Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Noniin nyt meillä on tasapainolauta kotona. Sellainen pyöreä systeemi jonka päälle mennään seisomaan ja yritetään pysyä pystyssä. Emäntä heitti kysymyksen johon en osannutkaan vastata. Että onko merkitystä ihmisen pituudella siinä miten tuossa pysyy tasapainossa? Mietin hetken ja sanoin että ei sillä varmaan kovin suurta merkitystä ole. Mutta miten mahtaa olla fysikaalisesti, ihan oikeasti? Tasapainolauta on siis pyöreä levy jonka alapinnalla on puolipallo keskellä. Omat fysiikan taitoni eivät riitä hahmottamaan miten ihmisen pituus vaikuttaa tasapainoiluun tuollaisella alustalla.,..

くそっ!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Noin mututuntumalla mitä pidempi sitä hitaammin lähtee kaatumaan ja on enemmän aikaa reagoida. Toisaalta painopiste siirtyy kauemmaksi samalla kallistuskulmalla mitä pidempi on joten taitaa mennä liki tasan eli ei juurikaan vaikuta alueella 1...2 m. Kaljapullo varmaan pysyy siinä pystyssä ilman tasapainoilujakin.

Vierailija

Lyhyellä on helpompaa. Kun painopiste on alempana vaaditaan suurempi kallistuma että painopiste poistuu tukipinnan yläpuolelta ja systeemiin syntyy kaatavaa momenttia. Tehtävää voi lähestyä ääriesimerkeillä eli että olisi todella lyhyt tai todella pitkä ihminen ja miettiä miten homma toimisi.

Oikeassa elämässä ei pituus tietenkään ratkaise vaan tasapainoaistin nopeus ja vielä enemmän harjoittelu.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Yritin itsekin miettiä noilla ääriesimerkeillä mutten oikein tullut johtopäätökseen.. Mitäs jos pituudella ei olekaan mitään merkitystä?

Teoriassa tukipinnan ala nimittäin on jotain 0 -luokkaa. Eikös?

くそっ!

Vierailija

Kokeile pysyykö kalja- tai limsapullo siinä pystyssä. Kyllä taatusti vaikuttaa kun mennään noin 25 cm, pituuksiin.

Vierailija
Ronron
Yritin itsekin miettiä noilla ääriesimerkeillä mutten oikein tullut johtopäätökseen.. Mitäs jos pituudella ei olekaan mitään merkitystä?

Teoriassa tukipinnan ala nimittäin on jotain 0 -luokkaa. Eikös?




Pieni se on, muttei niin pieni ettei esinettä, jossa painopiste on matalalla saisi aseteltua pysymään tasapainossa siinä päällä. (luulisin) Sensijaan mitä korkeammalla on painopiste, sen vaikeampaa sitä on saada pysymään siinä tasapainossa.

Kenties raskas ihminen kasvattaa tukipintaa jos se puolipallo painuu vähän kasaan? Paras tasapainoilija olisi silloin mahdollisimman lyhyt ja painava henkilö.. riittävän lyhyt tai riittävän painava pysyy varmasti pystyssä

Vierailija

Helppoahan tuollaisella käytännössä on tasapainoilla pitkänkin ihmisen, mutta tehkääs se teoriassa jos osaatte !
Olettakaa, että käytettävissä on täydellinen tasapainoaisti, mikä virheettömästi kertoo mihin suuntaan olette kaatumassa. Miten reagoitte lihaksillanne estääksenne kaatumisen ?

Vierailija
Ronron
Yritin itsekin miettiä noilla ääriesimerkeillä mutten oikein tullut johtopäätökseen.. Mitäs jos pituudella ei olekaan mitään merkitystä?

Teoriassa tukipinnan ala nimittäin on jotain 0 -luokkaa. Eikös?


Ei. Teoriassa pintapaineella on materiaalin ominaisuuksista johtuva maksimiarvonsa, mikä edellyttää siitä ja painosta laskettavissa olevaa minimipinta-alaa.
Olennaista ei kuitenkaan ole pinta-alan koko, vaan sen sijainti ja ennenkaikkea sen liikkuminen.

Tasapainolaskelmia varten voisit ehkä käyttää virtuaalista tukipintaa puolipallon geometrisessä keskipisteessä, mutta mitä silloin jäisi huomioimatta ?
Ainakin selviää, ettei kaadu mihinkään jos painopiste on sen alapuolella eikä liiku lautaan nähden. Jo tälläkin alkeellisella teorialla pituudella siis on merkitystä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Niinjoo en ottanut huomioon / en tajunnut että se tukipiste siirtyy siinä tasapainoillessa.. sehän liikkuu tosiaan siinä kun heiluu.

くそっ!

Vierailija

Jos ajatellaan ihminen jäykäksi tangoksi niin pidemmällä painopiste on myös ylempänä, seuraa että pidemmän painopiste ylittää tukipinnan pienemmällä kallistuskulmalla. Toisaalta pidemmän ihmisen hitausmomentti on suurempi, jolloin asennon korjaukseen on enempi aikaa.

Vierailija

Hitausmomentti on verrannollinen pituuden neliöön kun taas painopisteen ylitys suoraan verrannollinen pituuteen. Näin pidemmän on helpompi pysyä tasapainossa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Saako sen pelkän laudan pysymään tasapainossa?

Vaikka se puolipallo ei painuisikaan kasaan massan alla niin tasapainoilijan massa suhteessa lautaan vaikuttaa. Eli siis jos on niin lyhyt että oma paino lautaan verrattuna on mitätön, ei pysty tasapainoilemaan mitenkään.

Vierailija

Noi puolipallolaudat on aivan liian haastavia. Paljon parempi on yrittää tasapainoilla yhdellä jalalla seisten ja erilaisilla liikkeillä tasapainoaan haastaen vaikkapa pehmeän jumppamaton päällä tai patjalla / tyynyllä seisten. Tai vaikkapa varpaillaan seisten jumppamatolla. Haastavampi liike ja vähemmän haastetta alustan kautta on tehokkaampi tasapainon kehittäjä kuin hirveän vaikea (se kova puolipallo laudan alla) alusta ja äärihelpot liikkeet (pelkkää kahden jalan seisontaa). Jumppamatto on sitäpaitsi monikäyttöisempi liikuntaväline ja patjat / tyynyt jo muutoinkin käsillä kotitaloudessa.

MooM
Seuraa 
Viestejä6322
Liittynyt29.6.2012
emp
Noi puolipallolaudat on aivan liian haastavia. Paljon parempi on yrittää tasapainoilla yhdellä jalalla seisten ja erilaisilla liikkeillä tasapainoaan haastaen vaikkapa pehmeän jumppamaton päällä tai patjalla / tyynyllä seisten. Tai vaikkapa varpaillaan seisten jumppamatolla. Haastavampi liike ja vähemmän haastetta alustan kautta on tehokkaampi tasapainon kehittäjä kuin hirveän vaikea (se kova puolipallo laudan alla) alusta ja äärihelpot liikkeet (pelkkää kahden jalan seisontaa). Jumppamatto on sitäpaitsi monikäyttöisempi liikuntaväline ja patjat / tyynyt jo muutoinkin käsillä kotitaloudessa.



Nuo on vähän erilaisia hasteita. Lauta on kova ja treenaa kropan hallintaa. LAudalla on hyvä tehdä esim. kyykkyjä, tuo ihan uutta ulottuvuutta coren käyttöön.

Pahmeällä alustalla tasapainoilu taas treenaa myön jalan pikkulihaksia (toki laudallakin näin, mutta ei yhtä hyvin). Esimerkiksi bosun (se "vajaa puolikas" jumppapallosta) kuperalla puolella seisten tavallisetkin liikkeet painoilla tai ilman ovat paljon haastavampia.

Avojaloin tietysti kannattaa molemmissa temppuilla, kenkä helpottaa liikaa ja estää pikkulihasten vaikutusta.

Vierailija
MooM

Nuo on vähän erilaisia hasteita. Lauta on kova ja treenaa kropan hallintaa. Laudalla on hyvä tehdä esim. kyykkyjä, tuo ihan uutta ulottuvuutta coren käyttöön.



Kropan hallintaa treenaa se, kun valitsee riittävän haastavat liikkeet. Lisäksi motorinen taito on syytä harjoitella juuri siinä liikkeessä, jossa taitoa olis tarvis käyttää. Se siirtyy itse asiassa yllättävän huonosti liikehaasteesta toiseen. Mitä spesiifimmin teet juuri sitä liikesuoritusta, jossa haluat taitoasi ja vartalon hallintaasi kehittää, sitä paremmin tuo nimenomainen taito kehittyy. Sikäli tehokkainta lisi,jos sillätasapainolaudallapystyisi tekemään juuri oman lajinsa liikesuorituksia. Toki, jos tavoitteesi on tulla todella taitavaksi kyykyntekijäksi...

Itse esim. tarvitsen kuitenkin hieman vaativammissa liikesuoritteissa tasapainoa. En usko, että kyykkäminen kahdella jalalla tasapainolaudalla on erityisen tehokkaasti vaikkapa yhden jalan tasapainoa kehittävä harjoitus tai auttaa esim. hallitsemaan paremmin alastulot yhden jalan varaan alaraajan linjauksen säilyttäen. Itse suosisin syvien vatsa-ja selkälihasten treenissä mieluummin jumppapalloa, jos joku väline halutaan siihen valjastaa. Hyviä harjoitteita on kyllä paljon myös ihan välineittä. Mutta makunsa toki kullakin. Kukin treenailkoot kuten itselle maittaa.

Helppoja halpa tasapainotreeni: Pese hampaasi seisten yhdellä jalalla.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Kyllä veikkaan että harjoittelulla on monin verroin suuremmat vaikutukset tasapainon säilyttämiseen kuin ihmisen pituudella, huippuunsa vitiretyt taitajat toinen 165 cm toinen 185 cm , mikä mahtaa olla ero.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat