Seuraa 
Viestejä27432

Polttomoottorin toimintaperiaate lienee kaikille tuttu? Mutta mistä johtuu, että -89 mitsussa palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla öljyvalo? Sitten jos painaa valoissa kaasua tai ajaa yli neljääkymppiä, niin valo sammuu.

E: Tämän linkin trouble shootingin mukaan pitäisi tarkistaa öljyn viskositeetti ja jos se on sopiva niin otettava yhteys merkkikorjaamoon. Just joo... Mitä ne siellä sille tekee? Teen ite! http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/a ... erkkivalot

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (35)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Vatkain
Polttomoottorin toimintaperiaate lienee kaikille tuttu? Mutta mistä johtuu, että -89 mitsussa palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla öljyvalo? Sitten jos painaa valoissa kaasua tai ajaa yli neljääkymppiä, niin valo sammuu.

E: Tämän linkin trouble shootingin mukaan pitäisi tarkistaa öljyn viskositeetti ja jos se on sopiva niin otettava yhteys merkkikorjaamoon. Just joo... Mitä ne siellä sille tekee? Teen ite! http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/a ... erkkivalot




Jos öljyn viskositeetti on väärä (liian alhainen SAE-luku), on öljy niin lirua, ettei painetta synny tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on liian alhainen öljytaso.
Todennäköisesti autosi on vain niin harva, ettei se pidä öljynpainetta. Siis alakerta p:na tai öljypumppu.
Itse laittaisin vähän jäykempää öljyä maksimimäärän ja jos ongelma ei sillä häviä, auto äkkiä myyntiin kun se vielä liikkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yksi vikakohde vielä mainitsematta. Joskus voi myös öljykello, siis se, mikä tunnistaa öljynpaineen, olla hieman rikki.

Jos kysymys on väljästä koneesta, niin käyt autotarvikeliikkeesta ostamalla öljyn sekaan STP- tai muuta sitkosainetta, ja käyt sitten vaihtamassa autoa:

Väljän (sylinterit väljiä) koneen yleensä myös huomaa siitä, että kiihdytettäessä pakoputkesta tulee sininen savu. Jos syynä on vain kuluneet kampiakselin laakerit, sinistä savua ei esiinny.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52

Nämä saa monesti vielä elvytettyä ku vetäsee ensin öljyn sekaan engine flush ainetta ja antaa käydä jonku 10 min tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen öljyt pihalle ja uudet sisään ja perään vielä tuommoiset oil treatmentit mitä tuossa edellisessä mainittiin. Filtteri tietysti samalla uuteen. Forten tuotteet yleensä aika hyviä ja toimivia, joskin kalliimpia kuin perus markettien mönjät.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Liukulaakerit jotka voidellaan paineellisella öljyllä kuten kampiakselin laakerit kun kuluvat väljiksi, painetta karkaa liikaa ja öljyvalo syttyy. Joskus myös pumppu kuluu.

Yksi yleinen vika on öljykello, eli mittarin anturin härö. Se tsekataan ensiksi keinolla tai toisella.

Itsellä on varavaravara-riisikupissa 20W50 ölpät moottorissa kun alkoi oireilla vastaavasti. Koska oire ei hävinnyt, olen vakavasti alkanut harkita muutaman euron sijoittamista uuteen öljykelloon. En oikein arvaa enää "stbtä" kaataa 20W50 jatkeeksi. Alkaa venttiilit ääntää kun on mehusäätö.

Lähtis halvalla..

- Ubi bene, ibi patria -

Rasse
Seuraa 
Viestejä52

Ettei olis sitten viime kerralla laitettu viskositeetiltään liian alhaista öljyä? Esim. jotain 5W-20, joka kestäis hyvin pakkasella, mutta kuumalla vetäis niin litruseks ettei nostais painetta.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Rasse
Nämä saa monesti vielä elvytettyä ku vetäsee ensin öljyn sekaan engine flush ainetta ja antaa käydä jonku 10 min tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen öljyt pihalle ja uudet sisään ja perään vielä tuommoiset oil treatmentit mitä tuossa edellisessä mainittiin. Filtteri tietysti samalla uuteen. Forten tuotteet yleensä aika hyviä ja toimivia, joskin kalliimpia kuin perus markettien mönjät.



juu oikein tehokas aine saamaan imupuolen karkeasuodattimen tukkoon. kannattaa jos haluaa öljypohjan irroittaa ja mekaanisesti puhdistaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä14509

Meinasin just tuota kysyä...
Tuon vuosimallin Mitsuissa suurin savutuksen/pöllähdysten aiheuttaja ovat kovettuneet venttiilinvarren tiivisteet (jos ei ole jo vaihdettu).
Tuosta pari vuotta uudemmissa Mitsuissa savutus on suurin pakokaasuhylkäysten aiheuttaja, kun lamda on nopeasti pilalle karstoittunut.
Jos ei kone kolise/kilise, ja valo palaa yhä tyhjäkäynnillä anturin vaihdon jälkeen, niin kone on keskiiässänsä.
Pelaa ehkä vielä hienosti parikin sataa tkm, tai voi saada slaakin seuraavan tonnin sisällä.

elmis
Seuraa 
Viestejä465
Vatkain
Polttomoottorin toimintaperiaate lienee kaikille tuttu? Mutta mistä johtuu, että -89 mitsussa palaa tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla öljyvalo? Sitten jos painaa valoissa kaasua tai ajaa yli neljääkymppiä, niin valo sammuu.



Kauankos on edellisestä öljynvaihdosta? Mulla oli paljon uudemmassa autossa syksyllä samantapainen ongelma ja se luultavasti johtui vain vanhoista öljyistä, joilla oli ajettu reilusti yli vaihtosuosituksen. Ilmeisesti vaan mennyt huonoksi se öljy eikä voinut oikein lisätäkään kuin lirauksen kun mittatikku näytti melkein täyttä.

En tiedä oliko jotain muutakin vikaa, mutta ainakin ongelma poistui öljynvaihdolla eikä ole mitään muita oireita ollut. Silloin se valo tosiaan syttyi vasta n. 10km ajon jälkeen kun moottori lämpeni riittävästi. Ajoin viikon verran vain melko lyhyitä matkoja ja pidin aina liikennevaloissakin pientä kaasua päällä ettei valo syttynyt. Työkaverit, jotka autoista enempi tietävät, sanoivat että heti korjaamolle kun öljyvalo palaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
elmis
Kauankos on edellisestä öljynvaihdosta?

Luulempa että se oli toissakesänä kun ne vaihdettiin. Tätä voisinkin kokeilla ihan ensimmäisenä, josko auttaisi.

Hämmentää.

Rasse
Seuraa 
Viestejä52
sinnipirtti
Rasse
Nämä saa monesti vielä elvytettyä ku vetäsee ensin öljyn sekaan engine flush ainetta ja antaa käydä jonku 10 min tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen öljyt pihalle ja uudet sisään ja perään vielä tuommoiset oil treatmentit mitä tuossa edellisessä mainittiin. Filtteri tietysti samalla uuteen. Forten tuotteet yleensä aika hyviä ja toimivia, joskin kalliimpia kuin perus markettien mönjät.



juu oikein tehokas aine saamaan imupuolen karkeasuodattimen tukkoon. kannattaa jos haluaa öljypohjan irroittaa ja mekaanisesti puhdistaa.



Kymmeniä autoja näin elvyttäneenä ja nolla öljypohjaa joutumatta irroittamaan. Monestikko sinnipirtti on joutunut öljypohjan irroittamaan Forten takia?
Kyllähän tuosta paskaa lähtee kiertoon, muttei sitä nyt niin paljoa lähde, että se tukkis sitä

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

sitä tulee monenlaista näkemään varsinkin kun tuttavapiirissä tekohengitetään autojen moottoreita öljypesuilla jne. erikoisaineilla. helpommalla pääsee kun viruttelee öljyllä koneen ilman mitään pesuaineita tosin ei sieltä silloin juuri mitään irtoa kiertoon. jos autolla on ajettu 150tkm tai enemmän ja tehdään pesua ensimmäistä kertaa kunnon aineilla lopputulos on seuraava:

http://www.aa1car.com/library/2005/oil_ ... sludge.jpg

pesuaineet saavat öljypohjaan laskeutuneen töhkän liikkeelle.

samaan myös päästään jos pakkasnesteet pääsevät öljyn sekaan tosin väritys on vähän eri.

edit: nykyään kaikki öljyt ovat konetta peseviä jolloin erillisillä pesuaineilla ei ole merkitystä koneen puhtaana pidossa. kanavat kyllä pysyvät puhtaina mutta suurin ongelma on juuri tuo öljypohjan pohjalle kiertyvä mönjä joka saadaan liikkeelle pesuaineilla.

toisen polven pilkkuvirhe

Rasse
Seuraa 
Viestejä52

Tiedän ettei tuo sun juttus tuulest ole temmattu. Kyllähän näitä konerikkoja on kuullut. Tiedä sitten kuinka moni prosentti koneista leipoo näihin kiinni, mutta koskaan en ole kenenkään suusta kuullu et olis omakohtasesti kone leiponu. Kaikki ollu aina noita esson baarissa kuultuja juttuja. Omissa autoissa ei ole joko huomannut vaikutusta, tai sitten on ollut hyvinkin positiivinen vaikutus nakutukseen, paineeseen, vääntöön jne. Tapauskohtaista.
Eihän noita kukaan laita koneeseen mikä toimii jo hienosti ennestään, mutta kuten aiheessa kysyttiin autolle viimeistä elvytystä, niin eikö tämä ole kokeilemisen arvoinen juttu?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

itseasiassa kysyttiin missä voisi olla vika... ei siis kirjaimellisesti viimeisestä voitelusta.

täydelliset konerikot ehkäisee se punainen merkkivalo jossa on öljykannun kuva aika tehokkaasti. useasti syystä sen syttyessä vahinkoa on jo tapahtunut.

edit: jos sitä kiinnileikkaamista aletaan miettimään öljynpuutteen vuoksi ja eikä tuo öljyvalo kauheasti häiritse eikä myöskään epämääräinen voimistuva kilinä häiritse niin reilusti yli 50 km pääse ennen kuin liike loppuu.

eipä tästä ole kauon kun erään tutun vaimo oli tullut autollaan reissusta ja todennut että auto on piettänyt epämääräisiä ääniä konehuoneen puolelta rapiat 100km ennen kotoa. punainen valo ei ollut häirinnyt vaan päälle oli nostettu hanska. syynä öljypumpun korkkaaminen ja koko kone vaihtoon. turpaan olisi saanut jos joku olis hälle ehdottanut lisäaineiden käyttöä koneeseen siinä tilanteessa.

onhan näitä moottoreita tarkoituksellakin ajettu ilman öljyjä ja parhaat koneet ovat kiertäneet pitkästi toista tuntia ennen kuin osat ovat tulleet haukkomaan happea. siis ilman mitään motor uppeja jne. lisäaineita.

toisen polven pilkkuvirhe

Rasse
Seuraa 
Viestejä52

Tämä on kyllä jännä foorumi siitä, että jos joku kysyy vinkkiä johonkin ongelmaan ja menet ehdottamaan korjaavaa toimenpidettä millä olet itse korjannu saman vian usein on aina joku joka tietää paremmin, vaikkei olisi edes kokemusta asiasta. Lopulta aihe menee siihen, että nussitaan pilkkua ja opetetaan aiheen vierestä öljyn merkkivalon toimintaperiaatteita kaverille joka rakentelee moottoreita
Ei se mitään ja varmasti olet oikeassa tässäkin asiassa.
Älkää siis missään nimessä laittako mitään lisäaineita moottoriin, ne rikkovat koneen kuin koneen hetkessä, pahentavat nakutusta ja muutenkin ovat aivan täyttä huijausta.

Tämän takia en yleensä osallistukkaan näihin keskusteluihin, enkä ole enään pyörinytkään täällä foorumilla aikoihin.

Rasse
Tiedän ettei tuo sun juttus tuulest ole temmattu. Kyllähän näitä konerikkoja on kuullut. Tiedä sitten kuinka moni prosentti koneista leipoo näihin kiinni, mutta koskaan en ole kenenkään suusta kuullu et olis omakohtasesti kone leiponu.
Kokemusta on tusinasta koneesta jotka on poksunu eri tavoin ja yksi öljyttä ajosta. Milloin on tullut jotain kurkkaamaan kyljestä milloin rouskutellut mäntää mujuksi yms. Kumma juttu ettei öljyttä ajosta leikkaa männät kiinni vaan menee kiertokangen laakerit. Ompa mennyt kone siitä kun risa bensapumppu täytti koneen bensalla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat