Viha

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viha

Ymmärtääkseni itsessäni olevaa vihaa, on minun löydettävä keinot käsitellä tuota tärkeää elementtiä ihmisessä. Minun on ensin löydettävä tuo viha, jotta voin antaa sen tulla.
Miksi viha on kadonnut?
Saatan tuntea yleismaailmallista vihaa, johon primitiivisesti vastaan vihalla. Rakentava viha antaa periksi ja antaa mahdollisuuden asioiden kieltämisestä niiden hyväksyntään. Vapauttava viha.
Mitä viha meille kertoo?
Viha on vahva. Se kertoo, kun jotakin meille tärkeää uhataan tai rikotaan, jotain tehdään tai jätetään tekemättä. Viha on liikkeelle paneva voima. Kontrolloimattomana se voi olla vaarallinen ja tuhoisa.
Tarvitsemme vihaa suojellaksemme itseämme.
Viha puhdistaa ilmaa, se antaa mahdollisuuden asioiden käsittelemiseen ja sisäisen rauhan löytymiseen. Viha on.

Suojelen itseäni vihalta. En osaa vastata vihaan.
En osaa vihata sillä ilmeisesti minua ei ole opetettu tuntemaan vihaa itsessäni. Minulta on puuttunut lupa tai esimerkki näyttää pelotonta vihaa. Osaan ärsyyntyä. Osaan menettää malttini ja olla ärsyttävä.
Ajelehdin tilassa, mutta en osaa käyttää sitä edukseni.

Vihaan vastataan vihalla. Vihaan vastataan pelolla. Paha hyvä viha, mitä se on?

Sivut

Kommentit (83)

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Sinä voisit tutustua vaikka tuohon:
Tuija Virkin sosiologian väitöskirjaan ”Vihan voima. Toimijuus ja muutos vihakertomuksissa” Lienee saatavilla Hgin Yosta. Siinä lienee ajatuksia jotka kiinnostaisivat Sinua!?

Minä vihaan vain epäonnistumista!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija

Kaneli: Ymmärtääkseni itsessäni olevaa vihaa, on minun löydettävä keinot käsitellä tuota tärkeää elementtiä ihmisessä. Minun on ensin löydettävä tuo viha, jotta voin antaa sen tulla.

> Vihasta kun puhuu on pakko laittaa het alkuun, että vihalla ilmaistaan välittämistä. Ellei sitä siten käsitetä, puhutaan muusta kuin vihasta eli kaunasta yms. tunteista. Viha ja rakkaus ovat yksi ja sama tarve, eikä niillä ole mitään tekoa tunteiden kanssa. Se mitä esim. terroristi tekevät ei ole mitään muuta kuin järjetöntä tunteiden vapaata ilmaisua.

Kaneli: Miksi viha on kadonnut?

> Se on ihmisessä, ei se ole mihinkään kadonnut.

Kaneli: Saatan tuntea yleismaailmallista vihaa, johon primitiivisesti vastaan vihalla. Rakentava viha antaa periksi ja antaa mahdollisuuden asioiden kieltämisestä niiden hyväksyntään.

> Elämästä välittävä viha ei vahingoita ns. astiaa eikä muita.

Kaneli: Vapauttava viha. Mitä viha meille kertoo? Viha on vahva. Se kertoo, kun jotakin meille tärkeää uhataan tai rikotaan, jotain tehdään tai jätetään tekemättä. Viha on liikkeelle paneva voima.

> Kun tuo välittävää vihaa esille, se ei suojele vain sen esille tuojaa vaan se suojelee kaikkea/kaikkia. Välittämisen kohde eli elämä on yksi ja sama, eli jos näemme esim. luontoa sotkettavan, me vihastumme, näemme ns. punaista (rakkaus). Välittävä viha sanoo esim. väärään paikkaan jätteitä heittävälle: ai että mua satuu ku sä teet tollasta, mutta kaunainen tuo omat tunteensa esiin ja sanoo toista esim. syyllistäen: sä oot paska!

Kaneli: Kontrolloimattomana se voi olla vaarallinen ja tuhoisa. Tarvitsemme vihaa suojellaksemme itseämme. Viha puhdistaa ilmaa, se antaa mahdollisuuden asioiden käsittelemiseen ja sisäisen rauhan löytymiseen. Viha on.

> Niin, se vain on.

Kaneli: Suojelen itseäni vihalta. En osaa vastata vihaan.

> Sanoisin niin, että suojelemme itseämme kaunalta yms.

Kaneli: En osaa vihata sillä ilmeisesti minua ei ole opetettu tuntemaan vihaa itsessäni. Minulta on puuttunut lupa tai esimerkki näyttää pelotonta vihaa. Osaan ärsyyntyä. Osaan menettää malttini ja olla ärsyttävä.
Ajelehdin tilassa, mutta en osaa käyttää sitä edukseni.

> Ihminen ei salaa mitään niin paljon kuin ihmisyyttään, jos on jotain salatakseen. Ellei vanhemmat osaa ilmaista suuttumusta siten, ettei se ole yhteyttä rikkovaa, ei lapsi opi sitä myöskään. Eli siksi me osaamme kyllä hyvin kettuilla mutta se joka kettuilee.. salaa vain todellisen tarpeensa.
Tarpeensa tulla kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin kulloinkin on. (Nykyään lapset/nuoret suorastaan huutavat: näe minut, kuuntele minua, ole minulle läsnä.) Ja etenkin niin, ettei esim. vanhemmat tulkitse lapsen puolesta mitä hän milläkin muka tarkoittaa .. vaan kysyvät lapselta itseltään ja avittavat lasta pukemaan sanoiksi omia ajatuksiaan.

Kaneli: Vihaan vastataan vihalla. Vihaan vastataan pelolla. Paha hyvä viha, mitä se on?

> Niin justiinsa, vihaan vastatan hyvin usein pelolla .. pelkokin on vain tunne.

Vierailija
Wolf
Tuija Virkin sosiologian väitöskirjaan ”Vihan voima. Toimijuus ja muutos vihakertomuksissa” Lienee saatavilla Hgin Yosta. Siinä lienee ajatuksia jotka kiinnostaisivat Sinua!?

Ja vitutuskäyräsi on pystyssä koko ajan, sillä onnistumisia sinulla tuskin on. Väität epäonnistumista inhottavaksi asiaksi, vaikka se on ainut ystäväsi, jonka seurassa viihdyt pitkästymättä....

Vierailija
qaz
.......vihaan vastatan hyvin usein pelolla .. pelkokin on vain tunne.

Myöskin viha on tunne. Viha on negatiivinen, destruktiivinen tunne. Rakkaus on positiivinen tunne. Rakkaus ja viha ei ole sama asia.

Vierailija

Kaneli

Vihaaminen ei ole tarpeellista. Asioista, tapahtumista tai ihmisistä voi tykätä huonoa. Aikansa mietittyään voi ehkä todeta että reagointi oli liian voimakas. Tai ehkä negatiivinen reagointi vain on itsensä pettämistä. Näkee omat vikansa muissa mutta ei ole tietoinen omista vioistaan.

Vihaaminen on destruktiivinen tunne. Jos alkaa tuntea syvää vihaa jotain kohtaan, on ehkä asiallista miettiä, miksi vihaa? Ja mitä luulee voittavansa vihaamalla?

Jos uskaltaa tutkia omaa itseään vihatessaan, on aika luonnollista että lopulta tajuaa että vihalla ei voita mitään. Viha vahingoittaa vain omaa itseään. Itse voi huonosti negatiivisista, destruktiivisista ajatuksista.

Tietenkin viha on normaali reagointi monelle ihmiselle. Mutta vihan sijasta voi aivan hyvin työskennellä itsensä kanssa jotta viha laimenee. Ihminen voi paremmin ilman vihaa.

Ja jos ei tunne vihaa, niin se on hyvä. Ei viha ole mikään sellainen asia että sitä pitäisi alkaa etsimään ja opetella vihaamaan. Maailmassa on jo tarpeeksi ihmisiä joilla asuu viha ajatuksissaan.

Vierailija

qaz

qaz: Vihasta kun puhuu on pakko laittaa het alkuun, että vihalla ilmaistaan välittämistä. Ellei sitä siten käsitetä, puhutaan muusta kuin vihasta eli kaunasta yms. tunteista. Viha ja rakkaus ovat yksi ja sama tarve, eikä niillä ole mitään tekoa tunteiden kanssa. Se mitä esim. terroristi tekevät ei ole mitään muuta kuin järjetöntä tunteiden vapaata ilmaisua.

Käsittelemätön viha, viha jota ei välttämättä ymmärrä edes itse ilmenee mielestäni vittuiluna ja agressiivisena käytöksenä. Silloinhan ihminen ei pysähdy kysymään, mikä i t s e l l ä on hätänä. Provosoidutaan toisen käytöksestä, hyökätään häntä vastaan vaikka toinen ilmaisee hätäänsä. Tämän ymmärtämiseksi mielestäni täytyisi tunnustaa itsessä oleva viha.

Kaneli: Miksi viha on kadonnut?
qaz: Se on ihmisessä, ei se ole mihinkään kadonnut.

Ymmärrän tämän. Haenkin lähinnä syytä siihen, miksi vihan osoittaminen on vaikeaa ja miksi sitä ei pidetä hyväksyttävänä käytöksenä. Miksi ei ole lupa olla vihainen?

qaz: Elämästä välittävä viha ei vahingoita ns. astiaa eikä muita.
Viha ei ole hyökkäys meitä kohtaan, vaan toinen yrittää kertoa jotain hänestä itsestään. Kun lapsi on vihainen hakee hän oikeutusta ja lupaa olla sitä. Lapsen viha ärsyttää. Ilmeisesti juuri siksi, että sitä samaa vihaa on myös itsessä, vain käsittelemättömänä pakkauksena.

Kaneli: Vapauttava viha. Mitä viha meille kertoo? Viha on vahva. Se kertoo, kun jotakin meille tärkeää uhataan tai rikotaan, jotain tehdään tai jätetään tekemättä. Viha on liikkeelle paneva voima.

qaz: Kun tuo välittävää vihaa esille, se ei suojele vain sen esille tuojaa vaan se suojelee kaikkea/kaikkia. Välittämisen kohde eli elämä on yksi ja sama, eli jos näemme esim. luontoa sotkettavan, me vihastumme, näemme ns. punaista (rakkaus). Välittävä viha sanoo esim. väärään paikkaan jätteitä heittävälle: ai että mua satuu ku sä teet tollasta, mutta kaunainen tuo omat tunteensa esiin ja sanoo toista esim. syyllistäen: sä oot paska!

Nykyään näkee harvoin kenenkään puuttuvan yhtään mihinkään. Vaatii rohkeutta olla vihainen. Täytyy osata suuttua. Turvallisessa ilmapiirissä ihminen voi olla sitä mitä hän on ja tuoda vihansa julki, pelkäämättä. On oikein olla vihainen. Olemalla vihainen antaa toiselle luvan kohdata omakin vihansa.

Kaneli: Suojelen itseäni vihalta. En osaa vastata vihaan.
qaz: Sanoisin niin, että suojelemme itseämme kaunalta yms.

Ajattelen, etten vain osaa. Pelkään (turhaan) jo etukäteen aiheuttamiani reaktioita. Tosin muistelen joskus päätyneeni melko nautinnolliseen seksuaaliseen kanssakäymiseen riidan päätteeksi. Vahinko vain, en muista minä vuonna!

qaz: Ihminen ei salaa mitään niin paljon kuin ihmisyyttään, jos on jotain salatakseen. Ellei vanhemmat osaa ilmaista suuttumusta siten, ettei se ole yhteyttä rikkovaa, ei lapsi opi sitä myöskään. Eli siksi me osaamme kyllä hyvin kettuilla mutta se joka kettuilee.. salaa vain todellisen tarpeensa.
Tarpeensa tulla kuulluksi ja nähdyksi sellaisena kuin kulloinkin on. (Nykyään lapset/nuoret suorastaan huutavat: näe minut, kuuntele minua, ole minulle läsnä.) Ja etenkin niin, ettei esim. vanhemmat tulkitse lapsen puolesta mitä hän milläkin muka tarkoittaa .. vaan kysyvät lapselta itseltään ja avittavat lasta pukemaan sanoiksi omia ajatuksiaan.

Pelko kasvojen menetyksestäkö estää meitä olemasta kokonaisia ihmisiä. Eihän suuttumuksessa ja vihassa voi olla mitään hävettävää, jos tilanne on hallinnassa. Pelkäämme ilmeisesti toisen ymmärtämättömyyttä, hyltyksi tulemista. Eikä lapsen tietenkään sovi näyttää vihaansa. Sehän on suora osoitus meidän kyvyttömyydestämme käsitellä asiaa, joten se on tukahdutettava mielellään alkuunsa.

Kaneli: Vihaan vastataan vihalla. Vihaan vastataan pelolla. Paha hyvä viha, mitä se on?
qaz: Niin justiinsa, vihaan vastatan hyvin usein pelolla .. pelkokin on vain tunne.

Pelkäämme siis tuntematonta. Pelkäämme vihaa. Koska emme osaa vihata.

Vierailija
Wolf

Kiitos.
Epäonnistumisen sietokyvyssä lienee kaikilla parantamisen varaa.

Minä haluan vain tuntea puhdasta vihaa puhdistuakseni

Vierailija
Ayla

Vihaaminen ei ole tarpeellista. Asioista, tapahtumista tai ihmisistä voi tykätä huonoa. Aikansa mietittyään voi ehkä todeta että reagointi oli liian voimakas. Tai ehkä negatiivinen reagointi vain on itsensä pettämistä. Näkee omat vikansa muissa mutta ei ole tietoinen omista vioistaan.

Olen erimieltä. Siitäkin huolimatta, että näin minullekin on opetettu. Ehkä opettaja vain itse oli kykenemätön käsittelemään vihaa positiivisena asiana.

Ayla

Vihaaminen on destruktiivinen tunne. Jos alkaa tuntea syvää vihaa jotain kohtaan, on ehkä asiallista miettiä, miksi vihaa? Ja mitä luulee voittavansa vihaamalla?

Kyllä, tulisikin kysyä itseltään mitä niin tärkeää tapahtuu, että viha nousee pintaan. Vihan läpikäytyään asiaa voi pohtia, päästää irti vihasta sen sijaan, että sen hautaisi käsittelemättömänä sisäänsä, josta se kenties palaa pintaan epämääräisenä ahdistuksena.
Vihaamalla voi voittaa rauhan itselleen. Minusta se on hyvä korvaus.

Ayla

Jos uskaltaa tutkia omaa itseään vihatessaan, on aika luonnollista että lopulta tajuaa että vihalla ei voita mitään. Viha vahingoittaa vain omaa itseään. Itse voi huonosti negatiivisista, destruktiivisista ajatuksista.

Vain jos asiaa ei osaa käsitellä, eikä osaa päästää siitä irti.

Ayla

Tietenkin viha on normaali reagointi monelle ihmiselle. Mutta vihan sijasta voi aivan hyvin työskennellä itsensä kanssa jotta viha laimenee. Ihminen voi paremmin ilman vihaa.

Minusta ihminen voi hyvin silloin, kun hän voi olla olla kokonainen.

Ayla

Ja jos ei tunne vihaa, niin se on hyvä. Ei viha ole mikään sellainen asia että sitä pitäisi alkaa etsimään ja opetella vihaamaan. Maailmassa on jo tarpeeksi ihmisiä joilla asuu viha ajatuksissaan.

Haluan oppia tuntemaan itseni sekä haluan antaa esimerkin läheisilleni, että seurassani voi kokea myös vihan. Turvallisesti pelkäämättä, että se vahingoittaa ketään.

Ensin toki täytyy tuntea se oma viha. Joten lievää lietsontaa täytynee käyttää sen esiin saattamiseksi.

Vierailija

Vihaa ei kannata käyttää voimana, se vain johtaa pimeälle puolelle.
Oikeasti ei pidä käyttää liikaa vihaa jolloin sen oikea merkitys ehkä häviää tai alkaa vihamaan kaikkea.

Vierailija

Viha on itselleni melko tuntematon olotila. Johtuen siitä että tunnen vihaa äärimmäisen harvoin. Viimeisen vuosikymmen aikana muistan vain pari kertaa jolloin olisin ollut vihainen.
En ilmeisesti osaa käsitellä vihan tunteitani tai sitten niitä ei vain ole.

Vierailija
Kaneli
Ayla

Olen erimieltä. Siitäkin huolimatta, että näin minullekin on opetettu. Ehkä opettaja vain itse oli kykenemätön käsittelemään vihaa positiivisena asiana.

Ei minulle kukaan ole opettanut että ei tarvitse tuntea vihaa. Olen aina, ainakin toistaiseksi pärjännyt sillä, että tunnen etten pidä jonkin ihmisen joistakin teoista tai sanomisista, mutta en ole tuntenut vihaa. Ei kai ole sitten ollut aihetta sellaiseen tunteeseeseen.

Viha ei ole positiivinen tunne. Tästä olen kanssasi eri mieltä. Jos viha olisi positiivinen tunne, niin silloin jo lapsesta lähtien opetettaisiin lapsia vihaamaan.
Minusta viha on hyvin voimakas tunne. Vihan "kalvaa" mieltä, usein näkee vihaavia ihmisiä ympärillään ja havaitsee kuinka huonosti he voivat. Viha ei ole tunne mitä pitäisi alkaa etsimään ja sillä tavoin ehkä vihaamaan. Jos viha on tullakseen sisimpääsi, niin se tulee aikanaan jonkin asian yhteydessä. Silloin voit tuntea vihan destruktiivisen voiman.

Mikä se destruktiivinen on suomeksi. Täytyy katsoa sanakirjasta.

Destruktiv = hajottava, tuhoisa

Viha hajoittaa ja viha tuhoaa.

Viha on ruotsiksi "hat".

Hat on synonyymi sanoille: fiendskap, fientligt sinnelag, ovänskap, stark motvilja, avsky, agg, groll, hätskhet, förbittring, bitterhet, hatiskhet
(motsatsord: kärlek)

Vihan vastakohta on rakkaus.

Ayla

Kaneli: Kyllä, tulisikin kysyä itseltään mitä niin tärkeää tapahtuu, että viha nousee pintaan. Vihan läpikäytyään asiaa voi pohtia, päästää irti vihasta sen sijaan, että sen hautaisi käsittelemättömänä sisäänsä, josta se kenties palaa pintaan epämääräisenä ahdistuksena.
Vihaamalla voi voittaa rauhan itselleen. Minusta se on hyvä korvaus.

Mutta vihan tunteminen ei ole välttämätöntä. Sitä minä tarkoitan. On monia ihmisiä planeetallamme jotka ei vihaa ketään tai mitään. Katsos, kun kaikki ei reagoitse niin destruktiivisesti elämässään. Ei siis tunne tarvetta vihaamiseen. Se on hyvä ominaisuus sinänsä.

Mutta jos tuntee tarpeen vihata, niin silloin vihaa, mutta olisi aiheellista miettiä miksi vihaa?

Millainen luonne ihmisellä on, sehän on yksilöllistä, ainutlaatista, uniikkia juuri yksilölle itselleen. Muut ei ole samanlaisia.

Ayla

Kaneli: Vain jos asiaa ei osaa käsitellä, eikä osaa päästää siitä irti.

Läheskään kaikki ei pääse vihastaan irti. Vihan tunne on sen verran voimakas. Jos alkaa vihaamaan esimerkiksi jotain ihmistä, niin monet ei enää koskaan opi pitämään tästä vihaamastaan ihmisestä, vaikka tämä ihminen muuttaisi tapojaan.

Rakkaus alkaa helposti, mutta se myös loppuu helposti. Ihminen kaipaa uutta rakkauden kohdetta, etsiessään sitä oikeaa rakkautta.

Viha alkaa myös helposti, mutta viha ei lopu helposti. Viha voi olla hyvinkin pitkäaikainen ja henkisesti rasittava.

Ayla

Kaneli: Minusta ihminen voi hyvin silloin, kun hän voi olla olla kokonainen.

Ihminen on hyvin "risainen" vihatessaan. Se on mielipiteeni.

Ayla

Kaneli: Haluan oppia tuntemaan itseni sekä haluan antaa esimerkin läheisilleni, että seurassani voi kokea myös vihan. Turvallisesti pelkäämättä, että se vahingoittaa ketään.

Kuten jo sanoin aikaisemmin, viha tulee kun se on tullakseen. Sitä ei tarvitse etsiä. Odota, kyllä varmasti tulet joskus tuntemaan jonkinlaista vihaa.

Kaneli: Ensin toki täytyy tuntea se oma viha. Joten lievää lietsontaa täytynee käyttää sen esiin saattamiseksi.

Aivan turhaa. Viha tulee kun se on tullakseen. Keksitty/haettu viha ei taida oikein olla todellisen destruktiivisen vihan veroinen.

Vierailija
Cosmic-Fairy
Viha on itselleni melko tuntematon olotila. Johtuen siitä että tunnen vihaa äärimmäisen harvoin. Viimeisen vuosikymmen aikana muistan vain pari kertaa jolloin olisin ollut vihainen.
En ilmeisesti osaa käsitellä vihan tunteitani tai sitten niitä ei vain ole.

Rehellistä vihaa näkee niin harvoin, että ei ihme, ettei sitä osaa käsitellä. Oletan, että jokaisessa viha on olemassa, sen tunnistaminen ei vain ole ilmeisesti helppoa. Vihan negatiivisesta "kuvasta" johtuen se mielletään voimavaroja kuluttavaksi eikä suinkaan niitä tuovaksi "tunteeksi".

Black Hawk:

Jos emme anna lupaa itsellemme olla vihaisia, olemme kyvyttömiä antamaan tätä lupaa myös toisille. Vihan tuntemus vie rauhalliseen olotilaan. Käsittelemätön viha katkeroittaa ja vieraannuttaa ihmisen oleellisesta. Eli itsestä.

Vierailija

Mutta jos ei tunne tarvetta vihata? Ei kaikilla ole tarvetta vihata. Jos on harmooninen ja ja elämää rakastava, ei silloiin tunne tarvetta vihata.

Vierailija

Ayla: Viha ei ole positiivinen tunne. Tästä olen kanssasi eri mieltä. Jos viha olisi positiivinen tunne, niin silloin jo lapsesta lähtien opetettaisiin lapsia vihaamaan.
Minusta viha on hyvin voimakas tunne. Vihan "kalvaa" mieltä, usein näkee vihaavia ihmisiä ympärillään ja havaitsee kuinka huonosti he voivat. Viha ei ole tunne mitä pitäisi alkaa etsimään ja sillä tavoin ehkä vihaamaan. Jos viha on tullakseen sisimpääsi, niin se tulee aikanaan jonkin asian yhteydessä. Silloin voit tuntea vihan destruktiivisen voiman.

Lapset osaavat vihata ja lapset ilmaisevat vihaa. Aikuinen tukahduttaa omaa ymmärtämättömyyttään tätä vihaa, koska ei osaa sitä kohdata rakentavasti, ellei siis tunnista tätä puolta myös itsessään.
Viha on voimakas. Kun vihaista ei pelkää vaan arvostaa toista, antaa toisen tuulettaa itsensä, antaa tilaa vihalle, menemättä siihen mukaan. Viha laantuu käsittelemällä ja toisen on helppo olla. Tämä vaatii turvallisuuden tunteen.
Viha kertoo, että ihminen voi pahoin ja hänellä on vihan kautta mahdollisuus päästä siitä irti.

Ayla: Vihan vastakohta on rakkaus.

Viha ja rakkaus eivät ole kolikon vastakkaiset puolet. Rakkautta tuntiessaan kokee myös parantavan vihan johdattavan rakkauteen. Annamme tilaa toiselle kokonaisuudelle.

Ayla:
Mutta vihan tunteminen ei ole välttämätöntä. Sitä minä tarkoitan. On monia ihmisiä planeetallamme jotka ei vihaa ketään tai mitään. Katsos, kun kaikki ei reagoitse niin destruktiivisesti elämässään. Ei siis tunne tarvetta vihaamiseen. Se on hyvä ominaisuus sinänsä.

Ei varmasti välttämätöntä, mutta itsensä ja toisten ymmärtämisessä se lienee avu, kun sitäkin osaa käsitellä niin, ettei kokemuksen kohdalle osuessa jää vihansa alle. Vihan tuhoava voima tulee ymmärtääkseni juuri siitä, että ihminen on kyvytön käsittelemään asiaa.

Ayla:
Mutta jos tuntee tarpeen vihata, niin silloin vihaa, mutta olisi aiheellista miettiä miksi vihaa?

Kyllä. Viha tulisikin käsitellä, koska sillä on tärkeä sanoma sanottavana.

Ayla:
Millainen luonne ihmisellä on, sehän on yksilöllistä, ainutlaatista, uniikkia juuri yksilölle itselleen. Muut ei ole samanlaisia.

Ympäristön vaikutus. Se ei ole vähän se. Suuttumuksen peittäminen on pelkäämistä. Eikä suuttumusta opi ilmaisemaan, ellei siihen ole mallia. Kun viha nousee pintaan tällöin ihminen on epätoivoinen, sillä hän jää yksin vihansa kanssa.

Ayla:
Läheskään kaikki ei pääse vihastaan irti. Vihan tunne on sen verran voimakas. Jos alkaa vihaamaan esimerkiksi jotain ihmistä, niin monet ei enää koskaan opi pitämään tästä vihaamastaan ihmisestä, vaikka tämä ihminen muuttaisi tapojaan.
Viha alkaa myös helposti, mutta viha ei lopu helposti. Viha voi olla hyvinkin pitkäaikainen ja henkisesti rasittava.

Viha kertoo meistä itsestämme. Ei toisesta. Jos viha jää käsittelemättä, puolitiehen, pitkittyminen on mahdollista. Silloin vihan syyt ovat kenties jo unohtuneet, mutta viha jatkuu. Toki tällöin myös henkisesti rasittavaa ja juuri tämän vuoksi pitäisi vihan antaa tulla, käsitellä se ja antaa sen mennä, jotta paraneminen, askel seuraavaan seesteiseen vaiheeseen olisi mahdollista.

Ayla:
Ihminen on hyvin "risainen" vihatessaan. Se on mielipiteeni.

Äkkiseltään tulee mieleen vihaansa posket punaisensa puhkuva ihmistaimi. Herkännäköistä, toisinaan koomista. Vihainen voi olla myös seksikäs. Tämä siis sieltä muinaismuistoista. Kokemus täydellisestä hyväksynnästä ei voi olla risainen, ajattelen.

Ayla:
Viha tulee kun se on tullakseen. Keksitty/haettu viha ei taida oikein olla todellisen destruktiivisen vihan veroinen.

Teho selviää kokeilemalla. Jostain on lähdettävä liikkeelle.

Ayla:
Jos ei tunne tarvetta vihata.

Silloin ei vihaa, tietenkään.
Elämää minäkin rakastan. Ja haluan elääkin täysillä. Haluan oppia ilmaisemaan vihani

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kirsti Lagerspetz: Naisen aggressio (1998). Klassikko.

...ja kirjastot tyhjenee...

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat