Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Mode lukitsi kejun ennen kuin ehdin kommentoida.

Taisi olla taas pienellä alkukirjaimella otsikko. Krhm.

----------------------

Tyypillisesti laivastoasemalla ainakin on käytetty passiivisia sinkkianodeja sähkökorroosion estämiseksi. Alumiinirakenteiset alukset taas syöttävät virtaa anodi-alus välillä niin, että rautapaatit eivät syövytä runkoja puhki.

Selkeintä olisi maattopiste alukseen tehdä sinkkianodin yhteyteen. Ukkosmaaton kanssa nippuun.

- Ubi bene, ibi patria -

Kommentit (7)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Olisi mielenkiintoista kuulla jonkinlaiset perustelut moderaattorilta miksi mielenkiintoiselta vaikuttava ketju lukittiin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Ideoin tuon anodiin-anodeihin kytkettävän maaton pienveneisiin siksi, että rautapaattihan on yleensä maalattu epoksi-teollisuusmaaleilla jotka eristävät hyvin metallin vedestä rungon osalta. Täytyy sanoa, että eipä ole tullut asiaa juuri mietittyä kun ei ole teräsrakenteisien kanssa ollut tekemisissä kuin Rt.ssä aikoinaan.

- Ubi bene, ibi patria -

ovolo
Seuraa 
Viestejä5956
Liittynyt7.7.2007
vihertaapero
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkinlaiset perustelut moderaattorilta miksi mielenkiintoiselta vaikuttava ketju lukittiin.



Syynä lienee taas se, että kyseisen ketjun otsikko aloitettu pienellä kirjaimella.

Itse asiaan. Jos veneen ja veden välillä kulkisikin vaihtosähkövirtaa, mitään metallin korroosiota ei kai ihmeemmin tapahdu juuri vaihtosähkön takia. Eli kemiallisia reaktioita ei taida pahemmin tapahtua, kun virta vaihtaa suuntaansa 100 kertaa sekunnissa.

Vierailija

Kyllä, ketju lukittiin ison alkukirjaimen puutteen vuoksi. Kysyin, ja sain vastauksen yv:nä.
Ja toi otsikkokin on muutettu eri muotoon. Tietenkin olisi ystävällisempää mainita asiasta, ja tämän kyseenalaisen virheen voisi sitten korjata ihan omin pikku kätösin.

Hm. mites toi vaihtosähkö. voihan sillä olla nollapiste eri potentiaalissa? Tällöin virta kulkee kuitenkin. Virta saattaa olla vähäistäkin, mutta vaikutusajat ovat pitkiä. Mites tää elektrolyysi menikään, kumpi syöpyy? taisi olla + kohtio, joka on syöpyy. (hm, elektronithan kulkee miinuksesta plussaan)

Ko. paatti on todellinen sekamelska, sillä siinä on 12 volttia, 24 volttia ja 380/240 V 40 KVA aggregaatti jonka lisäksi maista saa sitten 3~16 amppeerisella sähköä. Ja kaikki taitaa olla miinusmaadoitettu.

Sinkkianodit on tietenkin kiinni rungossa, siis metallissa, ja muodostavat parin rauta-sinkki. Jolloin sinkki syöpyy ennemmin, ja kaiketi täyttää maaliin tulleia vaurioita.
Mutta syöpyminen alkaa, mikäli tämän jänniteparin erotus ylitetään. Voisi kai sitä tehdä mittarin, mittaisi veteen laitetun (eri?)metallin ja rungon välistä jännite-eroa, josta voisi päätellä mahdollisen syöpymisen alkamisen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
ovolo
vihertaapero
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkinlaiset perustelut moderaattorilta miksi mielenkiintoiselta vaikuttava ketju lukittiin.



Syynä lienee taas se, että kyseisen ketjun otsikko aloitettu pienellä kirjaimella.



Moderaattoreille tiedoksi että pyrin lukemaan postit sisätiloissa, suoraryhtisesti istuen paljain päin. Toivottavasti tämä sopii heille.

Ja asiaan, kun modella sellaista ei vaihteeksi ollut (harmi, että phony poistui ko. hommasta). Eikös suurissa laivoissa ole jotain sähköhommaa viritelty korroosiota estämään? Ellen aivan väärässä ole, on suomessa tehdyissä autolautoissa Kempin hitsausmuuntajia useampiakin kappaleita tätä asiaa hoitamassa?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Jossain laivoissa oli muuten akkujakin pitkin runkoa piiloteltuna koteloihin. tossa yksi vanha merityyppi väitti, että niihin ei tullut mitään latausjohtoja, eli niitä ei ladattu mitenkään. Voisiko olla mahdollista, että nämä olisivat jotain erityisiä akkuja, joissa kemiallinen reaktio / jännitepari olisi jotenkin vastakkainen merivesiliuoksessa olevan teräksen ja sinkkianodien kanssa, tai jotain sen suuntaista. Sinkeille pystyttäisi antamaan hieman enemmän virtaa, jolloin korroosion estoolisi voimakkaampi.

En tiiä, voi olla ihan väärin ymmärrys koko akkujuttu

Muoks, toivottavasti mua ei bannita, kun kirjoitin noin yhteen pötköön ja en istu ryhdikkäästi, vaan lojun lattialla kalsareissani, ja tähänkin lauseeseen tuli jo sivulausevirhe.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Veneen/aluksen runkoon tulee tietysti erinäisiä korroosio-ongelma, jos alusta syötetään tasavirralla. En kuitenkaan ymmärrä, miten ainakaan symmetrinen maasähkö voisi aiheuttaa korroosio-ongelmia.

Ennenvanhaan, kun putkitelevisioissa käytettiin puoliaaltotasasuuntausta ja siten virrankulutuksesta parilliset yliaallot olisivat vahvoja, eli jännitteessä oli DC-komponentti, olisin tuon vätteen jopa ymmärtänytkin. Noista ajoista on sentään pari vuosikymmentä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat