Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Minulta vappupallo karkasi joskus 60-luvulla.

Täällä on varmaan palstalaisia, jotka voivat analysoida, miksi se on niin tärkeää, että muistikuvaa on kannettava koko ikänsä.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Sivut

Kommentit (16)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En tiiä mutta minulta karkasi 80-luvulla. Varmaan se jää siksi mieleen kun silloin niitä ei saanut oikeasti kuin vappuna ja jos se karkaa niin se pettymys on niin suuri ja valtava, että se jää möykkynä mieleen.

Vappupallojen karkaamisen psykologia on tärkeää. Karanneita vappupalloja suremalla lapsi oppii kestämään surua ja pettymyksiä.

Hämmentää.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5303
Liittynyt6.5.2007
Reifengas

Täällä on varmaan palstalaisia, jotka voivat analysoida, miksi se on niin tärkeää, että muistikuvaa on kannettava koko ikänsä.

Koska tapauksella oli jokin merkitys, esimerkiksi satuit pitämään siitä pallosta, tai sen saamistapahtuma oli erityinen.

Per se

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
Vatkain
En tiiä mutta minulta karkasi 80-luvulla. Varmaan se jää siksi mieleen kun silloin niitä ei saanut oikeasti kuin vappuna ja jos se karkaa niin se pettymys on niin suuri ja valtava, että se jää möykkynä mieleen.

Vappupallojen karkaamisen psykologia on tärkeää. Karanneita vappupalloja suremalla lapsi oppii kestämään surua ja pettymyksiä.

Niin, tämmöiseltä se tuntuu, kasvatukselta kantapään kautta.

Rinnan rikkahat ajavat,

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minulla ei ole tainnut koskaan olla kuin niitä palloja jotka on itse puhkuttava otsasuonet turvoksissa täyteen. Tai ihan varmuudella en muista.

Mutta sen muistan että kerran minulla oli musta tosi iso pallo jossa oli pääkallo. Inhaa on että kaikki pallot aina rikkoutuvat.

Sellaisen urbaanilegendan olen kuullut että joillakin on ollut vain yksi leego ja sekin patterin välissä.

Reifengas

Karkaavan vappupallon idea on jotenkin merkityksellistä. Siinä yhdistyy laajemminkin idea menetyksestä, käsistä karkaamisesta, kyvyttömyydestä lähteä perään (lentäen) yms. Todennäköisemmin kyse on lisäksi enemmän tai vähemmän ns. valemuistosta. Koko asiaa ei välttämättä ole oikeasti tapahtunut - vain idea siitä on merkityksellinen. Asiaa voi testata esim näin: kuvittele mielessäsi tuo tapahtuma uudestaan. Katso ympäristöä ja itseäsi, yritä kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, näetkö edes sellaisia? Näetkö edes mitä vaatteita itselläsi on päällä? Nyt seuraavaksi tulee ratkaiseva kysymys: kun muistelit sitä tapahtumaa ja katselit itseäsi, niin näitkö itsesi sellaisesta perspektiivistä (esim kuin lintuna olisit katsellut kokonaista itseäsi), josta et ole oikeasti voinut itseäsi nähdä. Muistikuva on siis valheellinen.

Karkaavien pallojen lisäksi myös puhkeavat pallot ovat merkityksellisiä tietoisuudellemme.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
Sepi
Oliko kyseessä heliumtäyttöinen pallo?

Tokkopa. Kovasti kiellettiin autoon sisälle viemästä. Käveltiin torilta kotiin, 3 km.

Rinnan rikkahat ajavat,

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
Hubert J. Farnsworth
Reifengas

Karkaavan vappupallon idea on jotenkin merkityksellistä. Siinä yhdistyy laajemminkin idea menetyksestä, käsistä karkaamisesta, kyvyttömyydestä lähteä perään (lentäen) yms. Todennäköisemmin kyse on lisäksi enemmän tai vähemmän ns. valemuistosta. Koko asiaa ei välttämättä ole oikeasti tapahtunut - vain idea siitä on merkityksellinen. Asiaa voi testata esim näin: kuvittele mielessäsi tuo tapahtuma uudestaan. Katso ympäristöä ja itseäsi, yritä kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, näetkö edes sellaisia? Näetkö edes mitä vaatteita itselläsi on päällä? Nyt seuraavaksi tulee ratkaiseva kysymys: kun muistelit sitä tapahtumaa ja katselit itseäsi, niin näitkö itsesi sellaisesta perspektiivistä (esim kuin lintuna olisit katsellut kokonaista itseäsi), josta et ole oikeasti voinut itseäsi nähdä. Muistikuva on siis valheellinen.

Kyseessä on pallo, joka karkaa. On myös isoja koivuja ja lipputanko. Sinne päin pallo karkasi. Vaatteista on turha udella. Ehkä tyttö muistaisi tämmöisen paremmin.

En näe, enkä nähnyt itseäni, pallo vain karkaa. Katsoin sitä, kunnes se hävisi.

Rinnan rikkahat ajavat,

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Liittynyt27.5.2010
Reifengas

En näe, enkä nähnyt itseäni, pallo vain karkaa.

Todennäköisesti sinua ei silloin ollut olemassa. Aistihavainto asiasta ainakin puuttuu, joten mielikuvasi itsestäsi ei ollut luotettavien tiedonsaantimenetelmien tuottama.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010
Kirjekuori
Reifengas

En näe, enkä nähnyt itseäni, pallo vain karkaa.

Todennäköisesti sinua ei silloin ollut olemassa. Aistihavainto asiasta ainakin puuttuu, joten mielikuvasi itsestäsi ei ollut luotettavien tiedonsaantimenetelmien tuottama.

Sittenhän tämä ei ole tiedettä. Pyydän moderaattoria poistamaan koko häslingin.

Olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä.

Rinnan rikkahat ajavat,

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012
Reifengas
Sepi
Oliko kyseessä heliumtäyttöinen pallo?

Tokkopa. Kovasti kiellettiin autoon sisälle viemästä. Käveltiin torilta kotiin, 3 km.

Hyvä päätös, pallo olisi voinut käyttäytyä hyvinkin arvaamattomasti autossa. Itse kiipesin pienenä heliumpallon kanssa auton katolle pomppimaan. Pallo karkasi ja kattoon tuli lommoja. Oli muuten paska vappu.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Väkästelimme itse vetyä palloon ja päästimme tarkoituksella vapauteen. Taisi olla vuos '73.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Liittynyt26.1.2010
Paul M
Väkästelimme itse vetyä palloon ja päästimme tarkoituksella vapauteen. Taisi olla vuos '73.

Oliko silloin vetyä vielä olemassakaan?

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3403
Liittynyt30.5.2010

Vaikka olen myöhemmin oppinut, että on ihmisiä, joilla on työnään päästää palloja karkuun, niin se ei auta.

Rinnan rikkahat ajavat,

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat