Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Mitä ovat: musiikki, runot, ...?

Mikä saa äänestä musiikin?
Mikä saa sanoista runon?
???
...

Oma käsitykseni on, että kun ääneen liittyy jotain tiettyjä alkukantaisia merkityksiä, niin kyseessä on musiikki. Pelkät sanat välittävät tietoa ja ehkä jotain tunnetta. Vaikka sanoma olisi kovin tunteellinenkin, ei se ole aina musiikkia.

Musiikkia on tietynlainen vastaanottoa ja se syntyy ihmis-yksilön aivoissa. Musiikin on pakko olla samanlaista viestintää kuin asiapitoisen tunneilmaisun, mutta erona olisi se, että viestinnän herättämä olotila on "vähän" toisenlaisempi tai siinä on toisenlaisia ainesosia.

Mistä siis kyse? Jotain tasoa siinä kutkutellaan, vai mitä? Jotain viestiä pukkautuu. Millaista? Sama runoissa ja sama taiteessa yleensä. Onko se jokin alitajunnan tasolla tapahtuvaa? Öh, melko helppo kuittaus, josta asiaa ei saa enää kaivamallakaan esiin

Kerro sinä napakasti, että mistä on kyse!
Annoin jo jonkin verran vihjeitä, tosin en tiedä miten hyviä.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Kommentit (11)

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Noin yleisemminkin taiteet ovat ns jotakin muuta, miten siis se liittyy lukijaan/kuulijaan itseensä...Olipa syy missä hyvänsä, jokin näissä vetoaa enemmän tai vähemmän alkukantaisiin vaistoihin ja kaikkiin eri tavalla. Minusta hyvä keskustelun aihe, evoluutio ei ikinä pysy muutenkaan ihmisten vauhdissa

Vierailija

Olen joskus huvikseni pohtinut, että musiikin eli sen muodostavien äänien taajuudet ja niiden yhteissoinnit ovat jonkinlaista isomman mittakaavan vihjettä siitä, kuinka asiat ja olennot muodostuvat atomimaailman värähtelyistä. Esimerkiksi ihminen saattaisi olla jonkinlainen 70-80 vuoden mittainen "sinfonia", jonka muodostavat jonkin "perimmäisen substanssin" värähtelyt mikrotasolla.

Kuulemamme musiikki olisi sitten jonkinlaista makrotason haaleaa jäljitelmää noista perimmäisistä mikrotason soinneista ja niiden salaisuuksista. Musiikin aiheuttamat tunteethan ovat selittämättömiä. Tämä teoria tarjoaisi jonkinlaisen selityksen. Ehkä tuo kuvittelemani värähtelevä substanssi tuntee ja kokee tuottamansa "absoluuttisen musiikin" avulla tätä todellisuutta, joka se itse on.

Esimerkiksi atomin voisi käsittää yhtenä sävelenä, joka yksinään ei merkitse mitään. Mutta heti kun siihen liittyy muita atomeita ja muita alkuaineita, ne muodostavat "soinnun", joka on jo alku johonkin uuteen. Ja kun atomeita, molekyylejä jne. järjestyy tarpeeksi yhteen, ne alkavat soida musiikkina yhdessä ja tuottaa näkemiämme ilmiöitä, asioita ja olioita. Tätä kenties tunteikasta prosessia jäljittelee meidän musiikkimme.

Tämä oli kuvitteellinen iltasatu siitä, mitä musiikki voisi olla.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
R3D3
Tämä oli kuvitteellinen iltasatu siitä, mitä musiikki voisi olla.



Tällaisia olen nyt hakemassa. (Jos jotain kiinnostaa tietää)

((Voi kertoa myös faktoja, jos tietää. Siis tieteellisiä.))

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
R3D3
Tämä oli kuvitteellinen iltasatu siitä, mitä musiikki voisi olla.



Tällä voi olla iteratiivisesti ottaen arvoa. On subjektiivinen käsitys, joka ei välttämättä käsity muiden koppelissa. Silti omassasi voi jalostua ja aikaa myöten putkahtaa helmenä, jonka kauneudesta myös muut pääsevät osalliseksi.

Jostain pittää lähteä. Ihmiset yleensä pelkäävät keskeneräisyyden esiintuomista. Siis jo oikeastaan rakennelmien ajattelua omassa hiljaisuudessaankin. Surku.

En tarkoita, että kaikella keskeneräisellä sotkulla kannattaisi muita vaivata. Mutta jos potentiaalia ajattelee olevan jatkoon joko itsellä tai jopa laajemmin ...

Kannattaa muistaa, että teema on kuin elämä itse. Siis vaikea, ehkä.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Muistui mieleen:

Hahmotelma runosta

Runo kuin tanssi
pyörii kepeästi
itsellänsä.

Runo kuin musiikki
soi ja vie
mukanaan.

Runo, olet minulle kevyt.
Osaat asiat.
Helposti.
Oikeastaan olet itse asia.

12.11.2010

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija
R3D3
Olen joskus huvikseni pohtinut, että musiikin eli sen muodostavien äänien taajuudet ja niiden yhteissoinnit ovat jonkinlaista isomman mittakaavan vihjettä siitä, kuinka asiat ja olennot muodostuvat atomimaailman värähtelyistä. Esimerkiksi ihminen saattaisi olla jonkinlainen 70-80 vuoden mittainen "sinfonia", jonka muodostavat jonkin "perimmäisen substanssin" värähtelyt mikrotasolla.

Kuulemamme musiikki olisi sitten jonkinlaista makrotason haaleaa jäljitelmää noista perimmäisistä mikrotason soinneista ja niiden salaisuuksista. Musiikin aiheuttamat tunteethan ovat selittämättömiä. Tämä teoria tarjoaisi jonkinlaisen selityksen. Ehkä tuo kuvittelemani värähtelevä substanssi tuntee ja kokee tuottamansa "absoluuttisen musiikin" avulla tätä todellisuutta, joka se itse on.

Esimerkiksi atomin voisi käsittää yhtenä sävelenä, joka yksinään ei merkitse mitään. Mutta heti kun siihen liittyy muita atomeita ja muita alkuaineita, ne muodostavat "soinnun", joka on jo alku johonkin uuteen. Ja kun atomeita, molekyylejä jne. järjestyy tarpeeksi yhteen, ne alkavat soida musiikkina yhdessä ja tuottaa näkemiämme ilmiöitä, asioita ja olioita. Tätä kenties tunteikasta prosessia jäljittelee meidän musiikkimme.

Tämä oli kuvitteellinen iltasatu siitä, mitä musiikki voisi olla.




Olisin valmis allekirjoittamaan ylläsanotun merkittävänä lähestymisenä ongelmaan. Se selittäisi luontevasti mm. musiikkiterapian vaikutukset.

Klassisen musiikin helmet aktivoivat ihmisen tiettyjä värähtelymoodeja, tiibetinbuddhalainen musiikki, jota moderni musiikki on turhaan koettanut jäljitellä, täysin toisia ihmisenvärähtelymoodeja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiibetinbu ... n_musiikki
Monia tiibetinbuddhalaisuuden rituaaleja säestetään musiikilla. Luostarin temppeliorkesteri koostuu puhaltimista ja lyömäsoittimista. Puhaltimista näyttävin on pari metriä pitkä sveitsiläisen alppitorven tyyppinen metallitorvi (rag-dung). Oboensukuisia puupuhaltimia (rgya-gling) soitetaan aina pareittain joko temppeliorkesterin osana tai aamu- ja iltahymnejä esitettäessä luostarin ulkopuolella. Orkesterissa on puhaltimien lisäksi vielä kotiloista tehtyjä torvia sekä pari lyhyttä torvea, jotka ennen tehtiin ihmisen sääriluusta. Nykyään ne valmistetaan metallista. Lisäksi orkesterissa on joukko lyömäsoittimia, kaksi eri kokoista symbaalia ja iso kehärumpu sekä pieni käsirumpu.

Runous, nyt tuli mieleeni, voi parhaimmillaan koostua musiikin edustamien tai muiden värähtelyjen matemaattisista kuvista, jotka voivat kanavoitua vastinkohteisiinsa ihmisessä.

[size=85:4rc8pj6s]Tarkoitan matemaattisilla kuvilla seuraavaa: jos musiikki olisi kompleksilukujen avaruus koostuen kompleksiluvuista a+bi ja niiden operaatioista, niin runous parhaimmillaan koostuisi näiden reaalilukuvastineista (a,b) ja niiden vastaavista operaatioista.[/size:4rc8pj6s]

Vierailija
R3D3
Olen joskus huvikseni pohtinut, että musiikin eli sen muodostavien äänien taajuudet ja niiden yhteissoinnit ovat jonkinlaista isomman mittakaavan vihjettä siitä, kuinka asiat ja olennot muodostuvat atomimaailman värähtelyistä. Esimerkiksi ihminen saattaisi olla jonkinlainen 70-80 vuoden mittainen "sinfonia", jonka muodostavat jonkin "perimmäisen substanssin" värähtelyt mikrotasolla.

Kuulemamme musiikki olisi sitten jonkinlaista makrotason haaleaa jäljitelmää noista perimmäisistä mikrotason soinneista ja niiden salaisuuksista. Musiikin aiheuttamat tunteethan ovat selittämättömiä. Tämä teoria tarjoaisi jonkinlaisen selityksen. Ehkä tuo kuvittelemani värähtelevä substanssi tuntee ja kokee tuottamansa "absoluuttisen musiikin" avulla tätä todellisuutta, joka se itse on.

Esimerkiksi atomin voisi käsittää yhtenä sävelenä, joka yksinään ei merkitse mitään. Mutta heti kun siihen liittyy muita atomeita ja muita alkuaineita, ne muodostavat "soinnun", joka on jo alku johonkin uuteen. Ja kun atomeita, molekyylejä jne. järjestyy tarpeeksi yhteen, ne alkavat soida musiikkina yhdessä ja tuottaa näkemiämme ilmiöitä, asioita ja olioita. Tätä kenties tunteikasta prosessia jäljittelee meidän musiikkimme.

Tämä oli kuvitteellinen iltasatu siitä, mitä musiikki voisi olla.




Olisin valmis allekirjoittamaan ylläsanotun merkittävänä lähestymisenä ongelmaan. Se selittäisi luontevasti mm. musiikkiterapian vaikutukset.

Klassisen musiikin helmet aktivoivat ihmisen tiettyjä värähtelymoodeja, tiibetinbuddhalainen musiikki, jota moderni musiikki on turhaan koettanut jäljitellä, täysin toisia ihmisen värähtelymoodeja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiibetinbu ... n_musiikki
Monia tiibetinbuddhalaisuuden rituaaleja säestetään musiikilla. Luostarin temppeliorkesteri koostuu puhaltimista ja lyömäsoittimista. Puhaltimista näyttävin on pari metriä pitkä sveitsiläisen alppitorven tyyppinen metallitorvi (rag-dung). Oboensukuisia puupuhaltimia (rgya-gling) soitetaan aina pareittain joko temppeliorkesterin osana tai aamu- ja iltahymnejä esitettäessä luostarin ulkopuolella. Orkesterissa on puhaltimien lisäksi vielä kotiloista tehtyjä torvia sekä pari lyhyttä torvea, jotka ennen tehtiin ihmisen sääriluusta. Nykyään ne valmistetaan metallista. Lisäksi orkesterissa on joukko lyömäsoittimia, kaksi eri kokoista symbaalia ja iso kehärumpu sekä pieni käsirumpu.

Runous, nyt tuli mieleeni, voisi parhaimmillaan koostua musiikin edustamien tai muiden värähtelyjen matemaattisista kuvista, jotka voivat kanavoitua vastinkohteisiinsa ihmisessä.

[size=85:2sovi8e6]Tarkoitan matemaattisilla kuvilla seuraavaa: jos musiikki olisi kompleksilukujen avaruus koostuen kompleksiluvuista a+bi ja niiden operaatioista, niin runous parhaimmillaan koostuisi näiden reaalilukuvastineista (a,b) ja niiden vastaavista operaatioista.[/size:2sovi8e6]

Vierailija

Googlettelin vähän ja huomasin, että samantapaista musiikin ja atomimaailman yhteyttä on veikkaillut moni muukin, mikä sinänsä ei ole yllättävää. Tutkimuksia ei osunut silmiini.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Mielessäni kutkuttelee jakaa ihminen jossain mielessä kolmeen osaan.

1. havainnot, tieto, järki, objektiivisuus, tietoisuus
2. tunne, tuntemukset, tuntoisuus
3. alitajunta, tiedostamaton, atomitaso, "sieluisuus", ...?

Kaikki nuo luovat yhdessä eri määräisinä komponentteina merkitystä jokaisessa kokemistapahtumassa (käsittelyn tukena). Kokemustapahtuma olisi jokin aikaikkuna tai jonkinlaisin perustein erotettava episodi.

1. Matematiikka ja kieli operoi painotetusti tasolla 1, joskin kaikki tasot ovat jossain määrin mukana kun nämä tuodaan ihmisen kokemukseen.

2. Suoraan painotetusti tunteisiin liittyviä tapahtumia ovat vaikka: rakastuminen, uskoontulo, karhun kohtaaminen lenkkipolulla, riitely, .... 1-taso toimii pitkälle vihjeenä nostaen 2-tason (ja 3-tason?) dominoivaksi.

3. Musiikki, spirituaalisuus, kuolema, ...? ovat kolmannen tason kokemukseen enemmän painotetusti liittyviä.

Jako on keinotekoinen ja tehty ymmärtämistä varten. Mikä on kuvauksen elämää selittävä selityksellinen voima? En osaa ajatella. Kaikki kokemustapahtumat ihmisen ympäristössä ovat elämään liittyviä.

Musiikissa kutkuttavaa on kokemustapahtuman sijainti painotetusti alkukantaisella 3-tasolla. Se antaa lupauksia ja mahdollisuuksia ylemmälle tasolle. Siinä mielessä, että mikä on siellä mahdollista. Musiikki luo etenkin 3-tason vihjeitä.

Resonoivinta musiikki on silloin, kun tasot pelaavat yhteen. Silloin sielu soi. Tai paremminkin ihminen kokee sen niin, että ... hmmm. 1-tason osuus voi toki olla hyvin pienikin. Tärkeää, ettei kaksi ensimmäisen tason painotusta saa oikein aikaan mitään elähdyttävää.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Erilaiset musiikit onnistuvat eri tasojen herättelyssä eri tavoin. Esimerkkejä:

http://www.youtube.com/watch?v=v9hdMSr6Duc
http://www.youtube.com/watch?v=s-rIY_Ljn8c
http://www.youtube.com/watch?v=Xs4rwItvUMU
http://www.youtube.com/watch?v=us8OhI-OTHg

Mikä maksimoi virtaa milläkin tasolla ja milläkin "värillä". Jos näin vaikka ajattelisi. Esim tunnetasolla on erilaisia tunteita. Havaintotasolla värejä, pintoja, ... Miksei myöskin sielun tasolla olisi erilaisuutta, jolle ei osaa antaa oikein nimitystä. Voitaisiin käyttää sanoja: saatanallinen, jumalallinen, ... ja mitä kaikkea?

Ymmärrättekö mitä yritän rakennella?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat