Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen 19-vuotias tämän kevään abiturienttipojke. Muisti ei oikein pelaa. Minulla ei esimerkiksi ole juuri mitään muistikuvia siitä, mitä puuhailin viime viikonloppuna. Sumuiselta tuntuu. Jopa eilisen tapahtumat saattaa olla hämärän peitossa, ja eilenkin jouduin kysymään kaverilta, missä olin perjantai-iltana. (Syy ei ole alkoholissa, en käytä.) Uutta opin kuitenkin edelleen ja opitun kertaaminen sujuu hyvin sen perusteella, että yo-kirjoitukset menivät aika mukavasti.

Olen ajoittanut ongelman alkamisen viime kesään, jolloin minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Sain psykiatrilta Citalopramia, jonka syömistä kadun edelleen. Pää meni aivan sekaisin ja ahdistus tykytti rinnassa fyysisenä kipuna. Unohtelin ihmisten ja paikkojen nimiä. Lopetin lääkkeen kolmen viikon kuluttua sen aloittamisesta, mikä oli lääkärinkin mielestä lopulta oikea päätös. Olen pärjännyt kohtuullisen hyvin ilman lääkkeitä. Viime syyskuussa aloitin psykoterapian, joka ei ihmeitä tee mutta on silti tyhjää parempi.

Voikohan muisti vaurioitua pysyvästi masennuslääkkeiden takia, vaikka söin niitä vain vähän aikaa? Voiko masennus sinänsä aiheuttaa muistihäiriöitä? Unen kanssa on ollut ongelmia, mutta olen nyt jo kuukauden ajan ollut vapaalla ja saanut nukuttua hyvin ja rytmikin on melko säännöllinen. Olen myös miettinyt, voiko tämä unohtelu olla mielen keino yrittää pelastaa minua menneisyyden huonoilta kokemuksilta. En tiedä.

Onhan tämä välillä aika huvittavaakin ja itsekin saatan kavereiden kanssa vitsailla muististani, mutta jonkin verran myös huolestuttaa. Aina ei naurata, kun yrittää väkisin ja usein turhaan kaivella muististaan vain muutaman päivän takaisia tapahtumia. Ongelma tuntuu olevan nimenomaan mieleen palauttaminen. Jos kuitenkin lopulta muistan tai kaveri vinkkaa mitä tapahtui ja missä, minulle tulee usein Ai niin! - tunne. Tämän jälkeen pystyn muistamaan ihan kohtuullisen hyvin, mistä puhuttiin ja ketä oli paikalla - riippuu toki siitä, miten kauan tapahtumasta on ja miten merkittävä se itselleni oli.

Kommentit (6)

Olen 19-vuotias tämän kevään abiturienttipojke. Muisti ei oikein pelaa. Minulla ei esimerkiksi ole juuri mitään muistikuvia siitä, mitä puuhailin viime viikonloppuna. Sumuiselta tuntuu. Jopa eilisen tapahtumat saattaa olla hämärän peitossa, ja eilenkin jouduin kysymään kaverilta, missä olin perjantai-iltana. (Syy ei ole alkoholissa, en käytä.) Uutta opin kuitenkin edelleen ja opitun kertaaminen sujuu hyvin sen perusteella, että yo-kirjoitukset menivät aika mukavasti.

Olen ajoittanut ongelman alkamisen viime kesään, jolloin minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Sain psykiatrilta Citalopramia, jonka syömistä kadun edelleen. Pää meni aivan sekaisin ja ahdistus tykytti rinnassa fyysisenä kipuna. Unohtelin ihmisten ja paikkojen nimiä. Lopetin lääkkeen kolmen viikon kuluttua sen aloittamisesta, mikä oli lääkärinkin mielestä lopulta oikea päätös. Olen pärjännyt kohtuullisen hyvin ilman lääkkeitä. Viime syyskuussa aloitin psykoterapian, joka ei ihmeitä tee mutta on silti tyhjää parempi.

Voikohan muisti vaurioitua pysyvästi masennuslääkkeiden takia, vaikka söin niitä vain vähän aikaa? Voiko masennus sinänsä aiheuttaa muistihäiriöitä? Unen kanssa on ollut ongelmia, mutta olen nyt jo kuukauden ajan ollut vapaalla ja saanut nukuttua hyvin ja rytmikin on melko säännöllinen. Olen myös miettinyt, voiko tämä unohtelu olla mielen keino yrittää pelastaa minua menneisyyden huonoilta kokemuksilta. En tiedä.

Onhan tämä välillä aika huvittavaakin ja itsekin saatan kavereiden kanssa vitsailla muististani, mutta jonkin verran myös huolestuttaa. Aina ei naurata, kun yrittää väkisin ja usein turhaan kaivella muististaan vain muutaman päivän takaisia tapahtumia. Ongelma tuntuu olevan nimenomaan mieleen palauttaminen. Jos kuitenkin lopulta muistan tai kaveri vinkkaa mitä tapahtui ja missä, minulle tulee usein Ai niin! - tunne. Tämän jälkeen pystyn muistamaan ihan kohtuullisen hyvin, mistä puhuttiin ja ketä oli paikalla - riippuu toki siitä, miten kauan tapahtumasta on ja miten merkittävä se itselleni oli.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tiedän jotain masennuslääkkeistä mutta en ole koskaan kuullut/lukenut että ne olisivat aiheuttaneet pysyviä muistihäröjä. Tai en ainakan muista. Masennus sinänsä aiheuttaa kyllä muistiongelmia mutta ei nekään tietysti pysyviä ole. Jos menneisyys kummittelee ja kyse on vaikkapa PTSD:stä niin silloin varmaan kyllä muisti voi prakata pahastikin.
Kannattaa lääkärin kanssa jutella niistä lääkkeistä vielä. Jos se citaloprami ei sopinut niin se ei tarkoita että joku muu ei sopisi. Epäilen että sopivan mömmön löytäminen voi auttaa muisti toimimiseenkin. Siis jos päämömmölle on muuten tarvetta. Ei sitä muistilääkkeksi kannata tietenkään vetää.

Tietenkin voi olla että ne muistiongelmat ei liity mitenkään sun masennukseen tai muihin ongelmiin. Voihan se olla että aivoissa on jotain muuta vikaa. Mee lääkärin luokse ja sano että lähdet pois vasta sitten kun on selvitetty että miksi muisti tökkii.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Laitetaan omia kokemuksia:
Minulle opiskelu tuotti jossain vaiheessa ongelmia. Aineopintojen osuutta en saanut koskaan biokemiassa läpi, vaikka asiat olivat yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä, mutta niitä oli aivan liikaa. Vähemmän muisti-intensiivisissä asioissa minua auttoi suunnattomasti etsiä ja ymmärtää asioiden välisiä yhteyksiä. Ehkä kannattaa opetella linkittämään päivän aikana tullutta tietoa keskenään.
[size=65:l21hxxul]Minulle tuottaa vaikeuksia muistaa, mitä söin tänään...
Olen unohtanut kuinka kelloa luetaan. Päättelin sen lukemisen uudelleen.
Olen muutaman kerran unohtanut, kuinka vanha olen.
En ymmärrä, miten ihmiset pystyvät tekemään suoria lainauksia esim. elokuvista.
Kielten arvosanat jäivät alhaiseksi, koska unohtelin tuttuja sanoja kokeessa.
Lyhytkestoinen muistini on täyttää roskaa. Johtuu ehkä siitä, että ajatukset harhailevat.
JNE!
[/size:l21hxxul]
Väittäisin, että tämä voimistui melko (hukkasin sanan... mietin... ) kyykyttävän ahdistuneisuusjakson aikana. Mitään en oo ottanut, en edes lääkkeitä.

Tätä on jatkunut aika pitkään ja olen edelleen ilmeisesti täysvaltainen ihminen, mikäli oikein muistan.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Hmm. Nyt kun oikein mietin asiaa, niin tuntuu, että ajatusten toiminnan sujuvuudessa on tapahtunut jonkinlaista taantumista. Ajatus katkeilee ja tunnen itseni välillä aika hidasälyiseksi, mikä joskus seurassa ottaa päähän. Olen aina ollut melko hajamielinen ja leijun usein omissa ajatuksissani. Ehkä parin viime vuoden aikana kokemani ahdistus ja masennus on lisännyt vettä myllyyn ja heilutellut jo entisestään epävakaata mieltäni. Helposti ajateltuna näin, mutta haluan ottaa tarkemmin selvää ja käydä lääkärin juttusilla.

Tällä hetkellä tuntuu, että pillereille ei ole tarvetta. Jo huomenna voin tosin olla toista mieltä. Koen välillä edelleen todella sekavia outoja ahdistuskohtauksia, joiden syttymiseen ei aina paljon vaadita. Jonkinlainen mielen tasapaino tuntuisi ihan houkuttelevalta ajatukselta.

Sellainen erikoisuus vielä, että niistä tapahtumista jotka muistan tuntuu kuluneen mielestäni paljon pitempi aika kuin oikeasti onkaan. Saatan veikata parin viikon takaiseksi asian, joka tapahtui oikeasti vaikkapa viisi päivää sitten. No, jotain selitystä tälle tilanteelle haluan löytää, vaikka en ole hirveän toiveikas että löytyisi jokin asia joka selittää kaiken. Pitänee lähteä ensi viikolla varailemaan lääkäriaikaa ja toivoa, ettei minulle osu virolaista. Anteeksi vain, mutta ei ole kovin hyviä kokemuksia virolaisista lääkäreistä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Idel
Muisti ei oikein pelaa. Minulla ei esimerkiksi ole juuri mitään muistikuvia siitä, mitä puuhailin viime viikonloppuna. Sumuiselta tuntuu. Jopa eilisen tapahtumat saattaa olla hämärän peitossa, ja eilenkin jouduin kysymään kaverilta, missä olin perjantai-iltana.

...

Idel
Sellainen erikoisuus vielä, että niistä tapahtumista jotka muistan tuntuu kuluneen mielestäni paljon pitempi aika kuin oikeasti onkaan. Saatan veikata parin viikon takaiseksi asian, joka tapahtui oikeasti vaikkapa viisi päivää sitten. No, jotain selitystä tälle tilanteelle haluan löytää, vaikka en ole hirveän toiveikas että löytyisi jokin asia joka selittää kaiken. Pitänee lähteä ensi viikolla varailemaan lääkäriaikaa ja toivoa, ettei minulle osu virolaista. Anteeksi vain, mutta ei ole kovin hyviä kokemuksia virolaisista lääkäreistä.

Mulla on samoja vinkeitä. Muisti pelaa muuten kuin partaveitsi, mutta ihmiset ja heidän sanomisensa paikkoineen häviää päästä savuna ilmaan. Ajan hahmottaminen on myös hankalaa. Vaikea sanoa että oliko tapahtuma viime viikolla vai viime kuussa. Itse kuitenkin pärjään ihan hyvin näine vajaavaisuksineni eikä tämä haittaa uuden oppimista tai arjessa pärjäämistä. Ompahan vaan hassu vaiva.

Masennuslääkkeiden (SSRI, SNRI) en usko aiheuttavan muistin heikkenemistä etenkin kun olet syönyt niitä niin vähän aikaa.

Hämmentää.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Rispedion vaikutti ainakin tuohon omissa mietteissä olemiseen. Vedenkohinat ääniksi settiin ainakin ja muutoin kyllä aika samoja kokemuksia masennustiloista, mutta onneksi on muisti ollut kuitenkin kohtalaisen kuntoinen, vaikka muutoin on olo tukkoinen.

Hyvin polkee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat