä160
Liittynyt14.1.2011

Manuaalinen viikate on itsellä ollut halvin ja tehokkain poistoväline.

Alkukesästä tehtynä ruovikon kasvu hidastuu ja loppuu eikä loppukesästä tarvitse poistaa kuin muutamat kohonneet kasvit.

Lihasvoiman käytöstä saa halvempina konekustannuksina kohtuullisen palkkion.

Pieni konevoima ei oleellisesti nopeuta kasvuston poistoa.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Liittynyt30.8.2009

Ne kaislan leikkuuseen myytävät "viikatteet" ovat usein ihan täysiä leluja.
Oikealla vanhan ajan viikatteella kaislan niitto käy helposti kunhan vain tarkenee kahlailla. Viikatteen pitää tietysti olla hyvässä terässä kuten niittäessä aina.

JPI
Seuraa 
Viestejä25500
Liittynyt5.12.2012

Onko pakko olla 12V tai yläänsä pieni jännite esim. turvallisuussyistä?
Jos ei niin osta 3-vaihe motska (ovat halpoja) ja tee sillä. Edes taajuusmuuttajat nopeudensäätöön eivät nykyään ole kalliita eivätkä niin isokokoisia kuin silloin ennen. Mikä helv. se halpa olikaa..hmmm.. yaskava tai yaskawa tai jotan semmosta.

3³+4³+5³=6³

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat