Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos laitan tämän rellun moottorin 1.2 litrasen ja 58 hv tehosen. 4 metriseen lasikuituveneeseen.

Miten lähtee?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Tämäkin vielä.... no, onnea sekä yritykselle että sille, että saat hyviä neuvoja.

Sisä- vai ulkolaitaviritykseksi?

No, joka tapauksessa lähtee kuin hauki rannasta, joita tietenkin ihan turha sieltä päin enää kalastamaan kokeen joko onnistuessa tai sitten ei.

Muista lakisääteinen liivitys ja naapurien varoittaminen. Veneen tasapainottamisen unohtaminen voi myös kostautua kastuneina rensseleinä (kokemusta on, kerron toiste). Ja mitä teetkin, älä tee sitä yksin!

49

P.S. ja ei sitten öljyvuotoja veteen! (EDIT) voihan sitä konetta tietysti siis ihan painolastina tai ankkurinakin käyttää

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Soutuveneen perää joutuu luultavasti muokkaamaan, ehkä helpointa olisi tehdä vaikka alumiinista/rosterista plaanilevyt. Muutoin vene ei lähde plaanaamaan, vaan perä vaan painuu syvemmälle veteen, ja rellut moottorin tehot menisi hukkaan.

Ajattelitko akselivetoista, vaiko perävetolaitetta? Toki edellisen vastauksen videon kaltainen vetotapa olisi kaikkein helpoin toteuttaa, mutta kyseisestä konstruktiosta taitaa puuttua pakki.
Kevyessä soutuveneessä tosin peräytysvaihde ei ole lainkaan välttämätön.

Uskoisin, että noilla tehoilla noin pienessä ja kevyessä veneessä 40 solmua olisi ihan realistinen tavoite. Omassa veneessä on 200hp ja viimekesän huiput oli 43 solmua, mutta painoakin on tonni+matkustajat.

Onnea projektille, tulen mielenkiinnolla seuraamaan työn edistymistä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005
tiäremiäs
Jos laitan tämän rellun moottorin 1.2 litrasen ja 58 hv tehosen. 4 metriseen lasikuituveneeseen.

Miten lähtee?


Kyllä lähtee, varsinkin jos laittaa vesisuihkuvetolaitteen. Tosin hommassa ei taloudellisessa mielessä ole mitään järkeä, sillä noihin hintoihin saa varsinkin käytettynä isojakin perämoottoreita.

Mutta harrastuksethan aina maksavat.

Vanha jäärä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Wanhaan aikaan tehtiin kensu, asetettiin auton moottori keulaan, katettiin keula ja pistettiin tuulilasi.

Helppoa ja halpaa. Ei toki kovin merikelpoinen ja ajo-ominausuuksia kuvaa sana "pikaliippari". Kensun tekemisessä ei tarvitse edes höyryttää laitalautoja ja kolme leveää lautaa riittää, isompaan 4. Kaariakaan ei tarvitse pohjan poikittaislaudoitukseen, kun tukee kölipuulla ja moottoripukeilla tuuman tai tuuman ja vartin laudasta tehdyn pohjan. Itse pistin joskus tuommoiseen paksusta vesivanerista pohjan, ettei tarvitse paisuttaa kesällä vaan pääsee suoraan kulkuun.

Olen nähnyt noita tehdyn ihan raakalaudastakin, mutta aika hirveä on semmoinen.

Vaatii hiukan pitemmän vannasputken kuin uppoumarunkoinen. Muinoin noihin viriteltiin myös potkuritunneleita jolloin lyhyt vannasputki onnistui myös ja kulkusyväys putosi n. kymmeneen senttiin. En oikein usko noihin tunneleihin, sillä tasapohjaisessa tulee jo muutenkin ilmavaivaa propulsiolle aallokossa.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Tekööpi sellasen veneen joka kantaa moottorin painon ei enempää ja sen panee työntämään soutupaattia nivelöitynä perään.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12985
Liittynyt16.3.2005

Laita siihen naru, niin varmaan se hyvin riittää soutuveneen ankkuriksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

veneilyssä kannattaa suosia ennemmin diiseliä. turhan painava ja vikaherkkäkin tuo rellun kone, sähkö-osat siitä pettää ensimmäisenä ranskalainen vekotin, kun on. ankkuriksi varmaan ihan hyvä, mutta soutuveneeseen riittää pienempikin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Vanha isukki kertoi että ei kannata ja ehdotti että kannattaa ostaa 2.5 hv perämoottori.

Sitä paitsi eikö 20 hv:stä ylöspäin pidä rekistöridä johonkin.

2.5 hv perämoottorista tuli mieleen, että jos ostan halvan moottorisahan niin saako siitä värkätttyä perämoottoria?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12985
Liittynyt16.3.2005

Kannattaisiko harkita soutuveneen tekemistä rellusta?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9243
Liittynyt18.8.2008
tiäremiäs
Vanha isukki kertoi että ei kannata ja ehdotti että kannattaa ostaa 2.5 hv perämoottori.

Sitä paitsi eikö 20 hv:stä ylöspäin pidä rekistöridä johonkin.

2.5 hv perämoottorista tuli mieleen, että jos ostan halvan moottorisahan niin saako siitä värkätttyä perämoottoria?


Saahan sitä perämoottorin vaikka vanhasta dildosta, jos taidot riittää.

o_turunen tuossa ehdotteli yksinkertaisempaa ratkaisua eli rellun muuttamista veneeksi.

Vielä yksinkertaisempaa on asentaa veneeseen siipirattaat vanhasta akselista. Sitten vain ajaa rellun päälle. Pyörät vain pyörittämään siipirattaita.

On ohjaamo valmiina, stereot, pakki, useampi vaihde eteenpäin, jne.

Ratkaisu toimii, mutta edellyttää rellun olevan vielä jonkinlaisessa hapessa. Ketjun aihe panee epäilemään, että ei löydy enää kuin toimiva moottori.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat