Seuraa 
Viestejä129
Liittynyt11.4.2006

Nyt kun on menny yli kymmenen vuotta kehtaa vihdoin julkaista joitain omia suunnittelemia vanhoja "foliohattu koneita" ja jopa alkuperäisiä muistiinpanoja . Itse asiassa olin jo huolissani, että olisin hukannut suurimman osan näistä. Haluaisin rohkaista muita myös julkaisemaan omia härveleitään. Tämä kritisoitavaksi heitetty aihe käsittelee elektrolysaattoreita.

rakenne perustuu siihen lähtökohtaan, että mitä kovempi jännite sitä pinnemmassa johdinta sähkö kulkee. Mikäli kuvien avaamisessa ongelmia kirjoita manuaalisesti "http://" etuliite kuvan polun eteen.

http://www.rakentaja.org/electrolyzers/ ... ar2001.png

http://www.rakentaja.org/electrolyzers/ ... ar2001.png

"yllä olevissa kuvissa esitän vuonna 2001 tekemäni ensimmäiset luonnokset elektrolysaattoreista. Kuvissa on varhaisin kehitelmäni ja se kuvaa ”Syvä miinus elektrolysaattorin” vedyn ja hapen talteenotto-osaa. Kyse on lyhyesti sanottuna seuraavasta asiasta. Jokainen bensiinimoottori käy korkeajännitteisen kipinän avulla. Tuon kipinän tuottamiseksi autoissa on suurjännitepuolat. Suurjännitepulssista hyödynnetään kipinän tuottamisen lisäksi vetyä vedestä irrottava vaikutus (pienikin talteen saatava vety on plussaa). Vetyä voidaan polttaa bensan kanssa. Vety ja happi johdetaan suolasillan kautta eri korkeapainekammioihin (vedenkierto, hapen ja vedyn erottelujärjestelmä puuttuu kuvasta, mutta idealtaan se on vastaava kuin nykymoottorien polttoaineen kierrätys ruiskutussuuttimille). Korkeapainekammioiden hyöty perustuu siihen, että vettä paineistettaessa vetykuplat puristuvat kasaan ja elektrolyyteille saadaan lisää reaktiopintoja. Vesi virtaa paineistettuna elektrolyyteille (anodi- ja katodiosalla on oma vedenkierto).

http://www.rakentaja.org/electrolyzers/ ... ar2001.png

Ylläoleva on vastaisku syvämiinus elektrolysaattorini. Vuosimalli 2001. Tässä mallista oli tarkoitus jalostaa sellainen, että vastakkaisen tulpan + "ampuu" vastakkaisen tulpan groundiin ja päinvastoin. ytimen ja muovieristyksen vesivaipat olisivat erotettuja toisistaan tosin mitä se oli suunniteltu aiemmissa.

"Yllä oleva kuva esittää elektrolysaattoria, jonka avulla vedyn ja hapen reaktiopintoja hyödynnetään vastakkain suunnatuilla jännitepulssilla. Tätä edeltävän kuvan luonnos esittää elektrolysaattoria, jossa vesikammioon saadaan voimakas vastakkaissuuntainen elektrodien liike katkomalla vastakkaista suolasiltaa (ja näin saadaan myös lisää reaktiopintoja). ”Suolasillat” ovat suorakaiteen muotoiset, ja ne yhdistävät kaksi kammiota toisiinsa. Ylemmän kuvan toisen putkiston ”tyhjistä” päistä on tarkoitus johtaa jännite bensiini-moottorin käyntiä ylläpitäville sytytystulpille.

Kyseisillä järjestelmillä saatavan vedyn määrä on vähäinen ja mitään ”vesiliikkujaa” ne eivät kulkuneuvosta tee, mutta ne parantavat hiukan auton hyötysuhdetta. Pelkästään vedyn tuottamiseen järjestelmä on kallis, mutta auton sytytysjärjestelmän ja moottorin olemassa olevia osia hyväksikäyttämällä hyötyä saadaan aikaiseksi.

Testissä mukanani oli rakentamani prototyyppi – (kuvan elektrolysaattori). Prototyyppejä rakennellessa ongelmaksi on tullut niiden osien hinta. Alemman kuvan yksinkertaisempaan prototyyppiin kului rahaa hieman alle 4 000 €. "

Vastaavia härveleitä pysyisi nykyään tekemään muutamalla satasella. Rahaa ei tarvitse käyttää autojen moottoriohjaus yksiköiden hankintaan (esim. 2 x Hestek). Pelkkä 10-60€ Arduino riittää.

Kommentit (11)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8613
Liittynyt16.3.2005

Forbidden

You don't have permission to access /electrolyzers/Syvamiinuselekrtolysaattori_ver2_janikorpi_year2001.png on this server.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

jkorpi
Seuraa 
Viestejä129
Liittynyt11.4.2006

Mistään ei tule parodiaa, pelkästään sillä perusteella, että sinä et pysty sitä arvioimaan.

Sinulta ehkä puuttuu tietoa ja taitoa, ei siinä ole mitään hävettävää.

Kaikki laitteeseen liittyvät argumentit olet jättänyt sen takia lausumatta, koska et ymmärrä mitenkä se toimii?

Huomasin toisessa elektrolysaattori ketjussa, että lähdetään 300 vuotta vanhoja reittejä pitkin hakemaan ratkaisuja 100 vuotta vanhaan ongelmaan. Ihan niin kuin tämä alla oleva "tiedemies". Ihan kuin kukaan ei olisi koskaan kokeillut vastaavaa ikinä -"HYDROBETATRON"->
http://www.youtube.com/channel/UCYQWsSx ... ture=watch

..ehkä ~200 000 elektrolysaattorin rakentajaa on todennut täysin samoja juttuja

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
Liittynyt22.8.2008

Forbidden

You don't have permission to access /electrolyzers/Syvamiinuselekrtolysaattori_ver1_janikorpi_year2001.png on this server.

Ei sillä, että tuolla nyt niin väliä olisi.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

Varaktori
Seuraa 
Viestejä777
Liittynyt22.8.2008

No nyt ne kuvat näkyy minullakin. Aikoinaan kun isoisä lampun osti, käytettiin sytytysmuuntajaa HeNe laserien kanssa leikkiessä. Nykyään puolijohteet on pilannu senkin touhun ja vissiin kukaan jaksa enään niitä viritellä. En minä noista elektrolysaattoreista mitään ymmärrä.

Kulmikkat silmälasinlinssit. Ymmärtäisin, jos lastensadun kuutiopäinen robotti haluaisi sellaiset, mutta ihmiselle ne eivät sovi.
http://www.youtube.com/watch?v=PLNR4xfh1Qc

jkorpi
Seuraa 
Viestejä129
Liittynyt11.4.2006
subarctic
Hyvin osaat parodioida myöskin tuon aidontuntuisen loukkaantumisen, kun yleisö ei tunnu ymmärtävän foliohattumiestä, eli sinänsä ihan vakiokäsikirjoituksen mukaan mennään.



Aloin tutkimaan noita suunnittelemiani laitteita, kun havaitsin hyvin yksinkertaisen ilmiön.

Minulla oli suurjännitteellinen suorasytytyksellinen OHC mottorillinen auto, jossa sytytystulpat olivat imu- ja pako -nokka-akseleiden välissä syvässä montussa. Auton sytytystylpan hattu oli sellainen ~12 cm pitkä, jotta se ulottui putkilon pohjalla olleeseen sytystulppaan.

Kuten kaikista käytössä olevista autoista aikanaan, alkoi tuossakin olla ongelmia. Yksi tulpan johdoista löi maihin ennen tulppaa. Vika oli äärettömän hankala paikallistaa, koska tulpat toimivat moitteetta, kun ne kaivoi ulos montusta. Itse tulpan hattu löi putkilon seinään. Huomasin vian vasta pestyäni konehuonetta, kun tulppa koloon pääsi vettä. Vesi ei pääasiassa kiehunut vaan se muodosti hurjaa tahtia vesihöyryn, veden ja vedyn seosta koska lopputuote leimahteli.

Tuona aikana olin nuori ja rakentelin harrasteautoja. Hyllyllä sattui olemaan ohjelmoitava suomalainen Hestekin suorasytys moottorinohjausyksikkö. Kytkin pelkästään sen virtoihin koepenkkiin ja ajoin testejä läpi sillä, niin että säätelin kierroslukuja tulppien ollessa irti. Upottelin tulppia erilaisiin nesteisiin. Eli on minulla jotain hajua aiheesta, vaikken kaikkea tiedäkkään senkin pimeää pelkäävä kaikkitietävä usvasuutari.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat