Seuraa 
Viestejä1698

Kengänpohjat eivät vaikuta enää nykyäään kestävän. Melko uusiin kenkiin tulee pohjaan huomaamattomia halkeamia joita pitkin vesi imeytyy sisään, jopa yli 3cm paksuisissa pohjissa. Tällaisia on nyt parin vuoden sisään kertynyt 5 paria. Onko jotain muuttunut vai onko mulla ollut vain huonoa tuuria?

Mitäs voisi tehdä? Osaako suutari korjata tuollaista vai voiko itse paikkaa sikaflexillä tai mikäs tähän tarkoitukseen sopisi parhaiten?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (41)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35107
o
Kengänpohjat eivät vaikuta enää nykyäään kestävän. Melko uusiin kenkiin tulee pohjaan huomaamattomia halkeamia joita pitkin vesi imeytyy sisään, jopa yli 3cm paksuisissa pohjissa. Tällaisia on nyt parin vuoden sisään kertynyt 5 paria. Onko jotain muuttunut vai onko mulla ollut vain huonoa tuuria?

Joo, markkinoille tulee aina vain halvempaa ja huonompaa kiinanpaskaa. Niissä on tosiaan paskat pohjat, mutta laadukkaat eurooppalaiset kengät (Ecco, jotkut suomalaiset) kestävät hyvin 5-10 vuotta. Minulla on hyviä kenkiä yhdet talvi- ja yhdet kesäkengät, joten tunteja tulee. Talvikengät ostin 8 vuotta sitten, muistan sen koska vanhemmat lapsemme syntyivät silloin, ja kengät ovat vielä ehjät. Mutta valitettavasti kelvollisia kengännauhoja ei ole olemassa. Niitä saa olla alvariinsa vaihtamassa.

Mitäs voisi tehdä? Osaako suutari korjata tuollaista vai voiko itse paikkaa sikaflexillä tai mikäs tähän tarkoitukseen sopisi parhaiten?

Sikaflexiä en ole kokeillut, mutta silikoni ja kuumaliima eivät toimi. Sikaflex on aika sitkeää tavaraa, joten kokeile ihmeessä jos sinulla on avattu tuubi. Mutta en minä siltäkään liikoja odottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o

Kannattaa kokeilla tuollaista tököttiä kuin LiquiSole.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Kannattaa maksaa kengistään enemmän kuin 40 € jos haluaa niiden kestävän yli vuoden. Satanen kenkiin maksaa itsensä takaisin jo kolmen vuoden jälkeen. Kenkiä pitää myös huoltaa. Nahka käsitellään suoja-aineella tarpeellisin väliajoin ja kenkiä on lankattava ahkerasti. Hyvät kengät kestävät lähes ikuisesti huolellisella pidolla ja nauhojen sekä pohjallisten vaihdolla.

Hämmentää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Vatkain
Kannattaa maksaa kengistään enemmän kuin 40 € jos haluaa niiden kestävän yli vuoden. Satanen kenkiin maksaa itsensä takaisin jo kolmen vuoden jälkeen. Kenkiä pitää myös huoltaa. Nahka käsitellään suoja-aineella tarpeellisin väliajoin ja kenkiä on lankattava ahkerasti. Hyvät kengät kestävät lähes ikuisesti huolellisella pidolla ja nauhojen sekä pohjallisten vaihdolla.

Ainakaan kumisaappaiden kohdalla ei auta vaikka maksaisi 500 euroa: halkeavat aina viimeistään vuoden käytön jälkeen, yleensä muutamassa kuukaudessa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Goswell
Kyllä tämä on laajempi ongelma kuin kengät. Nykyään kun ei ole muuta laatukriteeriä kuin voitto.

Luulisi ainakin museoiden tai joidenkin ekoyhteisöjen olevan kiinnostuneita menetelmistä, joilla valmistetaan kestäviä tuotteita. Tällä hetkellä useisiin tuotteisiin lisätään tarkoituksella niitä heikentäviä ainesosia, jotta ahkerat työmuurahaiset pysyvät töissä tienaamassa uutta tavaraa. Jos tämä ei onnistu materiaaleilla, hajotetaan laite ohjelmallisesti (tietotekniikka).

Jäärä
Seuraa 
Viestejä3802
Denzil Dexter
Goswell
Kyllä tämä on laajempi ongelma kuin kengät. Nykyään kun ei ole muuta laatukriteeriä kuin voitto.

Luulisi ainakin museoiden tai joidenkin ekoyhteisöjen olevan kiinnostuneita menetelmistä, joilla valmistetaan kestäviä tuotteita. Tällä hetkellä useisiin tuotteisiin lisätään tarkoituksella niitä heikentäviä ainesosia, jotta ahkerat työmuurahaiset pysyvät töissä tienaamassa uutta tavaraa. Jos tämä ei onnistu materiaaleilla, hajotetaan laite ohjelmallisesti (tietotekniikka).

Kyseessä on eräänlainen "autonkoriefekti", eli tuotteesta pyritään tekemään juuri niin kestävä kuin sen arvioitu elinkaari sattuu olemaan. Autonkoriefektillä tarkoitan, että turha tehdä perushintaisen perheauton koria mistään "ikipellistä", jos itse tekniikka kuitenkin kestää vain rajallisen ajan.
On tehty myös sellainen päätelmä, että uusinta tekniikkaa ostava kuluttaja tekee niin jatkossakin, joten kyseinen kuluttajaryhmä ei ole kinnostunut tuotteen kestoiästä koska vaihtaa sen uuteen kuitenkin parin vuoden välein. Jälleenmyyntiarvo taas on pois tuotteen valmistajalta anywayss, sillä on ainoastaan brändiarvo jonka jokainen valmistaja joutuu tahollaan punnitsemaan.. Uutuustuotteet ovat ylihinnoiteltuja senkin vuoksi että tuotekehityskustannuksetkin on jollain katettava.
Minusta jokaisella valmistajalla, koskee se nyt sitten pesukoneita tai polkupyöriä tulisi olla sellainen heavy duty mallisto, joka ei vaatteilla ja tekniikalla koreilisi vaan se olisi suunnattu kuluttajille jotka eivät ole uutuuksien perään vaan arvostavat ainoastaan kestävyyttä ja ne sitten todella kestäisi. Ongelma vaan on siinäkin, että sellaisiakaan laitteita tuskin pystyttäisiin tuottamaan kovinkaan edullisesti jos valmistusmäärät olisivat selkeästi pienempiä eikä niitä kyettäisi edes valmistamaan samoista bulkkiosista kuin volyymilinjaston tuotteita. Pitkän elinkaaren tuotteille pitäisi kuitenkin varmistaa varaosasaanti seuraavat 20 -vuotta.
Eli on turha syyttää yksin valmistajaa tuotteidensa laadusta ja kestoajasta jos kuluttaja ei itse osaa katsoa peiliin. 7-päivää lehteä ei tehdä siksi, että joku nauttii suuresti paskajuorujen kirjoittelusta vaan siksi, että kyseistä lehteä ostetaan tolkuttomia määriä.

Että sitäpaljon kenkä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Hyvin ovat Haixit kestäneet. Ympärivuotinen käyttö, huoltona säännöllinen puhdistaminen ja lankkaus. Jossain vaiheessa tulee kilometrejä sen verran paljon että pohja kuluu puhki mutta tähän menee lähes vuosikymmen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

salai
Seuraa 
Viestejä8209

Ei kestä Sikaflex kengänpohjissa. Minun 5 vuotta vanhat Sievin turvajalkineet rupesivat viime syksynä kastelemaan sukat ja huomasin yllättäen pohjien pykineen selittämättömästä syystä puhki. Parhaat ulkoilukengät, mitä ikinä ollut ja muu osa kengistä olisi kai kestänyt vielä vaikka 10 vuotta silloin tällöin lankattuna/rasvattuna ja nauhat vaihtamalla.

Lieneekö pohjamateriaalissa ollut vikaa, kun uudemmissa on jotain kellertävää ainetta.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
salai
Ei kestä Sikaflex kengänpohjissa. Minun 5 vuotta vanhat Sievin turvajalkineet rupesivat viime syksynä kastelemaan sukat ja huomasin yllättäen pohjien pykineen selittämättömästä syystä puhki. Parhaat ulkoilukengät, mitä ikinä ollut ja muu osa kengistä olisi kai kestänyt vielä vaikka 10 vuotta silloin tällöin lankattuna/rasvattuna ja nauhat vaihtamalla.

Lieneekö pohjamateriaalissa ollut vikaa, kun uudemmissa on jotain kellertävää ainetta.

Kantsii muuten kysyä suutarilta että paljonko perii uudesta pohjasta. Saattaa olla jonkun euron halvempi ku uudet Sievin turvajalkineet.

Ja onhan siinä sekin, että mikään ei ole ikuista. Varsinkaan kovalla rasituksella olevat kulutustavarat. Esim. tuo 5 vuotta on ihan hyvä tuotteen käyttöikä.

Hämmentää.

MLT
Seuraa 
Viestejä571

Osa Sikaflexeistä kovenee pakkasessa, jolloin ne eivät kestä, täytyy valita sellainen laatu, joka kestää halutun pakkasen. Itselläni on sandaalin pohjan korjauksessa kestänyt hyvin. 2-komp uretaaniliimoista löytyy paremmin pakkasenkestoa, niiden saatavuus on vain vähän huono.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Tässä täti-ihmisenä kengät on aika lähellä sydäntä, ja niitä löytyy pienen kylän tarpeisiin, mutta noin ja tuota...

miesten kengissä on jostain syystä yleisesti tuollaiset kokomuovi/mitälie pohjat, ja ne määrittelee kengän iän tasan seis seinään. Ite en moisi kotkotuksia menis ostamaan, edes kirpparilta.

Miesten kenkien ensimmäinen laadullisuuden takuu on ommeltu pohja ja toinen se, että siihen voi suutaroida uuden pohjan tarvittaessa. (poikkeus on aidot kumipohjat eli läskärit, mutta niitä näkee enää nii harvoin, että jääköön, mutta ne kestää aika hyvin ja joustoa on yleensä sen verran että ei heti halkea)

Ostovalinnat on tieten jokaisen omassa vallassa, mutta jos haluaa pitkäikäisen jalkineen, niin ei mitään tollasta yksi liimalla nahassa kiine oleva pohja ja siinä kaikki, vaan kaksiosainen pohja. Vaikka nuo on hiukka kalliimmat, niin kestää hyvällä hoidolla sitten vanhainkotiin asti. Tai ainakin liki, jos nahka on hyvää plaatua.

Tanssikengät ja lenkkarit on sitten oma lukunsa, mutta siis kävely- ja talvipatiinit.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
salai

Vissiin kävelet aika paljon? Omat sieviläiset (Olikohan Zone S3) ovat aikalailla virheettömässä kunnossa viiden vuoden käytön jäljiltä. (Toimivat sekä kesä että talvijalkineina). Pohja on ihan toisen näköinen kuin sinulla

Maksoivat aikanaan ehkä satakunta euroa, joten tällä hetkellä hintaa on kengille tullut 20 euroa / vuosi. En pidä ollenkaan pahana suomessa tehdyistä laatukengistä.

Ostin ne aikanaan kun pykäsin autokatos/varasto yhdistelmää pihalle, noissahan on naulaanastumissuoja ja kärjet komposiittia. Jäivät sitten yleiskengiksi kun ovat kuitenkin mukavat jalassa ja helppo käyttää

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Neutroni
Mutta valitettavasti kelvollisia kengännauhoja ei ole olemassa. Niitä saa olla alvariinsa vaihtamassa.

Kengännauhaongelmaan olen törmännyt. Kaupoissa tuntuu olevan vain parin valmistajan nauhoja, jotka esimerkiksi maiharikäyttöön ovat surkean ohuita ja rouhiintuvat pikaisesti poikki metalliosiin. Mitä huonommat nauhat sitä enemmän niitä tietysti menee kaupaksi. Surullista on se, että suutareillakin tuntuu olevan tarjota lähinnä tuota samaa roskaa.

o

Itse ratkaisin talvikäytössä kestävyys- ja nauhaongelman siirtymällä käyttämään huopakumisaappaita. Ovat hyvät ja lämpimät ja pitävät jalkalihakset kunnossa... Niissäkin joutuu ostamaan rahalla laatua sillä halpisten materiaali kovettuu parissa vuodessa ja halkeaa pohjan ja varren liitoskohdasta päästäen vedet sisään. Yhdet kalliimmat (150 euroa) olen jo koiraa taluttamalla kävellyt kantapäiden kohdalta puhki (kävelty luokkaa 8000 km), mutta käynti suutarilla korjasi tilanteen kantalappujen muodossa. Peruslaadukkaan tuotteen voi korjata kunnolla, huonolaatuiselle hätäkorjaus ostaa aikaa lisää aikaa etsiä korvaavaa tuotetta.

Kumin korjauksessa Liquisole on toimivaa tavaraa, mutta aika pehmeää. Kengän pohjassa se täyttänee halkeamat hyvin ja tiiviisti mutta jo ensimmäinen pohjan alle osuva teräväsärmäinen kivi repii liiimatun kohdan uudelleen auki. Vedenpitävyyttä ja joustavuutta vaativissa korjauksissa olen käyttänyt joskus Liquisolen ja karhunlangan tai sopivan lujan kankaan kerrosrakenteita. Kengän pohjaa ei korjattaessa liimailla vaan sitä paikataan, jolloin liimasauma jää paikan alle suojaan.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257
Denzil Dexter
Vatkain

Ainakaan kumisaappaiden kohdalla ei auta vaikka maksaisi 500 euroa: halkeavat aina viimeistään vuoden käytön jälkeen, yleensä muutamassa kuukaudessa.

Paskassa kun joutuu päivittäin kävelemään niin tavallinen kumisaapas hapertuuu jo puolessa vuodessa. Olenkin jo vuosia käyttänyt sievin polyuretaani saappaita, ovat tosi paljon kestävämmät ja lämpimämmät eivätkä ole niin liukkaatkaan. Yhdet meni pohjasta piloille kun kuivattelin niitä liian lämpimällä alustalla.

z
Seuraa 
Viestejä2918
kfa
Neutroni
Mutta valitettavasti kelvollisia kengännauhoja ei ole olemassa. Niitä saa olla alvariinsa vaihtamassa.

Kengännauhaongelmaan olen törmännyt. Kaupoissa tuntuu olevan vain parin valmistajan nauhoja, jotka esimerkiksi maiharikäyttöön ovat surkean ohuita ja rouhiintuvat pikaisesti poikki metalliosiin. Mitä huonommat nauhat sitä enemmän niitä tietysti menee kaupaksi. Surullista on se, että suutareillakin tuntuu olevan tarjota lähinnä tuota samaa roskaa.

Heh. Olen yrittänyt aina silloin tällöin parin viimevuoden aikana löytää suht kalliisiin vaelluskenkiin uusia nauhoja. Ko. kengissä sattuu olemaan hassun hauskat metalliset nauha... sinnkilät/soikkulat/vaimitkänenyton, joihin tuntuu olevan turha tarjota muuta kuin justiinsa sopivaa pyöreää nauhaa. Nauhan pituuskin tuntuu olevan "epästandardi" välimitta eli bulkkinauhoista ei löydy apuja.

Tietysti näitä nauhoja saisi teoriassa ihan samasta kaupasta, josta kengät aikoinaan ostettiin. Mutta vain teorissa - kun kauppaan menee paikan päälle, niin myyjä pyörittelee päätä, että tällaisiakinko pitäisi muka olla - ja kun nettikaupassa (josta sopivat nauhat toki "löytyvät") myydään jatkuvasti "ei varastossa" ilman mahdollisuutta ennakotilaukseen, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä.

Mokomia nauhoja ei löydy edes ulkomaan nettikaupoista eikä mitään random sopivan mittaista pyöreää nauhaa viitsi lähteä tilailemaan, koska postikulut olisivat 5x nauhojen hinta - ja jos paksuus / pinnan rakenne on yhtään mikrometriä vinossa, niin nauhat eivät aivan taatusti toimi.

zz

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat