Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Saksalainen Konrad Adenauer Stiftung, KAS, organisaatio vastaa: ei kiitos, emme halua teidän loistavaa koulujärjestelmäänne.

KAS:n mukaan suomalaisen koululaitoksen menestys perustuu yhtenäiskulttuuriin, ei hyviin metodeihin ja opettajien erityisen hyvään ammattitaitoon tms. syihin.

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

[size=150:1hwgqueo]Saksasta nurja viesti Suomelle: Turha kaupata meille kouluparatiisianne[/size:1hwgqueo]

http://www.talouselama.fi/uutiset/saksa ... e/a2003437

Sivut

Kommentit (34)

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
ralf64
Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.



Olen samaa mieltä, että monikulttuurisuus on haaste (inhoan uuskieltä, mutta tässä tapauksessa se on tosiaan haaste, ei mikään tuomio). Jo lasten heikko suomen taito on opettajalle haaste, kulttuuriset asiat sitten toinen.

Toisaalta on aika hankala erottaa sitä, mikä on monikulttuurisuuden aiheuttamaa muutosta ja mikä ihan muutenkin tapahtuvaa kulttuurista muutosta. 50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä. Ja opettajille haistatellaan ihan täysin kantasuomalaisista koostuvissa kouluissa.

Enemmän pelkään yleisesti sitä, miten jotkut alueet ja koulut niiden mukana keräävät "hyvät" oppilaat ja toiset huonot. Sitten tilanne johtaa samanlaiseen polarisoitumiseen opettajissa ja resursseissa. Britanniasta minulla on omaa kokemusta ja siellä koululaisten vanhemmat oikeasti valitsevat asunnon pääosin koulupiirien mukaan, mikä näkyy hinnoissakin. Siis ne, jotka voivat valita.

miheikki
Seuraa 
Viestejä13
Liittynyt30.5.2010

Myös Harvardissa on huomattu sama.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 38357.html
http://www.harvardpress.com/Home/AllArt ... nland.aspx

Harvard Press -lehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan Suomen sijoittuvan korkealle koulutusvertailuissa. Lisäksi artikkelissa hehkutetaan koululaisten menestystä matematiikassa, lukemisessa ja luonnontieteissä.

- Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä, Benson kertoi puhuessaan Harvardin yliopistossa.

Vierailija

Tämä minua kummastuttaa:


50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä.



Kävin itse kansakoulua ja myöhemmin oppikoulua 50-luvulla, enkä koskaan ole nähnyt mitään tällaisia karttakeppijuttuja. En väitä, etteikö tällaista olisi jossakin joskus esiintynytkin, mutta tuskin se on millään lailla yleistä ollut. Olen joskus aiemminkin huomannut, että lähimenneisyydestä levitetään harhaisia mielikuvia ja luullakseni sitä tekevät pääasiassa henkilöt, joilla ei asiasta omakohteista kokemusta ole.

offmind
Seuraa 
Viestejä15679
Liittynyt19.8.2008
miheikki
Myös Harvardissa on huomattu sama.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 38357.html
http://www.harvardpress.com/Home/AllArt ... nland.aspx

Harvard Press -lehdessä julkaistussa artikkelissa kerrotaan Suomen sijoittuvan korkealle koulutusvertailuissa. Lisäksi artikkelissa hehkutetaan koululaisten menestystä matematiikassa, lukemisessa ja luonnontieteissä.

- Suomen etuna on pieni, homogeeninen väestö, joka puhuu samaa kieltä, Benson kertoi puhuessaan Harvardin yliopistossa.


Tai vaihtoehtoisesti: saksalainen ja amerikkalainen vain koettavat selitellä oman maansa huonoa menestystä koettamalla keksiä, että Suomi olisi jotenkin erityisasemassa muihin maihin verrattuna.

Tuossa jälkimmäisessä jutussa tosin selitettiin asiaa kohtuullisen asiallisesti. Eli että myös Suomella on omat erityisongelmansa ja että menestystä voi selittää myös koulun ilmaisuudella, korkeasti koulutetuilla opettajilla, joustonvaralla opetussuunnitelmissa ja koulujen vähäisemmällä byrokratialla jne.

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

Vierailija
Kommentoija
Tämä minua kummastuttaa:


50-luvun karttakepillä sormille ja rivit suoraan -meiningistä on tultu pois myös hyvin homogeenisissä yhteisöissä.



Kävin itse kansakoulua ja myöhemmin oppikoulua 50-luvulla, enkä koskaan ole nähnyt mitään tällaisia karttakeppijuttuja. En väitä, etteikö tällaista olisi jossakin joskus esiintynytkin, mutta tuskin se on millään lailla yleistä ollut. Olen joskus aiemminkin huomannut, että lähimenneisyydestä levitetään harhaisia mielikuvia ja luullakseni sitä tekevät pääasiassa henkilöt, joilla ei asiasta omakohteista kokemusta ole.

No ihan omakohtaista kokemusta on 70-luvulta siitä, miten ope heitti märällä sienellä tai luoduilla oppilaita. Ei ihan nykymetodeja.

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012

Itseäni heitettiin pyyhekumilla, tussillakin uhkailtiin. Olisiko 2010 tai 2011. Ihan huumorilla toki, mutta kuitenkin.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Ekös Saksankin kohdalla päde sama fakta kuin moniin muihin maihin eli kieli. Saksa kielensä on käsitykseni mukaan hyvin hajanainen, eikä Sveitsin rajan tuntumassa oleva ymmärrä välttämättä Alankomaiden vieressä asuvan sönkötystä, vaan heidän pitää ilmeisesti vaihtaa johonkin yleispätevään kommunikointikieleen, jonka oppivat koulussa. Wkipediassakin on tarjolla erilaista "saksaa".

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Tämä selittää ainakin minun kokemuksia kouluajoista

Historian ironiaa: Suomen peruskoulu-uudistukseen 1970-luvun alussa otettiin mallia muun muassa entisen Itä-Saksan DDR:n koulujärjestelmästä.
Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
idiotus
Ekös Saksankin kohdalla päde sama fakta kuin moniin muihin maihin eli kieli. Saksa kielensä on käsitykseni mukaan hyvin hajanainen, eikä Sveitsin rajan tuntumassa oleva ymmärrä välttämättä Alankomaiden vieressä asuvan sönkötystä, vaan heidän pitää ilmeisesti vaihtaa johonkin yleispätevään kommunikointikieleen, jonka oppivat koulussa. Wkipediassakin on tarjolla erilaista "saksaa".



On se pikkuisen samanlaista täällä Suomessakin. En minä ainakaan saa mitään selvää Rauman murteesta. Entinen opettaja oli sieltä lähtöisin ja kuunnellutti paikallista murretta, niin putosin kärryiltä ensimmäisen lauseen jälkeen. Oli tämä opettajakin jossain Lapissa kuulemma saanut kommenttia epäselvästä puheestaan opiskeluaikoina.

Edit: Niin siis ei nyt samoissa määrin ole tätä "ongelmaa" kun Saksassa, mutta osataan täälläkin sönköttää siihen malliin, että toinen ei välttis ymmärrä tai joutuu ihan ajatuksella miettimään, että mitähän tuo nyt turisee.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

myooppi
Seuraa 
Viestejä3521
Liittynyt20.7.2010

Valtaoja kirjoitti koulusta järjestys ja kuri http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/4 ... iT4E.email
Lisää järjestystä, vähemmän kuria. Jos se on mahdollista yhteiskunnassa, sen täytyy olla mahdollista koulussakin.
Valtaoja on idealisti. Miten saat järjestystä ilman kuria?
Lisää ongelmia tulee, kun tieto leviää nykyään lähes kaikille - huonot mallit ainakin mediasta ja yhteiskunnan muuttuminen huonoon suuntaan, varallisuus kerääntyy rikkaille ja köyhien määrä lisääntyy. Tällainen järjestelmä voi kehittyessään toimia vain diktatuurin kurin alaisena.
Tavallaan meillä onkin kehittymässä demokraattinen saneluvalta, jossa samat poliitikot pysyvät viroissaan, toiset sakotettuina ja vankilatuomioineen eläkeikäänsä saakka. Suomalaiset ovat tyhmää väkeä äänestäessään kyvyttömiä, huonomuistisia,epärehellisiä, omia tai puolueensa etuja myötäileviä poliitikkoja. Tämä tilanne ei voi päättyä hyvin. Jos ei tule ulkopuolista kriisiä (1939) se tulee sisäpuolelta (1918).

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

Vierailija
ralf64
Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi.

Eli monikultturistinen rikastus luo ongelmia tässäkin asiassa. Pahimmillaan toiselta puolelta maapalloa tulevat "kamelipaimenet" tulevat rapauttamaan ja murentamaan suomalaisen koulujärjestelmän ja sitäkautta koko yhteiskunnan.

Vierailija
ralf64

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

Esitätkö tämän positiivisessa valossa? Monikulttuurisuus rikastaa koulujamme!

Vierailija

KAS:n analyysi on osittain oikeassa mutta on joitakin asioita joiden suhteen on syytä heittää kysymysmerkki. Euroopassa on myös Norjan tapaisia vielä varsin yhtenäiskulttuuriksi arvioitavissa olevia yhteiskuntia eivätkä näiden maiden oppimistulokset peruskouluissa ja kouluissa yleensä ole olleet Suomen veroisia.

Toisaalta KAS on oikeassa siinä, että varsin suuri osa hyvästä tuloksesta on selitettävissä sillä että suomalaiset vanhemmat yleisesti ottaen suhtautuvat vakavammin lastensa koulunkäyntiin kuin menneinä aikoina. Varsinkin suomalaisella syvällä maaseudulla koulunkäyntiä pidettiin vielä sodanjälkeisinä vuosina turhana hupatuksena ja vaikka tätä näkemystä vielä kuulee sen painoarvo on nykyisin jo vähäinen. Suomalainen yhteiskunta on keskiluokkaistunut ja koulun tarkoitushan on aika pitkälle intergroida suomalaiset yhteiskuntaa eli koululaitoksellamme on ollut oikeastaan aina aika keskiluokkaistava agenda.

Monikulttuurisuus on kuitenkin se joka tulee vielä nostamaan kissan pöydälle. Vasta etnisesti toisenlaisesta taustasta tulevien oppilaiden kohtaaminen punnitsee koulujärjestelmämme tehokkuuden tai tehottomuuden. Ilman ympäröivän yhteiskunnan voimallista tukea opettajat kouluissa ovat sittenkin perin voimattomia tässä muutoksessa.

Vierailija
Grendel
ralf64

Jos KAS:n näkemys on oikea on Suomen koulujärjestelmälle luvassa jatkossa myös ankeampia aikoja kun yhtenäiskulttuuri murtuu maan muuttuessa yhä monikulttuurisemmaksi mosaiikiksi. Jäämme kiinnostuksella seuraamaan tapahtuuko näin ja kuinka pian.

Esitätkö tämän positiivisessa valossa? Monikulttuurisuus rikastaa koulujamme!



Mitä arvelet? Miten suomalainen koululaitos on esimerkiksi integroinut maamme romaanivähemmistön osaksi suomalaista sosiaalidemokraattis-luterilaista harmoniaa?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat