Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ilmeisesti on laitteita jotka lämmittää veden lennossa, ettei tartte sitten ollenkaan lämminvesivaraajaa. Olisiko sellainen järkevä hankinta taloudellisesti? Onko kokemuksia? Paljonko mahtaa mennä sähköä hukkaan lämminvesivaraajassa?

くそっ!

Kommentit (12)

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Olisko ollut suomela lehdessä mainos kyseisistä värkeistä. Muistaakseni 9 ja 16Kw käyttökohteesta riippuen.

Jos noissa joku järki olisi, niin kaipa niitä enemmänkin olisi käytössä. Ehkäpä jossain loma/ kakkos asunnossa ihan ok, jos käyttö on satunnaista. Ja menee pieneen tilaan.

Mutta kotiini en moista huolisi.

mijuss
Seuraa 
Viestejä29
Liittynyt6.5.2011

Meillä on kaukolämpö omakotitalossa ja ei tarvita lämminvesivaraajaa

Piikkiteho on jotain 50kw kun on kaksi suihkua päällä täysillä.

Toimiva laite, ainut varjopuoli sähkön hetkellinen kova kulutus. Jos pääsulakket ovat esim. 3 kertaa 25A on syytä kytkeä se niin että kiuas kytkeytyy pois siksi aikaa kun ollaan suihkussa. Laitteen tehon on syytä olla n. 15kw että lämmin vesi riittää. Laite säästää energiaa kun se lämpiää vain silloin kun lämmintä vettä tarvitaan, eikä pidä esim. 300 litraa jatkuvasti lämpimänä säiliössä .

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14400
Liittynyt16.3.2005

Minulla on sellainen mielikuva, että lämminvesivaraajan on tarkoitus pitää vesi lämpimänä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Ainakin noissa Kaakkois-Aasian maissa joissa olen haahuillut (Thaimaa, Kamputsea, Laos) olen nähnyt pelkästään tuollaisia läpivirtauslämmittimiä. Epäilemättä isoilla hotelleilla sielläkin saattaa olla jossakin piilossa jonkunlainen varaaja, mutta pienemmissä paikoissa on aina nimenomaan tuollainen pieni läpivirtauslämmitin.

Eli esimerkiksi suihkutilaan tulee vain yksi vesijohto (eli kylmävesi tietenkin) joka menee sellaisen selkärepun kokoisen muovipänikän läpi. Siinä on yksi lämpötilansäätönamiska sitten, jolla saa säätää haluamansa lämpötilan vesisuihkulle. Yleensä erillinen säätö sitten veden virtaukselle joten aikamoista virittelyä toi voi olla jos on kovin herkkä sille minkä lämpöistä vettä sietää. Voipi olla että on olemassa niin hienoja vehkeitä että osaavat itse virittää lämpöä jos käyttäjä lisää tai vähentää virtausnopeutta, mutta itse en ole niin rikkaita ihmisiä tuollapäin tuntenut että olisin tuollaiseen värkkiin törmännyt.

Mitään voimavirtoja noille ei tosiaankaan syötetä, samanlaista puhelinkaapelin tasoista paukkulankaa näyttää olevan syöttöjohdot noille kuin ihan mihin tahansa värkkiin mitä tuollapäin maailmaa näkee.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Minulla on sellainen mielikuva, että lämminvesivaraajan on tarkoitus pitää vesi lämpimänä.

Aivan oikein! Aiheen nimi taas on: Eroon lämminvesivaraajasta?

Olen hyödyntänyt kaasukäyttöistä laitetta, joka lämmitti veden sitä mukaa kuin sitä hanasta valutti. Haittapuolena pilottiliekki, joka kulutti kaasua turhaan niinä aikoina, kun hanaa ei käytetty. Sähköllä toteutettuna systeemi on teoreettisesti taloudellisempi kuin maksitermospullo, josta lämpöä karkaa vääjäämättä.

molaine
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt3.8.2011
Nobelaner
Ainakin noissa Kaakkois-Aasian maissa joissa olen haahuillut (Thaimaa, Kamputsea, Laos) olen nähnyt pelkästään tuollaisia läpivirtauslämmittimiä. ...

Eli esimerkiksi suihkutilaan tulee vain yksi vesijohto (eli kylmävesi tietenkin) joka menee sellaisen selkärepun kokoisen muovipänikän läpi.

Kuulostaa ihan maakaasulla toimivalta systeemiltä ennemmin kuin sähkölämmittimeltä. Kiinassa ainakin todella yleisiä juuri tuollaiset selkärepun kokoiset kaasutoimiset vedenlämmittimet. Pieni liekki palaa joko koko ajan tai syttyy veden virtauksen alkaessa. Liekin koko joka tapauksessa säätyy veden virtauksen mukaan ja lämmintä vettä riittää oikein hyvin. Vaatii kyllä kaasuverkon, ei taida pullo riittää kovin pitkään.

Panterarosa: On selvää, että "Partitava kisaa kurupati-kuvaa" ei oikein aukene kehitysmaalaisille N1c- kalmukinperseille.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tarvitset vettä 0.2 litraa, eli 0.2 kg sekunnissa. Lämmitystarve on noin 35 astetta, mikä vaatii noin 29 kW tehon? Ehkä siksi lämminvesivaraajia käytetään. Hommaa vesipihi suihku, niin pärjäät livenä lämmittävällä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Suihkun vesi karkaa jokseenkin saman lämpöisenä viemäriin kuin se tulee suuttimesta. Tuo vesivirta pitäisi saada esilämmittämään kylmä vesi ja lämpöpumpulla viemäriin menevä vielä jäähdytettäisiin +0'C lämpötilaan. COP5 -pumpulla tarvittava sähköteho olisi 6 kW ilman lämmön passiivista talteenottoa. Mikäli passiivista lämmönsiirtoakin käytettäisiin esilämmitykseen tehokkaasti, pienenisi kompuran tehontarve. Passiivisella siirrolla saadaan ainakin puolet helposti lämpötilaerosta. 3 kW jäisi kompuran tehoksi. Tuohan on varaajien aika tavallinen teho.

Kompura voisi olla aika kireäksi viritetty, koska sen käyttötuntimäärä jää pieneksi. Joka tapauksessa varaajan kokoiseen tilaan saisi aika hyvän kompuran ja lämmönsiirtimet mahtumaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat