Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaako joku paremmin tekniikkaa tunteva selittää, mistä tällainen vika voisi johtua?

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Husin radiologisessa tietojärjestelmässä ilmenee toistuvasti häiriöitä, jotka vaikeuttavat erityisesti radiologien työtä. Järjestelmä otettiin käyttöön, vaikka häiriöiden varalle ei ole käytössä varsinaista varajärjestelmää.

Yksi murheenkryyni on automaattinen puheentunnistus, joka muuttaa radiologin sanelun automaattisesti tekstiksi.

- Meillä on jatkuvia ongelmia sen kanssa, että puheentunnistus tuottaa aivan siansaksaa tai lisäilee sinne omia sanojaan, radiologi harmittelee.

Kaksi radiologia kertoo, että puheentunnistus saattaa lisätä itsestään lausuntoon sanan "ei", joka voi muuttaa merkityksen täysin päinvastaiseksi.

http://yle.fi/uutiset/jatkuvat_viat_rii ... ta/6591669

Samoin kuin Googlekääntäjä ei tunnetusti osaa kääntää oikein, vaan merkitys muuttuu usein ihan muuksi.

Sivut

Kommentit (17)

Monille sanoille on monta merkitystä ja vasta se missä yhteydessä niitä käytetään antaa niille oikean merkityksen, joten kone kun on tunteeton "pässi" antaa vain jonkun vaihtoehdon.

Nytkin se olisi joutunut funtsimaan tuon pässi sanan merkitystä.

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
väläys
Samoin kuin Googlekääntäjä ei tunnetusti osaa kääntää oikein, vaan merkitys muuttuu usein ihan muuksi.

Oli pakko kokeilla, vaikka tiedänkin jo entuudestaan kääntäjän olevan hivenen kehno. At camp, fewer are stationed to film the contestants' downtime = Leirillä, vähemmän ovat asettuneet kuvaamaan Kilpailijoiden seisokkeja.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Kone ei ymmärrä suuttumusta, ärtymystä, ironiaa, huumoria jne. Näiden ilmaisuun tekstinä tarvitaan taiteellisuutta. Ja ihmistenkin tapauksessa tarvitaan ymmärtävä yleisö.

Kun minä kerron lääkärille, että "runnakko rytäjää ja kulukusta juilii", niin sanoma ei mene perille, vaikka olen kuvannut vaivani niin täsmällisesti kuin osaan.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5303
Liittynyt6.5.2007

Ihmisille näin simppeleiden asioiden monimutkasuuden ymmärtää vasta kun yrittää saada koneen tekemään samaa.. Jos ihmetellään, että mihin se aivojen kapasiteetti menee, niin..

Per se

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1479
Liittynyt15.11.2006

Ensinnä pitää huomioida se, että suomi on kielenä pieni, ja sen takia automaattiset työkalut eivät ole aivan samalla tasolla valtakielien kanssa, joissa sielläkin on vielä paljon parantamisen varaa. Toisekseen, ihmisen puhe on kehittynyt ihmisen tarpeisiin. Ihminen ymmärtää puhetta häiriöistäkin huolimatta, koska ymmärtää tilanteen ja sanojen merkitykset, ja tulkitsee epäselvät tilanteet sen mukaan. Koneella tilanne on (tällä hetkellä) toinen, se koettaa tulkita äänteet ihan vain raa'alla voimalla ja muodostaa niistä sanat, ymmärtämättä merkitystä. Kovin paljoa en ole kuitenkaan tähän tekniikan osa-alueeseen tutustunut.

Reifengas
Kone ei ymmärrä suuttumusta, ärtymystä, ironiaa, huumoria jne. Näiden ilmaisuun tekstinä tarvitaan taiteellisuutta. Ja ihmistenkin tapauksessa tarvitaan ymmärtävä yleisö.

Ei välttämättä. Jo nyt löytyy esim. ihan hyvällä osumaprosentilla noita kyseisiä "tunteita" twitterviesteistä luokittelevia ohjelmia.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
Hubsu
Reifengas

Ei välttämättä. Jo nyt löytyy esim. ihan hyvällä osumaprosentilla noita kyseisiä "tunteita" twitterviesteistä luokittelevia ohjelmia.

Siinäpähän luokittelee. Missäs se ymmärrys on?

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Jos kone "tietää" lukevansa piilovittuilua, niin eikö se kääntäminenkin silloin luonnistu paremmin, kuin jos yrittäisi kääntää geneeristä p*skaa vittuilun sijaan? Kone voi tällöin ottaa käyttöön vittuilusanaston, tai optimoida käännöksen sisältämään piilovittuilua aivan kuin alkuperäinenkin viesti sisälsi.

Tuohon nyt ei vielä tarvi mitään tekstin sisällön syvää ymmärrystä, riittää, kun tietää milloin vittuillaan.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2840
Liittynyt3.10.2007

Suomen kielen rakenne on poikkeava, koska sanat taipuvat ja sanajärjestys on melko vapaa. Näinollen lauseen koneellinen jäsentely on haastavaa.

Hubsu
Reifengas

Mahtaako tästä löytyä esimerkkejä?

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006
Reisimasa
Leirillä, vähemmän ovat asettuneet kuvaamaan Kilpailijoiden seisokkeja.

Ihan sama poljento kuin eräällä palstan Anterolla. Olenkin jo pidemmän aikaa epäillyt kaverin olevan botti.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Miksi ihminen ei osaa ohjelmoida konetta tunnistamaan puhetta tai kääntämään kieltä?

Mitä tulee vittuiluun, ei sitä moni ihminenkään tajua

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Enempi voisi ihmetellä miten tuollainen tunnistustehtävä on ylipäätään annettu tietsikan hommaksi. Sanoisin että vastuutonta toimintaa.

Luultavasti lobbaaja on ollut hyvä lobbaamaan ja ostaja on luullut tuollaisten asioitten jo sujuvan teknisesti. Ostaja on ollut siis sopiva kusetettavaksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1715
Liittynyt10.4.2005

Softan koodaus luultavasti ulkoistettu Intiaan ---> takuuvarmasti homma menee reisille.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Reifengas

Kun minä kerron lääkärille, että "runnakko rytäjää ja kulukusta juilii", niin sanoma ei mene perille, vaikka olen kuvannut vaivani niin täsmällisesti kuin osaan.

Minulla ei koskaan ole ollut vaikeuksia ymmärtää hyvinkin voimakkaalla eurooppalaisella aksentilla puhuttua englantia, mutta intialaisella/pakistanilasella aksentilla englanti tuottaa minulle suuria ymmärtämisvaikeuksia, joten en yhtään ihmettele, että englanti tuottaa ongelmia puheentunnistusohjelmillekin.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5724
Liittynyt26.3.2005
pmk
Reifengas

Minulla ei koskaan ole ollut vaikeuksia ymmärtää hyvinkin voimakkaalla eurooppalaisella aksentilla puhuttua englantia, mutta intialaisella/pakistanilasella aksentilla englanti tuottaa minulle suuria ymmärtämisvaikeuksia, joten en yhtään ihmettele, että englanti tuottaa ongelmia puheentunnistusohjelmillekin.

Totta. Olin menossa Lontoon kautta USA:aan. Ennen porttia jostain syystä tuli intialaisen/pakistanilaisen näköinen kaveri ja ohjasi kaikki suomalaiset (maailman pahimmat terroristit???) sivuun ja erityiskohteluun. Pakistanis/intialainen eukko hölisi jotain käsittämätöntä möngerrystä. Vaikka olen aikoinani asunut jenkeissä ja käynyt siellä kymmeniä kertoja, niin vaikeaa oli (vielä se maailman rumin brittikoknikiekunta). Jotenkin sain eukon uteluista selvää. Perässä tulleet suomalaiset eivät. Kun ne huutelivat minulle, että mitäs se sano ja yritin vastata, niin eukko suuttui ja sanoi, ettei vierestä saa huudella (antaa terroristeille varoituksia???). Sain vihreän tarran (mikä lie) passini kanteen.

Eikä se siihen loppunut. Sitten vielä toiset eukot koneiden ääressä samoja kysymyksiä. Eikä se siihen loppunut, suomalaiset vielä portilla erikoissyyniin, kaikki laukut ja vaatteet levälleen, myös 14-vuotiaalle tytölle sama ”kohtelu” (iso gorillaneekeri). Kyllä tunsi itsensä taas ”Euroopan mallioppilaaksi”. Kuitenkin kaikki rättipäät kävelivät sisään kuin kotiinsa.

Tämä kaikki JENKKILÄN menoportilla. Yleisönpalvelijoiksi pannaan käsittämätöntä möngerrystä suoltavia intilais/pakistanilaisia. EN IKINÄ matkusta Jenkkeihin enää Lontoon kautta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat