Seuraa 
Viestejä45973

Saksalainen Konrad Adenauer Stiftung, KAS, organisaatio vastaa: ei kiitos, emme halua teidän loistavaa koulujärjestelmäänne.

KAS:n mukaan suomalaisen koululaitoksen menestys perustuu yhtenäiskulttuuriin, ei hyviin metodeihin ja opettajien erityisen hyvään ammattitaitoon tms. syihin.

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

[size=150:1hwgqueo]Saksasta nurja viesti Suomelle: Turha kaupata meille kouluparatiisianne[/size:1hwgqueo]

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksa ... e/a2003437

Sivut

Kommentit (34)

MooM
Seuraa 
Viestejä11563
ralf64
Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.



Olen samaa mieltä, että monikulttuurisuus on haaste (inhoan uuskieltä, mutta tässä tapauksessa se on tosiaan haaste, ei mikään tuomio). Jo lasten heikko suomen taito on opettajalle haaste, kulttuuriset asiat sitten toinen.

Toisaalta on aika hankala erottaa sitä, mikä on monikulttuurisuuden aiheuttamaa muutosta ja mikä ihan muutenkin tapahtuvaa kulttuurista muutosta. 50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä. Ja opettajille haistatellaan ihan täysin kantasuomalaisista koostuvissa kouluissa.

Enemmän pelkään yleisesti sitä, miten jotkut alueet ja koulut niiden mukana keräävät "hyvät" oppilaat ja toiset huonot. Sitten tilanne johtaa samanlaiseen polarisoitumiseen opettajissa ja resursseissa. Britanniasta minulla on omaa kokemusta ja siellä koululaisten vanhemmat oikeasti valitsevat asunnon pääosin koulupiirien mukaan, mikä näkyy hinnoissakin. Siis ne, jotka voivat valita.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

miheikki
Seuraa 
Viestejä13

Myös Harvardissa on huomattu sama.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 38357.html
http://www.harvardpress.com/Home/AllArt ... nland.aspx

Harvard Press -lehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan Suomen sijoittuvan korkealle koulutusvertailuissa. Lisäksi artikkelissa hehkutetaan koululaisten menestystä matematiikassa, lukemisessa ja luonnontieteissä.

- Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä, Benson kertoi puhuessaan Harvardin yliopistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä minua kummastuttaa:


50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä.



Kävin itse kansakoulua ja myöhemmin oppikoulua 50-luvulla, enkä koskaan ole nähnyt mitään tällaisia karttakeppijuttuja. En väitä, etteikö tällaista olisi jossakin joskus esiintynytkin, mutta tuskin se on millään lailla yleistä ollut. Olen joskus aiemminkin huomannut, että lähimenneisyydestä levitetään harhaisia mielikuvia ja luullakseni sitä tekevät pääasiassa henkilöt, joilla ei asiasta omakohteista kokemusta ole.

offmind
Seuraa 
Viestejä19745
miheikki
Myös Harvardissa on huomattu sama.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 38357.html
http://www.harvardpress.com/Home/AllArt ... nland.aspx

Harvard Press -lehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan Suomen sijoittuvan korkealle koulutusvertailuissa. Lisäksi artikkelissa hehkutetaan koululaisten menestystä matematiikassa, lukemisessa ja luonnontieteissä.

- Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä, Benson kertoi puhuessaan Harvardin yliopistossa.


Tai vaihtoehtoisesti: saksalainen ja amerikkalainen vain koettavat selitellä oman maansa huonoa menestystä koettamalla keksiä, että Suomi olisi jotenkin erityisasemassa muihin maihin verrattuna.

Tuossa jälkimmäisessä jutussa tosin selitettiin asiaa kohtuullisen asiallisesti. Eli että myös Suomella on omat erityisongelmansa ja että menestystä voi selittää myös koulun ilmaisuudella, korkeasti koulutetuilla opettajilla, joustonvaralla opetussuunnitelmissa ja koulujen vähäisemmällä byrokratialla jne.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Kommentoija
Tämä minua kummastuttaa:


50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä.



Kävin itse kansakoulua ja myöhemmin oppikoulua 50-luvulla, enkä koskaan ole nähnyt mitään tällaisia karttakeppijuttuja. En väitä, etteikö tällaista olisi jossakin joskus esiintynytkin, mutta tuskin se on millään lailla yleistä ollut. Olen joskus aiemminkin huomannut, että lähimenneisyydestä levitetään harhaisia mielikuvia ja luullakseni sitä tekevät pääasiassa henkilöt, joilla ei asiasta omakohteista kokemusta ole.

No ihan omakohtaista kokemusta on 70-luvulta siitä, miten ope heitti märällä sienellä tai luoduilla oppilaita. Ei ihan nykymetodeja.

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406

Itseäni heitettiin pyyhekumilla, tussillakin uhkailtiin. Olisiko 2010 tai 2011. Ihan huumorilla toki, mutta kuitenkin.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Ekös Saksankin kohdalla päde sama fakta kuin moniin muihin maihin eli kieli. Saksa kielensä on käsitykseni mukaan hyvin hajanainen, eikä Sveitsin rajan tuntumassa oleva ymmärrä välttämättä Alankomaiden vieressä asuvan sönkötystä, vaan heidän pitää ilmeisesti vaihtaa johonkin yleispätevään kommunikointikieleen, jonka oppivat koulussa. Wkipediassakin on tarjolla erilaista "saksaa".

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Tämä selittää ainakin minun kokemuksia kouluajoista

Historian ironiaa: Suomen peruskoulu-uudistukseen 1970-luvun alussa otettiin mallia muun muassa entisen Itä-Saksan DDR:n koulujärjestelmästä.
Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
idiotus
Ekös Saksankin kohdalla päde sama fakta kuin moniin muihin maihin eli kieli. Saksa kielensä on käsitykseni mukaan hyvin hajanainen, eikä Sveitsin rajan tuntumassa oleva ymmärrä välttämättä Alankomaiden vieressä asuvan sönkötystä, vaan heidän pitää ilmeisesti vaihtaa johonkin yleispätevään kommunikointikieleen, jonka oppivat koulussa. Wkipediassakin on tarjolla erilaista "saksaa".



On se pikkuisen samanlaista täällä Suomessakin. En minä ainakaan saa mitään selvää Rauman murteesta. Entinen opettaja oli sieltä lähtöisin ja kuunnellutti paikallista murretta, niin putosin kärryiltä ensimmäisen lauseen jälkeen. Oli tämä opettajakin jossain Lapissa kuulemma saanut kommenttia epäselvästä puheestaan opiskeluaikoina.

Edit: Niin siis ei nyt samoissa määrin ole tätä "ongelmaa" kun Saksassa, mutta osataan täälläkin sönköttää siihen malliin, että toinen ei välttis ymmärrä tai joutuu ihan ajatuksella miettimään, että mitähän tuo nyt turisee.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

myooppi
Seuraa 
Viestejä3521

Valtaoja kirjoitti koulusta järjestys ja kuri http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/4 ... iT4E.email
Lisää järjestystä, vähemmän kuria. Jos se on mahdollista yhteiskunnassa, sen täytyy olla mahdollista koulussakin.
Valtaoja on idealisti. Miten saat järjestystä ilman kuria?
Lisää ongelmia tulee, kun tieto leviää nykyään lähes kaikille - huonot mallit ainakin mediasta ja yhteiskunnan muuttuminen huonoon suuntaan, varallisuus kerääntyy rikkaille ja köyhien määrä lisääntyy. Tällainen järjestelmä voi kehittyessään toimia vain diktatuurin kurin alaisena.
Tavallaan meillä onkin kehittymässä demokraattinen saneluvalta, jossa samat poliitikot pysyvät viroissaan, toiset sakotettuina ja vankilatuomioineen eläkeikäänsä saakka. Suomalaiset ovat tyhmää väkeä äänestäessään kyvyttömiä, huonomuistisia,epärehellisiä, omia tai puolueensa etuja myötäileviä poliitikkoja. Tämä tilanne ei voi päättyä hyvin. Jos ei tule ulkopuolista kriisiä (1939) se tulee sisäpuolelta (1918).

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

ralf64
Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi.

Eli monikultturistinen rikastus luo ongelmia tässäkin asiassa. Pahimmillaan toiselta puolelta maapalloa tulevat "kamelipaimenet" tulevat rapauttamaan ja murentamaan suomalaisen koulujärjestelmän ja sitäkautta koko yhteiskunnan.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä18663

Tämänkin itsestäänselvyyden toteamiseen tarvitaan joku ei-suomalainen.

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

ralf64

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

Esitätkö tämän positiivisessa valossa? Monikulttuurisuus rikastaa koulujamme!

KAS:n analyysi on osittain oikeassa mutta on joitakin asioita joiden suhteen on syytä heittää kysymysmerkki. Euroopassa on myös Norjan tapaisia vielä varsin yhtenäiskulttuuriksi arvioitavissa olevia yhteiskuntia eivätkä näiden maiden oppimistulokset peruskouluissa ja kouluissa yleensä ole olleet Suomen veroisia.

Toisaalta KAS on oikeassa siinä, että varsin suuri osa hyvästä tuloksesta on selitettävissä sillä että suomalaiset vanhemmat yleisesti ottaen suhtautuvat vakavammin lastensa koulunkäyntiin kuin menneinä aikoina. Varsinkin suomalaisella syvällä maaseudulla koulunkäyntiä pidettiin vielä sodanjälkeisinä vuosina turhana hupatuksena ja vaikka tätä näkemystä vielä kuulee sen painoarvo on nykyisin jo vähäinen. Suomalainen yhteiskunta on keskiluokkaistunut ja koulun tarkoitushan on aika pitkälle intergroida suomalaiset yhteiskuntaa eli koululaitoksellamme on ollut oikeastaan aina aika keskiluokkaistava agenda.

Monikulttuurisuus on kuitenkin se joka tulee vielä nostamaan kissan pöydälle. Vasta etnisesti toisenlaisesta taustasta tulevien oppilaiden kohtaaminen punnitsee koulujärjestelmämme tehokkuuden tai tehottomuuden. Ilman ympäröivän yhteiskunnan voimallista tukea opettajat kouluissa ovat sittenkin perin voimattomia tässä muutoksessa.

Grendel
ralf64

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

Esitätkö tämän positiivisessa valossa? Monikulttuurisuus rikastaa koulujamme!



Mitä arvelet? Miten suomalainen koululaitos on esimerkiksi integroinut maamme romaanivähemmistön osaksi suomalaista sosiaalidemokraattis-luterilaista harmoniaa?

Pseudohippi
Tämänkin itsestäänselvyyden toteamiseen tarvitaan joku ei-suomalainen.



Kun täällä aikoinaan keskusteltiin Suomen PISA-menestyksestä, toin esiin saman asian yhtenä merkittävänä selittävänä tekijänä. Arvaahan sen, mitä siitä seurasi, rasistiksi nimiteltiin. Kuitenkin palstalla on ollut esillä esim. Ruotsin kouluista eri etnisten ryhmien (kansallisuuksien) oppimistuloksia ja joillain aika suurillakin ryhmillä ne ovat todella heikkoja. Vastaavasti myös esim. Saksan suuren turkkilaisvähemmistön oppimistulokset ovat heikkoja. Tuollaiset tulokset vetävät väkisin keskiarvoa alaspäin testeissä. Syyt heikkoihin oppimistuloksiin lienevät kielellis-kulttuurisia. On syytä huiomata, että PISA-testeissä toistuvasti menestyvät Kauko-Idän maat ja alueet ovat myös väestöllisesti hyvin homogeenisia.

On toki muitakin syitä, Suomessa on opettajien koulutus ilmeisesti parermmalla tolalla kuin useimmissa muissa maissa, maassa arvostetaan nykyisin koulunkäyntiä mikä näkyy tietysti vanhempien asenteissa ja tuessa, koulujärjestelmä on varsin inklusiivinen jne.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
ralf64
Grendel
ralf64

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

Esitätkö tämän positiivisessa valossa? Monikulttuurisuus rikastaa koulujamme!



Mitä arvelet? Miten suomalainen koululaitos on esimerkiksi integroinut maamme romaanivähemmistön osaksi suomalaista sosiaalidemokraattis-luterilaista harmoniaa?



Romanit itsellenikin tulivat mieleen suurena kysymysmerkkinä, että miksei heidän vastahakoisuutensa elää suomalaisen keskiluokan "ihanne-elämää" ole vaikuttanut millään tavalla mihinkään. Tarkistin romanien ja uusista vähemmistöistä verrokkina somalien määrän Suomessa, ja Wikin mukaan kumpaakin porukkaa on noin 10.000 yksilöä. Se etteivät romanit ole olleet vaikuttamassa mihinkään kouluja koskeviin tilastoihin voi tietysti johtua siitä että he eivät ole siellä koulussa suostuneet olemaan, kun taas somalit uudempina tulokkaina ovat aikojen muuttumisen myötä tiukemman koulunkäyntipakon alaisia. Mikä on joskus 1950-luvulla otettu olankohautuksella ("mustalaisten kakara ei sitten kouluun tullut"), ei enää vetelekään nykyään somalin tai muun vähemmistöryhmäläisen kohdalla.

Jos järkyttävän huonoa koulumenestystä alkaa tulemaan - vielä senkin jälkeen kun on huolehdittu kunnollisesta suomenkielen opetuksesta - mitä voinee tehdä muuta kuin ottaa vähemmistökoululaisten perheisiin yhteyttä ja yrittää vedota siihen että kaikkien paras ja varsikin lapsen paras olisi saada lapsi kouluttautumaan hyvin ja pitkälle niin että hän pääsee kunnolla nautiskelemaan keskiluokan elämästä tässä maassa. Itseäni ainakin jurppisi ihan helvetisti vähemmistökansallisuuden edustajana jos leimautuisin rikolliseksi retaleeksi syystä mistä hyvänsä, ja huono koulumenestyshän taitaa korreloida 100 % verran nuoriso- ja myöhemmin rikollisuuden välillä. Noh, ehkei nyt sentään ihan noin pahasti, eli ei kaikista koulussa huonosti pärjänneistä rikollisia tule, mutta olettaisin että yksikään rikollinen ei ole pärjännyt koulussa hyvin (talousrikolliset tietysti pois lukien).

Vierailija
emp
Kommentoija
Tämä minua kummastuttaa:


50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä.



Kävin itse kansakoulua ja myöhemmin oppikoulua 50-luvulla, enkä koskaan ole nähnyt mitään tällaisia karttakeppijuttuja. En väitä, etteikö tällaista olisi jossakin joskus esiintynytkin, mutta tuskin se on millään lailla yleistä ollut. Olen joskus aiemminkin huomannut, että lähimenneisyydestä levitetään harhaisia mielikuvia ja luullakseni sitä tekevät pääasiassa henkilöt, joilla ei asiasta omakohteista kokemusta ole.

No ihan omakohtaista kokemusta on 70-luvulta siitä, miten ope heitti märällä sienellä tai luoduilla oppilaita. Ei ihan nykymetodeja.

Normisettiä 2k:n taitteessa väärästä vastauksesta.

offmind
Seuraa 
Viestejä19745
Rere2
Saksan suuren turkkilaisvähemmistön oppimistulokset ovat heikkoja. Tuollaiset tulokset vetävät väkisin keskiarvoa alaspäin testeissä.

Eli saksalainen tai USAlainen koulujärjestelmä ei ole sen huonompi kuin suomalainenkaan, taitaa olla jopa parempi, harmi vain että vain mutiaisoppilaat ovat niin huonoja ja siksi maat eivät ole top 10:ssä PISA -listalla?

Turkkilaisten osuus Saksan väestöstä on noin 4-5% joten heidän täytyy olla todella harvinaisen huonoja koululaisia Saksan loisteliaasta koulujärjestelmästä huolimatta.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

offmind
Rere2
Saksan suuren turkkilaisvähemmistön oppimistulokset ovat heikkoja. Tuollaiset tulokset vetävät väkisin keskiarvoa alaspäin testeissä.

Eli saksalainen tai USAlainen koulujärjestelmä ei ole sen huonompi kuin suomalainenkaan, taitaa olla jopa parempi, harmi vain että vain mutiaisoppilaat ovat niin huonoja ja siksi maat eivät ole top 10:ssä PISA -listalla?

Turkkilaisten osuus Saksan väestöstä on noin 4-5% joten heidän täytyy olla todella harvinaisen huonoja koululaisia Saksan loisteliaasta koulujärjestelmästä huolimatta.




Joo, turkkilaisten osuus kouluikäisistä on aika lailla suurempi kuin 4 - 5 % Saksassa. Ja koulumenestys on todella heikkoa. Se vetää todellakin Saksan tuloksia alaspäin. Toki siellä Saksassa on muitakin vastaavia ryhmiä. Ei siinä auta edes koulujärjestelmä, joka varmaankin on loistava. Sinähän sen tiedät.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat