Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

Nyt aletaan menemään jälleen samaan käytäntöön kuin -60 luvulla viime vuosisadalla http://yle.fi/uutiset/unettomuutta_hoid ... la/6526293

Menin aikoinaan valittamaan 'unettomuutta' silloiselle mielenterveysasemalle ja reseptinä oli lääkkeitä useita, mutta tehottomia... 'Hulluhan olin' ja sain kai tarpeeseeni kun menin valittamaan ko. hoitolaitokseen...

Mitä voin siihen edes muuta tehdä? Pää oli pönttönä jo ko. useista lääkkeistä ihan tosissaan?
Toivottavasti ei mennä -60 luvun käytäntöön enää uudelleen?

Vasta kun Rauhan sairaalan johtava lääkäri Seppo Soikkeli (jo edesmennyt) tajusi vastaanotolla, että oli menty väärään suuntaan lääkityksessä ja antoi erittäin hyvän psyykoosia lientävän lääkkeen Serenase 1mg aamuin ja illoin, alkoi tilanteeni korjautua dramaattisesti... Muutaman kuukauden jälkeen aloin hölkkäämään ja ajastaan osallistuin Unita-hölkkään Lappeenrannassa, sain työasiani kuntoon ja pääsin elämäni syrjästä kiinni...

K.K.

PS. En sano, että lääkkeet ovat vaarallisia, mutta lääkkeitten sekamelska ei ajatuksia parannakaan. Hoitavalla lääkärillä, psykiatrilla ei ole kuin noin 15 minuuttia aikaa tehdä diagnoosi... Koen suorastaan 'ihmeeksi', että Seppo Soikkeli älysi tilanteen ja sain tarvittavan hoidon ajastaan? Silti elämäni ensimmäiset lääkkeitten sekamelskalla turruttamat kymmen vuotta olivat kuin maanpäällistä helvettiä kohdalllani - toki vaimoni tuki oli lähes suojelusenkelin läsnäoloa kaiken kaaoksen keskellä...

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Kommentit (5)

joo no itse oon kaikki unettomuuteen auttavat lääkkeet kokenut pidempään auttaessa tehottomiksi. Elimistö kertakaikkiaan tottuu niihin ja pidemmän päälle lääke ei edistä unen tuloa alkuunkaan. Oli mulla joskus ainoan Amsterdamin reissuni jälkeen kun vietin vain n. 3 viikkoa mielisairaalassa muiden lääkkeiden ohella myös mainitsemasi lääke. Mutta täytyy sanoa että en koskaan ole hytötyä saanut juurikaan muista kuin masennuslääkkeistä. Itselläni masennus/unilääkkeenä menee Venlafaxin ja Mirtazapiini ja niiden vaikutuksiin olen ollut melko tyytyväinen. Ei minua sinänsä mitään haittaa jos satun joskus valvomaan koko yön. Asun yksin ja nukun silloin kun nukuttaa. Miksi turhaan makaisin sängyssä silmät kiinni jos tunnen että uni ei tule. Ennemmin sitten touhuan jotain tietokoneeni kanssa. olen itse joskus aikoinani ollut pahasti koukussa erilaisiin rauhoittaviin lääkkeisiin, mutta nykyään arvostan vain masennuslääkkeitä. Helpotti myös paljon oloa kun vaihdoin älyttömän kahvin juomiseni vihreään-ja kamomillateehen.b Kyllä tuo minulle määrätty rauhoittava Temesta 1 mg tuntuu kiinnostavan todella monia, sillä niin monien mielisairaalassa olleiden juttuja kun oon kuunnellut niin ne ovat myyneet niitä eteenpäin ja itseltänikin hyvin monet ihmiset on kyselleet Temestaa. Vaan eipä niitä juuri antaa koskaan ole, kun itsekin joskus ihan mielelläni pari kappaletta syön joko krapulan oireita helpottaakseni tai lisätäkseni alkoholin antamaa hyvän olon tunnetta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
K.K.
N Koen suorastaan 'ihmeeksi', että Seppo Soikkeli älysi tilanteen ja sain tarvittavan hoidon ajastaan? Silti elämäni ensimmäiset lääkkeitten sekamelskalla turruttamat kymmen vuotta olivat kuin maanpäällistä helvettiä kohdalllani - toki vaimoni tuki oli lähes suojelusenkelin läsnäoloa kaiken kaaoksen keskellä...

10 v? Miten kukaan voi suostua pilaamaan vuosia elämästään lääkkeillä joista kokee olevan enemmän haittaa kuin hyötyä, tai ei ollenkaan hyötyä? Ymmärrän sen että jokin sairaus voi pilata vuosia elämästä (tuttu juttu), mutta että pilaa lääkkeillä eikä vain yksinkertaisesti heitä mokomia mömmöjä seinään, sitä en ymmärrä. Onko tässä kyse siitä että lääkäri mielletään auktoriteetiksi ja sen takia hänen on mukamas pakko olla oikeassa, ja vaikka potilas eläisi millaista helvettiä läpi, lääkärin sanaan luotetaan niin että tehdään kuten hän sanoo vaikka tuntuisi miten pahalta. Ja tarvitaan toinen lääkäri huomauttamaan että systeemissä on vikaa.

Toinen seikka mikä mietityttää on tietysti tämä että miksi me ylipäätään yritämme pakottaa itsemme nukkumaan tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Itse inhoan yötä koska on pimeää ja ankeaa, enkä halua silloin valvoa, mutta ne joille valonmäärällä ei ole merkitystä heidän askareissaan voisivat tietysti touhuta mielensä mukaan vaikka kellon ympäri. Ainoa ongelma tuntuu olevan se että häiritseekö läheisiään tai naapureita.

Mutta tietenkin olematon nukkuminen rasittaa elimistöä ja tekee tokkuraiseksi - vai onko se sittenkin lääkkeet kun tekee? Joskus kun olen nukkunut huonosti eli vähän saan aamulla rytmihäiriöitä ja olo on aivan hirveä, mutta mietityttää olisiko se sitä jos olisin maannut väkisin kaikki yön tunnit sängyssä tilaan raivostumassa. Miten mahtaa olla? Voiko elimistö kestää vähäunisuutta jos mielessään yrittää minimoida kielteiset puolet siitä ettei nuku? Eli olla hermoilematta asian takia?

K.K.
Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

Tästä alla olevasta linkistä...
http://personal.inet.fi/koti/kullervo/index.htm

löytyy ns. paholainen josta koulutettiin kunnollinen kansalainen nyky-yhteiskuntaan...

K.K.

PS. Useimmiten paholainen On mielen harha jota tyrkyttävät paljon kokeneet, ymmällään olevat ja tietämättömät ihmiset vaikka paholaismaista ei ole kuin ennakkoluulot, väärät kuvitelmat ja ajantajun vääristymät kokijan mielikuvituksessa...

Todistettu On...

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Kaikkein kinkkisintä on löytää se oikea lääke. Kaksi asiaa: 1) jotta oireet poistuisi ja 2) jotta sivuvaikutuksia ois mahdollisimman vähän.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

deep'n'dark
Kaikkein kinkkisintä on löytää se oikea lääke. Kaksi asiaa: 1) jotta oireet poistuisi ja 2) jotta sivuvaikutuksia ois mahdollisimman vähän.

Jatkaisin ajatusta siten, että kaikkein oleellisinta ihmisen olisi päästä itsensä kanssa ymmärrykseen siitä, mikä juuri itselle omassa elämässä toimii. Toimiva lääke voi löytyä apteekista, asennemuutoksesta tai elintapojen säätämisestä, noiden tärkeysjärjestyksen ollessa henkilökohtainen.

Itse tarvitsen noita kaikkia. Ensinnäkin minun on tehtävä valintoja oman hyvinvointini eteen ihan joka päivä (elintavat), ja kun hyvästä yrityksestä huolimatta aivokemiani on mitä on ja oireilee ahdistuneisuushäiriöinä, hyödyn mielialalääkityksestä (tarkemmin SSRI-ryhmän lääke, mutta tämä on kai jo vähän sivuseikka).

--n

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat