Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Olen saanut säästötilille jäämään "pitkän kympin". Vuodeksi voisin sen sijoittaa johonkin, jopa riskiä ottaen. Olisiko tiedepalstalaisilla näkemyksiä?

Pörssi on minulle vieras asia mutta jotkin osakkeet suorastaan vaatisivat sijoittajaa noin vuoden jänteelle. Sitten toki olisi sääli vetäytyä 12kk:n jälkeen jos kurssi olisi nousussa.

Raaka-ainepörssi myy futuureja. Nyt ois kannattanut ostaa kahvia koska sienitauti tullee tuhoamaan 70% maailman sadosta.

Sivut

Kommentit (50)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5304
Liittynyt6.5.2007

Lähe reissuu, kokemukset rikastuttaa.

Riskittömiä tuottoja ei oikein ole, ehkä joku korkorahasto, mut niissäkin tuotot ihan onnettomia.

Per se

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Osta rellu tai sitikka. Joidenkin palstalaisten mukaan ei noissa vehkeissä ole raha hukassa.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

EV+
Olen saanut säästötilille jäämään "pitkän kympin". Vuodeksi voisin sen sijoittaa johonkin, jopa riskiä ottaen. Olisiko tiedepalstalaisilla näkemyksiä?

Pörssi on minulle vieras asia mutta jotkin osakkeet suorastaan vaatisivat sijoittajaa noin vuoden jänteelle. Sitten toki olisi sääli vetäytyä 12kk:n jälkeen jos kurssi olisi nousussa.

Raaka-ainepörssi myy futuureja. Nyt ois kannattanut ostaa kahvia koska sienitauti tullee tuhoamaan 70% maailman sadosta.

Jos tähän vakavasti vastaa, niin riippuu ihan omasta näkemyksestä ja riskihalukkuudesta. Määräaikaistili tuottaa varmaa tuottoa, mutta nykyaikana onnettoman vähän. Viestistä päätellen tarkoitus olisi ehkä kuitenkin hieman suuremmalle riskille ja tuottohakuisuudelle?

Kaikkeen voi nykyään sijoittaa, mutta vaikea se on sanoa mistä sitä tuottoa tulisi. Raaka-aineet on tehneet viimeaikoina aika villejä liikkeitä, joten siellä voi saada paljon tai menettää paljon. Tuuripeliksi melkein voisi sanoa.

Kuten osakesijoittamistakin. Tällä hetkellä jenkeissä kurssit on kaikkien aikojen huipussaan, mutta ei siksi että taloudessa menisi jotenkin erityisen hyvin, vaan koska keskuspankit sylkevät rahaa ympäri maailman. Sama meno voi jatkua osakkeiden kannalta suotuisasti vielä jonkun aikaa, tai sitten ei. Riippuu näkemyksestä. Tuuripeliä siis sekin.

Tietysti voi sijoittaa erilaisiin indeksi ETF:iin. Jos uskoo että jenkeissä on jo noustu liian korkealle, ja vuoden päästä ollaan alempana, voi sijoittaa käänteiseen S&P tai DOW indeksi ETF:ään, joka tuottaa kurssilaskussa. Vastaavasti jos kurssit nousevatkin tulee tietenkin takkiin.

Tuottava ja turvallinen sijoitus loistaa tänäpäivänä poissaolollaan. Lehmanin tapauksessa nähtiin, että pahassa tilanteessa jopa korkorahastot tuottavat miinusta, kun luotto velallisten takaisinmaksuun katoaa.

Jos noista pitäisi joku valita, niin itse ottaisin jonkun indeksishorttaus-ETF:n, eli näkemyksen että vuoden päästä ollaan alempana kuin nyt. Mutta ei kannata liikaa luottaa muiden näkemyksiin. Osta vaikka nokiaa koko rahalla

optimistx
Seuraa 
Viestejä852
Liittynyt14.1.2008
EV+
...

Miltä tuntuisi, jos menetät täsmälleen koko summan vuoden kuluessa?

Jos harmittaa edes jonkinverran, niin asemassasi en sijoittaisi minnekään. Pitäisin pankkitilillä, kahvipurkissa tai tallelokerossa ja nautiskelisin siitä, että on reserviä pahan päivän varalle.

Jos välttämättä haluaisi pelata, niin RAY:n rulettiin parillinen/pariton -satsauksin kunnes on loppunut kaikki rahat tai kaksinkertaistuneet. Tämä tosin vaatii valitettavasti monta pyöräytystä kun on maksimipanosraja.

Todennäköisyys kaiken häviämiselle on vähän yli 50 % ja kaksinkertaistamiselle vähän alle 50 %. Kun häviät, niin voit lohduttautua, että rahat menivät RAY:n hyviin (?) tarkoituksiin.

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42634
Liittynyt6.12.2009
EV+

Eikö olekkin kumma miten jälkikäteen tietää aina hyvät sijoitukset Mutta harva laskee että pirulauta jos olisin ostanut esim Talvivaaraa 7 eurolla.oispa tullut turpaan..

Arvioi ensin mikä on tuottovaatimuksesi prosentteina.

Sitten riskinottokyky/sieto, älä valehtele itselle, tappiot ketuttaa aina.

Jos saat kohtuu pienellä riskillä yli 10% vuodessa se on OK mielestäni.

Nälkä kasvaa syödessä, älä ahnehdi liikaa.

Tilastollisesti toukokuu on osakkeiden kurssihinnoittelun suhteen kalleinta aikaa.

Sell in May and go away

Syksy taas halvinta.joten jos osakkeisiin, niin tilastollisesti syksy on paras aika aloittaa.

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006

Maailman meno vaikuttaa monessakin suhteessa (talous, energia, ilmaston muuttuminen, saasteet, väestönkasvu)sellaiselta, että parhain sijoitus on ostaa hehtaari hyvää peltomaata ja lopuilla rahoilla maatalouskaluja. Näin saat (ehkä ... hanki siis myös kivääri) turvattua safkat vanhoille päivillesi.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Osta bitcoineja. Riski on kyllä suuri, mutta niin on tuotto-odotuskin.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Denzil Dexter
Jos on pakko jotain ostaa, niin osta kultaa (itse ostin huhtikuun 15 pv notkossa). Osakkeiden ja maaomaisuuden kohdalla odottaisin hinnanromahdusta.

Ostitko paperia vai fyysistä? Jos fyysistä, niin miten paljon fyysisen hinta seurasi paperinotkahdusta?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
ref
Denzil Dexter
Jos on pakko jotain ostaa, niin osta kultaa (itse ostin huhtikuun 15 pv notkossa). Osakkeiden ja maaomaisuuden kohdalla odottaisin hinnanromahdusta.

Ostitko paperia vai fyysistä? Jos fyysistä, niin miten paljon fyysisen hinta seurasi paperinotkahdusta?

Ihan metallia ostin. Tuolta: http://www.tavex.fi/

Aika hyvin hinta seurasi mukana. Heti notkahduksessa oli jotain hetkellistä, isompaa eroa osto- ja myyntihinnan välillä, mutta hyvin nopeasti se tasoittui siten, että myyntihinta oli muutaman kympin unssilta enemmän, kuin ostohinta.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
Denzil Dexter

Eikös kulta ole aika kovassa hypessä ts. yliarvosterttua? Jos hintoja katsoo niin 2005 olosi kannattanut ostaa ja vuosi-pari sitten myydä.

Semmonen ukko kuin Nachim Nicholas Talem (etc) kirjoitti hienon teoksen "Black swan". Luin tuota kirjaa alkukielisenä yövuoroissa kunnes se (teos) hävisi. No-joo siinä alussa oli hienoja juttuja hammaslääkäristä, siivoojasta ja asianajajasta. Kuinka todellakin kolikonheitto voi tehdö sinusta hampilääkärin tai hänen puutarhurinsa.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Osta metsäpalsta,maan valmistus on nimittäin lopetettu toistaiseksi.

http://www.mhy.fi/lapinmetsa/myytavat_k ... I/Mehtala/

Hintapyyntö: 10000€
Myydään tarjousten perusteella. Tarjoukset MHY Kalajokilaakson Ylivieskan toimistolle 6.5.2013 mennessä. Myyjän hintanäkemys 10000,-

Puustotiedot ja arvion tekijä:
Puustoarvio 260 m3. Arvion tekijä MHY Kalajokilaakso Markku Mämmelä

Tieoikeudet:Tie perille

Kunta:
Alavieska
Kylä:
Someronkylä
Pinta-ala:
13,7000 ha
Lisätietoja:
Hyvä sijainti Someronkylän koulun takana. Taimikot istutettu keväällä 2009. Maston tontti (0,5 ha) vuokrattu vuoden 2027 loppuun asti. Vuokra maksettu kertamaksuna. Kiinteistötietojärjestelmässä kiinteistön pinta-ala on 14,12 ha

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat