Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten laivan vessa toimii? Kun se vetää isolla alipaineella pipanat pois, samallainen vessa taitaa olla junassa ja lentokoneessakin.

Kommentit (12)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
V.A.Littaa
Mikään ei missään vedä, vaan ilmakehän paine työntää ne nesteet ja kurat sinne viemäriin.



Siis viemärissä on alipaine vai?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Pakko myöntää että en ole uusien junien vessoissa ollut ja sinisten vaunujen matkastakin on aikaa. Aamutuimaan tulee tungettua itsensä taas keskusteluun mistä ei mitään tiedä.

Sinisissä junissa aines tiputettiin pytystä ränniin ja suoraaan raiteille, päälle tuli hieman vettä. Luulen että junan liikkuessa tuohon viemäriputkeen syntyy venturi-ilmiön vuoksi "alipaine" jonka takia yläpuolelta valuva vesi ja ilma painaa jätökest rännistä (tehokkaammin) ulos.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Luulen että junan liikkuessa tuohon viemäriputkeen syntyy venturi-ilmiön vuoksi "alipaine" jonka takia yläpuolelta valuva vesi ja ilma painaa jätökest rännistä (tehokkaammin) ulos."

Minä veikkaan, että ihan pelkkä gravitaatio noissa sinisissä vaunuissa on tehokeinona. Ne kun toimivat suunnilleen yhtä hyvin tai huonosti, oli juna liikkeellä tai ei.

Sensijaan lentokoneissa on paineistettu matkustamo, ja niissä tuo sisäpuolen paine varmaan antaa tavaralle melkoisen kiihtyvyyden, kun luukku avataan. Toiminta on niin nopeaa, että ei ehdi edes alapuolella vilistävää maanpintaa huomata, kun luukku jo sulkeutuu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
o_turunen

Sensijaan lentokoneissa on paineistettu matkustamo, ja niissä tuo sisäpuolen paine varmaan antaa tavaralle melkoisen kiihtyvyyden, kun luukku avataan. Toiminta on niin nopeaa, että ei ehdi edes alapuolella vilistävää maanpintaa huomata, kun luukku jo sulkeutuu.




Heh. Elä siis vedä vessaa kun istut pytyllä. Voi kassit venyä koneen ulkopuolelle.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
V.A.Littaa
Hups, kysehän oli laivan vessasta. Olen siis ihan pihalla junieni kanssa.



Lentokone on mulle tutumpi. Nimimerkillä, ei pytyltä irti päässyt.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
SamikoKu
o_turunen

Sensijaan lentokoneissa on paineistettu matkustamo, ja niissä tuo sisäpuolen paine varmaan antaa tavaralle melkoisen kiihtyvyyden, kun luukku avataan. Toiminta on niin nopeaa, että ei ehdi edes alapuolella vilistävää maanpintaa huomata, kun luukku jo sulkeutuu.




Heh. Elä siis vedä vessaa kun istut pytyllä. Voi kassit venyä koneen ulkopuolelle.

Tästä tuli mieleeni:
An American woman had no need to fasten her seatbelt on a flight from Scandinavia to the United States after a high-pressure vacuum flush sealed her to the toilet seat of the transatlantic airliner.

THE WOMAN filed a complaint with Scandinavian Airlines System after her ordeal on a Boeing 767 flight last year.

She got sucked in after pushing the flush button while seated, activating a system to clean the toilet by vacuum, the airline said on Monday.

“She could not get up by herself and had to sit on the toilet until the flight had landed so that ground technicians could help her get loose,” a SAS spokeswoman said. “She was stuck there for quite a long time.”




http://www.airliners.net/aviation-forum ... in/713204/

Viemärijärjestelmä on alipaineinen. Eli se kakkeli imaistaan septitankkiin. Pytyn kakkaputkessa on sulkuventtiili, joka aukeaa vessaa vedettäessä.

Tällä saavutetaan se etu, että viemäreiden ei tarvitse olla kallellaan, eli viettää säiliöön päin. Merenkäynnissä kakat ei siis tuu takaisin, vaikka laiva olisikin kovinkin "ylämäkeen" päin viemärin viettosuuntaan nähden.
Muita etuja on pienemmät putkikoot ja vähäisempi huuhdeveden määrä.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Liittynyt26.1.2010
Penttinen
Viemärijärjestelmä on alipaineinen. Eli se kakkeli imaistaan septitankkiin. Pytyn kakkaputkessa on sulkuventtiili, joka aukeaa vessaa vedettäessä.

Tällä saavutetaan se etu, että viemäreiden ei tarvitse olla kallellaan, eli viettää säiliöön päin. Merenkäynnissä kakat ei siis tuu takaisin, vaikka laiva olisikin kovinkin "ylämäkeen" päin viemärin viettosuuntaan nähden.
Muita etuja on pienemmät putkikoot ja vähäisempi huuhdeveden määrä.




Pytyssä pitää olla myös alipaineanturi, mikä estää poistoventtiiliä avautumasta, mikäli poistoputkistossa ei ole riittävän suuri alipaine.

käyttäjä82
Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt12.12.2013

Nostetaas vanhaa ketjua ylös..

 

Miten sitten laivoissa toimii lattiakaivot? Onko ne myös siinä alipainesysteemissä, onko niissäkin joku venttiili? Kun eihän ne aukikaan voi koko ajan olla, sillonhan alipaine katoaisi.

Vai onko niille erillinen systeeminsä, tavallinen viettoviemärikö? 

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012

WC-laitteiden toiminta laivoissa ja lentokoneissa perustuu alipaineeseen. Myös pytyn muotoilu on suunniteltu tukemaan painovoimasta riippumatonta alipainejärjestelmää. Veden ja painovoiman sijasta alipaine kuljettaa viemäriveden ja vettä käytetään ainoastaan WC-kulhon huuhteluun, ei kuljettamaan jätettä. Alipaine-WC on hajuton, myös putkisto on alipaineistettu, joten hajuja ei sielläkään synny.
Muotoilunsa ja voimakkaan huuhtelun ansiosta WC-kulho pysyy pitkään puhtaana ja bakteerittomana. Voimakas imuääni WC:tä vedettäessä johtuu juuri alipainetekniikasta. Alipainetekniikalla toimivien WC-järjestelmien kehittäjä ja nykyinen johtava näiden laitteiden toimittaja on suomalainen Metra, aiemmin Wärtsilän nimellä tunnettu.

 

ALIPAINE-WC

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat